Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arvojärjestyksestä (riitaa miehen kanssa)

Vierailija
28.09.2020 |

Osallistuin taannoin kurssille, jossa yhtenä tehtävänä oli kartoittaa omat arvot ja priorisoida ne. Omaksi listakseni muotoutui

1. Oma hyvinvointi (henkinen ja fyysinen)
2. Työ
3. Opiskelu (+kehittyminen, uuden oppiminen)
4. Perhe ja sukulaiset
5. Parisuhde
6. Ystävät
7. Harrastukset.

Miehen mielestä parisuhteen pitäisi tulla aina ykkösenä ja ollaankin saatu tästä aika mojovia riitoja aikaiseksi (jo ennen kuin tuo lista konkretisoitui paperille). Olimme kuitenkin tunteneet toisemme samasta kaveriporukasta jo useita vuosia ennen kuin ryhdyimme seurustelemaan, joten käsittääkseni sen ei olisi pitänyt tulla hänelle yllätyksenä että tarvitsen paljon omaa aikaa ja että työ ja opiskelu ovat mulle tosi tärkeitä. Alkuvaiheessa myös keskustelimme näistä asioista paljon, ja silloin mies antoi ymmärtää ettei tässä olisi mitään ongelmaa. Emme asu yhdessä eikä kumpikaan meistä halua lapsia.

Näemme yleensä neljänä päivänä viikossa. Miehen mielestä se on liian vähän, itselleni puolestaan tällä hetkellä ehdoton maksimi töiden ja opiskelun vuoksi. Välillä tuntuu, kuin mies pyrkisi syyllistämään mua siitä että käytän niin paljon aikaa muuhun kuin parisuhteeseen. Vanhempiani olen tavannut tänä vuonna koronasta johtuen vain kolme kertaa, yleensä olen pyrkinyt käymään heidän luonaan n. 1-2kk välein.

Nyt olen saanut kuulla olevani itsekäs paska ja että ajattelen väärin, kun parisuhde tulee arvojärjestyksessäni vasta viidentenä. Itse näen asian niin, että meidän kummankaan arvomaailmassa ei ole mitään vikaa; ne eivät vain sittenkään ehkä sovellu yhteen.

Onko kukaan muu miettinyt omia arvojaan ja joutunut niiden vuoksi törmäyskurssille? Onko parisuhteen "pakko" olla ykkönen, jos seurustelee? Onko ketään muuta jonka mielestä parisuhde voi olla aito ja syvällinen, vaikka ei vietettäisikään aikaa yhdessä 24/7?

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on jotenkin näin. Tietysti moi asia riippuu myös tilanteesta joten ihan absoluuttisesti ei voi sanoa

1. Oma hyvinvointi (henkinen ja fyysinen) , et voi auttaa muita jos et ole itse kunnossa

2. Parisuhde  menee jopa lasten edelle, kuka on vanhana vierelläsi jne.

3. Perhe siis lapset                        ,  sukulaiset

4. Ystävät

5. Työ   tämä mahdollistaa mm harrastukset

nämä voi olla kummin vaan esin tuo opiskelu voi olla harrastus jne

6. Harrastukset.

7. Opiskelu (+kehittyminen, uuden oppiminen)

Tämä olisi myös minun listani.

Luulin ensin, että ap:n listassa perheessä kyse olisi lapsista ja perheestä miehen kanssa, mutta mies olikin vain parisuhdelokerossa.

Oletteko kovin nuoria? Kannattaa todella pohtia mitä tämä lista sinulle tarkoittaa ja kuvaako tämä sinun tämän hetken tilannetta, vai onko kyse siitä mitä haluat pidemmällä juoksulla? Ymmärrän hyvin miksi poikaystäväsi pahoitti mielensä. Olisin minäkin ahdistunut, jos kävisi ilmi, että puolisoehdokkaani haluaa kasuaalia tapailua, eikä elää parina tulevaisuudessa. Jos ette pääse yhteisymmärykseen teidän suhteen laadusta, niin silloin on parempi etsiä sopivampi kumppani.

Omassa elämässäni 4-kympin tienoilla näkyy selvästi, että on olemassa niin naisia kuin miehiä, jotka vain viihtyvät parhaiten yksin ja kaipaavat vain satunnaista tapailua jonkun seksikumppanin kanssa. Ehkä kuulut tähän ryhmään ap?

En ole ap, mutta olen ylläkirjoittajan ikäinen nainen. Etsin uskollista puolisoa, jolle parisuhteeseen sitoutuminen on tärkeää ja me molemmat panostamme siihen. En silti halua asua saman katon alla, tarvitsen paljon aikaa yksin, enkä laske sitoutunutta parisuhdetta seksisuhteeksi vain sen takia, että emme vietä valtaosaa ajasta yhdessä. Juuri viime viikolla luin pariskunnasta, joka on ollut naimisissa 9 vuotta, mutta he tapaavat pääosin vain viikonloppuisin.

