Miksi minun kasvissyöntini on sinulle ongelma?
Ihmettelen usein miksi ventovieraita häiritsee tai ärsyttää se että olen kasvissyojä? En tee asiasta numeroa, en paasaa muille, toki vastaan jos kysytään onko minulla ruokarajoitteita mutta en vaadi erikoiskohtelua. Jos kasvisvaihtoehdon valmistaminen on liian vaikeaa niin otan omat eväät tai syön mitä kasvislisukkeita nyt sattuu olemaan saatavilla.
Täällä AV:llakin veget saa jatkuvasti vittuilua ja usein vielä aika agressiivista vittuilua osakseen. Mun on kauhean vaikea ymmärtää sitä, mulle itselleni muiden ihmisten ruokavaliot on yhdentekeviä.
Jos kutsun illallisvieraita niin tottakai kysyn etukäteen ruokarajoitteet ja valmistan ruokaa jota kaikki voi syödä, mutta lihaa en kokkaa. En ensinnäkään voisi maistaa sitä ja varmistaa että se on varmasti hyvää enkä ole vielä koskaan tavannut ihmistä joka olisi allerginen kaikille kasvikunnan tuotteille, teen sitäpaitsi ihan superhyvää ruokaa joten mun ruokapöydästä ei kenenkään tarvitse lähteä nälkäisenä tai epätyytyväisenä
Kerro siis vihainen lihansyöjä miksi sinua suututtaa että kaikki eivät halua syodä lihaa?
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kasvisruokailu ei ole millään tavalla mulle ongelma. Syö vaikka pieniä kiviä ja käpyjä. Ei se mun elämääni vaikuta. Asia menee kuitenkin niin päin, että mun lihan syömiseni on SULLE ongelma. Sinä se haluat pakottaa kouluihin ja inttiin pakollisia kasvisruokapäiviä, vaadit lihalle korkeampaa verotusta ja saat tärinöitä siitä jos ravintolan kasvisruoka on pelkkä salaatti.
Kouluissa on jo nyt pakollisia kasvisruokapäiviä. Mun mielestä puuro ei ole liharuokaa, eikä pinaattiletut.
Pinaattiletut - oksettavat ällöt otukset - mahdollista vain Suomessa.
Noin yleisesti, ne ovat kyllä kasvissyöjiä jotka puuttuu muiden syömiseen. En ole koskaan nähnyt/kuullut että lihansyöjä olisi kovin käännyttämässä ruohonsyöjiä. Syökööt rauhassa jos haluavat.
Vastaus on helppo kun miettii rehellisesti.
Vihaiset lihansyöjät ovat tosiasiassa vihaisia ja ärsyyntyneitä itselleen, siihen että tietävät kyllä ettei lihansyönnissä (kauppojen tehotuotetut tuotteet) ole mitään eettistä eikä puolusteltavaa mutta kun eivät itse pysty lopettamaan kääntyy vihaisuus kasvissyöjää/vegaania vastaan koska alemmuudentunnossa, siinä että tuntee itsensä huonommaksi ja heikommaksi ei ole helppoa elää, on helpompaa yrittää vetää alas hyvin toimivaa ihmistä kuin myöntää oma alemmuutensa selkäsuoraisesti.
Jotkut ei ole tarpeeksi itserehellisiä.
Mun sekaruuassa on enemmän ja monipuolisemmin kasviksia kuin koulu/laitosruuan kasvisruuassa.
Kasvissyönnin ongelma on että laitosruoka on sen ideologian jäljiltä vielä enemmän pelkkää tärkkelysmössöä, ilman kunnon ravinteita. Itse en siitä kärsi, mutta kaikki sairaalaruokaa, kouluruokaa, päiväkotiruokaa, armeijaruokaa yms. Syömään joutuvat eivät saa ravinteikasta ruokaa senkään vertaa tämän ideologian vallattua laitoskeittiöiden ruokalistat.
Kasvissyöjä saa kasvisruokaa ideologisista syistä, mus limi saa ruokansa ilman sianlihaa ideologisista syistä, mutta minä en saa oman terveyteni kannalta tärkeää tärkkelyksetöntä, kasvispainotteista sekaruokaa. Miten tämä on oikeudenmukaista?
