Millaiseen töykeään käytökseen olet törmännyt Pariisissa?
Tuolla mihin matkakohteeseen olet pettynyt -ketjussa alkoi olla jo sen verran kokemuksia pariisilaisten töykeydestä ranskan kieltä puhumattomia turisteja kohtaan, joten perustan aiheelle oman ketjun.
Tässä yksi omista kokemuksistani: menin kahvilaan ja ostin patongin. Keski-ikäinen nainen palveli minua todella tylysti, kun huomasi, etten puhu ranskaa. Nippa nappa että sain patongin ostettua, vaikka hymyilin ja olin mahdollisimman kohtelias asiakas. Hän ohjasi minut pöytään ja antoi patongin ilman lautasta. Kahvilaan tuli kaksi ranskalaista tyttöä, jotka ostivat samat patongit. Tarjoilija ohjasi tytöt IHAN minun viereen istumaan, vaikka koko muu kahvila oli tyhjä. Sitten hän kiikutti heille patongit lautasella, jolla oli mahtavat salaattivuoret. Ja voi sitä ystävällisyyden määrää tyttöjä kohtaan. Rohkaistin itseni ja kysyin tytöiltä, paljonko salaatti maksoi. Ei kuulemma mitään, koska se kuuluu patongin kanssa samaan hintaan. Jep.
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 12:33"]Hyvää keskustelua, vielä kun saisi pienen kuvauksen millaisessa porukassa ja minkäikäisenä olette liikkuneet. Itse häämatkalla 24v nainen 29 vuotiaan miehen kanssa ja emme tuonne mene enää koskaan. 5 tähden hotellissa ei tullut lämmintä vettä kolmeen päivään, kädetviuhuvia selityksiä kyllä tuli. Lasku oli veloitettu kahteen kertaan visalta, peruminen onnistui vaikka summat oli erilaiset. Tavallisten ravintoloiden palvelu oli huonoa ja kielirajoittunutta mikä on mainittukin sekä mieheni sai ko. matkalta salmonellaan.
[/quote]
Silloisen poikaystävän, nykyisen aviomiehen kanssa, 24-26v.
#24 - autolla reissussa.
Se on mukavaa osata kieliä, mutta kyllähän se nyt on vain epäystävällistä ja moukkamaista käytöstä olla tyly jos toinen ei osaa kieltä. En minäkään ole tyly Suomessa vieraileville turisteille jotka eivät osaa suomea. Eikä monessa muussakaan maassa olla epäkohteliaita jos et juuri heidän kieltään puhu, fiksut ihmiset ymmärtävät ettei kaikki osaa tai ole edes kiinnostuneita opettelemaan jatkuvasti uusia kieliä, ihan vain jotta saa matkustaa uuteen maahan ettei oltaisi töykeitä. Toki on hyvä jos sen verran jaksaa nähdä vaivaa että osaa edes kiittää ja tervehtiä, mutta vaikka ei osaisikaan niin ei silti tarvitse kellekään olla epäkohtelias:)
Olen itse asunut Pariisissa aikaisemmin ja nykyäänkin käyn siellä ja oleskelen pidempiä aikoja.
Kaikissa suurkaupungeissa on tylyjä ihmisiä, mutta kyllä sori vaan Helsinki voittaa Pariisinkin.
Pariisissa kun osaa kieltä ja varsinkin käyttäytymistavat saa aina hyvää kohtelua. Nykyisin turisti saavat helposti palvelua englanniksi sanovat tuttavani, tilanne on tässä suhteessa parantunut paljon.
Luulen että suomalaisten huonot kokemukset johtuvat joko siitä että heidän tielleen on sattunut tyly tyyppi joka on kyllästynyt miljooniin turisteihin - tai sitten suomalaisten oma käytös ei vastaa paikallisia tapoja.
Esim. tervehtiminen ääneen, käytetään sanoja Madame, Monsieur jne.... unohtuu aina suomalaisilta kauppaan tai ravintolaan astuessa. Siksi antaa juntin vaikutelman heti alussa vaikka suomalainen ei edes tajua olleensa huonokäytöksinen. Ja sitten pitää myös muistaa todellakin ole hyvät ja kiitokset, vaikka nämä on Suomessa ilmeisesti poistettu virallisesta kielestä, niin harvoin niitä kuulee. Ranskassa ei myöskään nyökkäys ääneti korvaa katsekontaktia ja äänen lausuttua kiitosta tai tervehdystä.
Jos joku käyttäytyy tylysti ilman omaa syytäsi, nosta meteli ja näyttele ranskalaiseen tapaan pientä draamaa. Pariisissa ei nössöt pärjää ja jotkut tylyt tyypit eivät muuta kieltä ymmärrä kuin tylyä. Muista kuitenkin olla oikeassa. Jos olisin itse saanut patongin ilman lautasta ja salaattia, olisin heti kommentoinut asiaa.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 10:49"]
Siksi siis kannattaa opiskella kieliä. Osaa edes yhden patongin tilata. Ei liene vaikeaa opetalla pari lausetta.
Olen kulkenut kerran lapsen kanssa rattailla Pariisin metroissa. Varmaan katsoivat että ulkomainen hullu kun rahtaa rattaita heidän metroissaan, mutta aina avasivat mitään mutinoita erillisen portin kun pyysin ranskaksi.
[/quote]
Tapahtui Porvoossa, koska vaunujen vieminen on kielletty. Näkeehän sen jo kuvakylteistäkin.
PS. Paljonko jouduit maksamaan sakkoja?
Olen kokoa 36/38 eli hoikka pituuteeni (173cm) nähden. Menin hienoon liikkeeseen sovittamaan jakkuja ihan ostoaikeissa, ja puhun ranskaa mutta teeskentelin etten muka osaa, ja ei mene kuin pari minuuttua niin kaksi myyjänaista haukkuu minua ihan pokalla norsuksi, pottusäkiksi ja norsun kokoiseksi sovitushuoneen oven takana! Luoja mitä narttuja ja vielä päässeet asiakaspalvelutyöhön tuon tason liikkeeseen!!!
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 09:43"]
Olen kokoa 36/38 eli hoikka pituuteeni (173cm) nähden. Menin hienoon liikkeeseen sovittamaan jakkuja ihan ostoaikeissa, ja puhun ranskaa mutta teeskentelin etten muka osaa, ja ei mene kuin pari minuuttua niin kaksi myyjänaista haukkuu minua ihan pokalla norsuksi, pottusäkiksi ja norsun kokoiseksi sovitushuoneen oven takana! Luoja mitä narttuja ja vielä päässeet asiakaspalvelutyöhön tuon tason liikkeeseen!!!
[/quote]
En oikein tajua, mikä ihmeen järki sun oli teeskennellä, ettet osaa ranskaa? Teetkö samanlaisia kokeita usein Suomessa, meet ostamaan rättejä, mutta kieltäydyt puhumasta suomea...?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 11:37"]
Miksihän Pariisia aina monissa leffoissa hehkutetaan? Rakkausleffoissa tms.
[/quote]
Amerikkalaisten luoma muka-romanttis-illuusio, mutta hekin viihtyvät kuulemma paremmin Las Vegasin Eiffeltornilla kuin Pariisin Eiffeltornilla :D
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 09:45"]
[/quote]
En oikein tajua, mikä ihmeen järki sun oli teeskennellä, ettet osaa ranskaa? Teetkö samanlaisia kokeita usein Suomessa, meet ostamaan rättejä, mutta kieltäydyt puhumasta suomea...?
[/quote]
Missasit ihan selvästi pointin! Onko asiakaspalvelijalla oikeus haukkua asiakasta sama millä kielellä???! Mitä??! Häh????!
En muista törmänneeni Pariisissa mihinkään töykeyteen, enkä ymmärtäisi tällaista käyttäytymistä. Osaan itse sujuvasti kolmea eri kieltä ja alkeet parista muusta, mutta en ala käyttäytymään huonosti, jos joku ei osaa jotakin kieltä.
Pariisista tuli mieleen yksi hyvä kokemus, kun palloilimme yhdellä Pariisin juna-asemista löytääksemme Versaillesiin menevän junan ja eräs nainen -ilmeisesti aseman työntekijä- tuli kysymään tarvitsemmeko apua ja opasti meidät oikealle junalle.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 00:46"]
Se on mukavaa osata kieliä, mutta kyllähän se nyt on vain epäystävällistä ja moukkamaista käytöstä olla tyly jos toinen ei osaa kieltä. En minäkään ole tyly Suomessa vieraileville turisteille jotka eivät osaa suomea. Eikä monessa muussakaan maassa olla epäkohteliaita jos et juuri heidän kieltään puhu, fiksut ihmiset ymmärtävät ettei kaikki osaa tai ole edes kiinnostuneita opettelemaan jatkuvasti uusia kieliä, ihan vain jotta saa matkustaa uuteen maahan ettei oltaisi töykeitä. Toki on hyvä jos sen verran jaksaa nähdä vaivaa että osaa edes kiittää ja tervehtiä, mutta vaikka ei osaisikaan niin ei silti tarvitse kellekään olla epäkohtelias:)
[/quote]
Ei kun yleensä kyse ei ole pelkästä kielitaidosta, vaan jo suomalaisten ruumiinkielestä. Ei ranskalainen voi tietää, että tylyt ilmeet ja tervehtimättömyys kuuluvat täällä kulttuuriin.
[/quote]
[/quote]
Jos puhuu ranskaa niin se ei välttämättä tarkoita sitä että osaa kaikkia vaateostoon liittyviä termejä kuten istuvuus, leikkaus, tweedin lankatiheyden laatu, niin parempi ottaa englanniksi.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 09:47"]
[/quote]
[/quote]
Missasit ihan selvästi pointin! Onko asiakaspalvelijalla oikeus haukkua asiakasta sama millä kielellä???! Mitä??! Häh????!
[/quote]
Minun pointtini olikin, ettei tuo tarinasi kuulosta kovin uskottavalta... ;)
Minusta tuntuu, että tuo 67 kertomus norsusta on joku urbaanilegenda, sillä olen kuullut tuollaisen tarinan monta kertaa, ja aina se on tapahtunut kertojan tutulle tai tutun tutulle.
Suomalaiset tuntuvat valittavan herkästi töykeydestä, huomasin tämän juuri viime kesänä lomamatkalla Töykeys oli minusta kyllä siinä suomalaisen omassa käytöksessä. Ei hymyillä, ei tervehditä, ei kiitetä. Ollaan hyvin happaman näkösiä, vaikka ollaan lomalla. Sitten ihmetelllään, kun tarjoilijat ja bussikuskit eivät palvele niin hyvin kuin muita.
Suomalaiset ovat monasti vielä kuin puupökkelöitä eivätkä tajua, että se oma käytös ei ehkä ole niin neutraalia kuin voisi luulla. Suomalaisia pidetään joskus hyvin epäystävällisinä.
Onneksi nuorempi sukupolvi on jo vähän muuttunut, ja Suomessakin palvelu pelaa paremmin.
Olin Nizzassa, istuttiin rantakadum penkeillä mieheni kanssa ja minulla oli hellemekko päällä joka ei ollut kuitenkaan ihan sieltä lyhyimmästä päästä. Ranskalainen luihu nuorimies tuli eteeni ja kumartui myhäillen ja ihan härskisti katsomaan että näkyykö haarovälini. Hyvä ettei mieheni paiskassut häntä rantakatuun! Mitähän ihme pervoja tuolla liikkuu kun kaverini oli nähnyt kun joku tyyppi veti pokalla käteen rannalla, samalla kun katseli lapsia ja nuoria tyttöjä!??
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 10:49"]
Siksi siis kannattaa opiskella kieliä. Osaa edes yhden patongin tilata. Ei liene vaikeaa opetalla pari lausetta.
[/quote]
Matkustelen todella paljon ja nopeallakin aikataululla, joten en millään ehdi opetella jokaisen matkakohteen kielen alkeita. Pariisissa olen käynyt vain kerran muutaman päivän. -Ap.
[/quote]
Parin lauseen vilkaiseminen sanakirjasta ei varmaan paljon vie aikaa. Vai matkustatko niin vikkelään, että oot jo seuraavassa paikassa ennen kuin ehdit sanakirjaa avata edellisessä kohteessa?:D
Olen saanut erinomaista palvelua, ei ole tarvinnut sanoa kuin bonjour ja edes yrittää sönköttää jotain ranskalta kuulostavaa niin kieli vaihtuu englantiin:)
Tämä ei tapahtunut Pariisissa vaan Rivieralla Antibesissa eli Ranskassa kuitenkin, olimme mieheni kanssa ravintolassa, oli hyvä palvelu (yllättävää kyllä) mutta kun mies lähti käymään vessassa niin eräs tarjoilijoista hyökkäsi pöytään kysymään että mistä olen ja kun sanoin että Suomesta niin hän sanoi että kaverinsa oli löytänyt suomalaisen naisen, ja että hän haluaisi Suomeen, ja että olenko onnellinen mieheni kanssa vai haluaisinko uuden. Huvittavaa sinänsä että tämä oli meidän kihlajaismatkamme ja sormessani kimalteli sellainen kivi ettei voinut jäädä tältä huomaamatta! =D Sanoin että olen erittäin onnellinen ja suunnittelen jo häitämme.
Miksi meidän pitäisi opetella muutama sana ranskaa, jos ne ei itse vaivaudu opettelemaan edes muutamaa sanaa maailmankieltä nimeltä englanti???!
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 09:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minun pointtini olikin, ettei tuo tarinasi kuulosta kovin uskottavalta... ;)
[/quote]
Ei ollut minun kertoma, minä kommentoin vain tuollaista asiakaspalvelua.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 17:36"]
Olen kerran käynyt, törmäsin sellaiseen törkeään käytökseen, että tuntematon mies seisoi heppi kovana pyllyäni vasten täyteen ahdetussa metrossa. Kyllä oksetti sen kokemuksen jälkeen!
Terkkuja tutuille :)
[/quote]
Minulle tapahtui sama juttu juurikin Pariisissa. Ei ollut metrossa mutta kadulla suuressa väkijoukossa. Olikohan sama mies?