Laihduttaja ei kestä nälän tunnetta. Tämä on ainoa syy miksi laihdutus epäonnistuu.
Se on siis päänsisäinen juttu, pitää tehdä itselleen selväksi, että nälkään ei kuole, nälänkin tunne menee ohi kun sille ei taivu ja sinnikkäästi odottaa siihen seuraavaan ateriaan. Ja sitten voi tosiaan ottaa sitä rasvaa aterialla niin paljon, että nälän tunne pysyy poissa.
Kommentit (48)
Ei nälän tunnetta ole mikään pakko tuntea, kun syö oikein. Alussa voi toki olla, jos vatsalaukku on esimerkiksi venynyt, mutta se on väliaikaista.
Miksi jollain tällä palstalla on pakkomielle valittaa siitä, että muut eivät kestä nälän tunnetta ja että se on auttamatta jotenkin negatiivinen ja lihottava asia? En minäkään kestä, ollenkaan. Olen silti ollut aina normaalipainoinen, BMI 21. Elimistö kertoo kun se tarvitsee polttoainetta ja sitä kannattaa kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Ei nälän tunnetta ole mikään pakko tuntea, kun syö oikein. Alussa voi toki olla, jos vatsalaukku on esimerkiksi venynyt, mutta se on väliaikaista.
Mä olen aloittanut laihduttamisen aina pienentämällä vatsalaukun, alussa siis 5krtx päivä max 2dl syömistä. Ja se 2dl voi olla vaikka fazerin sinistä suklaata :D
Mulla on lääkärin määräämä lääke, joka vie pois nälän tunteen ja pitäisi viedä myös makeanhimon. Ei auta, koska minä syön siksi että ruoka on hyvää ja eri tunteisiin. Ja minun makeanhimoani ei taltuta mikään. Kaikkea on kokeiltu.
Ylipaino on päänsisäinen kompleksinen juttu, jos siihen olisi aloituksen kaltaisia "toimivia" ratkaisuja, ylipainoisia ei olisi. Yksinkertaiset ihmiset vaativat yksinkertaisia selityksiä ja ratkaisuja.
Ja ei, en ole itse ylipainoinen.
Minä usein lihon kesälomalla, kun syön ja juon liikaa. Töihin palattuani alan jälleen syödä terveellisesti ja liikkua paljon. Paino putoaa noin puoli kiloa viikossa niin, ettei tarvitse näläntunnetta tuntea. Pitää vain syödä juuri seen verran, että nälkä lähtee, eikä yhtään enempää.
Vierailija kirjoitti:
Ja taas jauhaa henkilö, joka ei ole eläessään kunnolla laihduttanut. Minä olen laihduttanut kaksi kertaa yli 25 kg ja ikinä se nälän tunne ei ole poistunut, vaikka on ollut laihempi. Ihan yhtä suurilla annoksilla tulee kylläiseksi tai ei tule. Herkästi lihovalla se on todellakin ainaista nälän näkemistä mikäli haluaa painoaan hallita. Aina näissä asioissa puhuu muiden puolesta ne tyypit, jotka pystyvät syömään itseltään nälän pois lihomatta.
Just oli tällä samalla palstalla aiheena hampaiden reikiintyminen ja siinä kyllä oltiin sitä mieltä, että se on pitkälti geeneistä kiinni ja ei voi itse vaikuttaa. Jostain syystä lihomisalttius taas katsotaan, että kaikki ovat samalla viivalla ja kaikki lihovat siitä yhdestä pullasta saman verran ja kaikkien elimistö polttaa kaloreita yhtä paljon samoilla suorituksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas jauhaa henkilö, joka ei ole eläessään kunnolla laihduttanut. Minä olen laihduttanut kaksi kertaa yli 25 kg ja ikinä se nälän tunne ei ole poistunut, vaikka on ollut laihempi. Ihan yhtä suurilla annoksilla tulee kylläiseksi tai ei tule. Herkästi lihovalla se on todellakin ainaista nälän näkemistä mikäli haluaa painoaan hallita. Aina näissä asioissa puhuu muiden puolesta ne tyypit, jotka pystyvät syömään itseltään nälän pois lihomatta.
