Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kohta valmistun amerikkalaisesta yliopistosta - näin paljon maksoi

Vierailija
01.12.2013 |

Täällä kun aina puhutaan koulutuksen hinnasta USAssa niin laitan tähän ihan konkreettisia summia pöytään esimerkiksi. Olen yhtä lukukautta vaille valmistumisesta (4-vuotinen alempki kk-tutkinto), mutta nyt olen maksanut kaikki maksut. Opiskelen valtion yliopistossa Georgiassa.

Lukukausimaksut koko ajalta  $ 19393.86
Kirjat, arvio $ 2400.00
Valtion opintotuki (Pell grant) - $ 8595.00
Scholarship - $ 7500.00

Maksut yht. $ 5698.86

Jätin pois asumisen, ruuan, bensan, parkkimaksut, valmistumismaksun yms. Opintotukea en nostanut koko ajalta koska en tajunnut hakea sitä alusta asti, vaan vasta opintojen puolivälissä.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:30"]

Miksi jätit pois asumisen, ruuat ym. kustannukset, jotka ovat olennainen osa kustannuksia? Maksoivatko vanhempasi opintosi?

[/quote]

No ei kun käyn töissä, lisäksi on säästöjä kaiken varalta jos menee överiksi.

t. AP

Vierailija
22/72 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 12:43"]

Mihin ap on kadonnut? Tulisit nyt vastaamaan kysymyksiin. 

[/quote] Mina haluaisin myos kuulla tuon Amerikassa opiskelleen kaverin vastauksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
24/72 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:15"]

Täällä kun aina puhutaan koulutuksen hinnasta USAssa niin laitan tähän ihan konkreettisia summia pöytään esimerkiksi. Olen yhtä lukukautta vaille valmistumisesta (4-vuotinen alempki kk-tutkinto), mutta nyt olen maksanut kaikki maksut. Opiskelen valtion yliopistossa Georgiassa.

Lukukausimaksut koko ajalta  $ 19393.86
Kirjat, arvio $ 2400.00
Valtion opintotuki (Pell grant) - $ 8595.00
Scholarship - $ 7500.00

Maksut yht. $ 5698.86

Jätin pois asumisen, ruuan, bensan, parkkimaksut, valmistumismaksun yms. Opintotukea en nostanut koko ajalta koska en tajunnut hakea sitä alusta asti, vaan vasta opintojen puolivälissä.

[/quote]

Meidän vanhin lapsi on toista lukuvuotta South Carolinassa ja opiskelee siellä mediatekniikkaa. Hänen kulunsa ovat noin neljän vuoden ajalta suurinpiirtein samaa luokkaa. Tosin hänen saamansa jalkapallostipendi kattaa kaikki lukukausimaksut ja lisäksi hän saa suomalaista opintotukea, joka on kuitenkin tuon futisstipendin takia hiukan normaalia ulkomaantukea pienempi. Itselle jää kuitenkin maksettavaa noin 4000 euroa vuodessa.

Vierailija
25/72 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:30"]

Missä yliopistossa opiskelit?

[/quote]

Hiljattain yhdistynyt yliopisto, Georgia Regents University.

Aikaisemmin Augusta State.

Vierailija
26/72 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi luki USA:ssa yliopistossa pääaineena matikkaa ja mun mies on suomalainen DI ja se ei pysynyt lapsen laskuissa mukana.

Mitä lie siellä Suomessa opiskellaan, mutta en varmasti vähättele USA:n yliopistojen tasoa.

Vierailija
27/72 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset aina valittavat ulkomaalaisista opiskelijoista. Osa varmaan tottakin, mutta se toinen puoli....

Mutta annas olla kun suomalaiset tulevat tänne meidän yliopistoon vaihtareiksi niin sitten on taas jauhot suussa (=tieteellinen Englanti, opiskelu on opiskelua eikä tentistä voi luistaa kun "ei jaksanut lukea" mikä näyttää olevan yleistä Suomessa). Samat ongelmat kuin vaihtareilla muuallakin.

Ihan en aina ymmärä sitä suomalaisen yliopistokoulutuksen ihannointia. 

t. Ei AP

Vierailija
28/72 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, aiotko jäädä Yhdysvaltoihin? Miksi valitsit alemman tutkinnon siellä, vaikka olit jo tehnyt kandin suomessa? Onko sinulla amerikkalainen mies tai muuta syytä?

Vierailija
29/72 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:49"]

Ap, aiotko jäädä Yhdysvaltoihin? Miksi valitsit alemman tutkinnon siellä, vaikka olit jo tehnyt kandin suomessa? Onko sinulla amerikkalainen mies tai muuta syytä?

[/quote]

Millanen lie suomalaisten lukutaito,

mutta ap. kertoi, ettei se kelvannut USA:ssa....

Vierailija
30/72 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:35"]

Siis olet saanut avustusta opiskeluihisi, miksi? Millä ansioilla?

[/quote]

Perheen vuositulot on about $55,000 ja kaksi lasta. Siitä syystä sain Pell Grantin. Sain scholarship palkinnon opiskelusuoritusten perusteella.

Vierailija
31/72 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:37"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:27"]

Miten sait Pell grantin?

[/quote]

Sen saa, jos on huonot tulot vanhemmilla.

[/quote]

Vanhempien tuloja ei oteta huomioon jos on naimisissa. Omat ja miehen tulot on alhaiset.

t. AP

Vierailija
32/72 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ap. suomalainen vai amerikkalainen mies?

Vierailija
33/72 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kyllä lukea, kiitos huolenpidosta sinulle nro 27. Tiedustelin asiaa siksi, että ihmettelin miksi ap lähti ylipäätään Yhdysvaltoihin opiskelemaan, vaikka oli jo tehnyt vastaavan tutkinnon Suomessa. Nyt ymmärsin ap:n kirjoituksesta, että hän on perheellinen ja ehkä perhesyyt veivät sinne.

Vierailija
34/72 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko ap. Aikenin lähellä vai Augustassa?

Vierailija
35/72 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:38"]

Minkälaisena pidät osaamistasi... Opiskelen itse Suomessa kansainvälisessä englanninkielisessä maisteriohjelmassa. Ulkomaalaiset opiskelijat (vaatimuksena vähintään Bachelor's degree) joita on lähes kymmenestä eri maasta eivät tunnu osaavan oikein mitään, ja valittavat koko ajan kuinka kauheaa opiskelu Suomessa on. On jopa jouduttu järjestämään ylimääräisiä tenttejä koska suurin osa ei pääse läpi tai pääsee rimaa hipoen.

[/quote]

Toki tarkoitukseni on työllistyä paikallisille markkinoille ja pidän osaamistani hyvänä. Opiskelen tiedealaa eikä minulla ole mitää tarvetta nähdä koulutustani mitenkään alivertaisena verrattuna esim. suomalaiseen, josta siis on myös omaa kokemusta.

Vierailija
36/72 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea ap, hieno saavutus perheellisenä ihmisenä. Onko taloutenne joutunut koville? Miten järjestitte lastenhoidon opiskelun ohella?

Vierailija
37/72 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:38"]

Minkälaisena pidät osaamistasi... Opiskelen itse Suomessa kansainvälisessä englanninkielisessä maisteriohjelmassa. Ulkomaalaiset opiskelijat (vaatimuksena vähintään Bachelor's degree) joita on lähes kymmenestä eri maasta eivät tunnu osaavan oikein mitään, ja valittavat koko ajan kuinka kauheaa opiskelu Suomessa on. On jopa jouduttu järjestämään ylimääräisiä tenttejä koska suurin osa ei pääse läpi tai pääsee rimaa hipoen.

[/quote] Montako brittia tai usalaista ohjelmassasi on? Kylla on myos nahty nama suomalaiset vaihtarit taalla usassa.

Vierailija
38/72 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:44"]

Ap, eikö sinua harmita, että olet opiskellut vähintään 7 vuotta nyt ja sinulla on vain bachelorin tutkinto. Kaverini opiskeli myös Yhdysvalloissa vastaavan tutkinnon naapuriosavaltiossasi, ja hän on suoraan sanonut, että opinnot vastasivat vaativuudeltaan suunnilleen suomalaista lukiota. Mitään hyötyä Suomessa kyseisestä tutkinnosta ei ole ollut, ehkä Yhdysvalloissa olisi, jos olisi sinne jäänyt.

Kuka muuten maksoi opiskelusi? Neljän vuoden elinkustannukset ovat aika kovat.

[/quote]

Toki ärsyttää kun 7 vuotta opiskelee, MUTTA itse valitsi muuton tänne ja hyväksyin ne riskit ja edut jotka siitä päätöksestä seurasi. Olen käynyt suomalaisen lukion ja ei nyt kuitenkaan olla ihan samalla tasolla vaikka toki intro-kurssit on varsin leppoisia. Oma kokemukseni on että tällä hyvää opiskelumotivaatiota ja suorituksi huomioidaan erilailla, ja esim. kaikkenlaisia palkintoja on tajolla jos suoritukset on hyviä. Haluan jatkaa myöhemmin tohtori-ohjelmaan ja toki koen nämä opiskelut huödylliseksi. Siitä olisiko niistä hyötyä Suomessa en osaa sanoa, eikä minulla ole aikomusta sitä edes testata käytännössä. Täällä on ihan hyvät työmarkkina omaa osaamista silmälläpitäen.

Vierailija
39/72 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:32"]

Suomi-mammoilla jauhot suuhun; ei ihme, että USA:ssa on elintaso korkea. Suomessa tosin huhutaan USA:ssa olevan kaikki päin persettä.

t. toinen ulkkis

[/quote]

Minä olen pitkään haaveillut Jenkkeihin muutosta, älä yleistä.

Vierailija
40/72 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:44"]

Oletko USA:ssa yksin vai vanhempiesi kanssa? Oletko asunut maassa kauan?

Miten sait nuo edut, jos olet yksin? Kuka on sponsorisi?

[/quote]

Olen amerikkalaisen vaimo. Olen asunut maassa nyt 4 vuotta ja viime vuonna sain kansalaisuuden. Mies oli alunperin sponsori.