Olen mieheni mielestä loinen :( Itkettää
"Sulla ei ole selvästi mitään mielenkiintoa mennä töihin. Tekisit sitä vain rahan vuoksi. Tuollaiset ihmiset kyllä keksivät pian keinon lopettaa työnteon ja jäädä kotiin. Toiset vaan on loisia jotka etsivät jonkun lämpimän paikan, vaikka toisen palleista, ja jäävät siihen loppuiäkseen roikkumaan taakaksi."
Sanoin, että kyllä mä olen menossa töihin kun lapset ovat isompia. Sanoin, että tuntuu pahalta kun hän pitää minua loisena. Kasvatan kolmea yhteistä lastamme kotona ja olen mielestäni vielä hyvä ja sydämellinen äiti. En ole itkenyt aikoihin näin paljon. On tosi loukattu olo. Mies sanoi että ei hän minua suoraan loiseksi kutsunut. Täysin tunteettomasti, kovalla ja jäykällä äänellä. Minä itken tänään itseni uneen :(
Kommentit (220)
Olin aikoinaan viisi vuotta kotona lasten kanssa oikeastaan ihan olosuhteiden pakosta, kun mitään subjektiivista päivähoito-oikeutta ei vielä silloin ollut eikä minulla ollut mitään mahdollisuutta saada lapsia päiväkotiin, vaikka se ihan vieressä olikin. Kotona tein aivan kaiken ja ihan mielelläni, kun mies loi uraa ja teki pitkiä työpäiviä.
Kun nuorempi oli hieman yli kaksivuotias, menin työhön, kun onnistuin saamaan hyvän hoitajan kotiin. Näin jatkui kymmenisen vuotta, kunnes tuli yllättäen ero. Nyt kun olen jo eläkeikäinen, vähän harmittaa, että jäi niin monta vuotta, joista minulle ei kertynyt eläkettä toisin kuin entiselle miehelleni. Positiivista oli sentään, että oli ammatti johon palata melko pitkän kotiajan jälkeen. Mielestäni ei missään tapauksessa ei kannata jättäytyä vain kotiäidiksi, kun yhtään ei voi ennustaa, mitä elämä tuo tullessaan.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:53"]
No en mäkään kyllä jäis tuommosta miestä kattelemaan. Ja kotiäitiys kyllä tulee yhteiskunnalle halvemmaksi kuin äitien töissäkäynti sillä juuri kukaan nainen ei tuota työssä ollessaan yhteiskunnalle sitä mitä tulee lasten päivähoidolle kustannuksia eli 1000€/lapsi/kk. Kotihoidontukihan on HUOMATTAVASTI pienempi. Siksi en käsitä yhtään miksi äitien työssäkäynti on olevinaan hyvä asia.
[/quote]
OMG tätä yksinkertaisten ihmisten ajatuksenjuoksua. Työtä tekevä ihminen on aina yhteiskunnan kannalta parempi kuin kotona tukien varassa elävä. Se työnteko jo itsessään tuottaa yhteiskunnalle etua. Lisäksi palkasta, pienestäkin, maksetaan veroja. Myös nettopalkasta suuri osa palautuu yhteiskunnalle kulutusverojen ja julkisten maksujen (esim. päivähoitomaksut) kautta.
Se, että jokainen suomalainen nainen hoitaisi itse omat lapsensa kotona kouluikäisiksi on erittäin tehoton ratkaisu, kun lapsia on perheessä muistaakseni keskimäärin 1,5 kpl. Päiväkodeissa lapsia on hoitajaa kohti noin 7 kpl. Lisäksi pitkä kotiäitijakso heikentää naisten asemaa työmarkkinoilla sekä kokonaisuutena että yksilötasolla. Työurien pidentäminen pitäisi minusta aloittaa keskeltä, eli päästä eroon tällaisista turhan pitkistä poissaolojaksoista keskellä parasta työikää. Se olisi paljon tehokkaampaa kuin eläkeiän nosto.
[/quote]
Jonkun pitää hoitaa lapset, kun niitä yhdessä hankitaan. Ilmeisesti tää lassukkamieslaji edelleen luulee, että lapset ovat vain naisten sarka. Lapset ovat yhteisiä ei vain naisten. Mies hoitaa osuutensa joko käymällä töissä tai hoitamalla lapsia. (Huomaa joko tai- asetelma) mutta naiset, siis työssäkäyvät, tekevät kahta duunia. Miksi sen pitäisi olla jokin selviö, että naisten pitää raataa kaksi kertaa enemmän kuin miesten? Naisethan tekevät kotitöistäkin sen 90 prossaa noin karkeasti katsottuna?
Sitten kaikki idiootit, jotka nimittelevät vaimojaan "loisiksi" - miten ois jos itse olis täytynyt pistää oma ura katkolle vauvanhoidon takia? Miten ois jos 3 vuotta hoidat ilman eläkekertymiä kotona lapsia ja huollat kotia, ja saat joltain nipolta kiitokseksi sen, että pitää sua LOISENA? Tuollaiset kusipäät yleensä eivät edes pääse lisääntymään. Täysin asosiaalista sakkia.
[/quote]
Kenenkään ei tarvitse hoitaa lapsiaan marttyyrinä kotona. Meillä on (ainakin vielä jonkun aikaa) hoitojärjestelmä ja aina voi järjestää lapsille hoitajan yksityisestikin. Aika on jo jättänyt kotiäiti- työssäkäyvä isä-perhemallista. Äideillä on koulutus ja syytä olla oma työ, tuloja ja eläketurva, sillä mies ei välttämättä ole heitä elättämässä aina.
OT mutta toivoisin tarkkuutta matemaattisten käsitteiden käyttöön. Kaksi kertaa enemmän tässä yhteydessä on täysin väärin. Ottakaa ne kuten sivistyssanat, joiden käytöstä tunnutte kovasti pitävän.
[/quote]
Heh heh. Lassu mittaa "matemaattisesti" viivottimen kanssa niin, että työnjako olisi perheessä 50-50. Silti tässäkin tapauksessa ihan puhtaasti käytäntö opettaa, että puntit on jaettu täysin pieleen, koska lassun mielestä kolmen lapsen hoito = 0 euroa, eli "loiseläimen" hommaa.
Palkataan ulkopuolinen samaan hommaan niin tulee toinen lasku.
[/quote]
Oikeasti pelottavaa, miten olemattoman vähän ihmiset tietää yhteiskunnan toimimisen perusteista, sinä et ole suinkaan ainoa. Omien lasten hoito ja huushollin hoito ei tuota eikä työllistä!
Mikä ihmeen lassukkafiksaatio sinulla on, kun koko ajan hoet sitä ikään kuin ratkaisuna kaikkeen?
Niin, ja viivoittimessa on i, koska se pohjautuu viiva-sanaan.
[/quote]
Lassukka osaa nipottamisen perusteet sekä äidinkielessä että matematiikassa.
Raha ei ole kaiken mitta ja peruste. Mutta luo kyllä turvaa kaltaisillesi sisältä ontoille tapauksille.
[/quote]
Raha tuo turvaa myös kotiäideille ja heidän lapsilleen. Eikä vain abstraktia turvaa, vaan veden, lämmön, ruuan jne.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 00:21"]
Niin ja mites ne äidit, jotka tekevät normaalia työtä ja lisäksi hoitavat lapset, ovatko he niinkuin tuplatyössä? [/quote]
Miten tällainen kuvio on mahdollinen? Minulla on kokemusta useastakin työpaikasta, joita pidän normaaleina, eikä yhteenkään niistä ole voinut lapsia ottaa mukaan. Aina on joku muu hoitanut lapseni silloin, kun minä olen ollut töissä.
Lisäksi: kun lastenhoitaja hoitaa minun lapsiani, hän on töissä ja saa siitä palkkaa. Miksi ihmeessä se sama hoitotyö muuttuu ei-työksi sen mukaan, kuka sitä tekee?
[/quote]
Lastenhoitaja hoitaa useampia lapsia kerralla kuin tyypillinen kotiäiti. Kyllä kotiäidinkin työ on työtä silloin, kun helmoissa pyörii vaikkapa viisi alle kouluikäistä.
No heitänpä korteni kekoon... Olen ollut hoitovapaalla nyt yhteensä 8,5 vuotta putkeen. Meillä on kolme lasta. Koskaan, ikinä, milloinkaan en ole kokenut olevani loinen, vaan tärkeä ihminen tekemässä maailman tärkeintä tehtävää, omien lasteni hoitoa ja kasvatusta. Mieheni on aina kannustanut minua ja arvostanut valintaani, joka on ollut yhteinen päätös. Olemme eläneet perheen yhteisillä rahoilla, meillä ei ole koskaan ollut mitään " minun ja sinun rahoja" erikseen.
Nyt nuorin lapseni on täyttämässä kolme vuotta ja muutama kuukausi sitten palasin työelämään tekemään osa-aikatyötä viikonloppuisin. Tämä mahdollistaa lasten kotona hoitamisen jatkossakin ja parantaa tietysti myös perheemme taloudellista tilannetta.
Mielestäni ap:n mies käyttäytyy moukkamaisesti. Väsymys, kiukku, turhautuminen tai mikään muukaan ei oikeuta puhumaan puolisolle ala-arvoisella tavalla. Jos on asiaa, sen voi sanoa asiallisestikin. Tämä tuppaa nykyään turhan monelta unohtumaan...
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 00:04"]
Oikeassa on miehesi. Ei kotiäitiys ole työtä!
[/quote]
Niinpä. Mutta se "kotiäitiys" mahdollistaa mm. miehen työssäkäynnin ja eläkekertymät. On se ihme, että tämä tietoisesti yritetään työntää maton alle. Monissa perheissä se on tasan taloudellinen intressi, että toinen hoitaa lapset kotona vr. molemmat töissä - iso päivähoitolasku kalleimman taksan mukaan useasta lapsesta, alituinen ongelma sairaslomista, kun lapset kiepeinä jne.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 23:45"]
"Sulla ei ole selvästi mitään mielenkiintoa mennä töihin. Tekisit sitä vain rahan vuoksi. Tuollaiset ihmiset kyllä keksivät pian keinon lopettaa työnteon ja jäädä kotiin. Toiset vaan on loisia jotka etsivät jonkun lämpimän paikan, vaikka toisen palleista, ja jäävät siihen loppuiäkseen roikkumaan taakaksi."
Sanoin, että kyllä mä olen menossa töihin kun lapset ovat isompia. Sanoin, että tuntuu pahalta kun hän pitää minua loisena. Kasvatan kolmea yhteistä lastamme kotona ja olen mielestäni vielä hyvä ja sydämellinen äiti. En ole itkenyt aikoihin näin paljon. On tosi loukattu olo. Mies sanoi että ei hän minua suoraan loiseksi kutsunut. Täysin tunteettomasti, kovalla ja jäykällä äänellä. Minä itken tänään itseni uneen :(
[/quote]
Epämiehekästä toimintaa mieheltäsi! Mies ei puhu tuolla tavalla vaimollensa! Ihan sairasta väitää loiseksi lastensa äitiä!
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 10:06"]
jos nuorin lapsesi on yli 1 vuotias niin mielestäni sinun kannattaisi pysyä avoimena ajatukselle, että ehkäpä miehesi kommentissa oli perääkin. jos vanhin lapsi menee jo kouluun ja olet ollut kotona 7 vuotta niin onhan se ihan järkyttävän pitkä aika...
[/quote]
Niin kauan kun nuorin on alle 3, äidillä on ihan perusteltua olla kotona, jos siitä on yhdessä perheenä sovittu. Se, ettei äitiä huvita mennä töihin, lasten hankkimisesta ja niiden lukumäärästä tai ikäerosta ei olla yhtä mieltä tai miehen vaikeudet elättää perhettä, on sellaisia asioita, joista pitäisi keskustella ennen kuin ollaan tässä tilanteessa, että haukutaan kotonaolevaa loiseksi.
Oli miehen motiivi mikä tahansa, niin rumasti se on sanottu.
57 jatkaa: Pahoittelut kömpelöstä lauseesta, pointti varmaan selvisi kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 11:02"]
No heitänpä korteni kekoon... Olen ollut hoitovapaalla nyt yhteensä 8,5 vuotta putkeen. Meillä on kolme lasta. Koskaan, ikinä, milloinkaan en ole kokenut olevani loinen, vaan tärkeä ihminen tekemässä maailman tärkeintä tehtävää, omien lasteni hoitoa ja kasvatusta. Mieheni on aina kannustanut minua ja arvostanut valintaani, joka on ollut yhteinen päätös. Olemme eläneet perheen yhteisillä rahoilla, meillä ei ole koskaan ollut mitään " minun ja sinun rahoja" erikseen.
Nyt nuorin lapseni on täyttämässä kolme vuotta ja muutama kuukausi sitten palasin työelämään tekemään osa-aikatyötä viikonloppuisin. Tämä mahdollistaa lasten kotona hoitamisen jatkossakin ja parantaa tietysti myös perheemme taloudellista tilannetta.
Mielestäni ap:n mies käyttäytyy moukkamaisesti. Väsymys, kiukku, turhautuminen tai mikään muukaan ei oikeuta puhumaan puolisolle ala-arvoisella tavalla. Jos on asiaa, sen voi sanoa asiallisestikin. Tämä tuppaa nykyään turhan monelta unohtumaan...
[/quote]Mut voi kuvitella, että jos on monta vuotta ollut löysässä hirressä raha-asioiden kanssa, niin voi se joskus keittää yli. Joillakin on tosiaan taloudellisesti tiukkaa elää ainoastaan yhden ihmisen palkalla, varsinkin jos aika on pitkä.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 00:04"]
Oikeassa on miehesi. Ei kotiäitiys ole työtä!
[/quote]
Niinpä. Mutta se "kotiäitiys" mahdollistaa mm. miehen työssäkäynnin ja eläkekertymät. On se ihme, että tämä tietoisesti yritetään työntää maton alle. Monissa perheissä se on tasan taloudellinen intressi, että toinen hoitaa lapset kotona vr. molemmat töissä - iso päivähoitolasku kalleimman taksan mukaan useasta lapsesta, alituinen ongelma sairaslomista, kun lapset kiepeinä jne.
[/quote]
Potki se ukko ulos. Jos suhtautuu sinuun noin "itsestäänselvyytenä" eikä kunnioita sinun panostasi teidän perheessänne. Hän ei ansaitse sinua todellakaan. En usko, että suhteellanne on paljon tulevaisuutta, jos toinen ei osaa alkeellisimmallakaan tasolla kunnioittaa toista osapuolta ihmisenä. Ja kuten joku edellä totesi, nämä nykyiset nuoret isät ovat niin egosentrisiä, että kuvittelevat perheen olevan jokin "minäminäminä"- projekti.
Teet arvokasta työtä. Aika dorka mies kun noin nimittelee.
Ihmisillä on monia motiiveja olla kotona hoitamassa lapsia pidempään. Ehkä ei ole sitä vakituista työpaikkaa odottamassa, mahdollisesti ei koulutustakaan ja vaikka olisikin, nykypäivänä työttömyys uhkaa monia. Sitä paitsi monella miehellä on sellainen työ, että ei paljon kotitöihin ehdi osallistua.
Vaikuttaisi siltä, että jos ap:n kotiäitiys on yhdessä valittu elämisentapa, niin miehelle on tämän unohtamisesta hyvä muistuttaa. Ehkä tänään otat päivällispuheeksi sen, että olet ajatellut mennä töihin, mutta koska mies on alkanut käyttäytyä sinua kohtaan loukkaavasti, niin olet myös ajatellut ottaa avioeron. Lapset luonnollisesti laitetaan vaeltamaan kahden kodin välillä, kuten nykyään on tapana.
Mitäs mies tähän sanoisi?
Mene töihin ja jätä kaikki kotityöt ukkosi niskoille. Ethän sin mitenkään jaksa enää töiden jälkeen toista työrupeamaa. Mies on vankempaa tekoa, kyllä hän jaksaa. Saa samalla kokeilla, millaista on vastata talouden pyörityksestä.
MINKÄ IKÄINEN ON NUORIN LAPSI???? On se kumma kun ei siihen voi vastata. Taitaa sitten olla sekin jo taapero vähintään, kun aloittaja ei sitä uskalla sanoa. Jos ei ole enää imetystä vaativa vauva, niin mies on ihan oikeassa siinä että aloittajan on aika ruveta tienaamaan noin pitkän kotiloisrupeaman jälkeen. Itse en todellakaan alkais elättää aikuista ihmistä lasteni lisäksi, jos toinen on ihan perusterve.
Ap: Onko sulla työpaikka olemassa? Onko koulutuksesi ajantasalla tai oletko valmis kouluttautumaan lisää?
Töihin ei vain "mennä" - se ei ole itsestään selvää niillekään, joilla on paljon työkokemusta ja tuore koulutus. Ehkä olisi jo aika alkaa miettimään tulevaisuutta niin että työllistyminen olisi mahdollista.
Minun ehdotukseni on että kun se kotiäitiys kerran on miehesi mielestä niin helppoa niin ottakoon suoraan vuoden vuorotteluvapaata ja sinä menet töihin. Hän hoitaa lapset sen vuoden ja jutellaan sen jälkeen uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 11:52"]
Minun ehdotukseni on että kun se kotiäitiys kerran on miehesi mielestä niin helppoa niin ottakoon suoraan vuoden vuorotteluvapaata ja sinä menet töihin. Hän hoitaa lapset sen vuoden ja jutellaan sen jälkeen uudestaan.
[/quote]
Uskon, että moni mies tämän valitsisikin, mutta kun te jotkut naiset tienaatte niin perkeleen vähän ettei mies voi niin tehdä. Kotiäitiyttä yleensä suosii ne, jotka ei alunperinkään tienaa kuin ropoja. Mikäs siinä on elättinä ollessa kun ei palkasta muutenkaan jäis käteen paljon mitään.
Ei ennenkään mitään kotiäitejä ollut. Kotiäitiys on aika tuore ilmiö.
Ennen naiset synnittivät ja lähtivät töihin.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 11:50"]
MINKÄ IKÄINEN ON NUORIN LAPSI???? On se kumma kun ei siihen voi vastata.
[/quote]
Onko ap täällä? Tähän kysymykseen toivotaan nyt jo vastausta vihdoin ja viimein.
Tätä keskusteluketjua lukiessani en voi muuta kuin ihmetellä, että ainakaan av-mammojen keskuudessa ei ole ainakaan pojasta polvi parantunut. Tämän saman kotiäiti-uraäiti-sotakeskustelun kävivät jo teidän muorinne 1970-luvulla.
Terveisin alan tutkija