Kohta valmistun amerikkalaisesta yliopistosta - näin paljon maksoi
Täällä kun aina puhutaan koulutuksen hinnasta USAssa niin laitan tähän ihan konkreettisia summia pöytään esimerkiksi. Olen yhtä lukukautta vaille valmistumisesta (4-vuotinen alempki kk-tutkinto), mutta nyt olen maksanut kaikki maksut. Opiskelen valtion yliopistossa Georgiassa.
Lukukausimaksut koko ajalta $ 19393.86
Kirjat, arvio $ 2400.00
Valtion opintotuki (Pell grant) - $ 8595.00
Scholarship - $ 7500.00
Maksut yht. $ 5698.86
Jätin pois asumisen, ruuan, bensan, parkkimaksut, valmistumismaksun yms. Opintotukea en nostanut koko ajalta koska en tajunnut hakea sitä alusta asti, vaan vasta opintojen puolivälissä.
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:25"]
Mitä tuo 4-vuotinen alempki kk-tutkinto tarkoittaa? Vastaako se jotain suomessaa suoritettua tutkintoa?
[/quote]
Kandin tutkinto
Miksi jätit pois asumisen, ruuat ym. kustannukset, jotka ovat olennainen osa kustannuksia? Maksoivatko vanhempasi opintosi?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:15"]
Opiskelen valtion yliopistossa Georgiassa.
Lukukausimaksut koko ajalta $ 19393.86
Kirjat, arvio $ 2400.00
Valtion opintotuki (Pell grant) - $ 8595.00
Scholarship - $ 7500.00
Maksut yht. $ 5698.86
[/quote]
Missä yliopistossa opiskelit?
Meillä lapsen yliopistossa oli lukukausimaksu n. $6000.
Eli se sitten x 8 = $48 000.
Suomi-mammoilla jauhot suuhun; ei ihme, että USA:ssa on elintaso korkea. Suomessa tosin huhutaan USA:ssa olevan kaikki päin persettä.
t. toinen ulkkis
Siis olet saanut avustusta opiskeluihisi, miksi? Millä ansioilla?
Mistä tuossa olisi pitänyt mennä jauhot suuhun? Näyttää opiskelu olevan kallista, vaikka ei ole mistään Ivy league -yliopistosta kyse ja tutkintokin alempi kk-tutkinto.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:27"]
Miten sait Pell grantin?
[/quote]
Sen saa, jos on huonot tulot vanhemmilla.
Noiden lisäksi kannattaa laskea neljän vuoden elinkustannukset, niin kulut nousevat kymmeniin tuhansiin dollareihin väistämättä.
Minkälaisena pidät osaamistasi... Opiskelen itse Suomessa kansainvälisessä englanninkielisessä maisteriohjelmassa. Ulkomaalaiset opiskelijat (vaatimuksena vähintään Bachelor's degree) joita on lähes kymmenestä eri maasta eivät tunnu osaavan oikein mitään, ja valittavat koko ajan kuinka kauheaa opiskelu Suomessa on. On jopa jouduttu järjestämään ylimääräisiä tenttejä koska suurin osa ei pääse läpi tai pääsee rimaa hipoen.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:25"]
Mitä tuo 4-vuotinen alempki kk-tutkinto tarkoittaa? Vastaako se jotain suomessaa suoritettua tutkintoa?
[/quote]
Se on yliopiston alempi kk-tutkinto (kandi), bachelor's degree.
Tosin minulla on jo entuudestaan suomalainen alempi kk-tutkinto ja kun muutin tänne, minun piti lähettää tutkintotodistukset virallisesti arvioitavaksi ja sieltä tuli vastaus että suomalainen alempi kk-tutkinto ei vastannut paikallista, ja siksi suoritan nyt "uudestaan" alempaa kk-tutkintoa.
t. AP
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:35"]
Mistä tuossa olisi pitänyt mennä jauhot suuhun? Näyttää opiskelu olevan kallista, vaikka ei ole mistään Ivy league -yliopistosta kyse ja tutkintokin alempi kk-tutkinto.
[/quote]
No se on kandin tutkito, eli ihan sama kuin Suomessa 4 v jälkeen=undergraduate.
Sen jälkeen saa tietysti jatkaa graduate tutkinnolla= master's and doctoral degrees =maisterin ja tohtorin tutkinnot
Montaakaan suomalaista tutkintoa ei suoraan hyväksytä USA:ssa, vaikka kuinka suomalaiset kehuu omaa yliopistokoulutustaan,
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:27"]
Miten sait Pell grantin?
[/quote]
Täytin verkkosivuilla muutaman lomakkeen, lähetin kopioita tuloista yliopiston Financial aid - toimistoon ja sieltä tuli päätös että minulle on myönnetty niin ja niin paljon avustusta. Rahat tuli myöhemmin pankkitilille.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:38"]Minkälaisena pidät osaamistasi... Opiskelen itse Suomessa kansainvälisessä englanninkielisessä maisteriohjelmassa. Ulkomaalaiset opiskelijat (vaatimuksena vähintään Bachelor's degree) joita on lähes kymmenestä eri maasta eivät tunnu osaavan oikein mitään, ja valittavat koko ajan kuinka kauheaa opiskelu Suomessa on. On jopa jouduttu järjestämään ylimääräisiä tenttejä koska suurin osa ei pääse läpi tai pääsee rimaa hipoen.
[/quote]
Saman olen huomannut! Tosin itse puhun nyt vaihto-opiskelijoista joilla ei edes kandia vielä. Enkku sujuu ihan ok, mutta siihen ne taidot jääkin. Kurssien aiheista ei osata keskustella tieteellisellä tasolla ja todella moni reputtaa tentit. Kummasti on omat vaihtarihalut laskeneet noita seuratessa - miksi näkisin sen vaivan jos opetus on niin huonoa kuin ne vaihto-opiskelijat antavat ymmärtää?
Ap, eikö sinua harmita, että olet opiskellut vähintään 7 vuotta nyt ja sinulla on vain bachelorin tutkinto. Kaverini opiskeli myös Yhdysvalloissa vastaavan tutkinnon naapuriosavaltiossasi, ja hän on suoraan sanonut, että opinnot vastasivat vaativuudeltaan suunnilleen suomalaista lukiota. Mitään hyötyä Suomessa kyseisestä tutkinnosta ei ole ollut, ehkä Yhdysvalloissa olisi, jos olisi sinne jäänyt.
Kuka muuten maksoi opiskelusi? Neljän vuoden elinkustannukset ovat aika kovat.
Kannattaa sitten todella olla onnellinen, että asuu Suomessa. Harmittaa tosin,että ei tullut käytettyä tuota mahdollisuutta opiskella yliopistossa, vaikka sinne olisin kevyesti päässyt.
Oletko USA:ssa yksin vai vanhempiesi kanssa? Oletko asunut maassa kauan?
Miten sait nuo edut, jos olet yksin? Kuka on sponsorisi?