Onnettomimmat häätarjoilut?
Oletko ollut häissä, joissa tarjoilut olivat ankeat? Kerro!
Kommentit (166)
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 20:46"]
Mun mielestä hienompi/parempi on jotain joka ei ole ihan arkiruokaa, esim. läskisoosia, lihasoppaa, makaronilaatikkoa, hernekeittoa. Ja sitten se ei ole eineksiä, vaan on tehty kunnon raaka-aineista. Olisi myös kiva, jos olisi hieman useampi vaihtoehto vaikkapa alkupaloissa. Myös vaikka ihan voileipätarjoilu voi olla hieno, jos on kahvitilaisuudesta kyse. Raha ei todellakaan ole se tärkein tekijä, vaan että on vähän viitsitty panostaa juhlavuuteen.
[/quote]
En nyt ole eri mieltä suoraan, minustakin nuo mainitsemasi ruoat ovat arkiruokaa, ja vielä sieltä arkisimmasta päästä. Mutta monesti edelleen taitaa olla juhlatarjoilussa (noutopöydässä) savustettua lohta, graavilohta yms. Ovatko nämäkin vielä sitä arkiruokaa, jota ei saisi häissä tarjoilla? Meillä ainakin näitä on arkena, mutta mielestäni ovat kuitenkin ihan hyvä ruoka häissäkin.
Ja et nyt edelleenkään kertonut, mikä on sinusta sitten juhlaruokaa, luettelit vain mikä ei ole. Vaikka olen siis samaa mieltä kanssasi, ikinä en häissäni tarjoilisi hernekeittoa.
Mun mielestä hienompi/parempi on jotain joka ei ole ihan arkiruokaa, esim. läskisoosia, lihasoppaa, makaronilaatikkoa, hernekeittoa. Ja sitten se ei ole eineksiä, vaan on tehty kunnon raaka-aineista. Olisi myös kiva, jos olisi hieman useampi vaihtoehto vaikkapa alkupaloissa. Myös vaikka ihan voileipätarjoilu voi olla hieno, jos on kahvitilaisuudesta kyse. Raha ei todellakaan ole se tärkein tekijä, vaan että on vähän viitsitty panostaa juhlavuuteen.
[/quote]
No anna nyt joku esimerkki!
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 20:41"]
Mitä se hienompi ja parempi sitten on? :)[/quote]
Se voisi olla vaikkapa täytetyt vasikka- tai lammasrullat, karitsan paahtopaisti, hirvipaisti, rosvopaisti, rösti-, kerma- tai pariisinperunat, mehevät uunijuurekset...
Pääsääntöisesti jotakin sellaista, mitä ei tule itse ihan joka sunnuntai ja juhlapyhä kotona väännettyä ruoaksi. Jos juhlapaikka sattuu olemaan ravintola, voihan sitä valita ns. pitopöydän sijaan vieraille pari erilaista vaihtoehtoa a la carte -listalta.
66: No mitäs mä nyt tähän luettelisin joka ei ole maksalaatikon tasoista arkiruokaa tai eines... pitkä lista tulee... helpompi mainita ne muutamat jotka ei musta ole hyviä. Nyt jos sanon tähän mitä vain, huuto tulee. Mutta yksissä kivoissa häissä oli tosi kiva alkupalapöytä: erilaisia salaatteja, pieniä kalajuttuja, marinoituja oliiveja, parsaa, viininlehtikääryleitä yms. Pääasia oli, että kaikki oli tosi rakkaudella ja asiallisista raaka-aineista tehtyjä. Pääruokana oli hyvin valmistettua kalaa, ahventa muistaakseni. Ja vaikka tiedänkin että se on ihan sama, huuto tulee kuitenkin, korostan nyt vielä kerran, että tämä EI ole mun mielestä nyt lista ainoista häihin sopivista ruoista.
Häät olivat sinänsä tosi hauskat - juhlat pidettiin vanhassa ladossa ja meno oli RedNex-tyyppistä eli juomiin ja ohjelman ja musiikin hauskuuteen oli panostettu, mutta ruokapuolesta huolehtiminen oli jäänyt retuperälle. Nakkeja, lihapullia, kurkku-tomaatti-vihersalaatti. Loppuillasta tilattiin noutopitsaa. Ehkä se oli tarkoituskin. En varsinaisesti valita, koska tämä oli ihan hääparin tyylistä ja muuten ohjelma oli sellasta kännikivaa.
Millaisia törppöjä tuollaiset noloja häitä järjestävät pariskunnat muuten ovat, millainen koulutus ja ammatit.
En tiedä, millaista laitoskarjalanpaistia ruokaa dissaavat ovat saaneet, mutta omasta mielestäni hyvintehty karjalanpaisti puolustaa paikkaansa perinteisten maalaishäiden runsaassa pitopöydässä. Ei tosiaankaan ainoana vaihtoehtona muuten koululounasta muistuttavassa kokonaisuudessa, mutta niiden perinteisten laatikoiden, piirakoiden ja ehkä parin modernimman lisän kanssa.
Ehkäpä tähän vaikuttaa se, että mummoni oli pitäjänkuulu pitokokki, ja ehkä myös aika kultaa muistoja, mutta mielikuvissani lapsuuden maalaishäiden pitopöytien karjalanpaisti on ollut parempaa kuin nykyhäissä yleensä pääruokana tarjottava kuivahtanut possupaisti. Omissa häissänikin hääpaikan muuten parhaaseen vakiohääateriaan kuulunut possu kärtsähti, kun sulhanen, sulhasen isä ja pari vierasta pitivät alkuruokien tarjoilun jälkeen morsiamelle yllätykseksi ajatellut puheet, ja bestmanille ei tullut mieleen ilmoittaa keittiölle ohjelmanmuutoksesta.
Mutta yksissäkään häissä, joissa ruoka olisi ollut huonoa tai loppunut kesken, en ole ollut.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:49"]
Pelkkä ns. kylmä pöytä, eli paria-kolmea salaattia ja leipää. Eikä todellakaan sieltä ruokaisammasta päästä, vaan eri variaatioita tavallisesta vihersalaatista.
Loppuja ei tuotu tarjolle edes kakkukahvin jälkeen. Kauhee nälkä oli kun niistä häistä lähettiin. Vihkiminen alkoi klo 14 ja lähdettiin lapsen nukkumaanmenoaikaa tekosyynä pitäen grillin kautta hotellille klo 21.30.
Eikä kuulemma ollut niitä salaatteja näkynyt myöhemminkään eikä oltu ainoita jotka olivat käyneet grillillä. Osa oli kipaissut syömässä ja mennyt takaisin juhlimaan :)
[/quote]
no jo pitää olla outoo porukkaa, jos ei tuo ruuaksi riitä... Mitä vielä ois pitänyt olla? En ymmärrä
[/quote]
Onhan tässä kerrottu mikä on juhlaruokaa kirjoittajan mielestä. Voileivät.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 22:06"]
[/quote]
Onhan tässä kerrottu mikä on juhlaruokaa kirjoittajan mielestä. Voileivät.
[/quote]
Jaaaaa..... sieltähän se tuli. Yllättävän kauan kestikin.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 20:30"]
Juustopaisti ja jotain vihersalaattia. Isot häät, ja oltiin ajettu monen tunnin matka. Grillin kautta kotiinpäin.
[/quote]
Googletin ihan mielenkiinnosta reseptiä, osaatko sanoa/muistatko oliko syömäsi juustopaisti tehty naudasta, possusta vai lampaasta ja tarjoiltiinko sen kanssa perunaa missään muodossa?
Nää stoorit kuulostaa siltä, että mun ylioppilasjuhlissakin oli paremmat tarjoilut. Ja just sen takia pitäis miettiä sitä vieraiden lukumäärää, jotta voi järjestää riittävät ja laadukkaat tarjottavat. Eihän niistä vieraista pysty nauttimaan, kun niitä on satamäärin. 50 henkeäkin on jo paljon oli sitten häät tai hautajaiset. Enkä sen enempää tule kutsumaan, jos koskaan ikinä naimisiin menen. Tärkeimmät on tietysti se oma lähin perhe (vanhemmat, sisarukset, isovanhemmat, kummit ja tietysti muutamat parhaat ystävät). Onneksi toisaalta oma suku on niin pieni, että ei saatais millään puolta tuosta 50 hengestä.
Ja turhaahan sitä on isoja häitä järjestää, sillä mitä isommat, niin sitä suuremmalla varmuudella pari eroaa alle 2 vuoden sisään :D
En ymmärrä miten noin monella on ruoka loppunut kesken. Ihan arvaamallako määrät mietitte? Ei niitä ainakaan kukaan ammattilainen ole voinut miettiä, kun arvioita saa netistäkin. Ja urpokin tietää että buffaan menee aina määrällisesti enemmän ruokaa per henki, kuin pöytiintarjoiltuna!
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 18:34"]
Isoissa sukuhäissä tarjolla oli ainoastaan keitettyjä perunoita, karjalanpaistia ja salaattia. Salaatti oli koulun keittiön tasoa, kuten muukin ruoka. Jälkiruoaksi oli hääkakku + kahvi. Tarjolla ei ollut mitään ns. lisukkeita, ei suolaisella tai makealla puolella. Olen kasvissyöjä enkä juo kahvia, joten aika köykäiseltä tuntui. :/
[/quote]
Ymmärrän hyvin, ettei kaikilla ole resursseja huomioida ties mitä erityisruokavalioita, varsinkin jos ne perustuvat jollekin muulle kuin allergioille.
Yleensä vaihtoehtona on joko kahvi tai tee, joten sitä kummastelen, mikäli tarjolla oli pelkkää kahvia.
Meillä oli mielestäni ihan hyvät tarjoilut, tai siis sellaiset mulle maistuvat ainakin :D
Toiveena ruokia valitessa oli, että jokaiselle vauvasta vaariin löytyisi jotain mistä pitää ja täyttää vatsan.
Pöydässä oli sitten lämminsavu- kylmäsavu- ja graavilohta, jotain lihaleikkelettä paria lajia, juustoja, munajuustoa, täytettyjä kananmunia ja salaatteja. Salaatit oli pastapohjainen liha- ja toisena kalaversio, sitten oli punajuuripohjainensalaatti ja vielä ihan peruskurkkutomaattisalaatti jonka vieressä eri kulhoissa fetaa, oliiveja, paprikaa, maissia yms mistä sai sitten siihen vihersalaattiinsa laittaa mieleisensä lisukkeet. Näiden lisänä oli sitten erilaisia leipiä ja levitteitä. Näiden ruokien lisäksi oli sitten lämpiminä ruokina keitettyjä perunoita, uunilohta ja lihakastike jonka koostumusta en muista tarkemmin sekä täysin kasvissyöjille vielä jokin lämmin ruoka. Lapsia (ja tietty vanhempiakin jotka halusivat) varten oli lisäksi prinssinnakkeja ja lihapulliakin. Kahvin kanssa oli sitten suklaista hääkakkua, erilaisia pikkuleipiä, pullakranssi ja vielä jokin kuivakakku tms. Sekä "karkkibooli". Juomina oli ihan kotikaljaa, maitoa, limppareita, kivennäisvettä ja jäävettä. Alkujuomana joku alkopitoinen. Muuta alkoa ei ollut tarjolla, koska häävieraissa oli useampia alko-ongelmaisia ja päätettiin tilanne pitää kurissa niiltä osin ja kaikilla hyvä mieli. Alkottomuus oli tiedossa kaikilla vierailla.
Mitään superhienoa ei siis tarjottu, mutta hyvin maistui kaikille ja kaikkea oli niin paljon varattuna ettei mikään loppunut kesken. Näin oli suunniteltukin. Etukäteen päätin että jaetaan vaikka nälkäänäkeville ylimääräiset tai pakastetaan tai syödään itse seuraava viikko, mutta mikään ei saa loppua kesken. Tai siis tarkennan, että saa mutta ei ensimmäisellä kierroksella, muttei haittaa jos toisella kierroksella ei ihan kaikille vieraille ole jokaista lajia enää jäljellä.
Häistä aikaa reilu 9v ja vieraita oli 90. Ruokabudjettia ei ollut, mutta loppujen lopuksi niiden hinnaksi tuli vajaa 700eur. Osa oli itse tehtyä, sellaiset mihin oli joku tietty sukuresepti tms mutta pääosa oli juhlapaikan emäntien valmistamia. Kondiittorisisko teki kakun, mutta aineitten hinta oli mukana tuossa 700eurossa. Häät ihan pääkaupunkiseudulla. Kutsussa oli ilmoitettu ettei lahjoja haluta. Niitä toiveita sitten kyseltiin vanhemmilta jatkuvasti niin tehtiin toivelista, halvin taisi olla luokkaa 5€ ja kallein 60€, mutta kaikki sellaista tavaraa mitä olisin ollut ennenpitkää ostamassa kuitenkin.
Vanha koulukaveri meni hienosti naimisiin Porvoon Tuomiokirkossa (ennen paloa), mutta sitten ajettiin jonnekin koululle Porvoon ulkopuolelle. Jumppasaliin oli laitettu poydat ja mitaan koristeita ei ollut. Kolkko huone. Kokkikoulu tarjosi 3 voileipakakkua ja jotain kekseja oli poydassa myos. Ei siita kaikille riittanyt laheskaan. Mekaan ei syoty mitaan, mutta ei se silloin nuorena haitannut kun en muutenkaan syonyt. Kahvia join. Illaksi sitten Porvoon seurahuonelle (onko moinen), jossa kaikki sitten ostivat omat drinkkinsa. En viipynyt kauan siella. Pariskunta on eronnut sittemmin.
Hohhoijakkaa.. tiedoksi perähikiän tytöille, että voileivistä voi valmistaa tosi mielenkiintoisia ja juhlaan sopivia. Paljon paremmin hyvintehdyt voileivät minusta juhliin sopivat kuin lihaporkkanaperunamössö.
Kukas tässä voileipiä on haukkunut? Mielestäni ainoastaan puolustettu.
Siis mitä??
Ostaako jengi karjalanpaistin jotenkin valmiina kaupasta ja sen vuoksi se on "arkiruokaa" eikä sovellu häihin?
Mitä mä olen ymmärtänyt, karjalanpaisti on uunissa tuntitolkulla, niin kuin rosvopaistinkin kanssa kestää. Ja tehty itse ja maustettu yms.
Ihan hyvin mun mielestä soveltuu häihin ja on hyvää ja ruokaisaa.
Juhlat on hyvät, kun ihmiset eivät jää nälkäisiksi. Jos on liian ihmeellisiä sapuskoja, niistä toki pitää maksaa extraa ja niitä ei sitten syö mummot, ei lapset eikä vähänkää allergiset tapaukset.
Mitä väliä, vaikka olisikin arkista ruokaa, kunhan jokainen saa syödäkseen ja maistuu suurelle osalle vieraista.
Itselle karjalanpaisti olisi ehdottomasti yksi vaihtoehdoista.
Einesruokana nautittu sapuska voikin sitten olla alusta asti itse tehtynä todella hyvää. Niin kuin itse paistetut sämpylät.
KINKKUKIUSAUS. Muita sanoja ei tarvita. En ikinä kehtais tarjota tota kuraa vieraille.