Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haastan mielelläni riitaa, mikä minussa on vikana?

Vierailija
28.09.2020 |

Olen huomannut, että jos joku henkilö on jostain asiasta täysin eri mieltä kanssani, niin keskustelu menee helposti riitelyn makuiseksi. Koen ehkä, että minum pitää jollain tavalla saada hänet myöntämään olevansa väärässä tai muutoin minun pitää "voittaa" se keskustelu.

Tämä on todella raskasta varmasti kaikille vastapuolille. Olenkin kuullut, että minua pidetään hankalana keskustelijana. Oikeastaan itse jollain tavalla nautin niistä keskusteluista, aika tylsää jos kaikkien kanssa olisi aina samaa mieltä kaikesta. Mutta ymmärrän että se mun tyyli keskustella vaikuttaa riidanhaluiselta ja aggressiiviselta joidenkin mielestä. Varsinkin äitini on hyvä esimerkki, ei koskaan halua loukata ketään ja "pelkää" tilanteita joissa joku voisi suuttua. Lopettaa keskustelut hyvin nopeasti, jos olemme jostain asiasta eri mieltä, ja taipuu heti siihen minun kantaani ilman että perustelisi edea omaa kantaansa.

Tunnistaako joku itsessään samoja piirteitä? Hillitsettekö itsränne jotenkin? Mistäköhän tämä voisi johtua, onko vaan luonteenpiirre, vai kasvatuksessa vaikutusta?

Kommentit (162)

Vierailija
121/162 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain ihmisissä näkee selvästi ton luonteen, että kun tulee pienikin tilaisuus vähän yrittää lyödä sitä vahvempaa, niin sitä ei jätetä käyttämättä. Ja ollaan koko ajan vähän vahingoniloisia, hähää sinä jäät vielä yksin. Onko se katkeruutta. Harvoin ne sosiaaliset ja vahvat kuitenkaan jää yksin koskaan, jotenkin tämä meidän kulttuuri suosii heitä ja heillä on ihmisiä ympärillä. Kai se on alitajuista, ihminen haluaa pysyä niiden lähellä jotka menestyy ja pärjää.

Vierailija
122/162 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarpeeksi paljon kun riitelet ja toraat, juttukaverisi katoavat

👺

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/162 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse mistään ruokavalioasioista tai vastaavista, en koe asialliseksi että kukaan voi puuttua kenenkään toisen asioihin sillä tavalla. Enemmänkin aiheet voi olla esimerkiksi tämä Suomen aborttilaki ja tarvitseeko abortin saamiseen lääkärin suostumuksen vai onko se henkilön oma päätös, jne.

Useampi taisi kysyä jo tuota, että mikä mun motiivi on. Onko se jäänyt vähän epäselväksi tässä keskustelussa, että sitä yritän itse löytää. Ei kai mikään häpeä tai muille näyttäminen voi olla ainakaan isossa roolissa, kun en sitä tarvetta itsessäni tunnista. Luulen että tässä on mulla kädessä myös ne muutoksen avaimet, kun opin tunnistamaan, että mistä se tarve kumpuaa, mikä sen aiheuttaa. Mulla voi hyvinkin olla jotain ongelmia tunnistaa omia tunnetiloja.

Ap

No sä voit sanoa et joo ehkä mussa on narsistia ja ehkä en osaa eritellä tunteitani, mut nehän ei oikeastaan ole muuta kuin kuvauksia siitä sun käytöksestä. Tai se Mayer briggsin selostus. Hassua jos itse tyydyt niihin.

Kantsii miettiä että tuleeko sulle joku empatiapläjäys (oo haluan johdattaa tämän eksyneen lampaan totuuden äärelle) riemu (mikä megamagee aihe!!) kiukku (ei ole hlvetissä näin) epäoikeudenmukaisuuden tunne (tää ei voi ajatella näin se on väärin) ja tuleeko se jostain moraalinpuuskasta esim. Ja sitten miettiä että miksi se on tärkeetä että muut ihmiset jakaa sun moraalikäsityksen ja onko se ees mahdollista ( vaan esimerkkinä)

Mutta voit siis tyytyä keksimään erilaisia kuvauksia käytöksellesi, ne ei on kaikki jonkinlaisia pintoja.

En osaa nyt sanoa miksi minusta välittyi se vaikutelma, että olen tyytymässä kuvauksiin, kun olen useamman kerran kommentoinut, että haluan löytää vinkkejä tai keinoja ja näkemyksiä oman toiminnan analysointiin juuri siksi, että voisin opetella sen kautta ymmärtämään omaa käytöstä ja muuttamaan sitä paremmaksi.

