Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintoloiden syy?

Pohjasakkaduunari
28.09.2020 |

Lukekaa ennen kommentointia ja ymmärtäkää lukemanne.

Varmasti jokainen ravintola-alan työntekijä haluaa turvata vanhemman väestön terveyden ja ymmärtää miksi kansa vastustaa ravintoloiden auki olemista, mutta entä jos ovet suljetaan ja uusia ei tulisikkaan tilalle?

Mitäs meistä ravintola-alan duunareista. Ammattilaisiahan koulutetaan päivässä uusia. Kaikilla meillä pieni palkkaisilla on sukan varressa monta tonnia ja yrittäjätkin mielellään lopettavat elämäntyönsä. On aivan loistavaa kun ei tiedä, mitä säädöksiä tulee seuraavalla viikolla ja onkokaan niitä töitä sitten enään.

Muutamassa ravintolassa epäkohtia ja samantien ristitään kaikki ravintolat välinpitämättömiksi koronan suhteen. Tietääkseni muutaman henkilön toiminnalla kokonaisen ryhmän mustamaalaamista kutsutaan ihmisten keskuudessa rasismiksi. Mikä on kaikkien ravintoloiden mustamaalaus, muutaman toiminnan perusteella?

Päälleni on syljetty, oksennettu ja haukuttu alatyylisesti vuosien varrella ja asialla on aina ollut pukuun pukeutuneet keski-ikäiset miehet tai kylän varakkaat rouvat, kun millään tähtitieteellisellä summalla en ole myynyt "vielä yhtä". Nyt nämä samaiset henkilöt huutelevat kuinka ovemme tulisi sulkea, koska ravintolat eivät noudata säädöksiä.

Mitä jos lakkautettaisiin julkinen liikenne. Järjestysmiehet laskemaan tarkan lukeman kaupassa olevia henkilöitä, sekä huolehtimaan ettei hedelmäosastolla ole liian tiiviisti ostostelijoita ja myös huolehtimaan että jokainen noudattaa huolellisesti hygienia ohjeistuksia. Samalla suljettaisiin alkoholinmyynti alkosta sekä kaupoista, koska asiantuntijoiden mukaan humalassa ei osata käyttäytyä.

Ketäänhän ei haittaa talouden romahtaminen, koska voidaan säästää ihmishenkiä. Totta, mutta en ymmärrä miksi elän valtavassa stressissä viikosta toiseen ja mietin mitä ruokaa on varaa ostaa, kauanko työt jatkuvat ja millä maksan vuokran töiden loppuessa viiden päivän varoitusajalla, kun työmatkailu on sallittua ja maahan voi palata milloin vain riskimaasta ilman koronatestiä ja julkisilla liikennevälineillä matkustaa koronatesteihin altistaen monia muita. Onhan annetut ohjeistukset henkilöille vain suosituksia. Ravintoloiden osalla annetut ohjeistukset ovat pakollisia.

Olen nauttinut jokaisesta työpäivästä ja jään kaipaamaan montaa vakiasiakasta sekä työtoveria, mutta nyt riittää. Ravintoloiden sulkemista kannattavat voivat kertoa mihin osoitteeseen lähetän laskuni tulevaisuudessa.
Kiitos.

Kommentit (185)

Vierailija
101/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännäämöt kiinni ja dynamiittia lääviin.

Vierailija
102/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Känni omasta pullosta on 90% halvempi ja kornat pysyy omassa murjussa.

Huorankin voi tilata netistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti korona jää kiertämään ihmiskunnassa samaan tapaan kuin influenssavirukset ja häviää lopulta vain uutisotsikoista.

Toistaiseksi tartuntatautirekisteriin on kertynyt tietoa 342 kuolleesta ja näistä on saatavilla tarkempia tietoja. Heistä 48 prosenttia on miehiä ja 52 prosenttia naisia.

Kuolleiden mediaani-ikä on 84 vuotta. Kuolleista, joista tällä hetkellä on saatavilla tarkempia terveystietoja, valtaosalla (yli 90 prosenttia) oli yksi tai useita pitkäaikaissairauksia.

