Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi minun kasvissyöntini on sinulle ongelma?

Vierailija
24.09.2020 |

Ihmettelen usein miksi ventovieraita häiritsee tai ärsyttää se että olen kasvissyojä? En tee asiasta numeroa, en paasaa muille, toki vastaan jos kysytään onko minulla ruokarajoitteita mutta en vaadi erikoiskohtelua. Jos kasvisvaihtoehdon valmistaminen on liian vaikeaa niin otan omat eväät tai syön mitä kasvislisukkeita nyt sattuu olemaan saatavilla.

Täällä AV:llakin veget saa jatkuvasti vittuilua ja usein vielä aika agressiivista vittuilua osakseen. Mun on kauhean vaikea ymmärtää sitä, mulle itselleni muiden ihmisten ruokavaliot on yhdentekeviä.

Jos kutsun illallisvieraita niin tottakai kysyn etukäteen ruokarajoitteet ja valmistan ruokaa jota kaikki voi syödä, mutta lihaa en kokkaa. En ensinnäkään voisi maistaa sitä ja varmistaa että se on varmasti hyvää enkä ole vielä koskaan tavannut ihmistä joka olisi allerginen kaikille kasvikunnan tuotteille, teen sitäpaitsi ihan superhyvää ruokaa joten mun ruokapöydästä ei kenenkään tarvitse lähteä nälkäisenä tai epätyytyväisenä

Kerro siis vihainen lihansyöjä miksi sinua suututtaa että kaikki eivät halua syodä lihaa?

Kommentit (261)

Vierailija
81/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kaikkien lihansyöjien pitäisi tehdä tutustumisretki teurastamoon, ja katsoa sen jälkeen, maistuuko liha. Myös tehobroilerikasvattamossa käynti tekisi hyvää. Viiden viikon elinkaari siellä tungoksessa broilereilla. Miten saatte ne kurkustanne alas, autuaan tietämättömyyden avulla.

Miten eläimen kärsimyksestä voisi seurata mitään hyvää, kuten terveyttä? Sisäelinosastolla näitä lihansyöjiä sitten kuusissakymmenissä alkaa olla.

Kannattaisi ajatella muitakin kuin itseä.

Lihan voi ostaa luomuna, samoin kananmunat

Vierailija
82/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kaikkien lihansyöjien pitäisi tehdä tutustumisretki teurastamoon, ja katsoa sen jälkeen, maistuuko liha. Myös tehobroilerikasvattamossa käynti tekisi hyvää. Viiden viikon elinkaari siellä tungoksessa broilereilla. Miten saatte ne kurkustanne alas, autuaan tietämättömyyden avulla.

Miten eläimen kärsimyksestä voisi seurata mitään hyvää, kuten terveyttä? Sisäelinosastolla näitä lihansyöjiä sitten kuusissakymmenissä alkaa olla.

Oikeastiko kuvittelet, että lihaa syövä sekasyöjä ei tiedä, että liha pitää te*rastaa? :D

Ei vaikuta tippaakaan minun syömisiini tutustumisretket te*rastamoihin (onko tullut mieleen, että ne te*rastamotyöntekijätkin syövät lihaa).

Itse olen harkinnut lihak*nien kasvattamista, te*rastaisin siis ihan itse sen syömäni lihan ja varmasti söisin hyvällä ruokahalulla :)

Ja joku tuolla puhui jostain nahkasohvan "löyhkästä", minusta nahka tuoksuu ihan järjettömän hyvältä. Nuuhkin aina uusia nahkahanskoja, kun ne tuoksuvat niin hyvältä. En siis väitä, etteikö niissä olisi ominaistuoksunsa, on toki, hyvä sellainen :)

Teurastus on paras osa tehotuotantoeläimen elämässä. Kärsimys loppuu. Vain todella naivi ihminen kuvittelee että tuo edellinen kommentti tarkoitti sitä teurastusta.

Jossa muuten siinäkin olisi kyllä monesti parannettavaa (esim. tapaus Paimio).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista että liha on luomua kun karja on syönyt luomuruokaa. Eläinten elinoloista se kertoo hyvin vähän.

Vierailija
84/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko kuvittelet, että lihaa syövä sekasyöjä ei tiedä, että liha pitää te*rastaa? :D

Ei vaikuta tippaakaan minun syömisiini tutustumisretket te*rastamoihin (onko tullut mieleen, että ne te*rastamotyöntekijätkin syövät lihaa).

Itse olen harkinnut lihak*nien kasvattamista, te*rastaisin siis ihan itse sen syömäni lihan ja varmasti söisin hyvällä ruokahalulla :)

Ja joku tuolla puhui jostain nahkasohvan "löyhkästä", minusta nahka tuoksuu ihan järjettömän hyvältä. Nuuhkin aina uusia nahkahanskoja, kun ne tuoksuvat niin hyvältä. En siis väitä, etteikö niissä olisi ominaistuoksunsa, on toki, hyvä sellainen :)

Teurastus on paras osa tehotuotantoeläimen elämässä. Kärsimys loppuu. Vain todella naivi ihminen kuvittelee että tuo edellinen kommentti tarkoitti sitä teurastusta.

Totta joo, eilen katselin laitumella laiduntavia lehmiä. Heillä oli useita hehtaareita tilaa laiduntaa. Osa loikoili auringossa, osa söi. Näytti niiden elämä kyllä aivan suunnattomalta kärsimykseltä, not.

Vierailija
85/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teurastamot, kanalat ja maitotilat on tuttuja. Samoin elintarviketuotantolaitokset. Suomessa on puhdasta, valvottua ja eettistä tuotantoa. Liha, kana ja maito on turvallista ja laadukasta.

Suomessa ruuantuotannossa eläimet eivät todellakaan kärsi.

Vierailija
86/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista että liha on luomua kun karja on syönyt luomuruokaa. Eläinten elinoloista se kertoo hyvin vähän.

Itse asiassa tuo ei pidä paikkaansa. Kannattaisiko ensin selvittää mitä kaikkea kaikkea luomutuotantoon vaaditaan, ennen kuin alkaa muille asiasta mutun varassa paasaamaan?

Vierailija
87/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet ratkaissut monomaanviljelyn ongelmat ruokavaliossasi? Tai kuinka eettisiä kulutusratkaisuja, vaatevalintoja tai lomamatkailua teet? Minua kiusaa nimittäin ainoastaan se kun kasvissyöjä tai vegaani automaattisesti olettaa jotenkin olevansa tiedostavampi ja eettisempi elämänratkaisuissaan, vaikka tuo ruokavalio on aika pieni nappula sillä pelilaudalla. Ja siis ärsyynnyn vain jos tästä tulee puhe ja lähdetään vertailemaan ja arvottamaan asioita, en itse lähde kaivelemaan.

Vierailija
88/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta joo, eilen katselin laitumella laiduntavia lehmiä. Heillä oli useita hehtaareita tilaa laiduntaa. Osa loikoili auringossa, osa söi. Näytti niiden elämä kyllä aivan suunnattomalta kärsimykseltä, not.

Ja kuinka suuri osa suomalaisten käyttämästä lihasta on tätä vapaana laiduntavaa lihaa? Aika moni ostaa mieluummin jauhelihansa noin kahdeksan euron kilohinnalla. Laiduntavan karjan jauheliha ~16 e/kg.

Vierailija
89/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Tuon takia. Moni sanoo olevansa vegetaristi, mutta ottaa sujuvasti kalaa ja muusia, kun niitä on tarjolla :D. Jos jokainen vieras osaisi kertoa, mitä saa ja mitä ei saa syödä, emännällä olisi helpompaa. Jos itse vaatisin erikoisruoat, ehdottomasti ottaisin raaka-aineet mukaani enkä vaivaisi emäntää laittamaan minulle erikseen ruokia. Enemmistö kuitenkin yleensä haluaa lihaa ja kalaa pääruoaksi. Proteiinipitoinen ja monipuolinen kasvisruoka on lätkäisty salaatti ja sämpylä. 

Vierailija
90/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjä ei syö voita, munia, maitoa, juustoa, maitojugurtteja tai kermaa, lihaa, kalaa, ei edes gelatiinia tms. Pitää ihan oikeasti miettiä, mitä voi esim. leipoa. Onneksi nykyään on kaurakermat sun muut, mutta aina löytyy lisäksi keliaakiioita, pähkinäallergikkoja ym ym ym ym joten hapankorppujakaan ei voi laittaa kahvileiväksi. Styroxlevyjä (maissikakut) ehkä voisi. Sienet? No ainakin yksi ei syö sieniä. Pastaa useimmat syövät, perunoitakin. Sienikeitto kauramaitoon ja sienirisotto sopivat useimmille sekä juurespaistokset, maissit, grillatut sienet yms. 

Vierailija
91/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tofua voivat kaikki syödä. Sillä voi korvata broilerin tms useista ruoista. 

Vierailija
92/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalle se ongelma on. Netissä vaan korostuu kaiken maailman mielenterveyshäiriöiset ölisijät jotka purkaa pahaa oloaan millon mihinkin. Mikään nettikeskustelu ei koskaan tulis toimia aloitteena tällaiselle keskustelulle. Se jos sinulle siitä säännööllisesti päin naamaa valitettaisiin niin sen vielä ymmärtäs.

Mä en ole ap mutta jos jossain on ilmennyt että mä olen vegaani niin se on todella monelle ongelma, sitä kyseenalaistetaan ja ihmiset pitävät minua tyhmänä. Päin naamaa.

Tää tuntuu myös riippuvan aika paljon ihmisen asuinpaikasta miten vegaanisuuteen suhtaudutaan. Itse asun miljoonakaupungissa ulkomailla ja kukaan ei korvaansa heilauta jos kerrot olevasi vegaani. Mutta mitä syrjäisemmälle seudulle menet, sitä kielteisimmin yleensä vegaanisuteen suhtaudutaan.

Vierailija
93/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjä ei syö voita, munia, maitoa, juustoa, maitojugurtteja tai kermaa, lihaa, kalaa, ei edes gelatiinia tms. Pitää ihan oikeasti miettiä, mitä voi esim. leipoa. Onneksi nykyään on kaurakermat sun muut, mutta aina löytyy lisäksi keliaakiioita, pähkinäallergikkoja ym ym ym ym joten hapankorppujakaan ei voi laittaa kahvileiväksi. Styroxlevyjä (maissikakut) ehkä voisi. Sienet? No ainakin yksi ei syö sieniä. Pastaa useimmat syövät, perunoitakin. Sienikeitto kauramaitoon ja sienirisotto sopivat useimmille sekä juurespaistokset, maissit, grillatut sienet yms. 

Kasvissyöjä voi syödä voita, munia, maitoa, juustoa, maitojugurtteja tai kermaa. Vegaani ei.

Vierailija
94/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teurastamot, kanalat ja maitotilat on tuttuja. Samoin elintarviketuotantolaitokset. Suomessa on puhdasta, valvottua ja eettistä tuotantoa. Liha, kana ja maito on turvallista ja laadukasta.

Tappaminen ei voi koskaan olla eettistä. 

Vierailija
95/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tofua voivat kaikki syödä. Sillä voi korvata broilerin tms useista ruoista. 

Ei broileria voi korvata tofulla eikä tofua broilerilla.

Vierailija
96/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tappaminen ei olisi eettistä, Suomessa puhuttaisiin nyt venäjää.

Vierailija
97/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki voi. Ne eläimet ovat ylipäätään saaneet kokea elämän lihansyöjien ansiosta.

Vierailija
98/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani ei syö hunajaa mutta kaiken maailman rehut, joita kasvatetaan lehmänpaskassa, kyllä kelpaavat. Vegaani ei pukeudu villaan, vaikka keritsemätön lammas kuolee lopulta liikavillansa alle, mutta hän voi kyllä pukeutua tekokankaisiin, jotka ovat öljypohjaisia. Mistäs se öljy taas tulikaan... Minusta vegaanit ovat päästään sekaisin.

Vierailija
99/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt kamalasti mutta ihan itse aiheutatte nuo reaktiot. En ole koskaan tavannut sekasyöjää joka meuhkaa ja paasaa ainoasta mahdollisesta ruokavaliosta. Te tunnutte tekevän sitä koko ajan.

Ja tuntuu että lihan poistuessa häviää myös huumorintaju. Kaikki tuntemani kasvissyöjät ovat olleet uskomattomia tiukkapipoja. Hellittäisitte vähän, se mainostaisi ruokavaliotanne paljon tehokkaammin kuin se ikävystyttävä saarnaus.

Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin. Lähes kaikissa vegeketjuissa on AINA jokunen sekaani, joka paasaa ja vauhkoaa siitä ainoasta oikeasta ruokavaliosta, sekaruokavaliosta.

Ite sekaanina pyrin ottamaan aina ruokavaliot huomioon, jos vaikka pidän illalliskutsuja tms. Ei ole oikeasti mitenkään vaikeaa tehdä maistuvaa kasvis/vegaaniruokaa, joka on monesti vielä aika yksinkertaista. Mun mielestä esimerkiksi gluteeniton ruoka on huomattavasti haastavampaa, sitä varten joutuu oikeasti miettimään esimerkiksi keittiön puhtauttakin.

Vierailija
100/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sinun takia on kaupan hyllyissä vähemmän tilaa norm tuotteille.