Just oli tällä samalla palstalla aiheena hampaiden reikiintyminen ja siinä kyllä oltiin sitä mieltä, että se on pitkälti geeneistä kiinni ja ei voi itse vaikuttaa. Jostain syystä lihomisalttius taas katsotaan, että kaikki ovat samalla viivalla ja kaikki lihovat siitä yhdestä pullasta saman verran ja kaikkien elimistö polttaa kaloreita yhtä paljon samoilla suorituksilla.
Joudut varmaan dieetille vielä useamman kerran, ainakin tuosta tekosyylistasta päätellen. Moni kuvittelee olevansa "herkästi lihova" täysin syyttä. Mahalaukku tottuu pieniin annoksiin, se vain vaatii nälän näkemisen siksi ajaksi, kun se kiristyy.
Rasvaa kannattaa syödä (ja proteiinia), se vie nälän pitkäksi aikaa eikä aktivoi varastointihormonia kuten hiilarit. Nälkää ei laihduttaessa todellakaan tarvitse kokea jos pystyy elämään minimihiilareilla eikä ole rasvakammoinen.
T: laihduttaessa söin vain yhden kerran vuorokaudessa eikä silti ollut ikinä nälkä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aloittanut laihduttamisen aina pienentämällä vatsalaukun, alussa siis 5krtx päivä max 2dl syömistä. Ja se 2dl voi olla vaikka fazerin sinistä suklaata :D
Siis selkeästi tosi tepsivä keino pitkällä tähtäimellä :-D
Jojoilija kirjoitti:
Minä usein lihon kesälomalla, kun syön ja juon liikaa. Töihin palattuani alan jälleen syödä terveellisesti ja liikkua paljon. Paino putoaa noin puoli kiloa viikossa niin, ettei tarvitse näläntunnetta tuntea. Pitää vain syödä juuri seen verran, että nälkä lähtee, eikä yhtään enempää.
Minä taas laihdun kesäisin kun tykkään tuoreista kasviksista ja auringosta saa energiaa ja jaksan liikkua luonnossa. Kun syksy ja talvi koittaa käperryn itseeni, sohvan perukoille enkä jaksa mitään työpäivän jälkeen muuta kuin mässyä, jolla yritän kompensoida univelkaani.
Tai sitten laihduttaa niin että nälkää ei tarvitse nähdä.
Minua ei haittaa nälkä yhtään, mutta kun tekee mieli jotakin niin sitä on tosi vaikea vastustaa. Eikä tuo mieliteko mene millään muulla ohi kuin juuri tasan sillä mitä tekee mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just oli tällä samalla palstalla aiheena hampaiden reikiintyminen ja siinä kyllä oltiin sitä mieltä, että se on pitkälti geeneistä kiinni ja ei voi itse vaikuttaa. Jostain syystä lihomisalttius taas katsotaan, että kaikki ovat samalla viivalla ja kaikki lihovat siitä yhdestä pullasta saman verran ja kaikkien elimistö polttaa kaloreita yhtä paljon samoilla suorituksilla.Joudut varmaan dieetille vielä useamman kerran, ainakin tuosta tekosyylistasta päätellen. Moni kuvittelee olevansa "herkästi lihova" täysin syyttä. Mahalaukku tottuu pieniin annoksiin, se vain vaatii nälän näkemisen siksi ajaksi, kun se kiristyy.
Ei ole pelkästään mahalaukusta kiinni. Tutkimusten mukaan myös nälkähormonit, erityisesti leptiini ja greliini, ovat käytännössä kaikilla merkittävästi laihduttaneilla epänormaalit vuoden ajan laihduttamisen lopusta. Pienellä osalla vaikutus jää pysyväksi ja heillä tosiaan on sitten jatkuvaa nälän kanssa elämistä edessä.