Tanskan Serum instituutin julkaisussa Epidemiologisk trend og fokus: dødelighet, jossa on verrattu kuolleisuutta Cov-19 -tautiin ja kuuteen edelliseen kausi-influenssaan on nähtävillä että, alle 60-vuotiaiden keskuudessa influenssa on tämän mukaan selvästi tappavampi, joskin ei sekään kovin tappava.

Kyllä Cov-19 voi tappaa myös nuorempia, mutta niin tekee influenssakin ja siis selvästi todennäköisemmin. Influenssaan kuolleista ei vain tehdä isoja lehtijuttuja. Jo keväällä oli kuvakollaaseja koronaan kuolleista alle 60 vuotiasta maailmalta ja niitä kun katseli, oli ilmiselvää, että normaalipainoisia oli sadasta ehkä yksi. Kaulattomia pulleroita lähes kaikki.

Vierailija
104/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinni vaan lingot. Känniläinenhän ei halua eikä pysty noudattamaan mitään ohjeita.

Vierailija
105/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just just kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-ala ei ole ainoa ala joka tästä koronasta kärsii.

Kyllä tässä muutkin on ihan yhtä kusessa. Ravintoloissa vaan se tyhmyys tuppaa tiivistymään kun porukka siellä kännissä halailee ja pussailee.

Sinä kännäät ruokaravintolassa, niin, että alat halailemaan? Harvempi varmaan vetää tuota tasoa.

Missä mä sanoin että ruokaravintolat?

Mä en ylipäätään käy ravintoloissa. Mutta kaikki muut paitsi sinä, ymmärsi mitä tarkoitin.

Sinä et käy ravintoloissa, joten haluat laittaa ne kiinni. Millä oikeudella? Me muut kun siellä käydään, terveinä.

Ai terveinä ja viette samalla taudin riskiryhmille ja levitätte sitä? Onneksi menee vielä konkkaan koko turha ala.

Turha ala? Onneksi pian näette mitä tapahtuu kun alkoholin käyttöä ei valvota vaan nautitaan alkoholia kotona porukalla. Kotona kun järjestysmies ei keskeytä... Onhan se varmasti myös mukavaa kokkailla kotona jokainen päivä loppu ikänsä kun kaikki ravintolat turhia.

Jos et ole huomannut niin nykyisin saa kaupoista valmisaterioita. Normaalit ihmiset kokkaavat muutenkin itse ruokansa arkena ja pyhänä. Eipä meidänkään perhe normaalistikkaan ravintoloissa syö. Ainoastaan lomamatkoilla satunnaisesti.

Nyt ei kyllä puhuta ruokaravintoloista, vaan iltaravintoloista, eli baareista ja yökerhoista.

No edellinen puhui. Kauhisteli sitä, että ihmiset joutuu loppuikänsä itse ruokansa kokkaamaan. Mutta ihan sama. Yökerhossa en ole käynyt ikinä, enkä tunne ketään, joka kävisi. Baarissa olen käynyt viimeksi v. -87. Suurinta osaa ihmisistä ei hetkauta yhtään vaikkei olisi ensimmäistäkään yökerhoja tai baaria.

Sinänsähän tässä ei muuta tapahdu kuin nykyiset puljut menee konkkaan. Pääsee veloistaan ja sitten samat tai eri omistajat aloittaa yritystukien kanssa uudelleen samassa paikassa. Näin se ravintola ja matkailualan pyörii.

Ei normaali keskiverto suomalainen käy ravintoloissa kuin korkeintaan häissä ja hautajaisissa, jos se kuuluu pakettiin.

Harva käy ravintoloissa syömässä ostovoiman heikkouden takia.

Milleniaaneistakin harva on oppinut koskaan baarissa käymään tai edes syömään normaalia ravintolaruokaa. Pikaruokaloita toki on totuttu käyttämään, mutta oikeat ravintolat on vain niin kalliita normaaleille suomalaisille ostovoiman heikkouden takia että ei täällä ole ravintolakultuuria.