Eli, vaihtoehdot eivät ole joko hynttyyt yhteen-suhde tai pelkkä seksisuhde. On meitäkin, jotka haluamme kiinteän, uskollisen suhteen, jossa molemmat elävät omaa elämäänsä ja yhdessä ollaan, kun se tuntuu molemmille hyvälle. Kuolisin ja kuihtuisin pois, jos minun pitäisi uhrata suurin osa ajastani jollekulle toiselle ihmiselle. Ymmärrettävästi en tästä syystä ole koskaan halunnut lapsia, enkä edes lemmikkiä.

Yksinäiselle sudelle sopii toinen yksinäinen susi. Minullakin on kokemusta poikaystävästä, joka oli todella läheisyydenkipeä ja arvotti parisuhteen sen mukaan, miten kiinteästi olemme tekemisissä. Suhde ei tietystikään onnistunut, koska kuten joku täällä sanoi, toinen tukahtuu ja toinen kuihtuu, kun tarpeet ovat niin äärilaidassa toisistaan.

Kuvaamasi suhde on mielestäni satunnaista tapailua. :) Oli se sitten yksiavioista tai ei. Toki miehissäkin on yhtä vähäisestä yhteydenpidosta pitäviä yksilöitä. Kaksi erilaista ei vain sovi yhteen. En kuitenkaan lähtisi normittamaan kuvaamasi kaltaista parisuhdetta sen enempää kuin omaa monisuhteisuuttani.

Mutta miten voi muka olla satunnainen tapailusuhde, jos pariskunta on naimisissa, kihloissa, sitoutunut toisiinsa, vaikka eivät ole tekemisissä koko ajan? Tai asuu eri osoitteissa? Täällä on tosi usein vanhempien naisien ja miesten kommentteja, miten nuoruuden asutaan yhdessä ja aviossa/avoliitossa-suhteen jälkeen on mukavinta, kun on uusi kumppani rinnalla, mutta molemmilla oma koti. Ja nimenomaan kumppani, ei tapailututtu tai seksisuhde tai hengailukaveri.

Onko saman katon alla asuva pariskunta, joista toinen tekee esim. reissutyötä niin, että hän on suuren osan vuodesta poissa töiden takia, myös tapailusuhde tai kämppistyyppinen järjestely? Jos ei, onko syynä se, että heillä on yhteinen osoite? Jos on, mitä eroa on yhteisellä osoitteella ja harvoin näkemisellä VS omilla osoitteilla ja harvoin näkemisellä, jos molemmat pariskunnan näkevät toisiaan tismalleen saman verran vuodessa, kuukaudessa, viikossa? Onko saman katon alla asuva avoliittopariskunta, joka ei näe toisiaan usein, sitoutuneempi ja oikeampi parisuhde kuin naimisissa oleva pariskunta, jotka asuvat eri osoitteissa ja näkevät toisiaan yhtä paljon kuin avopariskunta?

Näitä on ihan hyvä pohtia. Mikä on se OMA määritelmä hyvälle ja onnistuneelle parisuhteelle?

Minulle seksisuhde on tyyppi, joka ei kelpaa muuhun kuin panemiseen. Tunteilla ei ole väliä, tulevaisuuden suunnitelmilla ei ole väliä, itse asiassa arvoillakaan ei ole väliä, koska kumpikaan ei ole emotionaalisesti sitoutunut toiseen. Näitä tosin näkee myös "pariskunnissa", jotka asuvat yhdessä, mutta mikään muu heitä ei enää yhdistä kuin seksi, velka ja/tai lapset. Tai läheisriippuvuus.

Vierailija
62/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on juuri tuollainen. Hän itse on elämänsä nro 1, sitten lapsi, työ ja lopulta hännänhuippuna minä.

On sanomattakin selvää, että riitelemme paljon, enkä tunne oloani rakastetuksi. Jos tiemme erkanevat, tiedän jatkossa kiinnittää huomiota arvoihin. Ne kertovat ihmisestä paljon. Olin nuori ja naiivi, oletin kaikille perheen olevan tärkein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli mielenkiintoinen ketju. Olen eronnut yhden lapsen yh. Seurustelin erään miehen kanssa muutaman vuoden mutta se ei onnistunut "arvojärjestykseni" takia joka on:

1. Lapsen ja äitinsä (eli allekirjoittaneen) hyvinvointi (fyysinen ja henkinen)

2. Työ jotta saan elannon kohdan 1 henkilöille

3. Muu perhe ja ystävät (+miesystävä jos olisi)

4. Harrastukset, mielenkiinnon kohteet, itsensä kehittäminen

En seurustele enää kun ei oikein jaksa mitään mustasukkaisuuskohtauksia ja valitusta kun lapsi tulee ensin. Totta hitossa tulee. Millainen äiti laittaa miesyatävänsä lapsensa edelle? En käsitä.