Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsetonta sorsitaan kaikessa, myös omassa perheessä

Vierailija
25.09.2020 |

Kerron esimerkin meidän perheestä ja asia on vaivannut minua jo vähän aikaa. Minulla on 2 siskoa, joilla molemmilla 2 lasta, minulla ei ole lapsia ja olen sinkku. Olen huomannut, että rahallisesti tässä jää aika paljon saamatta esim. omilta vanhemmilta. Ei sillä että olettaisin heidän elättävän minua, käyn itse töissä ja pystyn elättämään itseni, mutta reiluuden nimissä tässä on mielestäni epäkohta.

Joskus äiti laittaa perhechattiin vaikka viestin, että "laitoimme 200€ *siskojeni nimet* tilille, koska lapsillahan alkoi koulu. Ostakaa sitten jotain kivaa tai koulutarvikkeita."

Jouluna ja esim. siskojen lasten syntymäpäivinä vanhemmat laittavat viestejä tyyliin "Sanokaa mitä *lapsien nimet* haluavat lahjaksi niin laitetaan teille rahaa tilille meiltä."

Varmasti osa rahasta meneekin siskojen lasten juttuihin, mutta ei todellakaan kaikki. Minä en siis saa mitään, koska ei meillä enää osteta aikuisille lahjoja.

En ole katkera siskoilleni, mutta onhan tämä aika iso epäkohta, että heille tulee vanhemmilta avokätistä avustusta ja se lapseton jää kokonaan ilman.

Vai onko tämä ylireagointia?

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet vanhemmat tukevat lapsiaan "tarpeen mukaan"

Tottakai jokainen ansaitsee merkkipäivämuistamiset. Mutta mihin ihmeeseen keski-ikäinen hyvässä työpaikassa oleva lapseton tarvitsee niitä vanhempiensa lahjarahoja kun omastakin takaa on "ylimääräistä" kertynyt. On lisäksi melko tavallista että lapsettoman sedän/tädin testamentti muistaa sisarusten lapsia.

Välillä hämmentää lukea ”hyvistä perheistä”. Mä en ole ikinä kotoa muuttamisen jälkeen saanut mitään merkkipäivämuistamista (lahjaa, kirttia, tekstaria, puhelua) enkä mitään muutakaan lahjaa koskaan (hääkahja, valmistumislahja tms). Vanhemmat kerta vuoteen soittaa teennäisen 5 min puhelun. Siinä kaikki ”välittäminen”. Ja mulla on lapsiakin siis (niistä ei välitetä senkään vertaa).

Vierailija
102/112 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäreilut vanhemmat. 

Vanhempana antaisin jokaiselle lapselleni saman summan.

Lapsista tulee kustannuksia, mutta yksin eläminen on erittäin kallista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä välillä mietii, että jos et mene naimisiin, etkä hanki lapsia, niin viimeinen kerta, kun sinua juhlitaan ja sinulle ostetaan lahjoja on yo-juhlinnat.

Itse kyllä ostat kavereille ja sisaruksille polttarielämyksiä, häälahjoja, babyshower-lahjuksia, lasten synttäri-/ristiäis-/rippi-/ jne lahjoja. Välillä tuntuu, että lapsettomana sinkkuna olet vaan raha-automaatti, jonka aina oletetaan maksavan osansa kaikesta saamatta koskaan mitään takaisin.

Vierailija
104/112 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä välillä mietii, että jos et mene naimisiin, etkä hanki lapsia, niin viimeinen kerta, kun sinua juhlitaan ja sinulle ostetaan lahjoja on yo-juhlinnat.

Itse kyllä ostat kavereille ja sisaruksille polttarielämyksiä, häälahjoja, babyshower-lahjuksia, lasten synttäri-/ristiäis-/rippi-/ jne lahjoja. Välillä tuntuu, että lapsettomana sinkkuna olet vaan raha-automaatti, jonka aina oletetaan maksavan osansa kaikesta saamatta koskaan mitään takaisin.

Kyllähän ainakin 50-vuotisjuhlat tulevat myös lapsettomille, ja moni naimaton lapseton onkin pitänyt ne jotta on ollut edes jotkut juhlat

Vierailija
105/112 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on tavallista, ettei mene naimisiin, vaikka olisi lapsia. Babyshowerit on vasta ihan viimevuosien villitys ja niissäkin lahjat on usein sille lapselle, vai mitä luulet sille vaippakakulle tapahtuvan?

Kun on lapsia, silloin saa niitä juhlia järjestää ja kustantaa, muttei itse ole juhlan kohde. Lahjoja saa ostella myös vieraille lapsille paljon laajemmin kuin lapseton sinkku, sillä omat lapset osallistuvat myös muiden lasten kaverisynttäreille.

Mikä sinua ap estää järjestämästä itsellesi synttärijuhlia, jos haluat olla saamapuolella? Kenties sekö, ettei suvussasi ole tapana antaa muillekaan aikuisille synttärilahjoja? Ostatko itse sisarillesi tai vanhemmillesi syntymäpäivälahjoja?

Mikset nää niitä lapsia yksilöinä vaan sisarustesi jatkeena? Luuletko, että se metelöivä sähkölelu lapselle olisi vanhemmille ainakaan ilonaihe.

Milloin olet ap viimeksi itse järjestänyt juhlat itsellesi?

Vierailija
106/112 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sinä lapseton sinkku nyt et valitettavasti voi nykyisellä parisuhde- ja perhesatuksellasi juhlia polttareita, häitä, babyshowereita jne. Synttäri-/ristiäis-/ripou-/jne. lahjoja olet toivottavasti sentätn saanut itsekin?

Vierailija
107/112 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo ajatus, että kaikilla on ne yo-juhlat nimenomaan.

Vierailija
108/112 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieragilija kirjoitti:

Ikävää ap! En silti yleistäisi tuota noin, että lapsettomia syrjitään kaikessa. Mutta onhan tuo teidän perheen (tai vanhempiesi tapa) hoitaa asia ihan älyttömän törkeä sinua kohtaan. Toki vanhempasi saavat tehdä omilla rahoillaan mitä haluavat, mutta tuo asian tiedottaminen yhteisessä chatissä on aika törkeää. Ymmärrän tunteesi. 

Hyvin räikeätä eriarvoistavaa toimintaa aapeen vanhemmilta. Kaikille lapsille annettava tasapuolisesti. Jo se on kumma, miksi pitää tehdä useampi lapsi jos ei kykene tasa-arvoiseen kohteluun.

Ap, ota puheeksi vanhempien kanssa asia. Että on epäoikeudenmukaista ja pahoitat mielesi. Puhu ihan rauhallisesti. Ellei muutosta tule, ota puheeksi toistamiseen. Jos meno jatkuu, katkaise välit. Oman mielenterveytesi vuoksi. Ja tee testamentti omasta omausuudestasi muualle kun tökeröille sukulaisillesi.

Olen itse kahden äiti ja yhden tytön isoäiti ja etoo tuollaset isovanhemmat. Ei tulisi mieleenkään suosia tätä synnyttänyttä tytärtä, lapsettoman kustannuksella.

Miten on mahdollista että tääkin järkipuhe sai 6 yläpeukkua ja jopa 3 alapeukkua?

Onko porukka todella näin ulkona, tasa- arvoisesta kohtelusta. En enää ihmettele vakavia ja peruuttamattomia ratkaisuita joita jotkut tekee. Joista saamme lukea henkirikos uutisista.

Vierailija
109/112 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, meidän perheessä taas menee niin, että minä olen saanut ainakin äidiltäni enemmän rahaa/avustuksia kuin muut, sillä perusteella, että minä olen yksinasuva, jolloin eläminen on kalliimpaa, kuin sisaruksillani jotka asuvat parisuhteessa ja jakavat siis monet kulut puoliksi.

Mutta en minäkään mitään älyttömiä ole saanut, enkä ole suostunut aina ottamaan vastaankaan, vaan olen lainannut ja maksanut takaisin.

Mutta ei minua haittaisi jos vanhemmat kokisi, että pitää erityisesti tukea siskoani jolla on lapsia, jopa itsekkin nyt koronakriisin aikaan sanoin siskolleni, ettei murehdi liikoja taloudesta, että kyllä minä ainakin hänen perhettään autan, jos sellainen tilanne tulee (kun siskoani pelotti, että jos työt menee, miten pärjäävät taloudellisesti), vaikka itselläni ei ole lapsia, niin nämä osittain minunkin geenejäni kantavat lapset ovat kuitenkin tärkeitä ja etusijalla kaikessa ja niin pitääkin olla.

Mammat yläpeukuttaa. Lapset etusijalla kaikessa = mammojen tileille pitää syytää rahaa joka tuutista. Kyllä ahneille raha kelpaa...

Vierailija
110/112 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä. Valmistu tohtoriksi ja järjestä karonka niin saat juhlat, jos kerran on niin tärkeää. 30v ja 40v juhlat nyt ainakin?

Vierailija
111/112 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet vanhemmat tukevat lapsiaan "tarpeen mukaan"

Tottakai jokainen ansaitsee merkkipäivämuistamiset. Mutta mihin ihmeeseen keski-ikäinen hyvässä työpaikassa oleva lapseton tarvitsee niitä vanhempiensa lahjarahoja kun omastakin takaa on "ylimääräistä" kertynyt. On lisäksi melko tavallista että lapsettoman sedän/tädin testamentti muistaa sisarusten lapsia.

Ei kaikissa perheissä harrasteta merkkipäivämuistamisia. Meillä lahjat lopetettiin jo kun olin 13-vuotias, eihän niin iso mitään lahjoja tarvitse. Muutamaa vuotta myöhemmin myös joululahjat lopetettiin eli meillä kukaan ei saa eikä anna syntymäpäivä- tai joululahjoja. Muistutuksena vaan et tälläsiäkin on.

Vierailija
112/112 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin meidän sisaruksista viimeinen joka sai lapsia mutta en mä pitänyt sitä lapsettomana minään ongelmana että mun vanhemmat antoi rahaa mun sisaruksille mutta mulle ei. Musta oli ihan selvää että mun vanhemmat halusi tukea lapsiperheitä jotta saivat ostaa vaikkapa uudet rattaat tai mitä sitä tarvitsivatkaan.

Sitten kun sain omia lapsia niin mulle annettiin ihan yhtä lailla rahaa ja jos yritin kieltäytyä niin mulle sanottiin että kaikki muutkin ovat saaneet rahalahjan raskausaikana, vauva-aikana, koulujen alkaessa jne.

Ainoa mistä joskus nostin metelin oli jos koin että mun vanhemmat nosti jonkun perheen jäsenen korkeammalle kuin muut. Rahalla ei ollut mitään tekemistä sen kanssa.