No minun lähipiirissäni, tuttavissani, sukulaisissani, ystävissäni käydään ravintoloissa ja yövytään hotelleissakin. Ihan koskee eläkeläisiä myöten. Nuorena parikymppisenä tuli kuljettua paljon baareissakin, nyt lähemmäs viisikymppisenä ei enää, koska ei yksinkertaisesti ole aikaa. Syömässä käydään kyllä edelleen. Käydään myös hotelleissa, kylpylöissä ja huvipuistoissa. En tiedä missä sinä asut tai mikä on sosioekonominen statuksesi, mutta päätellen siitä, että meillä on olemassa ravintola- ja matkailuyrityksiä vino pino, minun kokemusmaailmani on lähempänä todellisuutta kuin sinun. 

Ei ole. Minun kokemusmaailma on paljon laajempi.

Et tiedä paljoakaan.

Asiaa voidaan paljon tarkastella tilastoilla siitä, kuinka moni ravintola sulkee vuodessa itsensä konkurssiin jne.

Ala on todella hataralla pohjalla tässä maassa. Kansalaisten ostovoima on niin alas vedetty että edes tarkkaan budjettia seuraten ei suurimmalla osalla ole varaa edes käydä kerran kuukaudessa ravintolassa.

Siinä hujahtaa helposti yli päivän palkka, jos syö jälkiruuat ja juomat mukaanluettuna.

Ei suomalaisilla ole varaa käydä ravintoloissa.

Teillä on ja se on kenties yksi syy ettei teikäläisiä tarvitse verottaa enempää. Ehkä voisi verottaa kovemmin, mutta nähtävästi rahaa menee hyväntekeväisyytenä näihin lafkoihin, joita teidän kaltaiset ihmiset tekohengittää kannattamisen rajamailla.

Kävin viimeksi ravintolassa perheeni kanssa syömässä viime viikon torstaina. Ravintola jossa kävimme on ollut pystyssä vuosia. Tänä viikonloppuna käydään varmaan seuraavan kerran, myös jo toistakymmentä vuotta pystyssä pysyneessä ravintolassa. Kun Lappiin tulee lumi, lennetään sinne. Ollaan viikko hotellissa, syödään ja juodaan kaikki ateriamme ravintolassa. Lapissakin ne samat paikat ovat pystyssä vuodesta toiseen. Kummasti niiin kaikkiin löytyy käyttäjiä ja asiakkaita, vaikka sinulla ja sinun kanvereillasi ei rahaa olisikaan. Rahaa saa tekemällä töitä. Anna ravintoala-alan ihmistenkin tehdä töitä. 

Vierailija
106/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi työttömänä kuin vahinkoeläimenä.

Vierailija
107/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kun kävelee ravintolan ohi, niin melko tyhjää näyttäisi olevan ravintoloissa.

Käykö jotkut ravintoloissa noin yleisesti?

Tuntuisi että yritystoiminta ei ole kannattavaa kun suomalaisten ostovoima on niin alhainen ettei edes lapsesta asti tule tottumaan ravintolakultuuriin. Eihän suomalaiset käy edes elokuvissakaan.

Ei meillä ole sellaista ulkonakäynnin kultuuria.

Se ei koskaan lähtenyt kasvuun 90-luvun laman jälkeen ja hädintuskin edes käynnistyi 80-luvulla, kun kansa on enemmän kasvatettu säästämiseen. Velkaa ei myöskään ole soveliasta ottaa.

Itse näkisin että ravintolan perustaminen olisi tuhoon tuomittu jo ajatuksena. Kaikki on liian kallista.

Minun sydän ei hyväksyisi matalia palkkoja työntekijöille. Koen että yrittäjänä olisin vastuussa työväestäni.

Tuskin olisi varaa maksaa edes ylityölisiäkään. Ja riistämään en lähtisi.

Sydän ei sellaista antaisi periksi. Minut on kasvatettu kunnioittamaan muita ihmisiä ja muiden ihmisten elämää sekä vapaa-aikaa.

Pikaisten laskelmien pohjalta totean ettei ravintolan perustaminen kannata.