Ap

Vaikutit innostuvan tuollaisista horoskooppimaisista luonnekuvauksista ja joko sivuutit tai sivuuttamisen jälkeen ylimalkaisesti vastasit kysymyksiin, että miltä sinusta siinä tilanteessa tuntuu kuin noin teet ja mitkä tunteet sitä tilannetta ajaa. Se ei toki ole niin kivaa, koska joudut reflektoimaan itseäsi ja niin sanottua hyvää itsevarmuuttasi, joka voi olla pystyssä ihan vaan siksi, että torjut kaiken mikä sitä horjuttaisi. Ne likaiset vihan häpeän kateuden nolouden tunteet. Kuten sanottu, tuskin olet mikään äiti teresa tuossa tilanteessa, jotain yrität kompensoida. Siksipä sitä voi olla vaikea tarkastella.

Tätä Mayer Briggsiä tai vastaavia en tunne kovin hyvin, mutta uskon että niissä luonnekuvauksissa on jotain totuutta (ellei ole horoskooppitason juttuja) koska ei ihmisen mieli niin järin uniikkia ole, kuin mitä jokainen haluaa uskoa. Siis sellaisiin jonkintasoisiin syy-seuraussuhteisiin uskon, ja erityisesti toimintamalleihin. Ja niitä voi oppia muuttamaan, ne analyysit voi auttaa jos itsensä ja ongelmansa niistä tunnistaa. Ehkä nekään ei kaikille toimi, mutta mulle ne voisi olla oikea työkalu. Kyllä mä imen näistä vastauksista paljon pohdittavaa myöhemmäksi, vaikken kaikkeen jaksa alkaa perusteellisia vastauksia kirjoittamaan.

Tiedän että mulla on paljon kehitystarpeita näissä asioissa. Mun eka askel on opetella tunnistamaan niitä syitä sen huonon toiminnan takana. En tiedä onko se oikea tapa lähteä purkamaan näitä huonoja tapoja, mutta eipä kukaan muukaan voi tietää mikä olisi parempi tapa.

Ap

Vierailija
124/162 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa nyt vaikeeta yrittää avata mitä tuntee kun väittelee ja haluaa vääntää toisen olemaan oikeassa...

Vierailija
125/162 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hanuri hemppa kirjoitti:

tarpeeksi paljon kun riitelet ja toraat, juttukaverisi katoavat

👺

Asiat ei ole noin yksinkertaisia. Toki jos aina olisin vain riidanhaluinen, niin varmasti katoaisivat. Mutta on minussa niitä muitakin puolia, en minä 24/7 haasta riitaa. Ymmärrettävää varmaan että olen tässä keskustelussa puhunut vain siitä puolestani, koska se oli tämän aloituksen asia. Mulla on läheisiä ystäviä, iso perhe, paljon kavereita ja tuttuja eli siis kenen kanssa myös vietän aikaa, mutta jotka eivät kuitenkaan ole mitenkään erityisen läheisiä. En pelkää sitä että läheiset katoaisi. Eihän kukaan täydellinen ole eikä sitä muilta odota.

Ap

Vierailija
126/162 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitit ketjun kaksi tuntia sitten ja varmaan puolet ketjun kommenteista on sinun itsesi kirjoittamia. Haastat riitaa, koska olet huomionhakuinen. Tämä kumpuaa epävarmuudesta (kuten myös riidan haastaminen). Kasvata itsetunto, niin ongelmasi on ratkaistu.

Case closed.

Vierailija
127/162 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eiköhän tää nyt jo antanut mulle sen, mitä lähdin tällä hakemaan. Kiitos hyvästä keskustelusta! Sain tästä paljon ajateltavaa. Luulen että suljen nyt av:n pitkäksi aikaa, tää anonyymi ympäristö ei yleensä tarjoa juuri mitään hyvää mulle (tämän ketjun kommentit oli mulle positiivinen yllätys). Ehkä olen parempi ihminen jo sillä, että en enää kommentoi ja provosoi täällä. 😄

Ap

Vierailija
128/162 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap luikki häntä koipien välissä pois, kun joku tiivisti vihdoin totuuden hänestä :D

Vierailija
129/162 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap luikki häntä koipien välissä pois, kun joku tiivisti vihdoin totuuden hänestä :D

Joo olis pitänyt jaksaa vielä kolmaskin tunti päivystää palstalla vastaamassa sulle sun samoihin kysymyksiin :D

Vierailija
130/162 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun ja mun mielestä Ap on vastaillut kysymyksiin hyvin,ainakin luulen ymmärtäväni mistä on kyse, vaikken itse samaistu, olen herkempi ja se joka välttelee konflikteja. Moni kommentoija on ollut ala-arvoinen huutelija mutta niiltähän ei voi välttyä aaveella.