Vierailija kirjoitti:
Tofua voivat kaikki syödä. Sillä voi korvata broilerin tms useista ruoista.
Mm. soija-allergikot eivät pysty syömään tofua.
Vierailija kirjoitti:
Vihaiset lihansyöjät ovat tosiasiassa vihaisia ja ärsyyntyneitä itselleen, siihen että tietävät kyllä ettei lihansyönnissä (kauppojen tehotuotetut tuotteet) ole mitään eettistä eikä puolusteltavaa mutta kun eivät itse pysty lopettamaan kääntyy vihaisuus kasvissyöjää/vegaania vastaan koska alemmuudentunnossa, siinä että tuntee itsensä huonommaksi ja heikommaksi ei ole helppoa elää, on helpompaa yrittää vetää alas hyvin toimivaa ihmistä kuin myöntää oma alemmuutensa selkäsuoraisesti.
Ja sama ihan yleiselläkin tasolla, kaikkeen liittyen.
Eihän aidosti hyvät ihmiset voi olla kuin tekopyhiä esittäjiä koska ei voi myöntää että on parempiakin ihmisiä kuin itse, monessa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi meistä kasvissyöjistä ei tykätä? 😭"
Vegaanin lounas:
Kukkakaalicurry (perunaa, kukkakaalia ja currykastiketta [mausteet, tärkkelys vesi, palmuöljy]
Syön kotimaista rotukarjan lihaa, kotimaisia järvikaloja ja kotimaisia juureksia ja vihanneksia. Tämän terveellisempää ja eettisempää ruokaa ei ole suomalaiselle.
"lihaa en kokkaa. En ensinnäkään voisi maistaa sitä"
Niinpä niin, niin tietenkin.
Vegaanit jotka väittävät että heitä inspiroi eläintensuojelu ovat tekopyhiä. Veganismi on laiskinta mahdollista eläinten suojelun edistämistä. Jos oikeasti välittäisi tuotantoeläimistä, haluaisi edistää eettistä lihantuotantoa. Ja tekisi konkreettisia asioita sen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalle se ongelma on. Netissä vaan korostuu kaiken maailman mielenterveyshäiriöiset ölisijät jotka purkaa pahaa oloaan millon mihinkin. Mikään nettikeskustelu ei koskaan tulis toimia aloitteena tällaiselle keskustelulle. Se jos sinulle siitä säännööllisesti päin naamaa valitettaisiin niin sen vielä ymmärtäs.
Mä en ole ap mutta jos jossain on ilmennyt että mä olen vegaani niin se on todella monelle ongelma, sitä kyseenalaistetaan ja ihmiset pitävät minua tyhmänä. Päin naamaa.
Tää tuntuu myös riippuvan aika paljon ihmisen asuinpaikasta miten vegaanisuuteen suhtaudutaan. Itse asun miljoonakaupungissa ulkomailla ja kukaan ei korvaansa heilauta jos kerrot olevasi vegaani. Mutta mitä syrjäisemmälle seudulle menet, sitä kielteisimmin yleensä vegaanisuteen suhtaudutaan.
Ensimmäistä kertaa täällä nyt kommentoin ton oman kommentin jälkeen vaikka ketjuja on tullut. Siis joo asun pienellä paikkakunnalla mieheni kanssa ja täällä ei arvosteta sitä jos et halua maitoa aterialla tai et vetele karjalanpaistia naamaan.
Ja lueskelin noita aikasempia keskusteluja esim nahkasohvista ja kaikista. Mun oma valinta olla vegaani oli siksi, koska se on terveellistä (ekologisuus ja eläinten massatuoton tuomat ongelmat on mulle vaan semmonen plussa). Mulle ei ole väliä mitä muut syövät ja voisin ostaa itselleni nahkasohvan. Eli siis mua ei todellakaan kiinnosta mitä te syötte tai kuinka elätte.
Jos kasvissyöjät osaisivat olla tuputtamatta aatettaan, voisin suhtautua heihin ihan neutraalisti.
Vierailija kirjoitti:
Joku taas ei ymmärrä, että myös kasvienviljely on tehotuotantoa.
Vierailija kirjoitti:
Vegaani ei syö hunajaa mutta kaiken maailman rehut, joita kasvatetaan lehmänpaskassa, kyllä kelpaavat. Vegaani ei pukeudu villaan, vaikka keritsemätön lammas kuolee lopulta liikavillansa alle, mutta hän voi kyllä pukeutua tekokankaisiin, jotka ovat öljypohjaisia. Mistäs se öljy taas tulikaan... Minusta vegaanit ovat päästään sekaisin.
Mä en oo ikinä tavannu tällasta vegaania josta just puhut jos ei lasketa tota hunajaa. Nää on taas näitä...
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit ummistavat korvansa aina kun puhutaan esim heidän trendilattekahviinsa kaadettava ruotsalaisen kaurajuoman järkevyydestä. Mustaa kahvia vegaani ei ikinä juo eikä halua kuulla miten kauran tehoviljely tuhoaa hyönteisiä.
Mä kyl juon kahvini aina mustana. :)
Koska sekaravinnon syöjillä ei esiinny tiettyjen ravintoaineiden vähyyttä. Rajoitetuilla ruokavalioilla otetaan tarpeettomia riskejä, erityisesti lapsilla. On turhauttavaa sitten hoitaa ja arvioida tiloja, jotka olisivat helposti estettävissä. Liha/kala/kananmuna on järkevää ja normaalia edes pienessä määrin sisältyä ruokavalioon. Ihmisen keho tarvitsee sekaravintoa.
Kukin syö mitä syö. Mua häiritsee se, että moni mun vegaanituttavista kieltäytyy esimerkiksi villapaidoista, ja käyttävät sitten fleeceä, akryylia, sun muuta muovisontaa. Yhtään ei kiinnosta maailman muovijäte ja mikromuovit. Ei se eläinten suojelu auta mitään, jos niillä elukoilla ei kohta ole paikkaa missä elää.
Sen lisäksi mua ärsyttää se, että meille tullaan vain käymään, mutta jäädäänkin sitten yllättäen yöksi. Ei mulla ole ollut hajuakaan että pitäisi varautua ruokkimaan joku vegaani, kun puhe on ollut 1-2 tunnin vierailusta, enhän mä edes osaa tehdä mitään vegaanista ruokaa tuosta noin vaan. Tosin näissä tilanteissa ärsyttävää on oikeasti ollut huonot käytöstavat, jotka vain sattuvat yhdistymään ruokavalioon jota en osaa, joka tekee yllätysyökyläilyn tavallistakin hankalammaksi.
Mulle on ihan sama mitä kukakin syö, niin kauan kun siitä ruokavaliosta ei tehdä mulle ongelmaa. Itsekin olen sairauden takia ruokavaliolla, ja teen aina parhaani jotta muiden ei tarvitse sen takia vaivautua tekemään mitään tavallisesta poikkeavaa. Tai jos tarvii, kerron aina ajoissa asiasta, ja ohjeistan miten helpoimmalla pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Jännä ilmiö kyllä. Olen itse sekasyöjänä huomannut että kasvissyöjän tai vegaanin ruokavalio ärsyttää monia vaikka kasvissyöjä itse ei asiasta hiiskahtaisikaan. Tätä perustellaan sillä että kasvissyöjä aina mainostaa ruokavaliotaan ja etenkin tuputtaa sitä kokoajan kaikille. Olen pannut merkille että tuputtamiseksi koetaan jo se että kasvissyöjä menee eri jonoon ruokalassa ottamaan annoksensa.
"-Ootko sä joku kasvissyöjä vai?
-Joo olen.
-(Tähän väliin vaihtoehtoisesti joko pitkä sepustus siitä että miksi minä en ole tai sitten ihmisen valtavasta lihatuotteiden tarpeesta)."Selän takana sitten puhutaan kuinka kasvissyöjä taas mainosti ja tuputti ja ahdisti ja oikein paistetteli paremmuudessaan.
Näinhän se yleensä menee.
Kouluissa on jo nyt pakollisia kasvisruokapäiviä. Mun mielestä puuro ei ole liharuokaa, eikä pinaattiletut.