Vierailija
108/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just just kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä muutkin on ihan yhtä kusessa. Ravintoloissa vaan se tyhmyys tuppaa tiivistymään kun porukka siellä kännissä halailee ja pussailee.

Sinä kännäät ruokaravintolassa, niin, että alat halailemaan? Harvempi varmaan vetää tuota tasoa.

Mä en ylipäätään käy ravintoloissa. Mutta kaikki muut paitsi sinä, ymmärsi mitä tarkoitin.

Sinä et käy ravintoloissa, joten haluat laittaa ne kiinni. Millä oikeudella? Me muut kun siellä käydään, terveinä.

Ai terveinä ja viette samalla taudin riskiryhmille ja levitätte sitä? Onneksi menee vielä konkkaan koko turha ala.

Turha ala? Onneksi pian näette mitä tapahtuu kun alkoholin käyttöä ei valvota vaan nautitaan alkoholia kotona porukalla. Kotona kun järjestysmies ei keskeytä... Onhan se varmasti myös mukavaa kokkailla kotona jokainen päivä loppu ikänsä kun kaikki ravintolat turhia.

Jos et ole huomannut niin nykyisin saa kaupoista valmisaterioita. Normaalit ihmiset kokkaavat muutenkin itse ruokansa arkena ja pyhänä. Eipä meidänkään perhe normaalistikkaan ravintoloissa syö. Ainoastaan lomamatkoilla satunnaisesti.

Nyt ei kyllä puhuta ruokaravintoloista, vaan iltaravintoloista, eli baareista ja yökerhoista.

No edellinen puhui. Kauhisteli sitä, että ihmiset joutuu loppuikänsä itse ruokansa kokkaamaan. Mutta ihan sama. Yökerhossa en ole käynyt ikinä, enkä tunne ketään, joka kävisi. Baarissa olen käynyt viimeksi v. -87. Suurinta osaa ihmisistä ei hetkauta yhtään vaikkei olisi ensimmäistäkään yökerhoja tai baaria.

Sinänsähän tässä ei muuta tapahdu kuin nykyiset puljut menee konkkaan. Pääsee veloistaan ja sitten samat tai eri omistajat aloittaa yritystukien kanssa uudelleen samassa paikassa. Näin se ravintola ja matkailualan pyörii.

Ei normaali keskiverto suomalainen käy ravintoloissa kuin korkeintaan häissä ja hautajaisissa, jos se kuuluu pakettiin.

Milleniaaneistakin harva on oppinut koskaan baarissa käymään tai edes syömään normaalia ravintolaruokaa. Pikaruokaloita toki on totuttu käyttämään, mutta oikeat ravintolat on vain niin kalliita normaaleille suomalaisille ostovoiman heikkouden takia että ei täällä ole ravintolakultuuria.

No minun lähipiirissäni, tuttavissani, sukulaisissani, ystävissäni käydään ravintoloissa ja yövytään hotelleissakin. Ihan koskee eläkeläisiä myöten. Nuorena parikymppisenä tuli kuljettua paljon baareissakin, nyt lähemmäs viisikymppisenä ei enää, koska ei yksinkertaisesti ole aikaa. Syömässä käydään kyllä edelleen. Käydään myös hotelleissa, kylpylöissä ja huvipuistoissa. En tiedä missä sinä asut tai mikä on sosioekonominen statuksesi, mutta päätellen siitä, että meillä on olemassa ravintola- ja matkailuyrityksiä vino pino, minun kokemusmaailmani on lähempänä todellisuutta kuin sinun. 

Kyllähän nämä mara-alat valittaa ettei kotimaisten asiakkaiden volyymit riitä. Lisäksi suuri osa noiden palvelujen käytöstä on työperäistä. Kun porukka on etätöissä tai lomautettuna/työttömänä näiden palvelujen käyttö on vähentynyt.

Vierailija
109/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein kun kävelee ravintolan ohi, niin melko tyhjää näyttäisi olevan ravintoloissa.

Tuntuisi että yritystoiminta ei ole kannattavaa kun suomalaisten ostovoima on niin alhainen ettei edes lapsesta asti tule tottumaan ravintolakultuuriin. Eihän suomalaiset käy edes elokuvissakaan.

