Pystytkö kunnioittamaan toivetta olla juomatta alkoholijuomia joulupöydässä?
Jos pyytäisin sinut (sukulainen/ystävä) viettämään jouluna iltaa perheeni kanssa syöden ja seurustellen, aiheuttaisiko sinulle suurta harmia ja mielipahaa, jos pyytäisin ettet ota alkoholijuomia mukaan, enkä myöskään tarjoaisi niitä (edes ruokajuomana)?
Kommentit (47)
Saattaisin ottaa taskumatin povariin, ihan vaan varuilta jos alkaa kinkun jälkeen tehdä
Mieli pientä napsua. Toki joisin sen hihan kautta salaa etten pahoittaisi mieltäsi
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:29"]
Helppo olla juomatta, jos ei ole alkoholijuomia tarjolla. Kuka muutenkaan ottaa omat juomat joulupyötään? Tuliaispullo olen tavannut viedä, mutta kyllä sen tilalle muunkin viemisen keksi..
[/quote]
Onhan tuo omien alkoholien tuominen muka "tuliaisiksi" naurettavaa. Toisitte mieluummin vaikka laadukkaita hedelmiä jälkiruokapöytään tms.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 12:41"]
Aika ihmeissäni luen ketjua. Meillä on joulupöydässä ollut aina vain vettä, kotikaljaa, vichyä, maitoa, limpsaa. Ei ole mitään eettistä syytä tai muuta, miksi ei ole viiniä. Mutta kun meillä ei kukaan juo viiniä ruoan kanssa.
Jos meillä on ollut vieraita, en ole hoksannut koskaan ostaa varmuuden vuoksi viiniä ruokajuomaksi. Ovatkohan he loukkaantuneet tai pitäneet jouluamme ankeana ja tarjoilua vähäpätöisenä.
Pitää varmaan ensi jouluksi ostaa varmuuden vuoksi erilaisia punaviinejä ja valkoviinejä. Jos joku sattuisi haluamaan kuivaa valkoviiniä kalan kanssa ja makeaa vaikka jonkun muun ruoan kanssa.
Enpä ole koskaan edes tullut ajatelleeksi, kun ei lapsuudenkotiini, eikä miehen joulupöytään viini kuulunut, kun maalta olemme kotoisin.
Toivotaan, että kukaan ei ole loukkaantunut tai kokenut tarjoilua huonoksi.
Kyllä meiltä kaapista aina jotain alkoholia löytyy, mutta ei olla ruokajuomana ikinä harrastettu viiniä.
[/quote]
Luettiinkos me samaa ketjua lainkaan? Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että ei haittaa viinittömyys, vaan emäntä tarjoaa sitä mitä tarjoaa. Meidän joulupöydässä on tarjolla sekä viiniä, että erilaisia alkoholittomia juomia, mutta en tietenkään olettaisi, että kaikilla on samalla tavalla. Ihan niin kuin jouluruokakin saattaa olla naapurilla erilaista kuin meillä, kukin tavallaan.
Kiitos kutsusta, mutta vietän joulun oman perheeni kanssa.
ja jos olisit lähisukulainen tms. niin voisin tulla käymään mutta viiniä kyllä ruoan kanssa kaipaisin ja miettisin mitä kaikkia herkkuja itse olisin tehnyt ja minkä kanssa mikäkin viini olisi maistunut, mutta sitten lähtisin illaksi kotiin juustotarjottimen, pipareiden glögin ja viinin pariin.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 14:01"]
Joulu ei ole sama asia kuin aatto, aattona mekin olemme vain perheen kesken. Tilanne on se, että minä olen vanha alkoholisti, josta ei tiedä kukaan miehen sukulaisista. Hänen suvullaan on tapana tuoda tuliaispulloja ja tarjota ennen ruokaa, ruoan kanssa, ruoan jälkeen ja vähän iltapalaksikin alkoholia. Lasteni ja itseni takia tahtoisin, että meille tulevat vieraat eivät toisi mukanaan alkoholijuomia (nyt on meidän vuoro pitää isommat jouluillalliset, kiertää vuosittain perheeltä toiselle).
Ap
[/quote]
Miten hienoa, että ajattelet noin! Kun olin lapsi, isäni odotti silmät kiiluen sukulaisten tuomia lahjapulloja, joita he meille kantoivat "kun se Paavo niistä niin tykkää". Itse AINA toivoin, ettei kukaan niitä pulloja toisi, ettei tarvitsisi katsella ja kuunnella sitä örvellystä ja vanhempien tappelua. Ehkä sinun pitäisi rohkeasti kertoa oikea syy, miksi et halua juomia tuotavan? Saisit varmasti enemmän ymmärrystä eikä kukaan toivottavasti loukkaantuisi.
t. Alkoholistin lapsi nro 21
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 14:01"]
Joulu ei ole sama asia kuin aatto, aattona mekin olemme vain perheen kesken. Tilanne on se, että minä olen vanha alkoholisti, josta ei tiedä kukaan miehen sukulaisista. Hänen suvullaan on tapana tuoda tuliaispulloja ja tarjota ennen ruokaa, ruoan kanssa, ruoan jälkeen ja vähän iltapalaksikin alkoholia. Lasteni ja itseni takia tahtoisin, että meille tulevat vieraat eivät toisi mukanaan alkoholijuomia (nyt on meidän vuoro pitää isommat jouluillalliset, kiertää vuosittain perheeltä toiselle).
Ap
[/quote]
Tuossa tapauksessa en kunnioittaisi. Jos olisit mukana tilaisuudessa jossa on muitakin ja muut haluavat ottaa viiniä niin se ei auta kuin ottaa käyttöön sellainen asia jota et ole ennen käyttänyt eli itsehillintä. Ole ottamatta tai ota vain yksi lasillinen mutta älä juo itseäsi humalaan tai osoitat kaikille olevasi hillitön ja sivistymätön juoppo. Halveksin humaltujia ja alkoholisteja.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 11:27"]
Jos pyytäisin sinut (sukulainen/ystävä) viettämään jouluna iltaa perheeni kanssa syöden ja seurustellen, aiheuttaisiko sinulle suurta harmia ja mielipahaa, jos pyytäisin ettet ota alkoholijuomia mukaan, enkä myöskään tarjoaisi niitä (edes ruokajuomana)?
[/quote]
Ei varmaan suurta mielipahaa, mutta pitäisin sinua nipona, Sillä juhlatunnelman kruunaa kuohuva ja hyvän ruoan laadukas punaviini.
Kyllä olisi ankea tunnelma joulupöydässäsi. Muistathan, että joulu on myös aikuisten juhla
[/quote]
Punaviini ei mellä kruunaa yhtään ateriaa, kun mieheni kanssa emme voi sietää viinejä. Viini-ihmiset yrittävät aina terrorisoida kaikkien syömistä, sanomalla, että tottakai viiniä pitää juoda joulupöydässä, ei s*atana pidä, kun tulee oksennus jo hajusta!
[/quote]
Ja saakelin lohi-ihmiset terrorisoi kaikkien syömisiä sanomalla, että tottakai pitää lohta syödä joulupöydässä, ei s:tana pidä, kun tulee oksennus jo hajusta!