Miksi keittiö on nykyisin yhtä kuin tiskipöytä ja liesi olohuoneen seinustalla?
Mihin katosivat erilliset, ovelliset keittiöt, joissa ei tarvinnut kokkailla pepun kolahdellessa sohvaan?
Kommentit (674)
En ymmärrä kuinka pienet olohuoneet kommentoijilla on, koska kyllä meidän avokeittiö on ainakin kuuden metrin päässä sohvasta ja telkkarista. Asumme kahdestaan puolison kanssa ja tilaa talossa on yhteensä 415 m2.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kuinka pienet olohuoneet kommentoijilla on, koska kyllä meidän avokeittiö on ainakin kuuden metrin päässä sohvasta ja telkkarista. Asumme kahdestaan puolison kanssa ja tilaa talossa on yhteensä 415 m2.
Nykyään monelle 41,5 m2 on lähempänä todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Voi taivas😅
Olisin halunnut mielummin erillisen keittiön, mutta kun vielä enemmän halusin kerrankin uudisrakennuksen kerrostalosta, oli pakko ottaa avokeittiö. Tässä se on kuitenkin vähän omassa nurkassaan, ei pitkä rivi olohuoneen seinällä. Olen ollut oikein tyytyväinen, en enää muunlaista haluaisi. Uusissa tiloissa on tehokas ilmanvaihto, ei keittiön tuoksut pitkäksi aikaa jää. On mukavaa kun iso yhtenäinen tila ja ruokaa laittaessa voi keskustella sohvalla olevan miehen kanssa ja mies voi keskustella minun kanssani kun hän laittaa astioita astianpesukoneeseen ja minä olen sohvalla. Joskus on myös mukava
katsoa televisiota iltateetä juodessa pöydän ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin katosivat ne keittäjät ja piiat, joilla oma asuinhuone suljetun keittiön vierellä ja itse ei tarvinnut mennä keittiöön, kun piiat toivat ruuat valmiina ruokailuhuoneeseen.
Niinpä! Mäkin haluan sitten erillisen keittiön, kun mulla on kokki, ettei mun tarvi nähdä kuin valmis lopputulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän on suljettuja tiloja ja seiniä, sitä enemmän menee neliöitä hukkaan. Avokeittiö säästää huomattavasti tilaa ja on sitä paitsi usein käytännöllisempi kuin umpikeittiö.
Juu, on se niin mukavaa istua olkkarissa kaikessa rauhassa kun joku vääntää evästä siinä metrin päässä. Keskityt elokuvaan tai kirjaan kun teinit juoksee jääkaapilla. Upeaa, mahtavaa!
Se on sitä perhe- elämää. Jos ei sitä kestä kannattaa pysyä sinkkuna. Tai hankkia tarpeeksi iso kämppä, jossa on kaikille tilaa ja huoneita lukemiseen ja tvn katsomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin katosivat ne keittäjät ja piiat, joilla oma asuinhuone suljetun keittiön vierellä ja itse ei tarvinnut mennä keittiöön, kun piiat toivat ruuat valmiina ruokailuhuoneeseen.
Kyllä ne kohta tulevat takaisin. Jos nyt rakentaisin talon, niin tekisin palvelusväelle omat huoneet.
Olisikohan suomalaisissa kodeissa oikeasti tilausta sellaiselle kokin, talonmiehen ja henkivartijan yhdistelmälle? Asuisi siis perheen talossa vanhan ajan jeevesin tyylisesti, saisi jonkinlaista palkaa sekä täysihoidon ja siinä sitten auttelisi arjen askareissa.
Eräänlainen moderni versio perinteisestä jeevesistä siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kohta tulevat takaisin. Jos nyt rakentaisin talon, niin tekisin palvelusväelle omat huoneet.
Jep. Seuraavaan taloon tulee meillekin palvelijoiden siipi. Näillä työttömyystilastoilla saa pian halvan kokin, piian ja siivoojan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan suomalaisissa kodeissa oikeasti tilausta sellaiselle kokin, talonmiehen ja henkivartijan yhdistelmälle? Asuisi siis perheen talossa vanhan ajan jeevesin tyylisesti, saisi jonkinlaista palkaa sekä täysihoidon ja siinä sitten auttelisi arjen askareissa.
Varmasti ois. Näille voisi muuten perustaa välitystoimiston, joka tsekkaa taustat yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti ois. Näille voisi muuten perustaa välitystoimiston, joka tsekkaa taustat yms.
Miksei vaikka taloyhtiössäkin? Yksi asunto vanhaan malliin talonmiespariskunnalle. Siihen voisi palkata vaikka jonkun timpuritaitoisen, ahkeran ja kovanyrkkisen virolais- tai venäläispariskunnan. Pitäisivät talon ohella huolta myös pihan lasten kasvatuksesta ja osaisivat varmasti toimia tehokkaammin myös mahdollisia häiriköitä kohtaan, kuin suomalaiset isännöitsijät.
Vierailija kirjoitti:
Tupa on vanha keksintö.
Maalla kutsuttiin ratkaisua tuvaksi.
Kaupungissa käytettiin nimitystä hellahuone.
Asuin joskus asunnossa, jossa oli keittokomero. Nykyään haluan ehdottomasti erillisen keittiön, jossa on ikkuna ja ovi.
Minä en tykkää avokeittiöistä, koska ne jotenkin vähentävät olohuoneen arvokkuutta ja intiimiä tunnelmaa. Lisäksi inhoan tiskikoneen ääntä ja kylmälaitteiden hurinaa. Sen sijaan en ole koskaan ymmärtänyt käryistä ja hajuista valittajia. Minusta on vaan ihanaa, jos sisään astuessa jo eteisessä tuoksuu pulla tai herkullinen soppa. Ruoan tuoksu olohuoneessa ei häiritse minua lainkaan. Mieheni taas on näitä, joita ruoan tuoksu tuntuu jostain syystä häiritsevän, aina kyselee, onhan liesituuletin päällä kun on tällainen käry.
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan en ole koskaan ymmärtänyt käryistä ja hajuista valittajia.
No mietipä sitä, kun on ahkera biojätelajittelija, on pieni asunto, on kuuma kesäpäivä eikä tarvitse olla niin kuumakaan, kun biojäteastia alkaa lemuta ja hedelmäkärpäsiä joka paikassa.
Avokeittiö, open concept kitchen, toimii vain juurikin jättimäisissä lukaaleissa, joissa hajut, äänet ym. hukkuvat suuriin neliöihin. Malli tullut ulkomailta. Tässä on vähän sama logiikka kuin siinä, että jätetään matot pois pienistä suomalaisista kerrostaloasunnoista ja sillä tavalla matkitaan valtavia Miami Vice -lukaaleita, jotka jotka jo arkkitehtonisesti on suunniteltu näyttämään enemmän taidemuseoilta kuin asuintaloilta. Pikkarainen arkinen suomi-kaksi ei muutu arkkitehtoniseksi minimalistiseksi arvokiinteistöksi sillä, että siellä ei ole mattoja. Ja pikkarainen suomi-kaksio, jossa on niin vähän tilaa, että kaikki äänet ja hajut ja hedelmäkärpäset leijuvat samassa tilassa kaikkien koko ajan aistittavissa, ei muutu jättilukaaliksi sillä, että sinnekin ängetään se open concept -idea. Mutta hyväuskoiset niin luulevat ja rakennusyhtiöt kiittävät hölmöläisiä. Saavat enemmän rahaa vähemmällä vaivalla xD. Aletaan nyt kirkuen toivoa vielä sitä open concept -vessaa.
Siksi koska ette halua maksaa asunnostanne kunnon hintaa, ja siksi että pienten asuntojen asukkaat oletetaan syövän ulkona pääasiasa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se selvä, että avokeittiö toimii, jos keittiö-olohuone on iso, kuten monella ketjuun vastanneella on. Jos kolmiossa on 50 neliötä, niin avokeittiö ei toimi. Katsoin huvikseni uudisrakennuksissa kolmiot pinta-alan mukaan ja pienimmillään kolmio oli saatu mahtumaan 44 neliömetriin. Voi järkytys.
Nykyisin hyvin moni tuntuu olevan sitä mieltä, että makuuhuoneeksi riittää sellainen suljettu tila, johon ei mahdu mitään muuta kuin sänky joka ottaa tilan seinästä seinään. Ei sitten liene ihme se, jos tuloksena on "keittiön" sijainti puolen metrin päässä sohvasta. Pieniin neliöihin ei saa suurta keittiötä sitten millään, mutta ei myöskään mitään muutakaan tilavaa.
En tiedä, karseita minustakin ja sopii just johonkin opiskelijaluukkuun.
Itse en tykkää ylipäätään oikein mistään uudisrakennuksista (enkä varsinkaan uusista, moderneista kerrostaloista) ja tosiaan, niissä on kaiken kukkuraksi vielä noi hirveät avokeittiöt/keittiö olkkarin nurkassa.
Varmaan tämä on kyllä osittain tottumiskysymyskin; itse kasvoin vanhassa (yli 100 vuotta) talossa jossa oli iso erillinen keittiö, suuri ruokailuhuone takkoineen ja iso olohuone joka oli oikeasti olohuone eikä mikään olohuoneen ja keittiön yleistila-hybridi, ja en ole koskaan tykännyt muista kuin vanhoista taloista eikä muistaakseni yhdessäkään asunnossani ole ollut avokeittiötä.
Jopa pienissä yksiöissä ollut erikseen keittokomero.
Minulla näkyy kyllä selkeästi lapsuudenkoti näissä mieltymyksissäni, kun haluan kunnollisen sohvaryhmän (eli ei vain yksi sohva) johon mahtuu paljon ihmisiä, ison keittiön jossa mahtuu kokkaamaan kavereidenkin kanssa ja ruokailutila erikseen, sillä mielestäni senkin pitää olla kaunis eikä ruokailutila voi olla kaunis jos se on keittiön yhteydessä, koska keittiö on aina keittiö vaikka olisi miten nätiksi laitettu.
Voisin kuvitella, ettei tupakeittiöiden kasvatteja häiritse ollenkaan, vaikka asunnossa olisikin keittiö olohuoneen nurkassa.
Tuntuu, että ylipäätään moderneista taloista ja asunnoista tykkäävät ovat sellaisia, ettei tunnelma ole heille niin tärkeää ja just joku avokeittiö on ok, koska heidän maku on muutenkin sellainen skandinaavisen selkeä toimisto-/tehdas-/hallimainen eikä varsinaisesti kaunis.
Ja nuita tyyppejähän on paljon (suurinosa suomalaisista), joten kannattaa rakentaa heitä miellyttäviä asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Säästetään tilaa ja kalliita neliöitä.
Hämmästyttävän harva erillistä keittiötä kannattava tuntuu tajuavan tämän. Valmistuvat asunnot ovat erityisesti pääkaupunkiseudulla nykyisin kalliita, joten jokaisen neliön säästö kannattaa ottaa talteen. Mukavuuttahan se ei toki aina lisää, mutta jostakin on nipistettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästetään tilaa ja kalliita neliöitä.
Sekä tehdään kokkaamisesta sosiaalinen tilanne sen sijaan, että yleensä vaimo piiloutuu yksin keittiöön kokkaamaan perheen tai vieraiden viihtyessä olohuoneessa.
Kuka siinä kohtaa aloittaa kokkaamiset kun vieraat ovat jo paikalla?
Kaikki täytyy olla valmiina, tietenkii. Yllätysvieraat saavat tyytyä vesilasiin.