Kohta valmistun amerikkalaisesta yliopistosta - näin paljon maksoi
Täällä kun aina puhutaan koulutuksen hinnasta USAssa niin laitan tähän ihan konkreettisia summia pöytään esimerkiksi. Olen yhtä lukukautta vaille valmistumisesta (4-vuotinen alempki kk-tutkinto), mutta nyt olen maksanut kaikki maksut. Opiskelen valtion yliopistossa Georgiassa.
Lukukausimaksut koko ajalta $ 19393.86
Kirjat, arvio $ 2400.00
Valtion opintotuki (Pell grant) - $ 8595.00
Scholarship - $ 7500.00
Maksut yht. $ 5698.86
Jätin pois asumisen, ruuan, bensan, parkkimaksut, valmistumismaksun yms. Opintotukea en nostanut koko ajalta koska en tajunnut hakea sitä alusta asti, vaan vasta opintojen puolivälissä.
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:49"]
Ap, aiotko jäädä Yhdysvaltoihin? Miksi valitsit alemman tutkinnon siellä, vaikka olit jo tehnyt kandin suomessa? Onko sinulla amerikkalainen mies tai muuta syytä?
[/quote]
Asun täällä pysyvästi. Jatkoin sitä tasolta millä ulkomaisten tutkintojen virallinen arvioija minun päätti olevan.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 22:14"]
oletko käynyt saman koulutuksen siellä uudestaan kun eivät hyväksyneet suomalaista tutkintoasi? Minkä alan tutkinnosta puhut? Miksi tarvitset paikallisen tutkinnon?
[/quote]
Lue nyt kysymyksesi, siinähän on jo osaan vastaus??
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 22:00"]
Asutko ap. Aikenin lähellä vai Augustassa?
[/quote]
GA puolella mutta en kummassakaan noista. Täällä on myös Evans, Martinez, Hephzibah, Grovetown, Fort Gordon, Harlem jne.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:42"]
Montaakaan suomalaista tutkintoa ei suoraan hyväksytä USA:ssa, vaikka kuinka suomalaiset kehuu omaa yliopistokoulutustaan,
[/quote]
Mitään eurooppalaista tutkintoa ei hyväksytä suoraan Yhdysvalloissa, eikä amerikkalaisia tutkintoja hyväksytä suoraan Euroopassakaan. Ihan normihomma, eikä liity mitenkään yliopistojen paremmuuteen tai huonommuuteen.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 22:04"]
Onnea ap, hieno saavutus perheellisenä ihmisenä. Onko taloutenne joutunut koville? Miten järjestitte lastenhoidon opiskelun ohella?
[/quote] Vanhempi 11-v lapsi on jo koulussa ja osaa olla itsekseen ja nuorempi on päivähoidossa ja sitten jos on ollut iltaluentoja niin mies on hoitanut :)
t. AP
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:38"]
Minkälaisena pidät osaamistasi... Opiskelen itse Suomessa kansainvälisessä englanninkielisessä maisteriohjelmassa. Ulkomaalaiset opiskelijat (vaatimuksena vähintään Bachelor's degree) joita on lähes kymmenestä eri maasta eivät tunnu osaavan oikein mitään, ja valittavat koko ajan kuinka kauheaa opiskelu Suomessa on. On jopa jouduttu järjestämään ylimääräisiä tenttejä koska suurin osa ei pääse läpi tai pääsee rimaa hipoen.
[/quote] Montako brittia tai usalaista ohjelmassasi on? Kylla on myos nahty nama suomalaiset vaihtarit taalla usassa.
[/quote]
No meillä on aika pieni pääaine, ehkä 200 opiskelijaa. Tuntemiani ulkomaalaisia/ -taustaisia ovat minä, yksi egyptiläinen ja yksi puolalainen. Muut ovat olleet amerikkalaisia. En ole tavannut yhtään brittiä.Professoreista tiedän esim. saksalaisen, serbialaisen, romanialaisen, korealaisen, ja nigerialaisen. Muiden alojen opiskelijoissa olen tavannut muutaman ruotsalaisen jotka ovat täällä tennis stipendeillä. t.AP
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 22:14"]
oletko käynyt saman koulutuksen siellä uudestaan kun eivät hyväksyneet suomalaista tutkintoasi? Minkä alan tutkinnosta puhut? Miksi tarvitset paikallisen tutkinnon?
[/quote]Suomalainen tutkinto oli kaupalliselta alata. Opiskelen nyt tietojenkäsittelytiedettä. Itseasiassa oli hyvä juttu etteivät hyväksyneet sitä aikaisempaa tutkinto niin sain hyvän syyn vaihtaa alaa sellaiseen mistä oikeasti tykkään tosi paljon.
Paremmin palkatuissa työpaikoissa usein listataan erikseen minimi koulutusvaatimukset joten jo ihan siitä syystä tarvitsen paikallisen tutkinnon.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:42"]
Montaakaan suomalaista tutkintoa ei suoraan hyväksytä USA:ssa, vaikka kuinka suomalaiset kehuu omaa yliopistokoulutustaan,
[/quote]
Mitään eurooppalaista tutkintoa ei hyväksytä suoraan Yhdysvalloissa, eikä amerikkalaisia tutkintoja hyväksytä suoraan Euroopassakaan. Ihan normihomma, eikä liity mitenkään yliopistojen paremmuuteen tai huonommuuteen.
[/quote]
Omalla kohdallani syy oli siinä että opiskeluaika oli Suomessa ollut 3,5 vuotta eikä 4. Jos olisi ollut puoli vuotta kauemmin niin suomalainen tutkinto olisi ollut vastaava.
t. AP
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 22:17"]
Asun täällä pysyvästi. Jatkoin sitä tasolta millä ulkomaisten tutkintojen virallinen arvioija minun päätti olevan.
[/quote]
Miksi opiskelit siis 4 vuotta, etkä esim. vuoden? Jos eroa tutkinnoilla oli puoli vuotta ja sinun ei tarvinnut aloittaa täysin alusta. Vai arvioitiinko sinun olevan nollatasolla?
Ei tietenkään pysynyt! Herranen aika. DI-tutkinnossa on toki matikkaa, mutta ihan toinen juttu lukea sitten matikkaa oikeasti, ellei miehesi nyt satu olemaan lukenut DI-tutkintoon pääaineena matikan. Itse olen DI ja opiskellut sittemmin matikkaa yliopistossa. Tottakai sieltä DI-tutkinnosta jotain pohjaa tulee lukion päälle, mutta yliopiston matikka on kuitenkin yliopiston matikkaa ja se on se ydin, jos kerran matikkaa lukee. DI-tutkinnossa on matemaattis-teknillisiä aloja, muttei sillä tavoin suoraan matematiikkaa.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:48"]
Mun lapsi luki USA:ssa yliopistossa pääaineena matikkaa ja mun mies on suomalainen DI ja se ei pysynyt lapsen laskuissa mukana.
Mitä lie siellä Suomessa opiskellaan, mutta en varmasti vähättele USA:n yliopistojen tasoa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 22:17"]
[/quote]
Miksi opiskelit siis 4 vuotta, etkä esim. vuoden? Jos eroa tutkinnoilla oli puoli vuotta ja sinun ei tarvinnut aloittaa täysin alusta. Vai arvioitiinko sinun olevan nollatasolla?
[/quote] Opintovaatimukset ovat aivan erilaiset. Kaikki aikaisemmat kurssit toki kirjattiin ylös, mutta verrattuna siihen mitä minun piti suorittaa nykyistä pääainetta varten sain suorituksen vain statistics -kurssilta jonka olin siis jo suorittanut Suomessa. Sisäänpääsytestin perusteella sain myös hyvityksen jostain matikan kurssista. Loppujen lopuksi piti suorittaa lähes kaikki kurssit mitä nykyisen pääaineen opitovaatimuksissa oli listattu.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 22:46"]
Ei tietenkään pysynyt! Herranen aika. DI-tutkinnossa on toki matikkaa, mutta ihan toinen juttu lukea sitten matikkaa oikeasti, ellei miehesi nyt satu olemaan lukenut DI-tutkintoon pääaineena matikan. Itse olen DI ja opiskellut sittemmin matikkaa yliopistossa. Tottakai sieltä DI-tutkinnosta jotain pohjaa tulee lukion päälle, mutta yliopiston matikka on kuitenkin yliopiston matikkaa ja se on se ydin, jos kerran matikkaa lukee. DI-tutkinnossa on matemaattis-teknillisiä aloja, muttei sillä tavoin suoraan matematiikkaa.
Mun lapsi luki USA:ssa yliopistossa pääaineena matikkaa ja mun mies on suomalainen DI ja se ei pysynyt lapsen laskuissa mukana.
Mitä lie siellä Suomessa opiskellaan, mutta en varmasti vähättele USA:n yliopistojen tasoa.
[/quote]
[/quote]
Vertasin siihen, kun joku sanoi, että Suomessa lukiossa on yhtä vaikeaa kuin USA:ssa yliopistossa....
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 22:46"]
[/quote]
[/quote]
Vertasin siihen, kun joku sanoi, että Suomessa lukiossa on yhtä vaikeaa kuin USA:ssa yliopistossa....
[/quote]
Ja vastasin siis tuohon:
No ompa halvat lukukausimaksut, jos 4 vuodelt on alle 20 000$. Kaveri luki opettajaksi ja sillä oli lukukausimaksu 20 000 $ vuodelta. Ja kaikki maksut oli suoritti opintolainalla. Kauhistelin sitä kun kaverilla vajaa 100 000 $ opintolainaa, niin kommentti oli vaan, että on maksettu 5 vuoden aikana. On on ne palkatkin hieman erilaisia.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 23:10"]
No ompa halvat lukukausimaksut, jos 4 vuodelt on alle 20 000$. Kaveri luki opettajaksi ja sillä oli lukukausimaksu 20 000 $ vuodelta. Ja kaikki maksut oli suoritti opintolainalla. Kauhistelin sitä kun kaverilla vajaa 100 000 $ opintolainaa, niin kommentti oli vaan, että on maksettu 5 vuoden aikana. On on ne palkatkin hieman erilaisia.
[/quote]
Esim. yksityiskouluissa maksaa paljon enemmän, ja myös se jos opiskelee oman osavaltion ulkopuolella. Mutta nämä on kaikki ihan omia valintoja joita pitää arvoida silloin kuin yliopistoa valitsee.
t. AP
[/quote]
No ylläri, ei DI-tutkinto ole mikään matematiikkatutkinto. Alasta riippuen DI ei välttämättä tarvitse juurikaan lukiomatematiikkaa kummallisempaa ollakseen hyvä alallaan. Toiset pääaineet toki vaativat enemmän myös matematiikan saralla. Mutta todennäköisesti miehesi olisi jumahtanut ihan samalla tavalla suomalaisyliopistossa pääaineena matematiikkaa lukevan laskuihin. Ne tyypit (kuten lapsesikin) lukevat matematiikkaa matematiikan itsensä takia. DI:lle matematiikka on pakollinen paha, työväline jota ehkä tarvitaan siihen, mitä DI oikeasti haluaa tehdä. Oli se sitten signaalinkäsittelyä tai lujuuslaskelmia, niitä ei tehdä matematiikan itsensä takia.
No eipä ole kummoinen koulutus, kun et osaa edes alkeellisinta yhteenlaskua. Eivätkä näemmä kommentoijatkaan.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 23:17"]
[/quote]
No ylläri, ei DI-tutkinto ole mikään matematiikkatutkinto. Alasta riippuen DI ei välttämättä tarvitse juurikaan lukiomatematiikkaa kummallisempaa ollakseen hyvä alallaan. Toiset pääaineet toki vaativat enemmän myös matematiikan saralla. Mutta todennäköisesti miehesi olisi jumahtanut ihan samalla tavalla suomalaisyliopistossa pääaineena matematiikkaa lukevan laskuihin. Ne tyypit (kuten lapsesikin) lukevat matematiikkaa matematiikan itsensä takia. DI:lle matematiikka on pakollinen paha, työväline jota ehkä tarvitaan siihen, mitä DI oikeasti haluaa tehdä. Oli se sitten signaalinkäsittelyä tai lujuuslaskelmia, niitä ei tehdä matematiikan itsensä takia.
[/quote]
Dippainssi ja matematiikan opiskelu yliopistossa eivät tosiaan kuulu yhteen. Tänä päivänä valitetaan erityisesti dippainssien huonoista matematiikan taidoista jo hakuvaiheessa ja koulutuksessa osa Matematiikasta on osalle ylipääsemätöntä.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 23:17"]
[/quote]
[/quote]
Dippainssi ja matematiikan opiskelu yliopistossa eivät tosiaan kuulu yhteen. Tänä päivänä valitetaan erityisesti dippainssien huonoista matematiikan taidoista jo hakuvaiheessa ja koulutuksessa osa Matematiikasta on osalle ylipääsemätöntä.
[/quote]
Vastasin nyt kuitenkin tähän, että Suomen lukiossa on muka kovempi taso kuin USA:n yliopistossa....
"""Ap, eikö sinua harmita, että olet opiskellut vähintään 7 vuotta nyt ja sinulla on vain bachelorin tutkinto. Kaverini opiskeli myös Yhdysvalloissa vastaavan tutkinnon naapuriosavaltiossasi, ja hän on suoraan sanonut, että opinnot vastasivat vaativuudeltaan suunnilleen suomalaista lukiota. Mitään hyötyä Suomessa kyseisestä tutkinnosta ei ole ollut, ehkä Yhdysvalloissa olisi, jos olisi sinne jäänyt.