Vierailija
131/162 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi ihmistyyppi ei luiki koskaan häntä koipien välissä vaikka mitä olisi tapahtunut.

Vierailija
132/162 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko harkinnut akateemista uraa? Asiantuntijaksi profiloituminen voisi auttaa kohdentamaan väittelyhalua. Tästä ketjusta ei käy ilmi, millaisista asioista vänkäät. Kannattanee kuitenkin hyödyntää muiden solvaamisen sijaan.

Vierailija
133/162 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo olis pitänyt jaksaa vielä kolmaskin tunti päivystää palstalla vastaamassa sulle sun samoihin kysymyksiin :D

Väärin, mä tulin vasta ihmettelemään mistä tässä on kyse. Harvoin täällä Ap jaksaa vääntää paria sivua enemmän, mutta sinä olet ihailtavan sinnikäs. Vissiin tämä on ainoa tapa saada huomiota?

Vierailija
134/162 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut jonkin verran narsismista, mutta kyllä mä koen paljonkin empatiaa muita ihmisiä kohtaan ja mulle tulee paha mieli jos loukkaan muita, siis jos joku loukkaantuu niistä asioista mitä sanon. Koen että mun temperamentti tai jokin tällainen luontainen asenne ei vaan sovi tähän maailmaan tai yleiseen kulttuuriin. Ja mun pitäisi jotenkin muuttua tai osata muokata itseäni tässä asiassa. En oleta, että muiden pitäisi muuttua.

Ap

Vaikutat hyvin raskaalta ja energiaa vievältä ihmiseltä vaikka itsekkin sanon asioista hyvin suoraan ja jopa kärkkäästikin. Ja tiedän kuulostavani paljon pahemmalta kuin mitä tarkoitan kuulostaa.

Välillä tulee ihan paha mieli kun oli taas ilman suodatinta.

Vierailija
135/162 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut jonkin verran narsismista, mutta kyllä mä koen paljonkin empatiaa muita ihmisiä kohtaan ja mulle tulee paha mieli jos loukkaan muita, siis jos joku loukkaantuu niistä asioista mitä sanon. Koen että mun temperamentti tai jokin tällainen luontainen asenne ei vaan sovi tähän maailmaan tai yleiseen kulttuuriin. Ja mun pitäisi jotenkin muuttua tai osata muokata itseäni tässä asiassa. En oleta, että muiden pitäisi muuttua.

Ap

Vaikutat hyvin raskaalta ja energiaa vievältä ihmiseltä vaikka itsekkin sanon asioista hyvin suoraan ja jopa kärkkäästikin. Ja tiedän kuulostavani paljon pahemmalta kuin mitä tarkoitan kuulostaa.

Välillä tulee ihan paha mieli, kun oli taas ilman suodatinta.

* itsekkin = itsekin (puhelin 🤜)

Vierailija
136/162 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti p a s k a.

Ohis

Vierailija
137/162 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin koko ketjun ja mun mielestä Ap on vastaillut kysymyksiin hyvin,ainakin luulen ymmärtäväni mistä on kyse, vaikken itse samaistu, olen herkempi ja se joka välttelee konflikteja. Moni kommentoija on ollut ala-arvoinen huutelija mutta niiltähän ei voi välttyä aaveella.

Mä en lukenut kun ei kiinnosta AP kaltaiset niin paljoa. Sen verran vaan. että kommentoin kuinka aloittajan kaltaisia tulee valitettavasti vastaan silloin tällöin mutta en suinkaan sanattomaksi jää.

Vierailija
138/162 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku persoonallisuushäiriö todennäköisesti. Terapia auttaa!

Vierailija
139/162 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku persoonallisuushäiriö todennäköisesti. Terapia auttaa!

Luuletko että Suomessa pääsee terapiaan ihan vain kehittämään itseään tuosta vaan? Kun oikeasti hoidontarpeessa olevatkaan ei pääse.

Vierailija
140/162 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riidanhaluiset ihmiset kannattaa sivuuttaa ja näyttää että ovat minulle vain ilmaa, tämä saa heidät aivan pois tolaltaan.

Tavallaan olen samaa mieltä, harvoin se riitely tuo mitään positiivista. Mutta en mä ainakaan ole poissa tolaltani jos joku väistää näitä tilanteita, tilanteesta riippuen saatan kokea niinkin että se ihminen luovutti, eikä uskaltanut edes esittää omaa mielipidettään.

Ap

Niin tai sitten ei halunnut antaa helmiä sioille. Vaikutat enemmän ärsyttävälle että muilla voi olla parempaakin tekemistä kuin kiduttaa itseään sun seuralla.

Eri