Miksi keittiö on nykyisin yhtä kuin tiskipöytä ja liesi olohuoneen seinustalla?
Mihin katosivat erilliset, ovelliset keittiöt, joissa ei tarvinnut kokkailla pepun kolahdellessa sohvaan?
Kommentit (674)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin katosivat ne keittäjät ja piiat, joilla oma asuinhuone suljetun keittiön vierellä ja itse ei tarvinnut mennä keittiöön, kun piiat toivat ruuat valmiina ruokailuhuoneeseen.
Kyllä ne kohta tulevat takaisin. Jos nyt rakentaisin talon, niin tekisin palvelusväelle omat huoneet.
Olisikohan suomalaisissa kodeissa oikeasti tilausta sellaiselle kokin, talonmiehen ja henkivartijan yhdistelmälle? Asuisi siis perheen talossa vanhan ajan jeevesin tyylisesti, saisi jonkinlaista palkaa sekä täysihoidon ja siinä sitten auttelisi arjen askareissa.
Eräänlainen moderni versio perinteisestä jeevesistä siis.
Tää voisi olla hyvä ratkaisu, esim työttömät saisivat sitä työttömyyspäivärahaansa kun samalla olisivat piikomassa.
tehoneliöt kirjoitti:
Nyt on jo uusi innovaatio tehty: Pasilaan kuulemma aletaan rakentaa kokonainen kerrostalo, jossa ei ole enää erillisiä keittiöitä, vaan ns. tupakeittiö. Tämän lisäksi ei ole enää erillistä pesuhuonettakaan, vaan keittiörivin jatkeena on suihkukaappi. Näin saadaan edelleen tehostettua asumista kalliissa neliöissä. Vessa on pieni koppi, jossa on vain pönttö ja ovi mahtuu juuri ja juuri kiinni pöntöllä istuttaessa.
Kuka hitto tollaseen muuttaa enää tänä päivänä? Pitääkö keittiövuorot varata samaan tapaan kuin saunavuorot tai pyykkitupa? Kuka saa parhaat vuorot ja kelle osuu aamuyön vuoro? Vai onko tarkoitus että joka päivä vaelletaan yhteiskeittiöön isojen soppakattiloitten ääreen istumaan kalpeina hiljaa ja samalla kauhoa laihaa lihakeittoa nieluun? Kuka menee vapaaehtoisesti laitosasuntoon ja vielä maksaa siitä? Oma veikkaus on että ensimmäisen puolen vuoden jälkeen joka toiseen asuntoon on jo tehty oma keittiö.
Reilut sata vuotta sitten, etenkin suurkaupungeissa, oli melko tavallista että paremmissa taloissa oli talokeittiö josta tilattiin ateriat. Kyse oli kuitenkin ravintolatason annoksista viineineen. Omassa keittiössä, jos sellaista edes oli, valmisti sisäkkö/palvelija aamuteet/kahvit ja jotain pientä välipalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästetään tilaa ja kalliita neliöitä.
Hämmästyttävän harva erillistä keittiötä kannattava tuntuu tajuavan tämän. Valmistuvat asunnot ovat erityisesti pääkaupunkiseudulla nykyisin kalliita, joten jokaisen neliön säästö kannattaa ottaa talteen. Mukavuuttahan se ei toki aina lisää, mutta jostakin on nipistettävä.
Voisi vaihteeksi nipistää rakennusyhtiön katteesta eikä asumismukavuudesta. Edes rahalla ei saa toimivaa kotia, eivät nämä mitään halpoja ole edes nämä säästöratkaisuilla rakennetut.
Mä tykkään kovin, kun meillä on avokeittiö ja voin siinä kokkailla perheen ja ystävien kanssa. Sotkut saa piiloon, kun rakennettaessa halusin erikseen keittiön viereen ns. butler's pantryn, jossa on myös tiskikone ja tiskiallas ja lisää säilytystilaa. Olisikohan suomenkielinen nimitys apukeittiö? Kodinhoitohuone on vielä erikseen. Joku voi pitää apukeittiötä turhana, mutta itselle se on ihan paras kodin järjestyksen pitämiseen.
Uutta asuntoa etsiessä erillinen keittiö oli ehdoton kriteeri ja kyllä oli vaikeaa löytää pieni kerrostalokämppä sellaisella ihmeellä. Wanhasta talosta sellaisen sain. Mahtuu jopa ruokapöytäkin, jee.
Vierailija kirjoitti:
Tupa on vanha keksintö.
Tuvassa nukkuminenkin on vanha keksintö, ja monen sukupolven asuminen samassa taloudessa. Ja luolassa asuminen.
Kaikki seinät pois vaan!
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään kovin, kun meillä on avokeittiö ja voin siinä kokkailla perheen ja ystävien kanssa. Sotkut saa piiloon, kun rakennettaessa halusin erikseen keittiön viereen ns. butler's pantryn, jossa on myös tiskikone ja tiskiallas ja lisää säilytystilaa. Olisikohan suomenkielinen nimitys apukeittiö? Kodinhoitohuone on vielä erikseen. Joku voi pitää apukeittiötä turhana, mutta itselle se on ihan paras kodin järjestyksen pitämiseen.
