Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiseen töykeään käytökseen olet törmännyt Pariisissa?

Vierailija
01.12.2013 |

Tuolla mihin matkakohteeseen olet pettynyt -ketjussa alkoi olla jo sen verran kokemuksia pariisilaisten töykeydestä ranskan kieltä puhumattomia turisteja kohtaan, joten perustan aiheelle oman ketjun.

Tässä yksi omista kokemuksistani: menin kahvilaan ja ostin patongin. Keski-ikäinen nainen palveli minua todella tylysti, kun huomasi, etten puhu ranskaa. Nippa nappa että sain patongin ostettua, vaikka hymyilin ja olin mahdollisimman kohtelias asiakas. Hän ohjasi minut pöytään ja antoi patongin ilman lautasta. Kahvilaan tuli kaksi ranskalaista tyttöä, jotka ostivat samat patongit. Tarjoilija ohjasi tytöt IHAN minun viereen istumaan, vaikka koko muu kahvila oli tyhjä. Sitten hän kiikutti heille patongit lautasella, jolla oli mahtavat salaattivuoret. Ja voi sitä ystävällisyyden määrää tyttöjä kohtaan. Rohkaistin itseni ja kysyin tytöiltä, paljonko salaatti maksoi. Ei kuulemma mitään, koska se kuuluu patongin kanssa samaan hintaan. Jep.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut 5 kertaa kesälomalla Pariisissa.

Kielitaito on Merci ja Bonjour.

Liekö hyvää tuuria, mutta vain yhden hotellin yksi respanhoitaja antoi vähän töykeän vaikutelman. Ravintoloissa tai kahviloissa ei ole mitään ongelmia ollut tilaamisen kanssa ja kaupungilla liikkuessa aina saanut apua tarvittaessa.

Vierailija
42/88 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 11:32"]

Ranskalaiset - erityisesti Pariisilaiset haluaisivat olla maailman napoja mutta mutta kun kompetenssi ei oikein riitä. 

[/quote]

Kuitenkin vuodesta toiseen Pariisi on vierailluin kaupunki maailmassa. En yhtään ihmettele, että päivittäin tolloturistien kanssa tekemisissä oleville tulee turistiähky. Minullekin on tullut, vaikka olen kaupungissa asunut vain muutaman vuoden, enkä työskentele turistien kanssa.

Toisekseen, suomalaisten ilmeettömyys ja tervehtimättömyys tulkitaan helposti tylyydeksi. Suomalainen ei itse omaa elekieltään (tai sen puutetta) yleensä edes tiedosta. Kun suomalainen kokee olevansa perusystävällinen, ranskalainen kokee, että siinä joku naama norsunv*tulla oleva Euroopan omistaja häntä tylyttää. Eli moni tilanne juontuu ihan väärinkäsityksistä.

[/quote

Miksi tuon ilmeettömyyden ongelmiin törmää VAIN ranskassa? Ei espanjassa, italiassa, belgiassa, englannissa, saksassa tai sveitsissä. Ranskassa asuville tilanne lienee eri. Nyt olikin kysymys siitä miksi Pariisi ei miellytä

[/quote]

Kyllä se varmaan niin onkin, että ranskalaiset ja varsinkin pariisilaiset kokevat sen, ettei turisti noudata heidän tapojaan loukkaavampana kuin esimerkiksi sveitsiläiset tai belgialaiset. Ranskalaiset kun kokevat edelleenkin asuvansa maailmanvallassa, ainakin mitä kulttuuriin ja käyttäytymiseen tulee. Eivätkä nyt ihan syyttä, kuitenkin jo 1500-luvulta lähtien nimenomaan ranskalainen käytöskulttuuri on ollut se, jota on ensin matkittu Euroopan hoveissa, sitten kartanoissa, porvariskodeissa ja lopulta torpissakin. 

Onhan tuo huvittavaa - varsinkin myös itse suurvaltahistorian omaavat britit varsinkin osaavat jo nauraakin ranskalaisten pönötykselle. Mutta itse olen kokenut juuri tämän muodollisuuden omaa oloani Ranskassa helpottavaksi. Noudattamalla sen suomalaisen "hyvän, vanhanaikaisen kotikasvatuksen" mukaisia käytöstapoja nimittäin pärjää vielä kaikkialla  Ranskassa hyvin.  Jo esim. Italiassa joutuu säätämään paljon enemmän, kun kaikilla tuntuu olevan vähän omat käsityksensä siitä, miten sosiaalisia sääntöjä pitäisi tulkita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka itävaltalaiset ovat, anteeksi karrikoiva yleistykseni, pohjimmiltaan natseja, siellä palvelu ravintoloissa oli aina kohteliasta, täsmällistä, nopeaa. Ruoka oli aina todella hyvää.

Pariisissa en syönyt yhtä hyvin kuin Wienissä, ja usein jäi saamatta jotain mitä tilasin. Puhun ranskaa, joten siitä ei ollut kyse. Olivat vain huolimattomia.

Sen sijaan Pariisisa saat olla minkävärinen tai uskoinen tahansa, sinua ei sen takia yleensä ylenkatsota. Wienissä on toisin, siellä on parempi olla valkoinen ja kristitty.

Vierailija
44/88 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

34 vastaa: ei ollut ns. hiljainen vaunu. Uskon, että ärsyyntymisen syynä oli se, että siellä tosiaan on tapana olla erittäin hiljaa junassa, ja sitten kun kielemme oli vielä vieras, heitä jotenkin otti se vieras kieli aivoon vielä lisää..

Vierailija
45/88 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtopäätöksenä Pariisissa pärjää kun joustaa, osaa puhua ranskaa, käyttäytyy pönöttäen kuten ranskikset ja on vähän hiljainen hissukka. Ei oo mun paikka, Levillä olin kauden töissä ravintolassa ja voin vakuuttaa että kukaan ulkomaalainen ei osannut puhua/käyttäytyä/joustaa/ kuten suomalaiset vaan kaikki käyttäytyivät kuten kotonaan. ME joustettiin ja opeteltiin kieliä. TURISTIT toi meille ne rahat, me oiltiin niitä varten. 

ps. ranskalaiset sielläkin paskimpia oli, niin itteään täynnä ja kauhea valitus jos oli joku naarmu vuokramonoissa tai joku etuili hissijonossa. Heti tingattiin hinnata kädet pyörien. 

Vierailija
46/88 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Pariisissa neljä vuotta ja oli ihanaa tulla takaisin Suomeen kun sai vihdoinkin hyvää ja ystävällistä palvelua ja ihmiset ovat muutenkin suurimmaksi osaksi mukavia. Puhuin ihan sujuvaa ranskaa ja yritin aina olla ystävällinen, mutta monet ranskalaiset vain ovat äärettömän tylyjä. Eivät ainoastaan asiakaspalvelijat, vaan myös monet kollegat työpaikallani ja esim. yliopiston lehtorit. Siellä minulle kehittyi jonkin sortin sosiaalisten tilanteiden pelko ja olen vieläkin vähän traumatisoitunut Ranskanvuosistani, mutta onneksi nyt helpottaa, kun ei enää tarvitse asua kyseisessä maassa.

Vierailija
47/88 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 14:30"]

Johtopäätöksenä Pariisissa pärjää kun joustaa, osaa puhua ranskaa, käyttäytyy pönöttäen kuten ranskikset ja on vähän hiljainen hissukka. Ei oo mun paikka, Levillä olin kauden töissä ravintolassa ja voin vakuuttaa että kukaan ulkomaalainen ei osannut puhua/käyttäytyä/joustaa/ kuten suomalaiset vaan kaikki käyttäytyivät kuten kotonaan. ME joustettiin ja opeteltiin kieliä. TURISTIT toi meille ne rahat, me oiltiin niitä varten. 

ps. ranskalaiset sielläkin paskimpia oli, niin itteään täynnä ja kauhea valitus jos oli joku naarmu vuokramonoissa tai joku etuili hissijonossa. Heti tingattiin hinnata kädet pyörien. 

[/quote]

Ei kaikkien tarvitse Pariisista tykätä, eikä Pariisin matkailun talous kaadu siihen, vaikket sinä sinne menisikään. Sehän tässä tietysti onkin niin kiehtova ja kismittävä yhtälö: Pariisin ja pariisilaisten ei tarvitse pokkuroida turistien edessä, sillä matkailijoita riittää joka tapauksessa. Toisin kuin vaikka siellä Levillä. Tuo omanarvontunto on ehkä jopa osa Pariisin viehätystä? 

Vierailija
48/88 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on kyllä Pariisissa helpompi olla kuin Helsingissä, saati sitten muualla Suomessa. Suomessa ahdistaa se, että tiedän ihmisten paheksuvan ja ylenkatsovan minua (ihmisten yleinen vihamielisyys tulee kyllä ilmi mm. av:lla), mutta en tiedä ketkä, milloin ja mistä syystä, koska sitä ei näytetä avoimesti kuten Ranskassa. Myöskään hyväksyntää ei näytetä. Ihmiset ovat kylmiä ja ilmeettömiä, ja tämä on minulle todella ahdistavaa.

Ranskassa minulle tulee välittömästi selväksi, pitääkö joku minusta vai ei. Tällöin voin itse valita yritänkökään kaveerata henkilön kanssa, joka ei selvästikään arvosta minua, vai valitsenko seurakseni mieluummin myötämielisen henkilön. Samoin ei ole pakko palata ravintolaan, josta saan tylyä palvelua. Ystävällistä palvelua saadessani on paljon helpompaa luottaa siihen, että kyse ei ole ainoastaan siitä että aspa tekee työnsä (= mielistelee asiakasta, koska tämä tuo paikkaan rahaa), vaan aidosta hyvästä fiiliksestä.

Suorien ihmisten kanssa kaikki on huomattavasti helpompaa kuin tunteensa peittävien kyräilijöiden.

Vierailija
49/88 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena olen Pariisissa käynyt kaverin kanssa. Ei meille oltu tylyjä.

Ainoastaan joku kerjäläinen sylki päälle, kun ei annettu sille rahaa.

Vierailija
50/88 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 14:30"]

[/quote]

Ei kaikkien tarvitse Pariisista tykätä, eikä Pariisin matkailun talous kaadu siihen, vaikket sinä sinne menisikään. Sehän tässä tietysti onkin niin kiehtova ja kismittävä yhtälö: Pariisin ja pariisilaisten ei tarvitse pokkuroida turistien edessä, sillä matkailijoita riittää joka tapauksessa. Toisin kuin vaikka siellä Levillä. Tuo omanarvontunto on ehkä jopa osa Pariisin viehätystä? 

[/quote]

http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/pariisi-kaynnisti-kohteliaisuuskampanjan/2199620

Tuskin Pariisissa kuitenkaan ryhdytään tällaisiin toimiin ihan vain herkkien av-mammojen takia. Ilmeisesti pienelle pokkuroinnille olisit tilausta.

Vierailija
51/88 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ranskalaiset ja pariisilaisetkin ovat kohteliaita jos suomalaiseen käytökseen on tottunut. Nuo suurimmat turistirysät ovat oma lukunsa joka paikassa. Niissä on liikaa asiakkaita joten ei jaksa eikä tarvitse olla ystävällinen. Syrjemmällä ihmiset ovat vähemmän kovaksikeitettyjä. Mutta taikasana on bonjour ja merci.

Vierailija
52/88 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minkäänlaiseen.

Vierailija
53/88 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienesä Ravintolassa, jossa olimme ainoita asiakkaita päiväsaikaan, tarjoilija ja kokki (ilmeisesti pariskunta) alkoivat riitelemään kovaäänisesti. Toinen paapatti pääasiassa vieressämme, toinen ärjyi suurimman osan ajasta Onneksi keittiön oven takaa. Ruoka oli mauton ja kaverini jätti aika paljon lautaselle. Niinpä tää tarjoilija alkoi vuorostaan sättimään kaveriani, että jo nyt on kumma kun ei kelpaa! Ja uhkaili että en tuo menuun kuuluvaa järkiruokaa!

viikon aikana minua yritettiin huijata pienissä kadunvarsiruokakaupoissa siten, että kun maksoin 20e pikkuostoksen, niin vaihtorahaa annettiin takas kympistä. kun huomautin asiasta, niin ei hämmästystä, ei pahoittua, vaan rahat mitään sanomatta takas kouraan ja ilme sellanen, että kunhan kokeilin, et meniskö läpi. 

Karsee paikka!

Vierailija
54/88 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tää sama rahahuijaus siis kolme kertaa viikon aikana eri paikoissa. 

Edellinen

Vierailija
55/88 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran käynyt, törmäsin sellaiseen törkeään käytökseen, että tuntematon mies seisoi heppi kovana pyllyäni vasten täyteen ahdetussa metrossa.  Kyllä oksetti sen kokemuksen jälkeen! 

Terkkuja tutuille :)

Vierailija
56/88 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mies on ranskalainen ja ei tykkää Pariisista eikä noin yleisesti pariisilaisista ihmisistä.

Mutta mulla on kyllä positiivisiakin kokemuksia aika paljonkin, miehet avaa aina ovia, auttaa takkeja päälle ja aivan erityisesti kun olen ollut rattaiden kanssa liikkeellä niin aina joku tulee kysymään tarvitsenko apua esim. portaissa ennen kuin ehdin edes portaita lähelle. Samoin julkisissa aina on joku auttamassa välittömästi, Helsingissä ei ainakaan koskaan kukaan TARJOUDU auttamaan vaunujen kanssa liikkuvaa.

Vierailija
57/88 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariisissa 20 vuotta asunut ystäväni sanoo aina ettei ranskalaisesta saa aitoa ystävää, ovat kieroja ja epärehellisiä, naiset yrittävät sumeilematta pokata miehesi jne. Kavereita on paljon mutta aito suomalaistyyppinen ystävyys ja luottamus mahdoton.

Vierailija
58/88 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 17:46"]

Pariisissa 20 vuotta asunut ystäväni sanoo aina ettei ranskalaisesta saa aitoa ystävää, ovat kieroja ja epärehellisiä, naiset yrittävät sumeilematta pokata miehesi jne. Kavereita on paljon mutta aito suomalaistyyppinen ystävyys ja luottamus mahdoton.

[/quote]

Mikähän hänet noin on katkeroittanut? Mä olen asunut puolet tuosta ajasta Ranskassa, myös siellä Pariisissa, ja mulle on siunaantunut läjä ranskalaisia ystäviä, niin miehiä kuin naisiakin, enkä ole joutunut kärsimään selkäänpuukotuksista. No, ehdinhän mä tietty tässä vielä katkeroitua, jos vielä 10 vuotta täällä vietän.

Vierailija
59/88 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju! Olen asunut vuoden Pariisissa ja täytyy sanoa, että lähes aina sain ihan hyvää palvelua. En osaa edes kieltä, perusfraasit opettelin. Olin lasten kanssa kotona tuolloin, joten liikuin paljon lasten kanssa. Sain aina apua rattaiden kanssa, pyytämättä. Nuoriso oli myös todella kohteliasta, ovia pidettiin auki jne. Olen tumma (isä Etelä-Euroopasta) joten ulkonäöstä ei välttämättä nähnyt olenko paikallinen vai en, eli siitä oli ehkä myös hyötyä.

Vierailija
60/88 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana kysyin tietä poliiseilta jotka tuijottivat olkapääni yli ja papattivat ranskaansa, ilmeisesti nauttien hämmennyksestäni. Suutahdin, ja sanoin selvällä suomella mitä halusin, ja kas kun ukot muuttivat tyyliä. Elekielellä löytyi oikea suunta heti, ja tuhersivat kynällä karttaani miten pitää mennä. 

Opin kerrasta, ja sillä reissulla puhuin Pariisissa pelkkää suomea  :D  Britti- ja jenkkituristit eivät ole suosiossa, mutta muita kohdellaan ihan tavallisen ystävällisesti. 

Myöhemmillä reissuilla olen tehnyt saman jutun, unohdan englanninkielen tyystin. Italia toimii oikein hyvin, ja hätätilanteessa suomi  :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi