Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arvojärjestyksestä (riitaa miehen kanssa)

Vierailija
28.09.2020 |

Osallistuin taannoin kurssille, jossa yhtenä tehtävänä oli kartoittaa omat arvot ja priorisoida ne. Omaksi listakseni muotoutui

1. Oma hyvinvointi (henkinen ja fyysinen)
2. Työ
3. Opiskelu (+kehittyminen, uuden oppiminen)
4. Perhe ja sukulaiset
5. Parisuhde
6. Ystävät
7. Harrastukset.

Miehen mielestä parisuhteen pitäisi tulla aina ykkösenä ja ollaankin saatu tästä aika mojovia riitoja aikaiseksi (jo ennen kuin tuo lista konkretisoitui paperille). Olimme kuitenkin tunteneet toisemme samasta kaveriporukasta jo useita vuosia ennen kuin ryhdyimme seurustelemaan, joten käsittääkseni sen ei olisi pitänyt tulla hänelle yllätyksenä että tarvitsen paljon omaa aikaa ja että työ ja opiskelu ovat mulle tosi tärkeitä. Alkuvaiheessa myös keskustelimme näistä asioista paljon, ja silloin mies antoi ymmärtää ettei tässä olisi mitään ongelmaa. Emme asu yhdessä eikä kumpikaan meistä halua lapsia.

Näemme yleensä neljänä päivänä viikossa. Miehen mielestä se on liian vähän, itselleni puolestaan tällä hetkellä ehdoton maksimi töiden ja opiskelun vuoksi. Välillä tuntuu, kuin mies pyrkisi syyllistämään mua siitä että käytän niin paljon aikaa muuhun kuin parisuhteeseen. Vanhempiani olen tavannut tänä vuonna koronasta johtuen vain kolme kertaa, yleensä olen pyrkinyt käymään heidän luonaan n. 1-2kk välein.

Nyt olen saanut kuulla olevani itsekäs paska ja että ajattelen väärin, kun parisuhde tulee arvojärjestyksessäni vasta viidentenä. Itse näen asian niin, että meidän kummankaan arvomaailmassa ei ole mitään vikaa; ne eivät vain sittenkään ehkä sovellu yhteen.

Onko kukaan muu miettinyt omia arvojaan ja joutunut niiden vuoksi törmäyskurssille? Onko parisuhteen "pakko" olla ykkönen, jos seurustelee? Onko ketään muuta jonka mielestä parisuhde voi olla aito ja syvällinen, vaikka ei vietettäisikään aikaa yhdessä 24/7?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä noin voimakkaasti asiaa ilmaisisi.

Vierailija
2/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko että miehestä tulee joskus ”perhe” osioon kuuluva ihminen? Enkä tarkoita mitään symboleja, naimisiinmenoa ja lapsia, vaan omaa kokemustasi siitä että mies on perhettä? Jos et niin miehenä tietenkin lähtisin etsimään jota kuta muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maslow'n tarvehierarkia:

fysiologiset tarpeet (hengissä säilymisen fyysiset edellytykset, kuten ruoka, juoma, hengitysilma)

turvallisuuden tarpeet (suojautuminen erilaisilta vaaroilta)

yhteenkuuluvuuden ja rakkauden tarpeet (ystävyys, rakkaus, ryhmään kuuluminen)

arvonannon tarpeet (itsearvostus, kunnioituksen saaminen muilta).

itsensä toteuttamisen tarpeet (omien kykyjen saaminen täyteen käyttöön esimerkiksi työssä tai vanhemmuudessa).

Vierailija
4/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette te kumpikaan tosiaan väärässä ole (tässä asiassa ei tosiaan ole vääriä vastauksia), mutta kyllähän se varmana niin on, että jos sinulla koskaan tuo parisuhde ei nouse tuolta 5. sijalta ylöspäin, todennäköisesti sinkkuna elämäsi vietät. Lapsia ei tuollaiseen arvomaailmaan kyllä mahdu.   

Vierailija
5/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvosi ovat oikein hyvät.

Mies sen sijaan kuulostaa itsekkäältä ja vastivalta, eikä jän näy kunnioittavan sinun toiveitasi ja arvojasi. Iso varoitusmerkki mahdollisesti myöhrmmin kehittyvästä parisuhdeväkivallasta.

Vähentäidin tapaamisia miehen kanssa nyt alkuun ja tarkkailisin suhdetta kriittisemmin tästä näkökulmasta. Voi olla, että muitakin varoitusmerkkejö löytyy, kun silmät aukeavat niille.

Vierailija
6/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä olen onnellisesti naimisissakin, eikä parisuhde ole ykkönen. Listaisin arvoni lähes yäysin samoin kuin ap, sillä erolla, että lapseni on ylivoimainen ykkönen. Muuten sama järjestys kuin ap:lla.

Vierailija
7/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, onhan tuo aika loukkaavaa sellaisesta henkilöstä joka priorisoisi sinut perheenäistan huipulle.

Kuten jo sanoit, ette oikein sovi toisillenne.

Tuosta tulee loppupeissä paljon ongelmia välillänne. Toinen kokee et on vankilassa ja toinen elää koko ajan huomion puutteessa.

Terkuin se perheensä sijoittaja top 1. Miehelläni tulis varmaan eka työ, sit poikansa, harrastukset, omaisuus ja mä :/. Usko pois, tiedän mistä puhun.

Vierailija
8/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa miehesi antaisi sinulle ensi äitienpäivänä pokaalin, johon olisi kaiverrettu "Viidenneksi tärkeimmälle".

Vierailija
9/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän toiveet tai arvot ei vaan kohtaa. Molemmat on oikeassa, mutta ette ole oikeat toisillenne.

Vierailija
10/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen tuollaiselle kurssille, joskus osallistunut. Omaksi listakseni muotoutui:

- tasapaino itseni, ihmissuhteiden, työn ja harrastusten välillä.

Vierailija
11/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on jotenkin näin. Tietysti moi asia riippuu myös tilanteesta joten ihan absoluuttisesti ei voi sanoa

1. Oma hyvinvointi (henkinen ja fyysinen) , et voi auttaa muita jos et ole itse kunnossa

2. Parisuhde  menee jopa lasten edelle, kuka on vanhana vierelläsi jne.

3. Perhe siis lapset                        ,  sukulaiset

4. Ystävät

5. Työ   tämä mahdollistaa mm harrastukset

nämä voi olla kummin vaan esin tuo opiskelu voi olla harrastus jne

6. Harrastukset.

7. Opiskelu (+kehittyminen, uuden oppiminen)

Vierailija
12/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä tuli tämä sinun listauksesi puheeksi? Minusta on niinkin, että jos kysyy niin siinä ottaa vastuun myös siitä, että miten vastaukseen suhtautuu. En ole ihan varma millaista hyötyä on tällaisia listauksia tehdä, tai ainakaan niitä muille kertoa. Harvoinpa ihmisten arvomaailmat niin yhteneväisiä ovat, ettei se toisen järjestys tuntuisi väärältä, vaikkei kyse lainkaan ole oikeasta ja väärästä. Kuuleehan sitä ihmisten sanovan, että meillä kyllä arvomaailmat ovat ihan samanlaiset, mutta usein kyse on siitä, että toinen muokkaa omaansa sen mukaan, miten suhteessa vahvemmilla oleva asioista ajattelee. 

Vierailija
13/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. Ystävät

3. Harrastukset.

4. Perhe ja sukulaiset

5. Opiskelu (+kehittyminen, uuden oppiminen)

6. Työ

7. Parisuhde

Jos olisi perhe ja lapsia niin

1. Perhe

2. Oma hyvinvointi

3. Parisuhde

4. Ystävät

5. Harrastukset

6. Opiskelu

7. Työ

Vierailija
14/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata jatkaa. Mies ei ole sinulle tärkeä ja ihan syystä on loukkaantunut. Vähän huolestuttavaa että et tunnu sitä tajuavan.

Vierailija
15/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun järjestys on Perhe, oma hyvinvointi, ystävät, työ. Eikä ole tullut törmäyskursseja, kun ajattelin asiaa vasta nyt :D

Vierailija
16/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aihe. Itselläni lista on:

2. Parisuhde ja lapset

3. Ystävät

4. Perhe ja sukulaiset

5. Harrastukset

6. Opiskelu

7. Työ

Tämä ehkä pitkälti koska itselleni työ on vain keino rahoittaa muuta elämää. On aina ollut. Opiskelu siksi melko alhaalla että olen jo opiskellut kaksi tutkintoa joista toisen töiden ohella. Ja useammankin eri kielen joten nyt alkaa riittämään se. Laitoin lapset samalle portaalla parisuhteen kanssa, muu perhe ja sukulaiset hieman alempana.

Vierailija
17/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo Pikku G lauloi "Oma perhe on tärkein, kaikki muu tulee vasta sen jälkeen".

Mutta tasapaino on tietenkin tärkeää ja jousto eri tilanteissa. Kun joku osa-alue on kriisissä, silloin muiden pitää joustaa. 

Vierailija
18/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan alkuun: Näen työssäni paljon lähisuhdeväkivaltaa. Jos miehesi on nimitellyt sinua "itsekkääksi paskaksi", niin se on punainen varoitusmerkki - varsinkin jos anteeksipyyntöä ei ole kuulunut. Toinen punainen varoitusmerkki on se, että hän kertoo sinun "ajattelevan väärin" oman elämäsi päämäärien ja valintojen suhteen.

Ironista miehesi kannalta on, että jos parisuhde olisi hänelle tärkeää, niin hän hyväksyisi kumppaninsa erilaisuuden. Ei parisuhde ole toisen muovaamista vaan toisen hyväksymistä ja sitä, että kummallakin on hyvä olla suhteessa - kuin asettua riippumattoon lepäämään. Hänellä - ei sinulla - on pinnallinen käsitys parisuhteesta.

Niin ja puhe 24/7 yhdessä olemisesta ei mittaa mitään syvällisyyttä, aitoutta tai rakkautta, vaan se on retorinen silmänkääntötemppu jolla tarkoitetaan omistamisenhalua. Tässä sinun tapauksessasi se näyttäisi myös ilmentävän toisen osapuolen pakkomielteisyyttä, henkistä tyhjyyttä ja itsetuntemuksen puutetta.

M31

Vierailija
19/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshän on sulle käytännössä vain fwb. Miksi edes kutsut tuota parisuhteeksi? Siis mikä tuosta mielestäsi tekee parisuhteen?

Vierailija
20/63 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma hyvinvointi menee kyllä kaiken ohi, sillä sairaana et pysty auttamaan ketään, tekemään töitä, tapaamaan ystäviä, harrastamaan mitään.

Mutta se, että sinulla on työ numero 2, on mielestäni hälyttävää. Emme elä enää yhteiskunnassa, jossa työpaikka on ikuinen, vaan melkein kaikissa työpaikoissa on yt-neuvottelut, etkä tiedä missä olet puolen vuoden päästä.

Kyllä perhe ja parisuhde pitäisi tulla ennen töitä. Ja jos lasket perheen ja parisuhteen kahtena erillisinä asiana, ei parisuhde ilmeisesti ole sinulle tärkeä asia? Ei tullut ihan selväksi, kuinka monta vuotta olitte jo seurustelleet?