Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintoloiden syy?

Pohjasakkaduunari
28.09.2020 |

Lukekaa ennen kommentointia ja ymmärtäkää lukemanne.

Varmasti jokainen ravintola-alan työntekijä haluaa turvata vanhemman väestön terveyden ja ymmärtää miksi kansa vastustaa ravintoloiden auki olemista, mutta entä jos ovet suljetaan ja uusia ei tulisikkaan tilalle?

Mitäs meistä ravintola-alan duunareista. Ammattilaisiahan koulutetaan päivässä uusia. Kaikilla meillä pieni palkkaisilla on sukan varressa monta tonnia ja yrittäjätkin mielellään lopettavat elämäntyönsä. On aivan loistavaa kun ei tiedä, mitä säädöksiä tulee seuraavalla viikolla ja onkokaan niitä töitä sitten enään.

Muutamassa ravintolassa epäkohtia ja samantien ristitään kaikki ravintolat välinpitämättömiksi koronan suhteen. Tietääkseni muutaman henkilön toiminnalla kokonaisen ryhmän mustamaalaamista kutsutaan ihmisten keskuudessa rasismiksi. Mikä on kaikkien ravintoloiden mustamaalaus, muutaman toiminnan perusteella?

Päälleni on syljetty, oksennettu ja haukuttu alatyylisesti vuosien varrella ja asialla on aina ollut pukuun pukeutuneet keski-ikäiset miehet tai kylän varakkaat rouvat, kun millään tähtitieteellisellä summalla en ole myynyt "vielä yhtä". Nyt nämä samaiset henkilöt huutelevat kuinka ovemme tulisi sulkea, koska ravintolat eivät noudata säädöksiä.

Mitä jos lakkautettaisiin julkinen liikenne. Järjestysmiehet laskemaan tarkan lukeman kaupassa olevia henkilöitä, sekä huolehtimaan ettei hedelmäosastolla ole liian tiiviisti ostostelijoita ja myös huolehtimaan että jokainen noudattaa huolellisesti hygienia ohjeistuksia. Samalla suljettaisiin alkoholinmyynti alkosta sekä kaupoista, koska asiantuntijoiden mukaan humalassa ei osata käyttäytyä.

Ketäänhän ei haittaa talouden romahtaminen, koska voidaan säästää ihmishenkiä. Totta, mutta en ymmärrä miksi elän valtavassa stressissä viikosta toiseen ja mietin mitä ruokaa on varaa ostaa, kauanko työt jatkuvat ja millä maksan vuokran töiden loppuessa viiden päivän varoitusajalla, kun työmatkailu on sallittua ja maahan voi palata milloin vain riskimaasta ilman koronatestiä ja julkisilla liikennevälineillä matkustaa koronatesteihin altistaen monia muita. Onhan annetut ohjeistukset henkilöille vain suosituksia. Ravintoloiden osalla annetut ohjeistukset ovat pakollisia.

Olen nauttinut jokaisesta työpäivästä ja jään kaipaamaan montaa vakiasiakasta sekä työtoveria, mutta nyt riittää. Ravintoloiden sulkemista kannattavat voivat kertoa mihin osoitteeseen lähetän laskuni tulevaisuudessa.
Kiitos.

Kommentit (185)

Vierailija
61/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevä yrittäjä varautuu jo nyt mahdollisiin sulkemisiin. Voivatko myydä ruokaa mukaan, voivatko järjestää ruoka-annosten kotiinkuljetusta, jne?

Tuttuni on myös ravintola-alan yrittäjä. Hänet pelasti korona-aikana se, että heillä oli ravintolan lisäksi myös juuri tuota ruokatoimitusta yrityksiin jo aiemmin.

Täällä taas eräs yrittäjä avasi juuri korona-aikaan pop-up ravintolan, jossa paikallisista tuotteista valmistettiin hampurilaisannoksia noutoruuaksi ja asiakkaita on riittänyt suolaista hinnasta huolimatta.

Vierailija
62/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas eräs yrittäjä avasi juuri korona-aikaan pop-up ravintolan, jossa paikallisista tuotteista valmistettiin hampurilaisannoksia noutoruuaksi ja asiakkaita on riittänyt suolaista hinnasta huolimatta.

Kun kutsut hintoja suolaisiksi, niin tarkoitatko yrittäjän veloittavan suuremmalla katteella kuin normaalisti? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en syytä ravintoloita, vaan välinpitämättömiä asiakkaita. Porukkaa juoksee ravintoloissa, vaikka olisi flunssaoireita ja humalassa tietenkin unohtuu huomaavaisuus muita kohtaan ja loppuilta yskitään tanssilattialla muita päin. En tiedä olisiko mahdollista valvoa ihmisten terveydentilaa paremmin tai jotain. Itse kävisin mielelläni edelleen ravintolassa lasillisella jos pystyttäis pitämään riittävät välit. Tuntuu, että ihmiset ovat unohtaneet yksilön vastuun koronan välttämisessä ja käyttäytyvät vastuuttomasti, eikä turvaväleistä ole tietoakaan. 

Vierailija
64/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei suoraan sanottuna kiinnosta vaikka kaikki ravintolat menis pysyvästi kiinni. Jos haluat jotain muuta kuin thaikkunuudeleita saat maksaa annoksesta lähemmäs 30e mikä on ihan käsittämätöntä. Viiniä jos otat niin hinta tuplaantuu ja saat jotain eilen avattua puoliviileää tiskivettä. Ja hinnat tollasia siksi että saadaan jokaiselle duunarille se 3000e/kk, koska siivoojan ja tiskaajan lapsella pitää olla samat mahikset mitä akateemisesti koulutetuilla. 

N30

Vierailija
65/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei suoraan sanottuna kiinnosta vaikka kaikki ravintolat menis pysyvästi kiinni. Jos haluat jotain muuta kuin thaikkunuudeleita saat maksaa annoksesta lähemmäs 30e mikä on ihan käsittämätöntä. Viiniä jos otat niin hinta tuplaantuu ja saat jotain eilen avattua puoliviileää tiskivettä. Ja hinnat tollasia siksi että saadaan jokaiselle duunarille se 3000e/kk, koska siivoojan ja tiskaajan lapsella pitää olla samat mahikset mitä akateemisesti koulutetuilla. 

N30

Sopii katsoa kaupassa mitä esim. laadukas pihviliha maksaa. Sen kun paistaa ammattitaitoinen henkilö ja se tarjoillaan sulle viihtyisässä, ehkä temaattisessa ympäristössä, niin maksaahan se sen kolmekymppiä vähintään. Eikä sillä tiskaajalle ole varaa maksaa 3000e/kk. Voithan se sä lihaköntin itsekin paistaa ja syödä vaikka telkkarin edessä, jos haluat, mutta maksaa sekin sulle parikymppiä. N47

Vierailija
66/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just just kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-ala ei ole ainoa ala joka tästä koronasta kärsii.

Kyllä tässä muutkin on ihan yhtä kusessa. Ravintoloissa vaan se tyhmyys tuppaa tiivistymään kun porukka siellä kännissä halailee ja pussailee.

Sinä kännäät ruokaravintolassa, niin, että alat halailemaan? Harvempi varmaan vetää tuota tasoa.

Missä mä sanoin että ruokaravintolat?

Mä en ylipäätään käy ravintoloissa. Mutta kaikki muut paitsi sinä, ymmärsi mitä tarkoitin.

Sinä et käy ravintoloissa, joten haluat laittaa ne kiinni. Millä oikeudella? Me muut kun siellä käydään, terveinä.

Ai terveinä ja viette samalla taudin riskiryhmille ja levitätte sitä? Onneksi menee vielä konkkaan koko turha ala.

Turha ala? Onneksi pian näette mitä tapahtuu kun alkoholin käyttöä ei valvota vaan nautitaan alkoholia kotona porukalla. Kotona kun järjestysmies ei keskeytä... Onhan se varmasti myös mukavaa kokkailla kotona jokainen päivä loppu ikänsä kun kaikki ravintolat turhia.

Ravintola-alaonvitunturha ala.

Edes työntekijöillä ei ole varaa ostaa lounasta. Usein lounaan hinta on yli tuntipalkka.

Millä helvetillä ravintolat kuvittelee pärjäävänsä, kun tarjoilijan palkka on niin matala ja ei edes ole varaa tarjota ravintoa työntekijöillekään ilman mitään aleja.

Kuvitteleeko ravintolat että tavan duunarillakaan on varaa käydä.

Ei tosiaan. Kyllä ne hienoperseet käy syömässä ravintoloissa ja he mahdollistavat hintojen kalleuden. Nykyisiä hintoja pitäisi polkea alas yli puolet, että normaalit ihmiset kävisivät ravintolassa syömässä.

Alkoholin käyttöähän ei kukaan järkevä suorita ravintoloissa.

Ihan hullun hommaa. Hinnat pitäisi olla yli puolet alhaisempana näillä palkoilla mitä Suomessa on.