Voi olla joo, mutta jos nyt puhutaan siitä, että avokeittiöitä rakennetaan, koska ovat edullisia, niin edullisuutta ei lisää erillinen minihuone, jossa on toinen vesiallas. Sinnekin kun pitää yllättäen vetää putket.
Kun etsin viime vuonna asuntoa, erillinen keittiö oli ehdoton kriteeri. Lähdin siis etsimään asuntoa 50-luvulla rakennetulta asuinalueelta, koska tuohon aikaan erilliset keittiöt olivat normi. Järkytyksekseni huomasin, että lähes kaikissa asunnoissa keittiön ja olohuoneen välinen seinä oli puhkottu auki. Pahimmassa tapauksessa keittiö oli siirretty kokonaan olohuoneen yhteyteen, ja vanha keittiö oli muutettu esimerkiksi työhuoneeksi. Sitten onneksi löytyi asunto erillisellä keittiöllä. Vieraat usein ihmettelevät, miksemme remontin yhteydessä tehneet keittiöstä avokeittiötä, mutta minulle tämä pohja toimii täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävän harva erillistä keittiötä kannattava tuntuu tajuavan tämän. Valmistuvat asunnot ovat erityisesti pääkaupunkiseudulla nykyisin kalliita, joten jokaisen neliön säästö kannattaa ottaa talteen. Mukavuuttahan se ei toki aina lisää, mutta jostakin on nipistettävä.
Voisi vaihteeksi nipistää rakennusyhtiön katteesta eikä asumismukavuudesta. Edes rahalla ei saa toimivaa kotia, eivät nämä mitään halpoja ole edes nämä säästöratkaisuilla rakennetut.
Liikuttavaa tässä kaikessa on se, että jengi luulee, että se avokeittiö on jotain "hianoa" ja "tyylikästä", koska open concept on hianoa ulkomaisissa remppa vai muutto -ohjelmissa. Oikeasti avokeittiö pienissä suomalaisissa rivari- ja kerrostaloputkaratkaisuissa on vain säästöä rakennusyhtiöille ja kaukana siitä "hianosta". Ihmiset on niiiiiin hassuja...
Koska rikkaat rikastuvat ja köyhät (=alle keskitulot) köyhistyvät ja enää ei saa sanoa, että suosi suomaista.
ymmärrän miksi vauraat ihmiset asuvat erilliskeittiöllisissä asunnoissa. Meillä paljon arvotaidetta ja designlasia ym. Taulut tarvitsevat seiniä ja designtuotteet vitriinejä, jotka kiinnitetään seiniin. Ehkäpä sen vuoksi asumme ns. arvotaloissa, jkotka ovat vanhempaa asuntokantaa paksuine seinineen. on hiljaista sisällä, on mukavaa, kun vieras ei sisään tulleessaan näe heti koko asuntoa. on mukavaa, kun tilavat pesuhuoneet ja wc:t
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä tehdään kokkaamisesta sosiaalinen tilanne sen sijaan, että yleensä vaimo piiloutuu yksin keittiöön kokkaamaan perheen tai vieraiden viihtyessä olohuoneessa.
Kuka siinä kohtaa aloittaa kokkaamiset kun vieraat ovat jo paikalla?
Kaikki täytyy olla valmiina, tietenkii. Yllätysvieraat saavat tyytyä vesilasiin.
Tätä minäkin olen ihmetellyt tässä perustelussa, että avokeittiö on parempi vieraiden kannalta, kun on mukavampi kokkailla yhdessä. Jos minä menen vieraaksi, niin minä oletan, että ruoat ovat valmiina :D En minä halua, että siinä vaiheessa minulle tungetaan veitsi käteen ja käsketään pilkkomaan sipulia saarekkeen äärelle. Kaipa olen näin 30-vuotiaana auttamattoman vanhanaikainen.
Muutenkin korona-aika on viimeistään opettanut, että mieluummin otan toimivan arjen ja sitten kärvistelen, jos vieraita tulee. Jos vieraita käy edes viisi kertaa vuodessa, niin siitä jää silti 360 päivää vuodessa, jolloin keittiö on ihan vaan asukkaiden omassa käytössä. Mieluummin otan toimivat ratkaisut noille 360 päivälle, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä tehdään kokkaamisesta sosiaalinen tilanne sen sijaan, että yleensä vaimo piiloutuu yksin keittiöön kokkaamaan perheen tai vieraiden viihtyessä olohuoneessa.
Kaikki täytyy olla valmiina, tietenkii. Yllätysvieraat saavat tyytyä vesilasiin.Tätä minäkin olen ihmetellyt tässä perustelussa, että avokeittiö on parempi vieraiden kannalta, kun on mukavampi kokkailla yhdessä. Jos minä menen vieraaksi, niin minä oletan, että ruoat ovat valmiina :D En minä halua, että siinä vaiheessa minulle tungetaan veitsi käteen ja käsketään pilkkomaan sipulia saarekkeen äärelle. Kaipa olen näin 30-vuotiaana auttamattoman vanhanaikainen.
Muutenkin korona-aika on viimeistään opettanut, että mieluummin otan toimivan arjen ja sitten kärvistelen, jos vieraita tulee. Jos vieraita käy edes viisi kertaa vuodessa, niin siitä jää silti 360 päivää vuodessa, jolloin keittiö on ihan vaan asukkaiden omassa käytössä. Mieluummin otan toimivat ratkaisut noille 360 päivälle, kiitos.
Mua ahdistaa nuo kylät, joissa passataan kuin ruustinnaa. Tykkään tehdä yhdessä nyyttäriperiaatteella. Kukin tuo jotain ja kaikki valmistellaan yhdessä.
On paljon rennompaa eikä pönötetä jäykkänä ihmettelemässä, tarjoillaanko eteen vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta kylläpä naurattaa nämä sun unelmoinnit, nyt on katsottu sisustusohjelmaa ja Jilliä kun rakentaa patterin keittiötä. Höpö, höpö, älä viitsi valehdella noin räikeäst hölmö. Sinulle nauraa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki täytyy olla valmiina, tietenkii. Yllätysvieraat saavat tyytyä vesilasiin.Tätä minäkin olen ihmetellyt tässä perustelussa, että avokeittiö on parempi vieraiden kannalta, kun on mukavampi kokkailla yhdessä. Jos minä menen vieraaksi, niin minä oletan, että ruoat ovat valmiina :D En minä halua, että siinä vaiheessa minulle tungetaan veitsi käteen ja käsketään pilkkomaan sipulia saarekkeen äärelle. Kaipa olen näin 30-vuotiaana auttamattoman vanhanaikainen.
Mua ahdistaa nuo kylät, joissa passataan kuin ruustinnaa. Tykkään tehdä yhdessä nyyttäriperiaatteella. Kukin tuo jotain ja kaikki valmistellaan yhdessä.
On paljon rennompaa eikä pönötetä jäykkänä ihmettelemässä, tarjoillaanko eteen vai ei.
Kuule on siinä välimuotojakin olemassa, sen pönötyksen ja sipulinpilkkomisen välillä😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vieraat saa lasin käteen ja jotain snäksiä eteen ja voivat hengailla keittiön isolla sohvalla kun me viimeistellään ruokia. Pönötys on siitä kaukana. Joskus tehdään yhdessä, joskus ei.
Vierailija kirjoitti:
ymmärrän miksi vauraat ihmiset asuvat erilliskeittiöllisissä asunnoissa. Meillä paljon arvotaidetta ja designlasia ym. Taulut tarvitsevat seiniä ja designtuotteet vitriinejä, jotka kiinnitetään seiniin. Ehkäpä sen vuoksi asumme ns. arvotaloissa, jkotka ovat vanhempaa asuntokantaa paksuine seinineen. on hiljaista sisällä, on mukavaa, kun vieras ei sisään tulleessaan näe heti koko asuntoa. on mukavaa, kun tilavat pesuhuoneet ja wc:t
Meillä ihan sama, mutta omakotitalossa ja maalla. Eipä noita arvotauluja viitsi seinilleen laittaa jos vastapäätä on keittiönkaapit ja tiskikone. Enkä minä pyydä vieraita kokkaamaan, kaiken ei tarvitse olla arkea, joskus on mukavaa istua alas ja juhlavasti syödä. Teen kyllä ruoat valmiiksi. Oikein läheisen kanssa sitten mahduimme kyllä keittiöön, ei niitä hommia ruokaakaan laittaessa kovin monelle ole, keittiöön se kolme, neljä mahtuu ihan hyvin, jos hommia paljon on.
Sehän se, kun tungetaan, eikä oikeasti etsitä toimivaa ratkaisua. Miten neliöt voivat olla nykyään alle sata neliömetriä? Kyllä siinä jostain tingitään.
Jos on erillinen keittiö, sen kyllä pitää olla tarpeeksi suuri, että mahtuu oikea ruokapöytä. Jos on avokeittiö, niin sen ei tule olla sohvassa kiinni, jotta voi keittiöksi kutsua.
En muuten ymmärrä miten toi sotku voi olla ongelma erillisessä keittiössä. Helpostihan ne jäljet siinä samalla siivoaa. Ei ole tapana jättää mihinkään huoneeseen sotkuja.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kuinka pienet olohuoneet kommentoijilla on, koska kyllä meidän avokeittiö on ainakin kuuden metrin päässä sohvasta ja telkkarista. Asumme kahdestaan puolison kanssa ja tilaa talossa on yhteensä 415 m2.
Joopa joo!
Valehtele vähän lisää, kyllä me uskotaan.
Eihän tuo kerrostaloasuntojen suunnittelu nykyisin muutenkaan niin kaksista ole. Kävin kerran uudessa asunnossa, jossa ulko-ovelta ylettyi suunnilleen tiskialtaaseen. Kaikki täytyy nykyisin ahtaa niin pieniin tiloihin, että melkein itkettää.