Naapurin häiritsevä koira (vahingon riski)
Ongelmamme on naapurien iso koira. Muutimme kuun alusta uuteen asuntoon (rivitalo) jossa on takapihalla aidatut terassit. Asuntojen takapihojen välissä vain pikku pensasaidat jos niitäkään. Nyt ongelmaksi on muodostunut se että lapset eivät uskalla leikkiä meidän takapihalla, koska naapuri pitää isoa koiraansa terassillaan ja lapset pelkäävät (ja minä myös!). Olen pyytänyt ottamaan koiran sisään mutta ei ole auttanut vaan on sanottu "kyllä se saa siellä olla" ynnä muuta. Voinko vaatia taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan tai isännöitsijän kautta pitämään koiran poissa? Aita on niin heikko ja matala että tuollainen koira tulee sieltä heti pois jos haluaa ja raatelujuttuja luettuani en ot mitään riskiä. Koira painaa ainakin 80 kiloa.
Kommentit (684)
Totuus on että se koira ja omistaja oli siellä sinua ja perhettäsi aikaisemmin. Sinun pitäisi sopeutua heihin eikä toisinpäin.
Kompromissi ei ole sellainen, että toinen uhraa kaiken ja sinä et uhraa mitään.
Jos et oikeasti halua olla MISSÄÄN tekemisissä sen koiran kanssa paras on muuttaa pois koko alueelta. Tämä on totuus. Mutta antaisit edes mahdollisuuden tai edes yrittäisit vähän.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 06:50"]
Voi taivaan vallat... meilläkin lapset leikkii ja pelailee jalkapalloa rottweilerin kanssa ja herrajumala meidän lasten kaveritkin! Kumma kun ei oo tullu viimesen 10 vuoden aikana yhtään ruumista.
Hoidata se oma koiravihas pois ja anna lastes tutustua siihen naapurin koiraan, tiedä kuule kuinka ihanan ystävän ne siitä itelleen saa! Jos se siellä omassa pihassaan istuu ja kattelee lasten touhuja, niin voi se koirakin kuule aatella että "oispa kiva leikkiä ja olla halittavana noitten lasten kanssa, mutta ku tuo akka on ihan sairas"...
[/quote]
Taas on väärä ihminen rotweilerin omistajana.
Tuskin toi nöffi lasten kimppuun käy. Syytä huoleen olisi jos kyseessä olisi jokin pitbull-tyyppinen, dobermann, rotweiler, husky, Amerikan akita, dogo qrgentino, dogo canario... Kyllä sä ap voit oikeasti olla huoleti.
Kun asuin rivitalossa oli seinän takana naapuri, joka kuuli ääniä vaikken ollut kotona. Tuli porakoneen kanssa lähes läpi seinän ja väitti saavansa minulta haukkumakirjeitä. Olisin vaihtanut naapurin heti pittbullterrieriin.
Juu syytä huoleen olisi jos olisi joku hurrrrja raatelijakoira. Se se vasta kamalaa olisikin.
Ai hyvää hemmetin päivää näitä juttuja! Onneksi asun omakotitalossa omien raatelijataistelukoirieni kanssa. Mulla repeis naama jos mun viereen muuttais noin saakelin tyhymä äitihahmo. Ja kyllä. Omistan myös lapsia.
Kiitos iltalukemisesta! Oli taas niin hyvää viihdettä
Asuntoa ostaessaan kannattaa selvittää naapurusto ja ympäristö. On turha valittaa naapurin koirasta, joka omalla pihallaan toki saa olla. Laita aita pihasi ympärille, niin voit olla huoletta ja pysyy lapsetkin turvallisesti omalla alueella. Yleensäkin pitäisi ottaa enempi selvää taloyhtiön tavoista ennen asukkaaksi tuloa, ettei sitten tule yllätyksenä tapoja ja kieltoja, tai ruveta tuomaan omia sääntöjä heti sisäänmuutettua. Yksikin 'hankala' asukas voi pilata naapurisovun. Kokemuksesta tiedän, että yksi täti pitää kurissa koko kujan lapset, nuoret ja koirat;kukaan ei uskalla liikkua pihalla, koska isännöitsijälle lähtee heti valitus. Ethän sinä halua olla tälläinen koko talon kauhutäti, jota kaikki inhoaa ja miettiii,miten saisi painostettua muuttamaan muualle.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 15:59"][quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 14:53"]
No kertokaapa mitä voin tehdä jos en tee ilmoitusta! Odottaa mitä tapahtuu? Naapuri ei jousta, koira on uhka ja piha jonka vuoksi muutimme jää käyttämättä. Lapset pelkäävät ja koiraan tutustuminen jota täällä on ehdotettu yhtä tyhjän kanssa ja ei käy. Kiva homma kun on määräaikainen vuoksasopimus niin ei täsät noinvain muuteta poiskaan! Kaikki jonkun rakin vuoksi!
[/quote]
Sieltähän se tuli että kysymys on vuokrakämpästä eikä omasta. :D
Oleskelette määräajan sisällä ja muutatte sitten pois. Mitenhän ne kakarat huutavat ulos kun kerta pelkäävät koiraa. Peloittele ne hiljaisiksi että ulkona se kauhea koira niin lopettavat ulos vinkumisen samoin tein.
[/quote]
Omaa pihaa on odotettu kauan ja nyt kun se olisi sitä ei voi käyttää. Ja minun lapseni eivät ole sinulle mitään KAKAROITA. Ja mitä sitten vaikka onkin vuokralla, maksamme vuokran itse!
[/quote]
Jep, mutta rotukoiraa sanot rakiksi. Jos koira on rakki niin lapsesi ovat äpäriä. Uskomaton akka! Moni on jo sanonut, että suurempi todennäköisyys on auton alle jäänti kuin koiran, varsinkaan nöffin, raatelemaksi tuleminen. Sanon tuon saman vielä vaikkei sillä taida olla mitään merkitystä.
Olen samaa mieltä monien muiden kanssa eli että lastesi turvallisuuden kannalta olisi parasta se, että heidät otettaisiin huostaan mielenvikaisilta vanhemmilta!
[/quote]
peesi
eläin aiheuttaa häiriötä minun mielestä jos haukkuu jatkuvasti taikka karkailee, tai hyökkää kohti. Jos koira vaan katsoo lapsia takapihallanne, se on ihan normaalia koiran käytöstä olla kiinnostunut ympäristöstä. Jos koira ei tosiaan hyökkää eikä muuten osoita kiinnostuksen merkkiä, niin en usko että koria ihan yks kaks sais päähänsä hyökätä lapsen/ihmisen/aikuisen kimppuun. Minulla itselläni on suuri rottweiler uros joka on maaliman parasta kaveria naapurien lasten kans. Meillä ei ole aitoja pihalla vaankoirat osaavat olla omalla alueella, ja jos joku tulee ´pihallemme se käydään tervehtimässä niin kauppiaat kuin tutukin saavat iloisen vastaan oton :) Jos koirani olisi vaaraksi ihmisille tai muille koirille en todellakaan pitäisi sitä irti saatika hengissä. Kyllä koiran tulee olla yhteiskunta kelpoinen. Rottweileri rotuna jo pelottaa ihmisiä, mutta meilläkin kaikki naapurit ovat huomanneet kuinka kiltti ja rakastava meidän rottweiler on, varsinkin lapsia kohtaan. Itse olen tavannut enemmän pieniä koiria jotka puree ja osoittaa hyökkäävyyttä kuin isoja koiria. Mutta pienistä koirista ei poristakkaan samalla tapaan :)
Mitenköhän reagoit jos takapihallenne ilmaantuu kissa? Nehän ne vasta tuijottaakin. :D
Myös meidän naapurissa asuu valtava musta karhun kokoinen koira, joka oleskelee puutarhassa usein irti. Itse arastelin aluksi elukkaa, mutta 1,5v lapseni rakastaa turria, joten nielin arkuuteni ja tutustuin naapureihin ja tykästyin myös koiraan.
Koira on lempeä kuin mikä ja antaa lasten halailla ja paijata itseään, yleensä istahtaa alas ja on hievahtamatta paikallaan häntä heiluen, kun saa paijauksia. Tiedän naapurustossa olevan monia ap:n kaltaisia lynkkaushaluisiakin ihmisiä, mutta näille lähinnä naureskellaan. Niele ylpeytesi ap, leivo pullaa ja mene lapsinesi tutustumaan naapureihin!
AP, oletko sairas päästäsi? Etkö todella tajua että se koira on kaikesta päätellen fiksu, hyvin käyttäytyvä ja rauhallinen eläin? Voi jeesus teitä kaikenpelkääjiä. Olet varmasti helvetin huono naapuri kun keksit tuolla tavalla syitä valittaa heti muutettuasi.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 17:51"]
No ei kiinnosta tutustuminen kun emme ole kiinnostuneet koirista ja piste. Kyse ei ole siitä vaan suuresta riskistä, ja taloyhtiön säännöissäkin on että eläimet eivät saa aiheuttaa häiriöä. Onko tietoa kumpi olisi parempi osoite tehdä valitus: isännöitsijä vai taloyhtiön pj? Aidan tekoon emme ala satsaamaan rahaa ja liekö se noin luvallistakaan noinvain rivitalossa. Miksi on koiran hankkinut jos ei sen kanssa ole?? Nyt harmittaa kun emme ennen muuttoa ottaneet selkoa naapureista :/ Kauniit ulkoilupäivät menevät hukkaan.
[/quote]
Nyt tehdään kyllä kärpäsestä härkästä. Jos itse et asialle halua tehdä mitään, kuten satsata rahaa aitaan, ei pidä toista osapuoltakaan vaatia tekemään. Koiranpitoa ei ole laissa kielletty ja niin kauan kuin se ei sieltä tule, se saa olla siellä. Eivätkä hyvät kelit mene hukkaan, jos vain osaa rentoutua. :)
TuollAiset koirat ovat yleensä ystävällisiä. Lakkaa stressaamatra liikoja, tutustukaa koiraan kunnolla niin pelko lievittyy :)
No jos siltä tuntuu niin hae lupa ja aitaa itse oma tonttisi, ethän voi kieltää toista pitämästä koiraansa omalla pihallaan yhtään enempää kuin hänkään voi kieltää sinua päästämästä lapsiasi omalle pihallesi !! Kaikkea sitä kuulee, meillä ollut koiraa, kissaa ja lapsia eikä koskaan ongelmia. Ja se mainitsemasi häiriö tarkoittaisi öiseen aikaa haukkumista, ei kaikessa rauhassa omalla alueellaan oleskelua. Sinä pilaat kyllä teiltä naapuruussuhteet tuollaisella natsismilla. Aina on niitäkin jotka eivät tykkää lapsian metelistä ja sotkusta, mutta rivitaloissa pitää sietää naapurienkin elämää, myös heidän koiriaan siinä kuin lapsiaankin !!!! Koita nyt ennemmin tulla toimeen toisten kanssa, ettei lapsiesi tarvitse hävetä "häirikköäitiä" naapurien edessä !!! Turhan valittajista kun ei taloyhtiöissä ja naapuristoissa pidetä !
Ps. tämä kirjoituksesi kiertää jo facebookissa esimerkkinä naurettavasta valittajasta, kommentit eivät ole sinua imartelevia !
Voiko oikeasti olla näin kummallisia tyhjästä valittajia?? Vinkkejäkin on annettu mutta mikään niistäkään ei kelpaa. Oon aina ärsyyntynyt suuresti AP:n kaltaisista valittajista, minne pitäisi ilmoittaa..? o_O
Minä en puutu tuohon koiran tuijottamiseen, mutta yhdyn n:o 60 ym. Kommenttiin:
rivitalossa piha on TALOYHTIÖN OMAISUUTTA, ei siis yksityistä aluetta.
Järjestyslaki on tässä kohtaa selkeä: koira tulee taajama-alueella pitää aina kytkettynä, poislukien koirapuistot ja yksityiset aidatut piha-alueet.
Meillä ihan sama ongelma taloyhtiössä, muuten ei haittaisi koirien ulkoilu ja ulostus takapihalle, mutta siihen kun lisätään vielä räksytys ja haukkuminen, niin ei ole kivaa.
Ja omistajien mukaan koirilla on oikeus haukkua, asiasta ei saa valittaa, ennenkuin koirat haukkuvat HÄIRITSEVÄSTI, eli kuulemma yli 8 h päivässä tai 22-06...
No ei kiinnosta tutustuminen kun emme ole kiinnostuneet koirista ja piste. Kyse ei ole siitä vaan suuresta riskistä, ja taloyhtiön säännöissäkin on että eläimet eivät saa aiheuttaa häiriöä. Onko tietoa kumpi olisi parempi osoite tehdä valitus: isännöitsijä vai taloyhtiön pj? Aidan tekoon emme ala satsaamaan rahaa ja liekö se noin luvallistakaan noinvain rivitalossa. Miksi on koiran hankkinut jos ei sen kanssa ole?? Nyt harmittaa kun emme ennen muuttoa ottaneet selkoa naapureista :/ Kauniit ulkoilupäivät menevät hukkaan.
Mitä häiriötä se koira on aiheuttanut, sehän on vaan kattonut?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/3012591
Koiraa ei saa pitää irti ellei ole kunnolla aidattu piha. Piste.