Miksi pitäisi kestää nälkää? Se on kehon tapa viestiä, että nyt täytyy syödä. Käytkö vessassa kun pissattaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just oli tällä samalla palstalla aiheena hampaiden reikiintyminen ja siinä kyllä oltiin sitä mieltä, että se on pitkälti geeneistä kiinni ja ei voi itse vaikuttaa. Jostain syystä lihomisalttius taas katsotaan, että kaikki ovat samalla viivalla ja kaikki lihovat siitä yhdestä pullasta saman verran ja kaikkien elimistö polttaa kaloreita yhtä paljon samoilla suorituksilla.Ja kuinka monta kertaa olet laihduttanut yli 20 kg, kun tunnut tietävän asian? Aivan, nolla kertaa.
Joudut varmaan dieetille vielä useamman kerran, ainakin tuosta tekosyylistasta päätellen. Moni kuvittelee olevansa "herkästi lihova" täysin syyttä. Mahalaukku tottuu pieniin annoksiin, se vain vaatii nälän näkemisen siksi ajaksi, kun se kiristyy.
Ne, joille jokin asia onnistuu helposti, pitävät asiaa mielellään omana ansionaan. Ne, joille asia ei onnistu, löytävät mielellään syitä itsensä ulkopuolelta. Näin ihminen toimii.
Todelliset syy-seuraussuhteet eivät ole ihan niin helposti pääteltävissä, ja yleensä ne ovat mutkikkaammat kuin mielellään haluttaisiin ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva nälkä johtuu väärästä syömisestä.
Olin itse ennen näitä aina nälkäisiä. Aamupalan söin väkisin, koska "kuuluu". Silti oli ennen lounasta kamala nälkä. Lounaan jälkeen söin välipalaa ja silti oli kamala nälkä, kun pääsin töistä kotiin jne. Ja sama ralli joka päivä. Lopputulos oli tietenkin ylipaino.
Sitten laihdutin, aloin pätkäpaastolle, vähensin hiilareita, kokeilin ketoa ja kas ihmettä: ei ole enää nälkä. Olen pitänyt pudotetun painon poissa puolitoista vuotta ja pätkäpaasto on itsestään pidentynyt 16 tunnista 20:een. Syön nykyään useimmiten kerran päivässä ja nälkää koen vähemmän kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just oli tällä samalla palstalla aiheena hampaiden reikiintyminen ja siinä kyllä oltiin sitä mieltä, että se on pitkälti geeneistä kiinni ja ei voi itse vaikuttaa. Jostain syystä lihomisalttius taas katsotaan, että kaikki ovat samalla viivalla ja kaikki lihovat siitä yhdestä pullasta saman verran ja kaikkien elimistö polttaa kaloreita yhtä paljon samoilla suorituksilla.Joudut varmaan dieetille vielä useamman kerran, ainakin tuosta tekosyylistasta päätellen. Moni kuvittelee olevansa "herkästi lihova" täysin syyttä. Mahalaukku tottuu pieniin annoksiin, se vain vaatii nälän näkemisen siksi ajaksi, kun se kiristyy.
Ei ole pelkästään mahalaukusta kiinni. Tutkimusten mukaan myös nälkähormonit, erityisesti leptiini ja greliini, ovat käytännössä kaikilla merkittävästi laihduttaneilla epänormaalit vuoden ajan laihduttamisen lopusta. Pienellä osalla vaikutus jää pysyväksi ja heillä tosiaan on sitten jatkuvaa nälän kanssa elämistä edessä.
Nälkä ja ruoanhimo ovat eri asioita.
Niin. Ja huumeidenkäyttäjä ei kestä olla selvin päin, eikä alkoholisti. Pitää tehdä itselleen selväksi, että raittiuteen tai huumeettomuuteen ei kuole ja sinnikkäästi odottaa, että mielihalu poistuu.
Hei, äläkä unohda masentuneita! Pitää sinnikkäästi vaan käydä lenkillä ja urheilla ja odottaa, että tulee hyvä mieli!