Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko antaa yhdenkin hyvän syyn miksi menisin paskaduuniin, josta tienaa saman verran kuin tuet ovat?

Vierailija
26.09.2020 |

Niin?

M34

Kommentit (189)

Vierailija
121/189 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekemällä töitä kehität itseäsi. Opit monia "siirrettäviä taitoja", esim. asiakaspalvelutaito, rutiinin sietäminen ja yhteistyötaidot yms. Työkokemusta kerryttämällä voit siis hypätä askeleen eteenpäin, sinua kiinnostavampiin tehtäviin. Näin olen itse toiminut ja se on ollut hyvä valinta. Pääsin puolen vuoden ikävän työsuhteen jälkeen hyppäämään itseäni kiinnostavampaan paikkaan, jossa viihdyn ja josta maksetaan hyvin. 

Juuri näin. Työttömäksi jäätyäni aloitin massiivisen työnhaun ja olin kovin epätoivoinen, kun tiedostin, ettei yli nelikymppisenä alakoululaisten äitinä ole kovaa huutoa työnantajien silmissä. Kävin kaikki mahdolliset pupukurssit ja aikuisopiston kurssit ja hain aktiivisesti töitä useilta eri aloilta. Pienenä onnenkantamoisena sain omalta alaltani äitiyslomasijaisuuden. Palkka oli surkea, mutta ajattelin työn olevan ponnahduslauta seuraavaan, parempaan paikkaan. Niin se lopulta olikin. Sen jälkeen löysin todella hyvän paikan omalta alaltani ja palkkakin on parempi kuin koskaan aikaisemmin on ollut. Tuskin minua olisi valittu tähän paikkaan, mikäli olisin ollut työttömänä edelliset 1,5 vuotta.

Vierailija
122/189 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lottovoitonkin saa helpommin kuin kouluttamaton ikääntynyt pitkäaikaistyötön työpaikan.

Täytyy vaa nauttia kauniista syyspäivistä ja tehdä puolukoilla verotonta tiliä. Siis niin kauan kuin terveys kestää. Sitten joutaakin hautapaikalleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/189 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kykene. Mutta jos voisin, niin poistaisin kaltaistesi loiseläjien kaikki tuet, niin alkaisi se paskatyö maistumaan.

Niin alkaisi! Nythän keskustellaankin juuri siitä että jos saa SAMAN VERRAN tekemättä mitään, niin ei oo järkeä mennä töihin. Jos tukia ei olisi, niin sittenhän tilanne olisi ihan toinen! Vaan kun nyt ei ole niin!

Vierailija
124/189 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Voisitteko antaa yhdenkin hyvän syyn miksi menisin paskaduuniin, josta tienaa saman verran kuin tuet ovat?"

Itsekunnioituksen vuoksi. En ole loinen.

No saahan sitä mennä, mutta tehkää se sitten aidosti hyvillä mielin älkääkä arvostelko niitä joille tuo ei nyt ihan riittävä motivaatio ole. Ei kaikki määritä omaa arvoaan sen mukaan käykö töissä vai ei. Jos se ei omaan itsekunnioitukseen vaikuta millään tavalla, niin mikä mahtaisi siinä tapauksessa motivoida?

Ikävä kyllä tänä systeemi toimii työnteolla ja jos terve nuori ihminen ei tee työtä ihan vaan siksi kun ei arvota niinku itteensä työn kautta, hän syö kuormasta ilman hyvää syytä. Kyse ei ole itsekunnioituksesta, vaan yhteisten sääntöjen noudattamisesta. Sen oivaltamisesta, että olet osa yhteiskuntaa ja halusit tai et, sinulla on velvollisuus itsesi elättää ensisijaisesti. Tuolla loisiminen ei ole mikään ihmisoikeus paitsi niille, joilla ei aidosti ole työkykyä eikä mahdollisuutta työllistyä. Sinulla ei ole mitään etuoikeuksia, vaikka et työn teosta pitäisikään. Ei moni muukaan tee raskasta työtä suuresta ilosta ja herää viideltä aamulla joka päivä. Elämä ei aina ole helppoa eikä mukavaa. Se pitää hyväksyä.

Elämä voi olla helppoa ja mukavaa! Nykyinen järjestelmä mahdollistaa sen, joten kritisoi järjestelmää, älä niitä jotka sitä hyödyntävät!

Vierailija
125/189 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekemällä töitä kehität itseäsi. Opit monia "siirrettäviä taitoja", esim. asiakaspalvelutaito, rutiinin sietäminen ja yhteistyötaidot yms. Työkokemusta kerryttämällä voit siis hypätä askeleen eteenpäin, sinua kiinnostavampiin tehtäviin. Näin olen itse toiminut ja se on ollut hyvä valinta. Pääsin puolen vuoden ikävän työsuhteen jälkeen hyppäämään itseäni kiinnostavampaan paikkaan, jossa viihdyn ja josta maksetaan hyvin. 

Juuri näin. Työttömäksi jäätyäni aloitin massiivisen työnhaun ja olin kovin epätoivoinen, kun tiedostin, ettei yli nelikymppisenä alakoululaisten äitinä ole kovaa huutoa työnantajien silmissä. Kävin kaikki mahdolliset pupukurssit ja aikuisopiston kurssit ja hain aktiivisesti töitä useilta eri aloilta. Pienenä onnenkantamoisena sain omalta alaltani äitiyslomasijaisuuden. Palkka oli surkea, mutta ajattelin työn olevan ponnahduslauta seuraavaan, parempaan paikkaan. Niin se lopulta olikin. Sen jälkeen löysin todella hyvän paikan omalta alaltani ja palkkakin on parempi kuin koskaan aikaisemmin on ollut. Tuskin minua olisi valittu tähän paikkaan, mikäli olisin ollut työttömänä edelliset 1,5 vuotta.

Tää voi toimia jos on se ”oma ala” johon on koulutus. Jos mitään omaa alaa ei ole, on suosta nouseminen aika paljon vaikeampaa...

Vierailija
126/189 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset menisi hyvään duuniin. Ai niin, se saattaa vaatia ensin paskaduunien tekemistä ..

Zinc

Vierailija
127/189 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää voi toimia jos on se ”oma ala” johon on koulutus. Jos mitään omaa alaa ei ole, on suosta nouseminen aika paljon vaikeampaa...

Mikä estää kouluttautumasta jollekin alalle?

Vierailija
128/189 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapaat ihmisiä, saat Cv:hän täytettä ja olet parempi työmarkkinoilla koska olet töissä kuin vuosien tuki aukko. Itse olen koulutettu ja minulla on omalta alaltani hyvä työura kunnes yt iski ja sain kenkää. Kukaan ei palkannut minua koska olin liian pätevä/vanha. Menin sitten "paska" duuniin joka ei yhtään vastaa alaani eli vaatekaupan kassaksi. Kun hain oman alan töitä ja kerroin tästä avoimesti niin se olikin plussa ja osoitti että olen hyvä työntekijä joka ei luultavasti tuhlaa aikaa Facebookissa vaan teen töitä josta maksetaan. Sainkin sitten taas töitä omalta alaltani.

Millä mittapuulla vaatekaupan kassa on paskaduuni? Mielestäni ihan ns. normiduuni, josta kai maksetaan ihan säällistä palkkaakin.

Vierailija
129/189 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä syitä lueteltu. Itse tulisin hulluksi työttömänä.

Vierailija
130/189 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut ns. paskaduunissa hampurilaisravintolassa vaikka olisin saanut tukia varmaan saman verran. Kyllä siinä oli kyse siitä, että minulla oli kova kynnys olla työttömänä ja te-toimiston kyttäyksen alla. En halunnut täyttää tukilomakkeita ja vastaanottaa te-toimiston puheluita, tehdä hakemuksia te-toimiston käskystä tms. Kyllä kyse oli ihan omanarvontunnosta. Olin hetken työttömänä ja olin tosi kateellinen ihmisille, jokta aamuisin olivat selvästi matkalla töihin. Lisäksi olisin tullut hulluksi vain yksin kotona möllöttäen. Työ, vaikkakin vuorotyötä, toi elämääni rutiinia ja ihmisiä, sillä siihen aikaan minulla ei oikein ollut ystäviä pääkaupunkiseudulla. Yksin kotona olisin varmasti masentunut. Lisäksi tuo työ auttoi saamaan minua sitten vähän paremman työpaikan ja lopulta pääsin opiskelemaan. Kun valmistuin yliopistosta enkä saanut heti oman alan töitä, menin vajaaksi puoleksi vuodeksi r-kiskalle myyjäksi. Taas ajatuksena oli se, että en halua te-toimiston kyttäyksen alaiseksi. 

Työkkärille selittely on minulle raskasta työtä, siksi teen osa-aikatyötä tukea vastaavalla summalla.

Vierailija
131/189 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa millaisessa tilanteessa tuo olisi mahdollista? Oma palkkani on surkea, mutta rahaa jää käteen huomattavasti enemmän kuin tuilla.

Oletko oikeasti näin tietämätön? No sen verran tukia kertyy todella helposti. Jos nyt vaikka asut vuokralla kahden lapsen kanssa , saat toimeentulotuen perusosan joka on aikuiselle reilu 500€ ja ykisnhuoltajalle jotain lähemmäs 600€ ( en muista tarkkaan, ehkä jotain 570-580). Lapsista maksetaan perusosaa jokaisesta iän mukaan, mutta yli 300€ jokatapauksessa. Ja tämän rahan ei siis tarvitse kattaa vuokraa, vaan siihen saat erikseen asumistukea, joka kattaa 80% vuokrasta. Tonnin vuokrasta siis 800€. Sen jäljelle jäävän 200€ saat täydentävänä asumistukena, joten siihenkään ei tarvitse tuota toimeentulotuen perusosaa käyttää. Sitten noiden lisäksi tietysti sähkölaskusi maksetaan kokonaisuudessaan. Niin, ja jos joku perheessä tarvitsee reseptilääkkeitä, ne korvataan myös. Laskepa sitten kannattaako käydä tämän esimerkki henkilön käydä töissä jos palkasta jää käteen vaikka 1500€. No, eipä kannata vaikka jäisi 2000€, joten se siitä! Pitää jäädä verojen jälkeen reilusti yli 2000€ että edes jotain voittoa jäisi työnteosta.

80% Kelan määrittämien enimmäisvuokrien määrästä, ei tosiasiallisesta vuokrasta. Ja ketkä oikeasti saa jotain täydentävää asumistukea? En ole koskaan kuullutkaan sellaisesta tuesta.

Ja kun näitä järkyttäviä tukimääriä täällä kertoillaan, niin onko kukaan koskaan laittanut mitään faktaa mukaan, siis jotain tilastoa, taulukkoa tai vastaavaa? Ei muistaakseni/tietääkseni ole. Pelkkää mutua ja propagandaa.

Vierailija
132/189 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata mennä. 

Kuuden vuoden syöpähoitojen, aivoleikkauksen ja useamman aivoinfarktin jälkeen osallistun mielelläni myös sinun elättämiseesi.

N

Ellet kuulu suomen rikkaimpiin niin noi sun hoitos on maksanu enemmän ku sä tuut elämäs aikana veroja makselee joten ei ole paljoa varaa vttuilla siitä että jotakuta elätetään.

Vierailija
133/189 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et olisi tuollainen katkera nolla, vaan virkeä aktiivinen oma itsesi!

Oletko varma että alipalkattu raskas paskaduuni virkistää ihmistä?

Juu ei tosiaan virkistä. Postilla olin töissä fillarijakajana ja kaikki vapaa-aika meni palautumiseen eikä sekään välttis riittänyt.

Vierailija
134/189 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko itsekunnioitus tuttu sana?

On tuttu. Onko sulle tuttua että raskaassa paskatyössä menetät ajan kanssa terveytes paskaa palkkaa vastaan. Terveys vs itsekunnioitus. Hmm kunnioitan itseäni sen verran etten tuhoa terveyttäni nälkäpalkalla.

Vierailija
135/189 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksia ap:lle. (Tähän ei lueta ei-vapaaehtoista työttömyyttä sekä psyyken&kropan sairauksia, jotka on ymmärrettäviä syitä olla kotona)

-Ei ole olemassa paskaduuneja.

Ok jotain lähihoitajan, roskakuskin tai kaupan kassan duunia ei yhteiskunnassa arvosteta ehkä tarpeeksi, mutta entä ns.arvostetut duunit?

Lääkärinä olet vastuussa ihmisten hengistä, psykologina kuuntelet sitä samaa jaapotusta syrjäytyneiden ihmisten ongelmista ja mietit että tekeekö toi itsarin tän käynnin jälkeen, koulun ope on stressaantunut huonostikäyttäytyviin oppilaisiin, yritysjohtajana sulla on jatkuva kylmä rinki p*rseen alla. Firmojen alaisenakin sulla on tulosvastuu.

-se että pystyy olemaan toisten elätettävänä oleva loinen, kertoo siitä että siitä ihmisestä puuttuu isoja palikoita. En lukisi semmoista aikuiseksi edes.

-työttömyyskorvaus on tarkoitettu VÄLIAIKAISEKSI. Ei pysyväksi elämäntavaksi.

-tukia saatetaan tulevaisuudessa karsia rajulla kädellä. Silloin tulee lusmuilla kiire yhtenäiselle CV:lle.

-kun käy töissä, tuntuu lomat lomilta. En haluisi loputonta lomaa...leivot, kuntoilet, askartelet, leivot, kuntoilet, katot telkkaria...on hienoa eläkkeelle mennessä ajatella, että on saanu palvella muita ja olla hyödyllinen eikä verenimijä, vaikka kroppaa prakais.

.

.

.

.

.

Ja AINA kannattaa miettiä, että mitä jos kaikki ajattelisivat samoin kuin nämä loiset? Sosiaalitukien järjestelmä romahtaisi.

Miksi juuri SINULLA on oikeus sluibailla mutta muilla ei?

Vierailija
136/189 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapaat ihmisiä, saat Cv:hän täytettä ja olet parempi työmarkkinoilla koska olet töissä kuin vuosien tuki aukko. Itse olen koulutettu ja minulla on omalta alaltani hyvä työura kunnes yt iski ja sain kenkää. Kukaan ei palkannut minua koska olin liian pätevä/vanha. Menin sitten "paska" duuniin joka ei yhtään vastaa alaani eli vaatekaupan kassaksi. Kun hain oman alan töitä ja kerroin tästä avoimesti niin se olikin plussa ja osoitti että olen hyvä työntekijä joka ei luultavasti tuhlaa aikaa Facebookissa vaan teen töitä josta maksetaan. Sainkin sitten taas töitä omalta alaltani.

Millä mittapuulla vaatekaupan kassa on paskaduuni? Mielestäni ihan ns. normiduuni, josta kai maksetaan ihan säällistä palkkaakin.

Vaatekaupan kassahan on ihana duuni. 😊

Vierailija
137/189 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa millaisessa tilanteessa tuo olisi mahdollista? Oma palkkani on surkea, mutta rahaa jää käteen huomattavasti enemmän kuin tuilla.

Oletko oikeasti näin tietämätön? No sen verran tukia kertyy todella helposti. Jos nyt vaikka asut vuokralla kahden lapsen kanssa , saat toimeentulotuen perusosan joka on aikuiselle reilu 500€ ja ykisnhuoltajalle jotain lähemmäs 600€ ( en muista tarkkaan, ehkä jotain 570-580). Lapsista maksetaan perusosaa jokaisesta iän mukaan, mutta yli 300€ jokatapauksessa. Ja tämän rahan ei siis tarvitse kattaa vuokraa, vaan siihen saat erikseen asumistukea, joka kattaa 80% vuokrasta. Tonnin vuokrasta siis 800€. Sen jäljelle jäävän 200€ saat täydentävänä asumistukena, joten siihenkään ei tarvitse tuota toimeentulotuen perusosaa käyttää. Sitten noiden lisäksi tietysti sähkölaskusi maksetaan kokonaisuudessaan. Niin, ja jos joku perheessä tarvitsee reseptilääkkeitä, ne korvataan myös. Laskepa sitten kannattaako käydä tämän esimerkki henkilön käydä töissä jos palkasta jää käteen vaikka 1500€. No, eipä kannata vaikka jäisi 2000€, joten se siitä! Pitää jäädä verojen jälkeen reilusti yli 2000€ että edes jotain voittoa jäisi työnteosta.

80% Kelan määrittämien enimmäisvuokrien määrästä, ei tosiasiallisesta vuokrasta. Ja ketkä oikeasti saa jotain täydentävää asumistukea? En ole koskaan kuullutkaan sellaisesta tuesta.

Ja kun näitä järkyttäviä tukimääriä täällä kertoillaan, niin onko kukaan koskaan laittanut mitään faktaa mukaan, siis jotain tilastoa, taulukkoa tai vastaavaa? Ei muistaakseni/tietääkseni ole. Pelkkää mutua ja propagandaa.

Ei ole mutua vaan ihan faktaa. Kyllä, vuokran enimmäismäärä on määritelty, ja jos sen kalliimmin asuu, menee ylijäämä sitten omaan piikkiin. Mutta näinhän myös siitä huonosta palkasta joutuisi sen ison vuokran sitten maksamaan. Ja kyllä. Jos tulot on niin pienet, että siitä huolimatta että asuu ”oikean” hintaisessa asunnossa ja saa täyden asumistuen, ei ole varaa maksaa omavastuu osuutta muuten kuin toimeentulotuen perusosasta, niin silloin saa täydentävää toimeentulotukea loppuosaan. Aina niin että käytettävissä on peruselämiseen sen perusosan verran. Kysy kelasta jos et usko.

Vierailija
138/189 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta mitä tekee oppii uusia taitoja ja itsestään jotain. Jopa niistä paskahommista.

Itse olen tehnyt mitä vaan hanttihommia aikoinaan opiskelun ohessa ja myös silloin kun olen kyllästynyt uraani. Olen yrittäjä ja välillä laitan yrityksen tauolle (onnistuu, koska pienet kulut) ja käyn tekemässä jotain ihan muuta muutaman kuukauden. Virkistää tosi paljon ja mitä paskempi homma, niin sitä mahtavampaa palata omaan työhön. Niistä hommista olen oppinut mm. nopeutta, logistiikkaa, järjestelmällisyyttä ja asiakaspalvelua.

Tärkein kuitenkin on se, että sinä et tipahtaisi tukiloukkoon ja latistuisi. Monet pitkään työttömänä olevat kaventuvat elämänpiirissään surullisen paljon. Lopulta ei enää edes haluta ottaa lyhyitä pätkiä töitä kun se ei kannata rahallisesti. Vaikka tärkein jää huomaamatta: kokemus opettaa ja se on arvokasta pääomaa ja sitä hiljaista tietoa joka vie aina elämässä eteenpäin.

Voin kyllä rehellisesti monia paskaduuneja tehneenä sanoa, että en ole oppinut niissä mitään sellaisia taitoja, joita a) minulla ei olisi ollut ennestään tai luonnostaan ja b) joista olisi ollut muussa elämässä oikesti hyötyä. Esimerkkinä nyt vaikkapa mainitsemasi sosiaaliset taidot tai nopeus ja järjestelmällisyys (ovat siis kaikki minulle luontaisia ominaisuuksia).

Yksi työpaikka kohoaa muiden yläpuolelle siksi, että siellä oli aivan mahtavat työkaverit. Monista tuli ystäviäni työn ulkopuolellakin, ja säilyivät sellaisina pitkän aikaa vielä työn lopettamiseen jälkeenkin. Lisäksi palkka oli yllättävän hyvä. Mutta työ itsessään oli todellakin paskaduunia.

Mutta yleisesti ottaen ei ole mitään positiivista kokemusta näistä. Lähinnä erilaista fyysistä ja psyykkistä oireilua, jatkuvaa väsymystä, v*tutusta, unettomuutta jne. Kahdessa näistä duuneista vein homman niin pitkälle (tein siis niin pitkään voiden pahoin), että lysähdin töitten jälkeen sängylle itkemään tuntikausiksi, ja itkemisen lomassa päätin, että tämä oli nyt sitten tässä, tapahtuu mitä tapahtuu. Lopetan tämän itseni rääkkäämisen.

Omanarvontuntoa ja itsekunniotusta lisää siis tekemällä paskaduuneja? Mulla kävi aina tismalleen päin vastoin. Koin, että en välitä itsestäni enkä arvosta itseäni, koska teen asioita, jotka ovat terveydelleni ja hyvinvoinnilleni haitallisia. Ja kaiken lisäksi palkka oli aivan ala-arvoinen eikä vastannut mielestäni sitä, mitä olisin ansainnut (olen aina tehnyt kaikki duunit tosi hyvin ja tunnollisesti ja aina ollut korkea työmoraali). Olin myös väsyneenä ja pahoinvoivana huonompi ystävä, kumppani jne.

Vierailija
139/189 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei ole olemassa paskaduuneja.

Tai sitten olet paskaduunin arvoinen. Ja alempi, jos et tee edes niitä.

T. Sarkastikus.

Vierailija
140/189 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tekemistä ja työkokemusta. Itse menin. Enkä ollut enää työkkärin kirjoilla, vaikka palkka oli niin pieni, että siihen olisi vielä jotain tukea saanutkin - ei tarvi siis sietää sitä kyttäystä ym. työkkärin taholta myöskään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme