Onnettomimmat häätarjoilut?
Oletko ollut häissä, joissa tarjoilut olivat ankeat? Kerro!
Kommentit (166)
2000-luvun alkupuolella olimme vieraina häissä jossa oli ruokana Lapskoussia.järkyttävää mössöä jossa oli lihanpalat,perunanpalat,sipulinpalat ja porkkananpalat kaikki sotkettu sekaisin.
ei tullut ko. "herkkua" pahemmin syötyä.muutenkin häät oli niukalla budjetilla järkätty.halvalla piti päästä mutta lahjalistaan oli jaksettu panostaa..ei kauan kestänyt tuokaan avioliitto.ei tuollainen ruoka ole todellakaan mitään hääruokaa.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 14:45"]
2000-luvun alkupuolella olimme vieraina häissä jossa oli ruokana Lapskoussia.järkyttävää mössöä jossa oli lihanpalat,perunanpalat,sipulinpalat ja porkkananpalat kaikki sotkettu sekaisin. ei tullut ko. "herkkua" pahemmin syötyä.muutenkin häät oli niukalla budjetilla järkätty.halvalla piti päästä mutta lahjalistaan oli jaksettu panostaa..ei kauan kestänyt tuokaan avioliitto.ei tuollainen ruoka ole todellakaan mitään hääruokaa.
[/quote]
Olen ollut muutamissa häissä, jossa on tarjottu lapskoussia, ja se on ollut mitä herkullisinta! Ja parasta kaikessa, se on todellista raumalaista perinneruokaa! :) Tietyntyyppisissä häissä aivan ehdoton valinta. Kuten myös hautajaisissa. Mutta sitä eivät varmaan 'tullista tulleet' voi ymmärtää ;).
Minä olen kasvissyöjänä saanut häissä Saarioisten kasvispihvejä. Olin kyllä iloinen siitä, että kasvisvaihtoehto oltiin järkätty, mutta kun muille oli jotain hienoja liharuokia montaa sorttia niin itse olisin huolehtinut, että myös erikoisruokavalioruoat olisivat samaa tasoa.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:04"]
Ja kakkuna kotitekoinen mansikka-kermakakku on varmaan parempaa, kuin leipomon koreaksi koristeltu ja hieno fantasia-kakku. Ne ei vaan maistu aidolle.
[/quote]
Jos se mansikkakermakakku koristellaan kauniisti, se maistuu epäaidolle? Miksi niitä kotitekoisia mansikkakermatursokkeita pitää joillain ihmisillä olla tunkemassa joka paikkaan? Meneväthän ne siellä kotona toki, mutta juhliin toivoisi jotain näyttävää ja hyvää. Niistä mansikkatursokkeista jokainen saa varmasti kotonaan kyllikseen.
[/quote]
Kyllä - koreat maistuu usein epäaidolle. Niihin käytetään jotain muuta kuin tavallista kermaa. Eli sidosaineena vaniljakreemiä (ns. diplomaattikerma) jotta kerma kestää. Tai kermankaltaisia rasvaseoksia, jotka kestää paremmin pursotuksissa. Nämä eivät maistu yhtä hyvälle. Kaikkein kamalimpia on valokuvakakut, joissa on pahvinen syötävä valokuva kannessa. Maku kärsii ulkonäön kustannuksella. Tosin sitä yhtä musta-violettia salmiakkikakkua olisin halunnut olla maistamassa!
[/quote]
Älä puhu paskaa kunnon kakuista. Diplomaattikreemi kuuluu esim. Prinsessakakkuun, mutta ei ole mikään sidosaine.
Kyllä karjalanpaisti on hyvin tehtynä oikein hyvä hääruoka. Totta kai jos karjalanpaisti on huonosti tehtyä, ei se silloin mitään herkkua ole. Itse en arkenakaan suostuisi ostamaan niitä kaupan valmiita karjalanpaistipaketteja, joskus olen kokeillut ja ihan kamalaa tuli. Ilmeisesti osan käsitys karjalanpaistista perustuu vain niihin. Perinteinen pitoruoka ollut ainakin meillä päin, jos suvussa on ollut metsästäjiä niin sitten on saattanut olla hirvipaistia tai hirvipataa.
Huonoimmat hääruuat oli ehkä erään tuttavan häissä, joissa kaikki oli jotenkin vähän heikosti tehtyä. Kyseinen tuttava on itse ravintola-alalla ja kertoi vielä että ruuat tekee hänen ystävänsä ammattikokki. No olihan siinä sitten odotukset ehkä vähän normaalia korkeammalla. Lopputuloksena kuitenkin oli esimerkiksi pastasalaattia, joka oli vetistä ja mautonta (ilmeisesti tehty edellisenä päivänä ja säilytetty liian kylmässä). Lihapadassa oli enemmän sattumia ja epämääräisiä lönttejä kuin lihaa. Hääkakku oli mautonta ja vetistä. Eli ruoka ei ollut ihan sitä mitä itse olisin odottanut :/. Muuten häät oli oikein mukavat.
Yleisesti ottaen ei haittaa vaikka hääruuat olisivat vähän arkisempiakin, kunhan ne on hyvin tehty. Eli ei tehdä niitä klassisia virheitä, että ruoka on vetistä, palanutta, mautonta tai raaka-aineet b-luokkaa. Tietysti sekin vaikuttaa, että mitä odottaa. Jos on etukäteen jo kerrottu, että on pienellä budjetilla tehdyt häät paikallisessa ladossa, niin en minä silloin olisi pettynyt vaikka ruokana olisikin nakkeja ja atrian pyöryköitä. Kaikista tärkeintä kuitenkin on se, että ruokaa on tarpeeksi. Vaikka se olisikin keskinkertaista, niin mikään ei pilaa iltaa paremmin kuin se että ruoka loppuu kesken ja vieraat jäävät nälkäisiksi.
Isolla muurikalla tehtyä kanawokkia jossa nuudelit olivat raakoja ja muutenkin aika köyhä versio. Kertakäyttöastiat Tottakai ja kakku oli hups unohtunut kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 20:30"]
Juustopaisti ja jotain vihersalaattia. Isot häät, ja oltiin ajettu monen tunnin matka. Grillin kautta kotiinpäin.
[/quote]
Mikä on juustopaisti?
[/quote]
Mikä on google?
Siis vaikka söisi JUST ennen vihkipaikalle saapumista on siinä jo neljä tuntia syömättä. Onhan noita jotka syö kerran päivässä mutta jos syö normaali kokoisia annoksia niin ettei verensokerit pääse ihan nolliin putoamaan välissä, niin tulee ruokailuväliksi n.3-4 tuntia ja kyllä sen neljän tunnin jälkeen maistuis vähän muukin kuin vihersalaatti, varsinkin jos hääkakku on siitä vasta kolmen tunnin päästä.
Siis en kyllä käsitä miten joidenkin häistä voi loppua ruoka! Tai miten joissakin häissä on "ruokatarjoilu", mutta ei tarjoilla lämmintä ruokaa laisinkaan. Itse kyllä säästäisin ennemminkin koristelussa ja muissa, jos budjetti on niin tiukka ettei ruokaa riitä rahat. Myöskin itse tekemällä oikeesti säästää ja paljon. En itse kehtaisi pitää häitä missä ruoka loppuu kesken tai tarjoilu on todella niukka. Suoraansanottuna minua hävettäisi! Kuitenkin myönnetään että ruokailu on melkeinpä ensimmäinen asia mikä jää vieraille mieleen hääjuhlasta ja jos ruokailu on mennyt pieleen, jää häistä vaan negatiivinen mielikuva :/
Lohikeitto, ruisleipää, mehua, maitoa. Ja nolointa se, että juhlapaikkana hieno vanha huvila. Tais rahat mennä siihen. Ja vielä nolompaa oli se, että morsiammen isä ei voinut syödä niissä juhlissa, koska hänellä on kihti!
Hääpaikaksi oli valikoitunut upea tila, vanhan kartanon puisto johon oli pystytetty teltta. Ruoka olikin sitten laihaa lohisoppaa ja kakkuna oli jotain tylsänmakuista feikkisacheria, muuta ei tainnut olla. Jäi nälkä.
Mikseivät ihmiset ymmärrä, että ruokaisaa ja riittoisaa ruokaa on mahdollista tehdä halvallakin? Toisissa häissä oli lampaanlihapullia (halpaa, mutta silti tarpeeksi "juhlavaa"), paahtopaistia (halpaa, mutta etenkin kastikkeilla maittavaa), ruokaisia salaatteja vihersalaattien kyljessä ja kermaperunoita sekä tavallisia perunoita. Kakut olivat itse tehtyjä, mutta todella hyviä. Ruoat tehtiin talkoovoimin ja juomat oli Tallinnasta. Eikä tullut pienituloiselle opiskelijapariskunnalle kovinkaan kalliiksi.
Joskus oltiin häissä (300km päässä kotoamme) Ja siellä tarjottiin lihapullia, salaattia, sekä alkoholia. Ei vettä, ei mitään alkoholitonta (menin vessaan juomaan)... Lähdin aika äkkiä pois. Kakkukahvejakaan ei ollut.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 16:26"]
Lohikeitto, ruisleipää, mehua, maitoa. Ja nolointa se, että juhlapaikkana hieno vanha huvila. Tais rahat mennä siihen. Ja vielä nolompaa oli se, että morsiammen isä ei voinut syödä niissä juhlissa, koska hänellä on kihti!
[/quote]
Hei, oltiinkohan samoissa häissä? :D t. 149
Tätini häissä ruokapuoli oli muistaakseni ihan ok, kahvin kanssa oli tarjolla hääkakkua ja alkoholijuomat+virvokkeet piti ostaa itse.
Juustopaisti ja jotain vihersalaattia. Isot häät, ja oltiin ajettu monen tunnin matka. Grillin kautta kotiinpäin.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 17:58"]Minulle on tullut kokonaan puun takaa että jonkun mielestä karjalanpaisti sopii häissä tarjottavaksi ruoaksi?!? Sehän on arkiruoka (tai korkeintaan pienempien juhlapäivällisten, kuten itsenäisyyspäivän) eikä millään tapaa kuulu niin juhlavaan tilaisuuteen. Haluan häihin osallistuessani syödä herkullista juhlaruokaa, en pureskella läskiklimppejä ja pottua. Vähän samanlainen etikettimoka jos itse kättelisin hääparia firman t-paidassa ja kulahtaneissa verkkareissa.
[/quote]
Se on ihan perinteistä suomalaista pitoruokaa. Kas kun se vielä jotain yllättää.
[/quote]
Nimenomaan ei yllätä, harmittaa vain kun sitä karjalanpaistia tulee (varmaan monessa muussakin huushollissa) tehtyä arkisinkin ruoaksi niin silloin juhliin mennessä moni toivoo tarjolla olevan jotakin hienompaa/parempaa.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 20:30"]
[/quote]
Mikä on juustopaisti?
Mitä se hienompi ja parempi sitten on? :)
Mun mielestä hienompi/parempi on jotain joka ei ole ihan arkiruokaa, esim. läskisoosia, lihasoppaa, makaronilaatikkoa, hernekeittoa. Ja sitten se ei ole eineksiä, vaan on tehty kunnon raaka-aineista. Olisi myös kiva, jos olisi hieman useampi vaihtoehto vaikkapa alkupaloissa. Myös vaikka ihan voileipätarjoilu voi olla hieno, jos on kahvitilaisuudesta kyse. Raha ei todellakaan ole se tärkein tekijä, vaan että on vähän viitsitty panostaa juhlavuuteen.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 17:58"]
Minulle on tullut kokonaan puun takaa että jonkun mielestä karjalanpaisti sopii häissä tarjottavaksi ruoaksi?!? Sehän on arkiruoka (tai korkeintaan pienempien juhlapäivällisten, kuten itsenäisyyspäivän) eikä millään tapaa kuulu niin juhlavaan tilaisuuteen. Haluan häihin osallistuessani syödä herkullista juhlaruokaa, en pureskella läskiklimppejä ja pottua. Vähän samanlainen etikettimoka jos itse kättelisin hääparia firman t-paidassa ja kulahtaneissa verkkareissa.
[/quote]
Mä olen aina ajatellut samoin! Mulle karjalanpaisti rinnastuu lähinnä makaronilaatikkoon tai johonkin spagettiin jauhelihakastikkeella. Tiedän kyllä, että karjalanpaistia on joskus vuosikymmeniä sitten pidetty sopivana juhlaruokana, kun raaka-aineista oli puhaa ja lihansyönti oli vähäistä nykyiseen verrattuna. Kerran ajettiin kuusi tuntia toiselle puolelle suomea häihin, (hääpari oli samalta paikkakunnalta kuin me, mutta halusivat välttämättä pitää häänsä korvessa) joissa ruokana oli karjalanpaista. Jotenkin vitutti.
[/quote]
59 vielä jatkaa: ja pakko sanoa että kaikenmaailman kiusaukset on kyllä ihan käsittämättömiä juhlaruokina. Herranjumala. Pakasteperunasipulia, kinkkusuikaleita vakuumista ja ruokakermaa päälle. Onko se juhlaruokaa? Ja sama sitten kasvissyöjille pakastekasvissuikaleista, voi itku.