Lapsetonta sorsitaan kaikessa, myös omassa perheessä
Kerron esimerkin meidän perheestä ja asia on vaivannut minua jo vähän aikaa. Minulla on 2 siskoa, joilla molemmilla 2 lasta, minulla ei ole lapsia ja olen sinkku. Olen huomannut, että rahallisesti tässä jää aika paljon saamatta esim. omilta vanhemmilta. Ei sillä että olettaisin heidän elättävän minua, käyn itse töissä ja pystyn elättämään itseni, mutta reiluuden nimissä tässä on mielestäni epäkohta.
Joskus äiti laittaa perhechattiin vaikka viestin, että "laitoimme 200€ *siskojeni nimet* tilille, koska lapsillahan alkoi koulu. Ostakaa sitten jotain kivaa tai koulutarvikkeita."
Jouluna ja esim. siskojen lasten syntymäpäivinä vanhemmat laittavat viestejä tyyliin "Sanokaa mitä *lapsien nimet* haluavat lahjaksi niin laitetaan teille rahaa tilille meiltä."
Varmasti osa rahasta meneekin siskojen lasten juttuihin, mutta ei todellakaan kaikki. Minä en siis saa mitään, koska ei meillä enää osteta aikuisille lahjoja.
En ole katkera siskoilleni, mutta onhan tämä aika iso epäkohta, että heille tulee vanhemmilta avokätistä avustusta ja se lapseton jää kokonaan ilman.
Vai onko tämä ylireagointia?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Et ole katkera, mutta postasit tämän avautumisen? Tuossahan kävi ilmi, että vanhempasi siirtävät ne rahat lapsenlapsilleen. Älä ole huolissasi, tulet varmasti taloudellisesti paremmin toimeen kuin lapsiperhe. Terveisin Persaukinen perheenäiti
Siis eivät siirrä lapsenlapsille vaan antavat rahat siskoilleni, jotka sitten oman harkintansa mukaan tietysti käyttävät ne milloin mihinkin. Mutta se nyt ei ole se pointti.
Sinunkin mielestäsi ansaitset siis palkinnon, koska olet tehnyt lapsia?
Jos kerran lapsettomia syrjitään, miksi syntyvyys on romahtanut nopeutetun kansallisen itsemurhan tasolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole katkera, mutta postasit tämän avautumisen? Tuossahan kävi ilmi, että vanhempasi siirtävät ne rahat lapsenlapsilleen. Älä ole huolissasi, tulet varmasti taloudellisesti paremmin toimeen kuin lapsiperhe. Terveisin Persaukinen perheenäiti
Siis eivät siirrä lapsenlapsille vaan antavat rahat siskoilleni, jotka sitten oman harkintansa mukaan tietysti käyttävät ne milloin mihinkin. Mutta se nyt ei ole se pointti.
Kyllä ansaitsen jonkinlaisen palkinnon tästä hommasta. Yhteiskunta ei pyörisi jos kaikki olisivat lapsettomia.
No, meidän perheessä taas menee niin, että minä olen saanut ainakin äidiltäni enemmän rahaa/avustuksia kuin muut, sillä perusteella, että minä olen yksinasuva, jolloin eläminen on kalliimpaa, kuin sisaruksillani jotka asuvat parisuhteessa ja jakavat siis monet kulut puoliksi.
Mutta en minäkään mitään älyttömiä ole saanut, enkä ole suostunut aina ottamaan vastaankaan, vaan olen lainannut ja maksanut takaisin.
Mutta ei minua haittaisi jos vanhemmat kokisi, että pitää erityisesti tukea siskoani jolla on lapsia, jopa itsekkin nyt koronakriisin aikaan sanoin siskolleni, ettei murehdi liikoja taloudesta, että kyllä minä ainakin hänen perhettään autan, jos sellainen tilanne tulee (kun siskoani pelotti, että jos työt menee, miten pärjäävät taloudellisesti), vaikka itselläni ei ole lapsia, niin nämä osittain minunkin geenejäni kantavat lapset ovat kuitenkin tärkeitä ja etusijalla kaikessa ja niin pitääkin olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ansaitsen jonkinlaisen palkinnon tästä hommasta. Yhteiskunta ei pyörisi jos kaikki olisivat lapsettomia.
En ole AP, mutta höpöhöpö. Sulla ei siis ole ollut varaa tehdä lapsia ja elättää niitä, teit niitä kuitenkin ja nyt vingut palstalla kuinka olet persaukinen perheenäiti, lol.
Ikävää ap! En silti yleistäisi tuota noin, että lapsettomia syrjitään kaikessa. Mutta onhan tuo teidän perheen (tai vanhempiesi tapa) hoitaa asia ihan älyttömän törkeä sinua kohtaan. Toki vanhempasi saavat tehdä omilla rahoillaan mitä haluavat, mutta tuo asian tiedottaminen yhteisessä chatissä on aika törkeää. Ymmärrän tunteesi.
Meillä meni toisinpäin, olen ainoa kellä omia lapsia.
Lapsettomat sisarukset kutsutaan lappiin laskettelureissulle, risteilyille jne. Minua ei, koska en kuulemma ikinä pääsisi kuitenkaan mihinkään lasten takia. En siis odota vanhempieni tarjoavan matkaa myös lapsilleni kuten tarjosivat aikuisille sisaruksilleni. Olisi vain ollut kiva päästä joskus itsekin mukaan!
Sinkku-sisaruksille viljellään rahaa ajatuksella, että meillä parisuhteessa olevien puolisot elättää meidät kyllä.
No, nyt olen sinkku itsekin ja isä lyö käteen tuon tuosta rahaa, vaikka kieltäydynkin yleensä ja työnnän ne takaisin hänen taskuunsa. Siskoni, joka sinkkuna eli vanhempien rahoilla, ei nyt enää heiltä saa rahaa ja kihisee kiukusta minulle. Minä olen lellipentu jolle työnnetään rahaa, vaikka minä olen ollut kauan juurikin se, kenelle ei matkoja ole kustannettu eikä rahaa lahjoitettu.
Ja ei, ei kuulu aikuisia lapsia kenenkään enää rahoittaa, mutta onhan se epäreilua jos toisille kustannetaan kaikki ja osalle ei mitään.
Ap ei voi yleistää! Mulla on lapsia, sisaruksella ei, ja se LAPSETON sisarus on vanhempieni silmäterä, jota autetaan, tuetaan, annetaan rahaa, ostetaan autot ja asunnot.
Mulle ei mitään, saan vain ilkeilyä ja v*ttuilua ja lapsistamme (ainoat lapsenlapset) ei välitetä lainkaan ja eivät tapaa tai pidä yhteyttä ollenkaan.
Ei ole kiinni tämä asetelma siitä onko lapsi vai ei!!!
Siinä olet oikeassa että erittäin usein vanhemmilla on suosikkilapsi joka saa kaiken ja inhokko joka jätetään ilman kaikesta. Se imhottu lapsi voi olla se jolla lapsia on.
Se on vanhempiesi antamaa rahaa lapsenlapsilleen, eikä sisaruksillesi, pöljä. Etkai oikeasti kadehdi sisarustesi lapsia siitä, että he saavat lahjoja ja rahaa, mutta sinä aikuinen ihminen et?
Oikeudenmukaisuus on todellakin taitolaji.
Vai miten ajattelette, jos vanhemmilla on kolme lasta, ja näillä yhdellä ei lapsi, toisella kaksi, kolmannella neljä. Rahaa 10 000 EUR jaettavaksi. Mikä on oikeudenmukaista? Raha kolmeen ja joka perheelle samanverran? Raha yhdeksään osaan ja joka lapselle ja lapsenlapselle samanverran? Vai otetaanko vielä puolisotkin mukaan?
Me puolisoni kanssa pyrimme siirtämään pienen varallisuutemme eteenpäin jo ennen lapsenlapsia niin ei tarvi pohtia.
Ikävä on se, että iso osa lapsettomista muuttuu äärettömän kateellisiksi vuosien myötä. Mistään muusta ei jauheta kuin omasta itsestä ja tuntemuksista ja siitä, miten väärin on aina tehty. Minä, minä ja minä. Ei kaikilla, mutta hyvin useilla kuvio on tämä. Oman navan ympärillä pyörimistä. Ja kun ei hajuakaan ole lapsiperheen elämästä.
Oho, pitääpä kysyä pojaltani, miten hän lapsettomana kokee sen, että annamme rahaa lapsenlapsillemme. Toki hänkin saa jouluna lahjan ja synttäripäivänä rahaa. Kysyn aina etukäteen, mitä haluaa ja ostaa sen sitten itse.
Minä menetin äitini vuosia sitten lapsenlapsilleen. Ei ole koskaan joko aikaa (pitää hakea joku jostain, hoitaa jota kuta, olla jonkun luona) tai sitten ei jaksa koska kaikki edellinen. Lomat vietetään lapsenlapsien perheiden kanssa (vuokramökkejä, ulkomaanmatkoja).
Kuvaavaa oli, kun selostin siskontytölleni että minä ja hänen äitinsä ollaan kuin hän ja siskonsa, ja mummi on meidän äiti. Tyttö totesi että eihän mummi voi olla mun äiti kun ei se koskaan ole mun kanssa!
Niinpä :D Olin ajatellut, että minulla olisi elämässä läsnä oleva äiti jonka kanssa voisi keskustella aikuisten asioista jne. nykyään tuntuu, että ollaan aika vieraita toisillemme, ei me puhuta mistään oikeista asioista. Äiti pälpättää lapsenlapsista, ja muistaa välillä kertoa mitä mulle kuuluu. Ei siinä voi alkaa avautumaan, kun on jo vuosien velkaa asioiden ja yhteyksien selittämisessä. Hyvin menee joo kiitos kysymästä...
Vierailija kirjoitti:
Se on vanhempiesi antamaa rahaa lapsenlapsilleen, eikä sisaruksillesi, pöljä. Etkai oikeasti kadehdi sisarustesi lapsia siitä, että he saavat lahjoja ja rahaa, mutta sinä aikuinen ihminen et?
Ei kyllä noin taidettu sanoa vaan raha menee sisaruksille, jotka päättävät loppupeleissä mitä rahalla tekevät.
Henkilö X saa 200 € rahaa ja viestin "lapsilla alkoi koulu. Ostakaa jotain kivaa". Menet Prismaan ja ostat lapsille jotain a 30 € ja teet loput ostokset, yhteensä 100 €. Nyt olet säästänyt 100€ ruokalaskussa ja vielä on 100€ käytettävissä. Kotisi on siis 200€ rikkaampi.
Olen huojentunut siitä, että meillä on tasa-arvoista. Kolmesta sisaruksestani kahdella on lapsia. Vanhemmat antavat joskus rahaa ja kustantavat erilaisia asioita kaikille. Lapsenlapset saavat myös rahaa ja lahjoja, joten lapsiperheet saavat sillä tavalla yhteismääränä vähän enemmän kuin me lapsettomat.
Mistä ap tiedät, etteivät rahat mene siskojesi lapsiin vaan johonkin muuhun? Etkö ap ymmärrä, että lapsenlapset ovat vanhemmillesi perhettä ja samalla tavalla rakkaita, kuin te lapsetkin? Eivät siskojesi lapset ole vain jotain lemmikkejä tai huonekaluja, kuten tunnut asian hahmotttavan.
Vierailija kirjoitti:
Oho, pitääpä kysyä pojaltani, miten hän lapsettomana kokee sen, että annamme rahaa lapsenlapsillemme. Toki hänkin saa jouluna lahjan ja synttäripäivänä rahaa. Kysyn aina etukäteen, mitä haluaa ja ostaa sen sitten itse.
Luulen, että se lastenlapsille rahan antaminen ei ole se ongelma vaan että sitä rahaa annetaan sisaruksille, jotka sitten saavat oman harkintansa mukaan tehdä rahalla mitä haluavat, vaikka se on kyllä tarkoitettu lastenlapsien paapomiseen. Meillä on lapsella oma tili ja siellä on varmasti enemmän rahaa kuin mun omalla tilillä, koska isovanhemmat laittavat sinne aina jotain.
Ei raha ole koskaan vain rahaa, se on paljon abstraktimpia kuin vain se. Raha osoittaa, että "minä olen nähnyt sinut ja elämäntilanteesi, tiedän missä mennään, minä koen huolta sinusta ja haluan auttaa". Sille, joka jää vaille, raha ei ole vain rahaa.