Se ei koskaan lähtenyt kasvuun 90-luvun laman jälkeen ja hädintuskin edes käynnistyi 80-luvulla, kun kansa on enemmän kasvatettu säästämiseen. Velkaa ei myöskään ole soveliasta ottaa.

Itse näkisin että ravintolan perustaminen olisi tuhoon tuomittu jo ajatuksena. Kaikki on liian kallista.

Minun sydän ei hyväksyisi matalia palkkoja työntekijöille. Koen että yrittäjänä olisin vastuussa työväestäni.

Sydän ei sellaista antaisi periksi. Minut on kasvatettu kunnioittamaan muita ihmisiä ja muiden ihmisten elämää sekä vapaa-aikaa.

Voi tulla yllätyksenä, mutta itse näen täällä Helsingissä täysiä ravintoloita. Triplan meksikolaisessakin on aina viikonloppuisin yli kymmenen metrin jono ulkopuolella odottamassa vapautuvaa pöytää. Moneen paikkaa pitää olla pöytävaraus. Monet ihmiset käyvät viikottain ravintoloissa, syömässä. Sukulaisia, kuten esim. isovanhempia tavataan ravintolassa, lapsiperheet käyvät yhdessä syömässä. 

Vierailija
110/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just just kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tiedä paljoakaan.

Asiaa voidaan paljon tarkastella tilastoilla siitä, kuinka moni ravintola sulkee vuodessa itsensä konkurssiin jne.

Ala on todella hataralla pohjalla tässä maassa. Kansalaisten ostovoima on niin alas vedetty että edes tarkkaan budjettia seuraten ei suurimmalla osalla ole varaa edes käydä kerran kuukaudessa ravintolassa.

Siinä hujahtaa helposti yli päivän palkka, jos syö jälkiruuat ja juomat mukaanluettuna.

Teillä on ja se on kenties yksi syy ettei teikäläisiä tarvitse verottaa enempää. Ehkä voisi verottaa kovemmin, mutta nähtävästi rahaa menee hyväntekeväisyytenä näihin lafkoihin, joita teidän kaltaiset ihmiset tekohengittää kannattamisen rajamailla.

Kävin viimeksi ravintolassa perheeni kanssa syömässä viime viikon torstaina. Ravintola jossa kävimme on ollut pystyssä vuosia. Tänä viikonloppuna käydään varmaan seuraavan kerran, myös jo toistakymmentä vuotta pystyssä pysyneessä ravintolassa. Kun Lappiin tulee lumi, lennetään sinne. Ollaan viikko hotellissa, syödään ja juodaan kaikki ateriamme ravintolassa. Lapissakin ne samat paikat ovat pystyssä vuodesta toiseen. Kummasti niiin kaikkiin löytyy käyttäjiä ja asiakkaita, vaikka sinulla ja sinun kanvereillasi ei rahaa olisikaan. Rahaa saa tekemällä töitä. Anna ravintoala-alan ihmistenkin tehdä töitä. 

Täytyy kyllä sanoa, etten minä minäkään tunne ketään, jolla olisi kuvailemasi elämäntyyli. Vaikka hyvin toimeentulevaa porukkaa onkin. Ja jos Lappiin mennään niin siellä asutaan ja ollaan omassa mökkissä. Ei jossain turistirysässä. Tässähän se nyt punnitaan pitääkö kotimaanmatkailijoiden käyttö kyseiset yritykset pystyssä. Itse ne arvio ettei, mutta sinähän sen varmaan paremmin tiedät. LOL.

Vierailija
111/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintolan tarjoilijahan tienaa jotain 8e tunti.

Miksi te edes poljette palkkoja noin alas?

Ei kenenkään pitäisi alistua noin alhaisiin palkkoihin Suomessa.

Se on vähintään 15e tunti tässä maassa, että työnteko kannattaa.

Kai tässä halutaan kuitenkin elvyyttää työelämää ja työnteon kultuuria.

Siis se että työnteko kannattaa ja työläisiä voi verottaa. Eihän nyt voi edes verottaa vähätuloisia.

Hommat kuntoon ja sitten vasta töihin!

En usko että ap on matalapalkka-alan duunari. Hän on riistäjä!

Jollain 8e tuntipalkalla pitäisi hommata töihin puolet enemmän työntekijöitä!

Liian moni tekee liian monen ihmisen edestä duunia.

Ei taida tarjoilijan palkalla saada päivällistä, jälkiruokaa, kahvia ja paria drinkkiä.

Siis sillä päiväpalkalla. Taitaa maksaa useamman kympin.

Ja tarjoilija saa hyvänä päivänä sen kämäsen viisi-kuusikymppiä.

Miten sillä elää Suomessa?

Maksetaanko ylityöistä lisiä ja painostetaaanko ylitöihin, vaikka olisi muuta menoa?

Vierailija
112/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tulla yllätyksenä, mutta itse näen täällä Helsingissä täysiä ravintoloita. Triplan meksikolaisessakin on aina viikonloppuisin yli kymmenen metrin jono ulkopuolella odottamassa vapautuvaa pöytää. Moneen paikkaa pitää olla pöytävaraus. Monet ihmiset käyvät viikottain ravintoloissa, syömässä. Sukulaisia, kuten esim. isovanhempia tavataan ravintolassa, lapsiperheet käyvät yhdessä syömässä. 

Onpas ihmeen sitkeä trolli. 1/5

Vierailija
113/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Känni omasta pullosta on 90% halvempi ja kornat pysyy omassa murjussa.

Huorankin voi tilata netistä.

Tarjoilijan 8e tuntipalkalla saa kaksi vetistä lager-olutta.

Tai riippuen hinnoista, niin vain yhden.

Kannattiko tunnin työ yhteen tuoppiin.

Noeiiikyll

Vierailija
114/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintolan tarjoilijahan tienaa jotain 8e tunti.

Miksi te edes poljette palkkoja noin alas?

Ei kenenkään pitäisi alistua noin alhaisiin palkkoihin Suomessa.

Se on vähintään 15e tunti tässä maassa, että työnteko kannattaa.

Kai tässä halutaan kuitenkin elvyyttää työelämää ja työnteon kultuuria.

Siis se että työnteko kannattaa ja työläisiä voi verottaa. Eihän nyt voi edes verottaa vähätuloisia.

Hommat kuntoon ja sitten vasta töihin!

En usko että ap on matalapalkka-alan duunari. Hän on riistäjä!

Jollain 8e tuntipalkalla pitäisi hommata töihin puolet enemmän työntekijöitä!

Liian moni tekee liian monen ihmisen edestä duunia.

Ei taida tarjoilijan palkalla saada päivällistä, jälkiruokaa, kahvia ja paria drinkkiä.

Siis sillä päiväpalkalla. Taitaa maksaa useamman kympin.

Ja tarjoilija saa hyvänä päivänä sen kämäsen viisi-kuusikymppiä.

Miten sillä elää Suomessa?

Maksetaanko ylityöistä lisiä ja painostetaaanko ylitöihin, vaikka olisi muuta menoa?

Kyllähän tuo maksaa yli parisataa. Eli melkein neljän päivän työt.

Ei ihme että tarjoilijat ei käy ravintoloissa syömässä :)

Vierailija
115/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti korona jää kiertämään ihmiskunnassa samaan tapaan kuin influenssavirukset ja häviää lopulta vain uutisotsikoista.

Toistaiseksi tartuntatautirekisteriin on kertynyt tietoa 342 kuolleesta ja näistä on saatavilla tarkempia tietoja. Heistä 48 prosenttia on miehiä ja 52 prosenttia naisia.

Kuolleiden mediaani-ikä on 84 vuotta. Kuolleista, joista tällä hetkellä on saatavilla tarkempia terveystietoja, valtaosalla (yli 90 prosenttia) oli yksi tai useita pitkäaikaissairauksia.

