Miksi minun kasvissyöntini on sinulle ongelma?
Ihmettelen usein miksi ventovieraita häiritsee tai ärsyttää se että olen kasvissyojä? En tee asiasta numeroa, en paasaa muille, toki vastaan jos kysytään onko minulla ruokarajoitteita mutta en vaadi erikoiskohtelua. Jos kasvisvaihtoehdon valmistaminen on liian vaikeaa niin otan omat eväät tai syön mitä kasvislisukkeita nyt sattuu olemaan saatavilla.
Täällä AV:llakin veget saa jatkuvasti vittuilua ja usein vielä aika agressiivista vittuilua osakseen. Mun on kauhean vaikea ymmärtää sitä, mulle itselleni muiden ihmisten ruokavaliot on yhdentekeviä.
Jos kutsun illallisvieraita niin tottakai kysyn etukäteen ruokarajoitteet ja valmistan ruokaa jota kaikki voi syödä, mutta lihaa en kokkaa. En ensinnäkään voisi maistaa sitä ja varmistaa että se on varmasti hyvää enkä ole vielä koskaan tavannut ihmistä joka olisi allerginen kaikille kasvikunnan tuotteille, teen sitäpaitsi ihan superhyvää ruokaa joten mun ruokapöydästä ei kenenkään tarvitse lähteä nälkäisenä tai epätyytyväisenä
Kerro siis vihainen lihansyöjä miksi sinua suututtaa että kaikki eivät halua syodä lihaa?
Olen ollut kasvissyöjä 30 vuotta. Kerran minulta ihan aikuinen mies kysyi ruokapöydässä, että onko minulla anorexia nervosa kun en syö paahtopaistia. Hän meni täysin tolaltaan kun vastasin kieltävästi ja kerroin olevani kasvissyöjä.
Sitten hän harmitteli ÄÄNEEN sitä, että juuri minä syön samassa pöydässä ruokaa yhdessä muiden kanssa! Olin siis keskustellut hieman vieressä istuvien kanssa mutta muuten syönyt salaattia, keitettyjä perunoituja ja gratnoitua kukkakaalia.
Ei kyllä itselleni tulisi mieleen lähteä jakamaan kenellekään ruokapöydässä diagnooseja. Sama mies oli syönyt meillä vuosien aikana vaikka kuinka usein. Hän ei vain ymmärtänyt sitä, että meillä mies tekee liharuoat ja minä teen kasvisruoat. Hän ei ollut vain tajunnut katsella lautastani aiemmin.
En ole mitenkään alipainoinen ja teki kyllä mieli sanoa, että olisit hyvilläsi kun paistia riittää sinulle enemmän. En jaksanut alkaa vääntää asiasta hänen kanssaan.