Koskee etenkin ravintola-alan duunareiden palkkoja!

ETTEKÖ TE HÄPEÄ?

MITEN TE ETTE OSAA HÄVETÄ???

Sitten saa lukea vielä ihmiskaupasta ja hämärästä. Koko ala on niin mätä että pitäisi pyyhkiä kaikki puhtaaksi konkurssiin ja aloittaa tarkalla valvonnalla uudestaan.

Tarkka valvonta näille aloille. Tarkastajia joka viikko nurkkiin pyörimään ja käräyttämään epäkohtia.

JA PALKAT KUNTOON JHUMALAUTA KUIN OLISI JO!

Vierailija
67/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N30

Sopii katsoa kaupassa mitä esim. laadukas pihviliha maksaa. Sen kun paistaa ammattitaitoinen henkilö ja se tarjoillaan sulle viihtyisässä, ehkä temaattisessa ympäristössä, niin maksaahan se sen kolmekymppiä vähintään. Eikä sillä tiskaajalle ole varaa maksaa 3000e/kk. Voithan se sä lihaköntin itsekin paistaa ja syödä vaikka telkkarin edessä, jos haluat, mutta maksaa sekin sulle parikymppiä. N47

hyvä jumala sentään. Kun ei ole varaa maksaa tiskaajalle edes tonniakaan kuussa, niin miksi työnteko kannattaisi???

Hyväntekeväisyyttä se tiskaaja tekee ja ei pitäisi tehdä!

Sen lisäksi ravintola-alalla huudetaan työntekijöille, heitä syyllistetään hitaudesta ja kytätään.

Ja millä hinnalla...

Sillä hinnalla pitäisi olla enemmän työntekijöitä tai palkkoja ylös.

Paskamainen käytös kuntoon. Hyvien ja kilttien ihmisten hyväksikäytölle loppu.

Vierailija
68/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sopii katsoa kaupassa mitä esim. laadukas pihviliha maksaa. Sen kun paistaa ammattitaitoinen henkilö ja se tarjoillaan sulle viihtyisässä, ehkä temaattisessa ympäristössä, niin maksaahan se sen kolmekymppiä vähintään. Eikä sillä tiskaajalle ole varaa maksaa 3000e/kk. Voithan se sä lihaköntin itsekin paistaa ja syödä vaikka telkkarin edessä, jos haluat, mutta maksaa sekin sulle parikymppiä. N47[/quote]

Sun argumentilta putoaa täysin pohja kun en syö lihaa ja maksan silti siitä 30e/annos. Kerros nyt perusteluja? Sun temaattinen mahtava ympäristös on todellisuudessa kulunut, epäsiisti ja meluisa. 

N30

Vierailija
69/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N30

Millä planeetalla elät? 8 vuotta kokemusta alalta ja alle 11e tunti. Päällikötkään tienaa noin paljon. Hinnat koostuvat korkeasta kulupuolesta kyllä, mutta eivät todellakaan "tiskarin" lasten palkoista. Olet röyhkeä ihminen. Ps. Yhtälailla olemme kouluja käyneet kuin akateemisetkin. Häpeä!

Vierailija
70/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun argumentilta putoaa täysin pohja kun en syö lihaa ja maksan silti siitä 30e/annos. Kerros nyt perusteluja? Sun temaattinen mahtava ympäristös on todellisuudessa kulunut, epäsiisti ja meluisa. 

N30

Saathan sä vetää ne nuudelis vaikka kylppärissäsi, mutta miksi haluat kieltää elinkeinon, josta hyvin moni saa elantonsa, ja vielä useampi nauttii aidosti?

Vierailija
71/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

M. Ulkku kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N30

Millä planeetalla elät? 8 vuotta kokemusta alalta ja alle 11e tunti. Päällikötkään tienaa noin paljon. Hinnat koostuvat korkeasta kulupuolesta kyllä, mutta eivät todellakaan "tiskarin" lasten palkoista. Olet röyhkeä ihminen. Ps. Yhtälailla olemme kouluja käyneet kuin akateemisetkin. Häpeä!

Todellako meinaat että catering ja kokkikoululaiset käy saman verran opintoja mitä akateemiset (=yliopisto)? Kiitos päivän nauruista!

M45

Vierailija
72/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N30

Sellaisen pihvin nyt paistaa itsekin helposti. Sitten kyytipojaksi 60centtiä halvinta laageria marketista.

Pihvi kannattaa esikypsentää noin viidessäkymmenessä asteessa, vaikka minigrippussin sisällä noin tunnin verran ja paistaa kuumalla pannulla sopiva aika.

Sopiva aika on se avainsana tämän jälkeen, että haluaako verisen pihvin vai kypsän.

Sen verran voin paljastaa. Pientä testingiä sillä lihalla, niin asia selviää amatöörillekin ihan parissa minuutissa heh he

Tässä oli isännän pihvinpaiston perehdytys. Tämän jälkeen pihvinpaistajalle maksetaan yli kympineurotunti. Jos osaa hommansa.

Yllättävän moni ei osaa hommia noinkin yksinkertaisessa hommassa. Ilmeisesti homma ei ole yksinkertainen sittenkään.

Kokeille kannattaa maksaa vähintään 15e tuntipalkkaa, että saa laatua. Muuten motivaatio on hyvin hyvin heikko ja matalalla palkalla saa matalan työsuorituksen.

Itse olen mestarikokki ja en todellakaan tee alle tuon hinnan  yhtään mitään.

Jokainen joka tuntee ammattitaitonsa määrittelee myös hintansa.

Vaadin myös työn puolesta ilmaisen ruokailun ja tupakkatauot.

En tupakoi, mutta varmistaakseni että olen duunari ja johto on johtoa, niin vedän kessut vaikka yskien. Kyseessä on vastakkainasettelu  ja rituaali.

Minulle sopii oikein hyvin että tupakointiani vihataan. Juuri sitä haen ja olen tottunut että työnantajaan ja johtajiin ei kannata luottaa missäään mielessä. Heidän kanssa ei olla kavereita.

Olen Nitun hyvä tekijä ja otan oikeuksia. Osaan myös huutaa ja pistää hankalia asiakkaita/johtajia pihalle viilenemään.

Kyllähän noita ravintoloita voisi kovalla kädellä sulkea ihan yhteisen turvallisuuden ja työntekijöiden hyvinvoinninkin vuoksi.

Vierailija
73/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintoloissa riittää mielestäni lappu ovella, että ethän tule sairaana. Muuten voisivat olla ihan normaalisti auki. On järkyttävää miten kokonainen elinkeino tuhotaan tässä maassa hysterian vuoksi.

Superlevittäjät on oireettomia

Vierailija
74/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova kukko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N30

Sellaisen pihvin nyt paistaa itsekin helposti. Sitten kyytipojaksi 60centtiä halvinta laageria marketista.

Pihvi kannattaa esikypsentää noin viidessäkymmenessä asteessa, vaikka minigrippussin sisällä noin tunnin verran ja paistaa kuumalla pannulla sopiva aika.

Sopiva aika on se avainsana tämän jälkeen, että haluaako verisen pihvin vai kypsän.

Sen verran voin paljastaa. Pientä testingiä sillä lihalla, niin asia selviää amatöörillekin ihan parissa minuutissa heh he

Tässä oli isännän pihvinpaiston perehdytys. Tämän jälkeen pihvinpaistajalle maksetaan yli kympineurotunti. Jos osaa hommansa.

Yllättävän moni ei osaa hommia noinkin yksinkertaisessa hommassa. Ilmeisesti homma ei ole yksinkertainen sittenkään.

Kokeille kannattaa maksaa vähintään 15e tuntipalkkaa, että saa laatua. Muuten motivaatio on hyvin hyvin heikko ja matalalla palkalla saa matalan työsuorituksen.

Itse olen mestarikokki ja en todellakaan tee alle tuon hinnan  yhtään mitään.

Jokainen joka tuntee ammattitaitonsa määrittelee myös hintansa.

Vaadin myös työn puolesta ilmaisen ruokailun ja tupakkatauot.

En tupakoi, mutta varmistaakseni että olen duunari ja johto on johtoa, niin vedän kessut vaikka yskien. Kyseessä on vastakkainasettelu  ja rituaali.

Minulle sopii oikein hyvin että tupakointiani vihataan. Juuri sitä haen ja olen tottunut että työnantajaan ja johtajiin ei kannata luottaa missäään mielessä. Heidän kanssa ei olla kavereita.

Olen Nitun hyvä tekijä ja otan oikeuksia. Osaan myös huutaa ja pistää hankalia asiakkaita/johtajia pihalle viilenemään.

Kyllähän noita ravintoloita voisi kovalla kädellä sulkea ihan yhteisen turvallisuuden ja työntekijöiden hyvinvoinninkin vuoksi.

50 aste kuuma vesi. Kattila tai kylmälaukkukäy.

Myös uunissa 50 aste folioon käärittynä. Itse tykkään enemmän vedestä esikypsennyksessä.

Älkää tehkö duunia alle 15e tuntipalkan! Pysykää motissa.

Vierailija
75/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintoloissa riittää mielestäni lappu ovella, että ethän tule sairaana. Muuten voisivat olla ihan normaalisti auki. On järkyttävää miten kokonainen elinkeino tuhotaan tässä maassa hysterian vuoksi.

Entä sittä, ovat kuitenkin harvinaisia. Ei niissä ravintoloissa pakko ole käydä jos puntit tutisee. 

Vierailija
76/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M. Ulkku kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N30

Todellako meinaat että catering ja kokkikoululaiset käy saman verran opintoja mitä akateemiset (=yliopisto)? Kiitos päivän nauruista!

M45

Kyllä se niin menee. Etenkin jos erikoistuu, niin moni kokki joutuu opiskelemaan viljelyä tai panimotaidettakin ohessa. Kyseessä on todella laaja-ala. Vaatii monien kielten opiskelua.

Kyllä ihan perus amisalasta saa oman tieteenlajinsa ja helposti opiskeltavaa sopivan mestarin alaisuudessa riittää pariksikymmeneksi vuodeksi.

Eräs frendi on opiskellut karatea pääasaarilla yli kolmekymmentävuotta.

Kyseessä on kuitenkin puupäiden juttu jossa hakataan toisia ja mustan vyön saavuttaa ehkä viidessä vuodessa.

Siinä harrastuksessa kuulemma on vain opittavaa vielä vuosikymmeniksi.

Hän opiskelee nykyään japania ja tietämättään aloitti opinnot jo 80-luvun lopulla, kun opetus käytiin japanin kielellä.

Kyllä ihan missä vaan ja mitä tahansa opiskellessa on oppimäärä paljon laajempi kuin yliopistossa typistetyt kurssit koskaan ovat.

Ne yliopistonkin kurssit vaatisivat käytäntöä ja jatko-opintoja, mielellään vaihto-opiskeluvuosia. Vuosia, vuosia.

Piti vähän näpäyttää sinua. Toivottavasti näpähti kunnolla.

Pitää välillä isällisesti opastaa keltanokkia elämänkoulussa.

Vierailija
77/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sittä, ovat kuitenkin harvinaisia. Ei niissä ravintoloissa pakko ole käydä jos puntit tutisee. 

Ongelmahan tässä ei ole se oma ravintolassa käynti vaan se, että joku ihminen, jonka kanssa joutuu olemaan tekemisissä käy ja saa tartunnan ja ennättää levittää tartuntaa ympärilleen. Alle 20% tapauksissa voidaan tartuntaketjut enää jäljittää ja katkaista. Niiden tunnistaminen ja karanteenit olisivat se keino, jolla epidemia pysäytetään sulkematta koko yhteiskuntaa.

Vierailija
78/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmahan tässä ei ole se oma ravintolassa käynti vaan se, että joku ihminen, jonka kanssa joutuu olemaan tekemisissä käy ja saa tartunnan ja ennättää levittää tartuntaa ympärilleen. Alle 20% tapauksissa voidaan tartuntaketjut enää jäljittää ja katkaista. Niiden tunnistaminen ja karanteenit olisivat se keino, jolla epidemia pysäytetään sulkematta koko yhteiskuntaa.

Eiköhän juna ole mennyt jo, että niitä tartuntaketjuja voistaisiin selvittää. Fakta on, että virus on laimentunut, kuolleisuus on romahtanut eikä siellä tehollakaan ruuhkia ole. Ei ole mitään syytä tapaa yhtä elinkeinoa, sillä valheella, että se suojelisi muita elinkeinoja. 

Vierailija
79/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi lähettää laskun ihan itselleen. Vakityössä olleella on oltava säästöjä, jos ei ole voi katsoa peiliin. 

Osaan näin maailmanlaajuisen pandemian aikana ihan itse välttää ravintoloita ja muita paikkoja joissa turhaan ihmiset kokoontuu. En tarvitse siihen yhtäkään järjestyksenvalvojaa.

Vierailija
80/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-ala ei ole välttämättömyys. Ihmisten ei ole pakko käydä ravintoloissa. Ihmiset voi ostaa ruokaa kaupoista ja tehdä itse. Ravintoloiden ja baarien poistuminen ei siis juurikaan haittaisi ketään. Ihmiset pitäisi uudelleenkouluttaa aloille, joilla on pulaa työntekijöistä. Ruokateollisuutta pitäisi kehittää, kotiintilaamista halpuuttaa jne. Maailma muuttuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme