Miksi minun kasvissyöntini on sinulle ongelma?
Ihmettelen usein miksi ventovieraita häiritsee tai ärsyttää se että olen kasvissyojä? En tee asiasta numeroa, en paasaa muille, toki vastaan jos kysytään onko minulla ruokarajoitteita mutta en vaadi erikoiskohtelua. Jos kasvisvaihtoehdon valmistaminen on liian vaikeaa niin otan omat eväät tai syön mitä kasvislisukkeita nyt sattuu olemaan saatavilla.
Täällä AV:llakin veget saa jatkuvasti vittuilua ja usein vielä aika agressiivista vittuilua osakseen. Mun on kauhean vaikea ymmärtää sitä, mulle itselleni muiden ihmisten ruokavaliot on yhdentekeviä.
Jos kutsun illallisvieraita niin tottakai kysyn etukäteen ruokarajoitteet ja valmistan ruokaa jota kaikki voi syödä, mutta lihaa en kokkaa. En ensinnäkään voisi maistaa sitä ja varmistaa että se on varmasti hyvää enkä ole vielä koskaan tavannut ihmistä joka olisi allerginen kaikille kasvikunnan tuotteille, teen sitäpaitsi ihan superhyvää ruokaa joten mun ruokapöydästä ei kenenkään tarvitse lähteä nälkäisenä tai epätyytyväisenä
Kerro siis vihainen lihansyöjä miksi sinua suututtaa että kaikki eivät halua syodä lihaa?
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kasvisruokailu ei ole millään tavalla mulle ongelma. Syö vaikka pieniä kiviä ja käpyjä. Ei se mun elämääni vaikuta. Asia menee kuitenkin niin päin, että mun lihan syömiseni on SULLE ongelma. Sinä se haluat pakottaa kouluihin ja inttiin pakollisia kasvisruokapäiviä, vaadit lihalle korkeampaa verotusta ja saat tärinöitä siitä jos ravintolan kasvisruoka on pelkkä salaatti.
Kouluissa on jo nyt pakollisia kasvisruokapäiviä. Mun mielestä puuro ei ole liharuokaa, eikä pinaattiletut.
Pinaattiletut - oksettavat ällöt otukset - mahdollista vain Suomessa.
Pinaatti on peräisin Persiasta ja tullut Eurooppaan Espanjan kautta tuhat vuotta sitten. Lättyjä on tehty yhtä kauan kuin on viljelty viljaa - se taito on tullut Eurooppaan Lähi-idästä seitsemisentuhatta vuotta sitten ja viimeinkin rantautunut myös tänne Suomeen. Enpä usko, että nämä kaksi tuotetta ovat jalostuneet vasta meillä yhteen.
asiat ovat hyvin kun ruualla voi hifistellä kirjoitti:
Koska sekaravinnon syöjillä ei esiinny tiettyjen ravintoaineiden vähyyttä. Rajoitetuilla ruokavalioilla otetaan tarpeettomia riskejä, erityisesti lapsilla. On turhauttavaa sitten hoitaa ja arvioida tiloja, jotka olisivat helposti estettävissä. Liha/kala/kananmuna on järkevää ja normaalia edes pienessä määrin sisältyä ruokavalioon. Ihmisen keho tarvitsee sekaravintoa.
No ei todellakaan tarvitse.
Sitä paitsi ap on aikuinen, lapset eivät tähän nyt liity.
On se jännä kun Suomessa harva syö terveellisesti, mutta iHmInEn taRvitSeE liHaa epäTerVeelListÄ ilMan.
FinTerveys 2017:
”Ravitsemussuositusten mukaan kasviksia, hedelmiä ja marjoja tulisi syödä vähintään 500 grammaa päivässä. Miehistä vain 14 prosenttia ja naisista 22 prosenttia syö suosituksen mukaisesti.
Punaista ja prosessoitua lihaa, kuten leikkeleitä, makkaroita ja nakkeja suositellaan käytettäväksi enintään 500 grammaa viikossa. Miehistä jopa 79 prosenttia ylittää suosituksen ja naisista 26 prosenttia.”
Eiköhän ne ongelmat johdu ihan muusta, kuin lihan puutteesta.
Nimenomaan suuri osa on sekasyöjiä ja elintasosairaudet ja lihavuus rehottaa.
Ketään ei kiinnosta sinun suhteesi ruokaan. Kaikki suhteesi oli sitten ihminen tai ruoka kyseessä, on päin helvettiä. Voit ihan rauhassa syödä heinää aamua iltaan, kunhan olet hiljaa.
Olin työharkassa erittäin miesvaltaisella alalla. Ensinäkin työpaikkaruokalassa kasvisruokaa sai vain pyytämällä ja lempiruokaviikolla oli tyyliin kebabbia, läskisoosia ja uunimakkaraa.
En edes ole täysin kasvissyöjä, mutta varmaan 12 eri ihmistä kummasteli, kun söin kasvisruokaa ja runsaasti lisukesalaatti pöydästä kasviksia. Jatkuvasti sai kuulla tätä kummastelua....
Ei minua ainakaan haittaa, päinvastoin kunnioitan kasvissyöjiä ja toivon, että jonain päivänä voisin olla itsekin sellainen.
Älkää viittikö väittää ettei ap:n kuvaamaa tapahdu. Se on yleistä.
Ihan perheenikin sisälläkin varsinkin isoäitini ja veljeni jaksavat ihmetellä ja veli jopa haukkua vaikka syön lihaa 2-3 kertaa kuukaudessa...
Vierailija kirjoitti:
Olin työharkassa erittäin miesvaltaisella alalla. Ensinäkin työpaikkaruokalassa kasvisruokaa sai vain pyytämällä ja lempiruokaviikolla oli tyyliin kebabbia, läskisoosia ja uunimakkaraa.
En edes ole täysin kasvissyöjä, mutta varmaan 12 eri ihmistä kummasteli, kun söin kasvisruokaa ja runsaasti lisukesalaatti pöydästä kasviksia. Jatkuvasti sai kuulla tätä kummastelua....
Ja saanen olettaa että nämä lautasmallin perikuva-herrasmiehet olivat sitä mieltä, että sinun ruokavaliosi on epäterveellinen ja suppea koska et syö lihaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit syövät todella prosessoitua ruokaa, jota kutsuvat sitten terveelliseksi. Tofut, nyhtökaurat, hummukset, kaura- ja soijavalmisteet, jne.
Tekopyhää kutsua tällaista ruokaa terveelliseksi.
Tiedätkö mitä on hummus?
Vierailija kirjoitti:
Syön kotimaista rotukarjan lihaa, kotimaisia järvikaloja ja kotimaisia juureksia ja vihanneksia. Tämän terveellisempää ja eettisempää ruokaa ei ole suomalaiselle.
Ei hyvä luoja.
Suomalainen liha EI OLE EKOLOGISTA eikä kovin eettistäkään. Tehotuotanto ei sitä ole.
Se Uudesta Seelannista roudattu kasvisproteiinin hiilijalanjälki on PALJON pienempi kuin sun lihan. Puhuttakaan Euroopassa tuotetusta soijasta ja muusta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä täällä av:lla edes tietää kuka on vege, jos vege ei kerran sitä itse mainosta?
- Mistä tietää, että joku on kasvissyöjä?
- Hän kertoo sen.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjät kertovat ruokailuistaan todella paljon.
Eräs kaverini, joka ei ole kasvissyöjä, mutta joka päätti vähentää lihan määrää ruokavaliossaan on sisällyttänyt puheeseensa mukaan sen "kasvissyönti-ideologian" eli korostetusti kertoo kaikista vegaanisista valinnoistaan ruokavaliossaan, vaikka ei yleisesti puhunut ruoasta ennen tuota.
Nytkään ei kerro, jos syö lihaa, mutta joka kerta, kun lautaselta löytyy härkistä, soijaa, boltseja tämä mainitaan.
Hyvät kasvissyöjät: minua ei ihan oikeasti kiinnosta tippaakaan, mitä sinä syöt.
Kuitenkin ilmeisesti kiinnostaa sen verran että et kestä kuulla sitä jos joku on korvannut jauhelihansa vaikkapa soijarouheella? Miksi hän ei saisi sanoa siitä? Tuleeko sinulle siitä alemmuudentunne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjä ei syö voita, munia, maitoa, juustoa, maitojugurtteja tai kermaa, lihaa, kalaa, ei edes gelatiinia tms. Pitää ihan oikeasti miettiä, mitä voi esim. leipoa. Onneksi nykyään on kaurakermat sun muut, mutta aina löytyy lisäksi keliaakiioita, pähkinäallergikkoja ym ym ym ym joten hapankorppujakaan ei voi laittaa kahvileiväksi. Styroxlevyjä (maissikakut) ehkä voisi. Sienet? No ainakin yksi ei syö sieniä. Pastaa useimmat syövät, perunoitakin. Sienikeitto kauramaitoon ja sienirisotto sopivat useimmille sekä juurespaistokset, maissit, grillatut sienet yms.
Kasvissyöjä voi syödä voita, munia, maitoa, juustoa, maitojugurtteja tai kermaa. Vegaani ei.
Voi, muna, maito, juusto, jogurtti ja kerma eivät ole kasviksia. Jos niitä syö, ei ole kasvissyöjä.
Minua ihmetyttää ihmisten tarve luokitella itseään. Nautin siitä, että voin syödä ihan mitä haluan. Teen välillä kasvisruokaa ja välillä liha- tai kalaruokia. Koen olevani onnekkaassa asemassa, kun minulla tai perheelläni ei ole allergioita, joiden takia joutuisi rajoittamaan ruuanlaittoa. En siis aio itse keksiä rajoituksia, joilla hankaloittaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjä ei syö voita, munia, maitoa, juustoa, maitojugurtteja tai kermaa, lihaa, kalaa, ei edes gelatiinia tms. Pitää ihan oikeasti miettiä, mitä voi esim. leipoa. Onneksi nykyään on kaurakermat sun muut, mutta aina löytyy lisäksi keliaakiioita, pähkinäallergikkoja ym ym ym ym joten hapankorppujakaan ei voi laittaa kahvileiväksi. Styroxlevyjä (maissikakut) ehkä voisi. Sienet? No ainakin yksi ei syö sieniä. Pastaa useimmat syövät, perunoitakin. Sienikeitto kauramaitoon ja sienirisotto sopivat useimmille sekä juurespaistokset, maissit, grillatut sienet yms.
Kasvissyöjä voi syödä voita, munia, maitoa, juustoa, maitojugurtteja tai kermaa. Vegaani ei.
Voi, muna, maito, juusto, jogurtti ja kerma eivät ole kasviksia. Jos niitä syö, ei ole kasvissyöjä.
Vuosi on 2020 ja tämä asia on vieläkin jollekin epäselvää.
Kasvissyöjä ei syö lihaa.
Vegaani ei syö mitään eläinperäistä.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää ihmisten tarve luokitella itseään. Nautin siitä, että voin syödä ihan mitä haluan. Teen välillä kasvisruokaa ja välillä liha- tai kalaruokia. Koen olevani onnekkaassa asemassa, kun minulla tai perheelläni ei ole allergioita, joiden takia joutuisi rajoittamaan ruuanlaittoa. En siis aio itse keksiä rajoituksia, joilla hankaloittaa elämää.
Tämä oli yksi typerimmistä kommenteista koko ketjussa, onnea. :D
Mitä jos kaikki eivät nauti liharuoista? Mitä jos he eivät koe lihan poisjättämistä ollenkaan hankaluutena, vaan ehkä jopa päinvastoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit syövät todella prosessoitua ruokaa, jota kutsuvat sitten terveelliseksi. Tofut, nyhtökaurat, hummukset, kaura- ja soijavalmisteet, jne.
Tekopyhää kutsua tällaista ruokaa terveelliseksi.
Hummus (Ilo):
Ainekset: Kikherne, vesi, seesamtahna, rypsiöljy, valkosipuli, suola, happamuudensäätöaine (sitruunahappo), säilöntäaine (sorbiinihappo).
VOI EI KAMALAA. Sitruunahappoa ja sorbiinijappoa, tosi kamalaa ja epäterveellista, hui kikherne.
Kauramaito (Juustoportti):
KAURApohja (vesi, gluteeniton suomalainen KAURA 10 %), rypsiöljy, kalsiumkarbonaatti, suola, riboflaviini, foolihappo, D2-vitamiini, B12-vitamiini.
KAURAA JA VETTÄ JA RYPSIÖLJYÄ OMG
Tofu (maustamaton Jalotofu):
Ainekset: luomu soijapapu (67 %), vesi.
PAPUA JA VETTÄ, soittakaa poliisille, NIIN PROSESSOITUA JA EPÄTERVEELLISTÄ
Vierailija kirjoitti:
Syön kotimaista rotukarjan lihaa, kotimaisia järvikaloja ja kotimaisia juureksia ja vihanneksia. Tämän terveellisempää ja eettisempää ruokaa ei ole suomalaiselle.
Suomessa on maailman puhtaimmat järvet ja ihmiset eivät ymmärrä syödä kalaa. Ulkomailta rahdataan superfoodeja ja soijasotkuja ja sitten kuvitellaan syövän terveellisesti hyvällä omallatunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit ummistavat korvansa aina kun puhutaan esim heidän trendilattekahviinsa kaadettava ruotsalaisen kaurajuoman järkevyydestä. Mustaa kahvia vegaani ei ikinä juo eikä halua kuulla miten kauran tehoviljely tuhoaa hyönteisiä.
Mä kyl juon kahvini aina mustana. :)
Kahvipensas kasvaa mullassa. Multaa lannoitetaan paskalla. Kuolleet kasvinosat mullaksi muuttuessaan ovat matojen paskaa. Pölyttämisen hoitavat hyönteiset. Miten vegaani voi juoda kahvia, kun siinä hyödynnetään eläimiä niin suuresti? Tai itse asiassa miten vegaani voi syödä yhtään mitään?
Kaalikeitto ja kaalilaatikko ja näistä muodustuneet ulostuneet suolikaasut ne on hottia!
Ei mua ainakaan voisi vähempää kiinnostaa mitä muuta tekevät ja ajattelevat ym.