Tanskan Serum instituutin julkaisussa Epidemiologisk trend og fokus: dødelighet, jossa on verrattu kuolleisuutta Cov-19 -tautiin ja kuuteen edelliseen kausi-influenssaan on nähtävillä että, alle 60-vuotiaiden keskuudessa influenssa on tämän mukaan selvästi tappavampi, joskin ei sekään kovin tappava.

Kyllä Cov-19 voi tappaa myös nuorempia, mutta niin tekee influenssakin ja siis selvästi todennäköisemmin. Influenssaan kuolleista ei vain tehdä isoja lehtijuttuja. Jo keväällä oli kuvakollaaseja koronaan kuolleista alle 60 vuotiasta maailmalta ja niitä kun katseli, oli ilmiselvää, että normaalipainoisia oli sadasta ehkä yksi. Kaulattomia pulleroita lähes kaikki.

Sanomasi kun suhteuttaa siihen että suomalaisista n 80% on ylipainoisia ja perussairaudet on yleisiä niin itseasiassa aika harva ei kuulu tavalla tai toisella riskiryhmään.

Vierailija
116/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintoloita on erilaisia. Asun pääkaupunkiseudulla lähiössä. Kivenheiton päässä on lähiökuppila. Kun aamulla ravintola aukeaa, sinne lipuu vähitellen alueen pitkäaikaistyöttömiä ja alkoholiongelmaisia. Alueelle on viime vuosina rakennettu kiivaasti ja lounasaikaan ravintola täyttyy rakennustyömiehistä. Iltapäivisin on aika hiljaista, mutta sen jälkeen alkaa taas valua porukkaa. Kuka juomaan reilummin, kuka hakemaan noutoruokaa, kuka pelaamaan kavereidensa kanssa  biljardia  ja kuka vain yhdelle lasilliselle ennen kotiin menoa. Muutamana arki-iltana ravintolaan saapuu alueella asuvia eläkeläisiä bingoon tai tietovisaan. 1-2 kertaa kuukaudessa on ollut (siis ennen pandemiaa) viikonloppuna joku live-esiintyjä, muina viikonloppuina karaokea. Noutoruokaa sieltä on saanut aina, mutta keväällä alkoivat toimittaa 4 km säteellä myös kotiin. Ravintolassa on myös useampi screen, joissa pyörii urheilutapahtumat. Formulaa, fudista, jääkiekkoa...mistä nyt milloinkin tulee ohjelmaa. Jääkiekon SM-finaaliotteluiden aikaan ravintola on täynnä. 

Vain yhteen asiaan ja tiettyyn asiakasryhmään  keskittyvillä ravintoloilla voi olla haasteellisempaa, mutta jos ravintola ottaa huomioon kaikki alueen asukkaat ja alueella työskentelevät, ravintolalla voi olla varsin hyvät mahdollisuudet pärjätä. 

Vierailija
117/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintoloissa se alkoholijuomien myynti tuo sen tuoton.

Vierailija
118/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just just kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tiedä paljoakaan.

Täytyy kyllä sanoa, etten minä minäkään tunne ketään, jolla olisi kuvailemasi elämäntyyli. Vaikka hyvin toimeentulevaa porukkaa onkin. Ja jos Lappiin mennään niin siellä asutaan ja ollaan omassa mökkissä. Ei jossain turistirysässä. Tässähän se nyt punnitaan pitääkö kotimaanmatkailijoiden käyttö kyseiset yritykset pystyssä. Itse ne arvio ettei, mutta sinähän sen varmaan paremmin tiedät. LOL.

Minulla on ystävä, joka syö kaikki ateriansa ulkona yhdessä puolisonsa kanssa. Asuvat Helsingin keskustassa ja ovat akateemista keskiluokkaa. Eivät kylläkään käytä alkoholia lainkaan. 

Vierailija
119/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintoloita on erilaisia. Asun pääkaupunkiseudulla lähiössä. Kivenheiton päässä on lähiökuppila. Kun aamulla ravintola aukeaa, sinne lipuu vähitellen alueen pitkäaikaistyöttömiä ja alkoholiongelmaisia. Alueelle on viime vuosina rakennettu kiivaasti ja lounasaikaan ravintola täyttyy rakennustyömiehistä. Iltapäivisin on aika hiljaista, mutta sen jälkeen alkaa taas valua porukkaa. Kuka juomaan reilummin, kuka hakemaan noutoruokaa, kuka pelaamaan kavereidensa kanssa  biljardia  ja kuka vain yhdelle lasilliselle ennen kotiin menoa. Muutamana arki-iltana ravintolaan saapuu alueella asuvia eläkeläisiä bingoon tai tietovisaan. 1-2 kertaa kuukaudessa on ollut (siis ennen pandemiaa) viikonloppuna joku live-esiintyjä, muina viikonloppuina karaokea. Noutoruokaa sieltä on saanut aina, mutta keväällä alkoivat toimittaa 4 km säteellä myös kotiin. Ravintolassa on myös useampi screen, joissa pyörii urheilutapahtumat. Formulaa, fudista, jääkiekkoa...mistä nyt milloinkin tulee ohjelmaa. Jääkiekon SM-finaaliotteluiden aikaan ravintola on täynnä. 

Vain yhteen asiaan ja tiettyyn asiakasryhmään  keskittyvillä ravintoloilla voi olla haasteellisempaa, mutta jos ravintola ottaa huomioon kaikki alueen asukkaat ja alueella työskentelevät, ravintolalla voi olla varsin hyvät mahdollisuudet pärjätä. 

Tällaisia paikkoja Helsinki on täynnä. Meilläkin on sellainen tuossa tien toisella puolen. Vielä kun on lämmintä, istuvat eläkeläismummot pihalla terassilla viinilaseineen nytkin. 

Vierailija
120/185 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mahdollisuudet olisi ollut tuoda tänne länsimainen kulutuskultuuri.

Oli hyvä pohja kasarina ja vaurautta. Sitten se tyssäsi ja ysärin lamanuoret ei koskaan oppineet kuluttamaan.

Nyt taaskaan koronan myötä ei oikein opita ravintola/ulkoilukultuuria.

Tämä on sääli ja aiheuttaa vielä pahempaa lamaa.

Meillä on monta sukupolvea vailla länsimaisia kulutustottumuksia ihan talousasioiden pakottamana. Kansaa on köyhdytetty. Säästämisen varaan tottunut kultuuri vetäytyy vain syvemmin tupiinsa ja ei enää käy edes ruokamarkeiteissa.

Kotona pärjää kun hamstraa kaapit täyteen kauraryynejä.

Huono tuuri tai huonoa oikeistopolitiikkaa viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana, niin lopputuloksena on 2000-luvulla syntyneet, jotka ehkä vähän kerkesi oppia kuluttamaan, mutta tuli sillekin nyt loppu.

Tietty väki toki säästelee ethelän lömmäkohteisiin parivuotta ja käy sielä sitten sikailemassa, mutta se on pois meidän ravintoloilta, elokuvateattereilta ja ihan jäätelökioskeilta.

Huonosti on yritetty tänne istuttaa normaalia Eurooppalaista kuluttamista.

Ajateltiin ehkä, että se on niin suosittua (menettää vähätkin rahansa) ja muodikasta, että kyllä se juurtuu tänne itsestään.

Ei juurtunut ja uuno-elokuvatkin lähinnä piti monia elokuvateattereita pystyssä.

Tarvitaan ostovoimaa ja tietynlainen oma kultuuri. Siihen sisältyy pukeutumista ja laittautumista.

No, eihän meikäläisillä ole varaa edes käydä kampaajalla tai parturissa :D edes sen vaadittavan kerran kuussa verran.

Saati ostella vaatteita.

Ei ole varaa siis käydä edes kerran viikossa syömässä tai näyttäytyä missään muualla kuin töissä.

Kaikessa on kiinni rahasta ja liian matalista palkoista.

Tästä syntyy kierre ettei yritystoimintakaan kannata koko maassa. Meillähän on tapauksia joissa ravintoloissa on pidetty orjia ja heille ei ole maksettu palkkojakaan.

Kyllä tämä kertoo aika paljon että pahempaan suuntaan on menty sitten ysärin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan