Olen lähdössä kauppaan, mitä ruokia ostan?
Me syödään todella paljon jauhelihaa, koska en koskaan keksi enkä osaa tehdä muutakaan. Plus että se maistuu lapsillekin hyvin.
Mutta se kyllästyttää jo! Mitä muuta me voitaisiin syödä? Sellaisia helppoja (en tykkää kokkailla) ja edullisia perusruokia. Mitä mä oikein ostaisin kaupasta, kun en enää keksi ikinä mitään?
(Syödään me oikeasti muutakin kuin jauhelihaa, mutta nyt tuntuu, että meillä on sitä AINA.)
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:25"]
Me syödään todella paljon jauhelihaa, koska en koskaan keksi enkä osaa tehdä muutakaan. Plus että se maistuu lapsillekin hyvin.
Mutta se kyllästyttää jo! Mitä muuta me voitaisiin syödä? Sellaisia helppoja (en tykkää kokkailla) ja edullisia perusruokia.
[/quote]
Kaipa sä tiedät tekeväsi lapsillesi karhunpalveluksen laiskuutesi takia. Ne ei opi erilaisia makuja, ja ovat sitten inhottavia nirsoja. Kurjia tuollaisten äitejen lapset kun tulevat myöhemmin vaikka kavereilleen kylään, kun eivät mitään muuta syö kuin jauhelihaa.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:28"]
Miksi sun pitää ne ruuat itse keksiä? Netti on nenäsi edessä ja täynnä ruokaohjeita.
[/quote]
Niin... mitähän tähän nyt sanoisi... "Anteeksi, että kysyin teiltä teidän hyviksi todettuja ruokia"? "Anteeksi, että keskustelen"? =D
Olenhan mä googletellut enkä mä nyt reseptejä pyydäkään vaan ideoita.
Ne reseptit kyllä löydän sitten itsekin.
ap.
Osta vaikka broilerin koipia. Ovat alle 3 euroa kilo. Mä pyyhin sen marinadin pois jolloin ei tule liian suolaisia. Ripottelen pintaan currya. Pidä uunissa reilu tunti ja keitä lisäksi riisiä ja tee salaatti. Kevytranskankerma ja chilikastike ovat meillä suosiossa tämän ruuan kanssa.
Kannattaa kuitenkin ostaa vaikka joku peruskeittokirja jos haluat laajentaa osaamistasi, tai kaivaa peruskoulun kotitalouskirja esiin. Niissä on hyviä arkiohjeita, esim. keitot ovat monipuolisia arkiruokia.
Mun suosikkikanakeitto:
hunajamarinoituja broilerisuikaleita ruskistettuina
sipulia ja /tai purjoa
kukkakaalia
valkosipulia
porkkanasuikaleita
perunaa kuutioina/suikaleina
pakastemaissia
kanaliemikuutio
chilikastiketta/chilijauhetta
vettä
kookoskermaa
Keitä kaikki ainekset kypsiksi vedessä kattilassa, lisää lopuksi kookoskerma ja pinnalle voit saksia persiljaa tai korianteria.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:25"]
Mutta se kyllästyttää jo! Mitä muuta me voitaisiin syödä? Sellaisia helppoja (en tykkää kokkailla) ja edullisia perusruokia.
[/quote]
Kaipa sä tiedät tekeväsi lapsillesi karhunpalveluksen laiskuutesi takia. Ne ei opi erilaisia makuja, ja ovat sitten inhottavia nirsoja. Kurjia tuollaisten äitejen lapset kun tulevat myöhemmin vaikka kavereilleen kylään, kun eivät mitään muuta syö kuin jauhelihaa.
[/quote]
Et huomannut viimeistä lausetta? ;)
ap.
Mulla on vähän sama ongelma, en keksi mitään muuta kuin jauhelihaa. Meillä kun on sitä pakkasessa noin 70 pakettia ja kaikki pitäisi saada kulumaan noin puolessa vuodessa, mieluummin vähän aiemmin. Yhdestä paketista tulee kahdelle päivälle ruoka.
Ota tarjouslehtinen esiin ja katso mitä siellä on edullisesti. Meillä ainakin k-supermarketissa olisi nyt siskonmakkarat tarjouksessa, niitä ajattelin ostaa ja laittaa keittoa.
Tälle viikolle ajattelin alustavasti, että tänään sitä siskonmakkaraa, huomenna uunilihaa, torstaina hernekeitto johon tulee myös uunilihan liharääppeet ja luu. Perjantain, lauantai ja sunnuntai on vielä vähän auki, mutta hirveä on viikonloppuna jossain muodossa.
Päiväkotien ja koulujen ruokalistat ovat oikein oivallinen apu, joiden pohjalta voi aloitteleva ruuanlaittaja luoda rungon.
Lohi on aika helppo ja hyvä. Vuokaan nahkapuoli alaspäin, päälle suolaa, tilliä, sitruunapippuria ja uuniin. Sen kanssa sopii ihan tavallinen perunamuusi, tai joku kasvislisuke.
Bataatista tehty lisuke sopii mielestäni hyvin monen lihan kanssa ja tuo hyvin vaihtelua ainaiseen perunaan/riisiin/pastaan.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:38"]
karkkia
[/quote]
Taidat olla meidän 10v! ;)
Kiitti jo teille kahdelle! Ainakin hernekeittoa taidan ostaa (vaikka lapset nirsoilee) ja kanakeitosta tuli mieleen, että teen pitkästä aikaa currykanakastiketta. Sen olin ihan unohtanut, se maistuukin kaikille aika hyvin.
ap.
Tänään meillä syödään lihakeittoa (tehty rypsipossun suikaleista, mielestäni hyvää kun tarpeeksi kauan keittää), Huomenna teen makaroni,sardiini laatikkoa johon laitan tomaattisosetta, pakastimessa on wokki vihannespussi, lisäksi pilkon kiinankaalia ja porkkanaa sekä kanasuikaleita.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:28"]
Miksi sun pitää ne ruuat itse keksiä? Netti on nenäsi edessä ja täynnä ruokaohjeita.
[/quote]
Niin... mitähän tähän nyt sanoisi... "Anteeksi, että kysyin teiltä teidän hyviksi todettuja ruokia"? "Anteeksi, että keskustelen"? =D
Olenhan mä googletellut enkä mä nyt reseptejä pyydäkään vaan ideoita.
Ne reseptit kyllä löydän sitten itsekin.
ap.
[/quote]
Tämä on näitä päivittäisiä aloituksia, ettei enää oikein jaksa innostua.
Nyrkillinen voita kattilaan ja kossu pakkaseen, niin kyllä se siitä. Oppii kakaratkin perusasiat.
kinkkukiusaus... valmiit paksteet ja kinkut :)
Hei muuten tuo bataatti. Kauanko sitä keitetään? Olen kerran sitä tehnyt, mutta siitä on jo todella todella pitkä aika, niin en muista sen valmistuksesta. Eikö se olekin sellainen vähän makeampi kuin peruna?
ap.
12 jatkaa meillä kaikki tykkäävät erilaisista risotoista, risotto riisiä ja sitten maun mukaan kasviksia ja vaikka kanaa :)
Monista jauhelliha ruuista voi jauhellihan krvata soijarouheella/kanalla/kalalla
Uunilohi on tosiaan helppo ruoka. Katso löytäisitkö kaupan pakastealtaasta lohikuutioita, niistä saa hyvää keittoa tai vaikka kastiketta, kyllä ne siiihen risottoonkin sopivat.
Kiitos! Nyt on jo monta hyvää listalla eikä kauppaan lähtö enää ahdista niin kovasti.
ap.
Bataatin jos laittaa suht pieniksi paloiksi, se kypsyy noin 10-15 minuuttia. Noin puolet nopeammin kuin peruna. Se on erityisesti lasten makuun makeutensa puolesta. Maku muistuttaa vähän lanttua.