Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi minun kasvissyöntini on sinulle ongelma?

Vierailija
24.09.2020 |

Ihmettelen usein miksi ventovieraita häiritsee tai ärsyttää se että olen kasvissyojä? En tee asiasta numeroa, en paasaa muille, toki vastaan jos kysytään onko minulla ruokarajoitteita mutta en vaadi erikoiskohtelua. Jos kasvisvaihtoehdon valmistaminen on liian vaikeaa niin otan omat eväät tai syön mitä kasvislisukkeita nyt sattuu olemaan saatavilla.

Täällä AV:llakin veget saa jatkuvasti vittuilua ja usein vielä aika agressiivista vittuilua osakseen. Mun on kauhean vaikea ymmärtää sitä, mulle itselleni muiden ihmisten ruokavaliot on yhdentekeviä.

Jos kutsun illallisvieraita niin tottakai kysyn etukäteen ruokarajoitteet ja valmistan ruokaa jota kaikki voi syödä, mutta lihaa en kokkaa. En ensinnäkään voisi maistaa sitä ja varmistaa että se on varmasti hyvää enkä ole vielä koskaan tavannut ihmistä joka olisi allerginen kaikille kasvikunnan tuotteille, teen sitäpaitsi ihan superhyvää ruokaa joten mun ruokapöydästä ei kenenkään tarvitse lähteä nälkäisenä tai epätyytyväisenä

Kerro siis vihainen lihansyöjä miksi sinua suututtaa että kaikki eivät halua syodä lihaa?

Kommentit (261)

Vierailija
141/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit ummistavat korvansa aina kun puhutaan esim heidän trendilattekahviinsa kaadettava ruotsalaisen kaurajuoman järkevyydestä. Mustaa kahvia vegaani ei ikinä juo eikä halua kuulla miten kauran tehoviljely tuhoaa hyönteisiä.

Mä kyl juon kahvini aina mustana. :)

Kahvipensas kasvaa mullassa. Multaa lannoitetaan paskalla. Kuolleet kasvinosat mullaksi muuttuessaan ovat matojen paskaa. Pölyttämisen hoitavat hyönteiset. Miten vegaani voi juoda kahvia, kun siinä hyödynnetään eläimiä niin suuresti? Tai itse asiassa miten vegaani voi syödä yhtään mitään?

Oletko jotenkin vammainen?

Vierailija
142/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä ilmiö kyllä. Olen itse sekasyöjänä huomannut että kasvissyöjän tai vegaanin ruokavalio ärsyttää monia vaikka kasvissyöjä itse ei asiasta hiiskahtaisikaan. Tätä perustellaan sillä että kasvissyöjä aina mainostaa ruokavaliotaan ja etenkin tuputtaa sitä kokoajan kaikille. Olen pannut merkille että tuputtamiseksi koetaan jo se että kasvissyöjä menee eri jonoon ruokalassa ottamaan annoksensa.

"-Ootko sä joku kasvissyöjä vai?

-Joo olen.

-(Tähän väliin vaihtoehtoisesti joko pitkä sepustus siitä että miksi minä en ole tai sitten ihmisen valtavasta lihatuotteiden tarpeesta)."

Selän takana sitten puhutaan kuinka kasvissyöjä taas mainosti ja tuputti ja ahdisti ja oikein paistetteli paremmuudessaan.

Vähemmistöön kuuluvan ei tarvitse kuin olla olemassa niin se on "tuputtamista"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjä ei syö voita, munia, maitoa, juustoa, maitojugurtteja tai kermaa, lihaa, kalaa, ei edes gelatiinia tms. Pitää ihan oikeasti miettiä, mitä voi esim. leipoa. Onneksi nykyään on kaurakermat sun muut, mutta aina löytyy lisäksi keliaakiioita, pähkinäallergikkoja ym ym ym ym joten hapankorppujakaan ei voi laittaa kahvileiväksi. Styroxlevyjä (maissikakut) ehkä voisi. Sienet? No ainakin yksi ei syö sieniä. Pastaa useimmat syövät, perunoitakin. Sienikeitto kauramaitoon ja sienirisotto sopivat useimmille sekä juurespaistokset, maissit, grillatut sienet yms. 

Kasvissyöjä voi syödä voita, munia, maitoa, juustoa, maitojugurtteja tai kermaa. Vegaani ei.

Voi, muna, maito, juusto, jogurtti ja kerma eivät ole kasviksia. Jos niitä syö, ei ole kasvissyöjä.

Googletappa mitä nykyään kasvissyöjä tarkoittaa ja miten eroaa vegaanista, jos olet noin pihalla.

Olut, Pepsi Max, sienet, pähkinät, spagetti ja viljatkaan eivät ole kasviksia ja kummasti vegetaristi noi niitä syödä ooooh.

Vierailija
144/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön kotimaista rotukarjan lihaa, kotimaisia järvikaloja ja kotimaisia juureksia ja vihanneksia. Tämän terveellisempää ja eettisempää ruokaa ei ole suomalaiselle.

Ei hyvä luoja.

Suomalainen liha EI OLE EKOLOGISTA eikä kovin eettistäkään. Tehotuotanto ei sitä ole.

Se Uudesta Seelannista roudattu kasvisproteiinin hiilijalanjälki on PALJON pienempi kuin sun lihan. Puhuttakaan Euroopassa tuotetusta soijasta ja muusta.

Eettisyys on kuule paljon enemmän kuin hiilijalanjälki.

Vierailija
145/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön kotimaista rotukarjan lihaa, kotimaisia järvikaloja ja kotimaisia juureksia ja vihanneksia. Tämän terveellisempää ja eettisempää ruokaa ei ole suomalaiselle.

Ei hyvä luoja.

Suomalainen liha EI OLE EKOLOGISTA eikä kovin eettistäkään. Tehotuotanto ei sitä ole.

Se Uudesta Seelannista roudattu kasvisproteiinin hiilijalanjälki on PALJON pienempi kuin sun lihan. Puhuttakaan Euroopassa tuotetusta soijasta ja muusta.

Lihantuontato Suomessa ei ole eettistä.

Aika kaukana eettisestä edes koko idea, että jäätävä määrä maata käytetään eläinten ruualsi, kun voisimme vaan syödä sen itse ja kasvattaa siellä omaa muutakin ruokaa.

Euroopassahan kasvatetaan sitä soijaa ja vaikka hernettä, josta tehdään kasvisproteiinia, joten ei nekään aina mistään Aasian orjapelloilta tule.

Vierailija
146/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ongelma ole. Ongelma on kuitenkin jos minut kutsutaan syömään ja kaikille muille on jotain mutta minulle ei.

Milloin tämmöinen tilanne on ollut ettei oikeasti ole ollut _mitään_ syötävää? Ilmoititko erityisruokavaliostasi?

En ole tuo jolta kysyit, mutta ajattelin kuitenkin vastata. Olin hiljattain vieraana pienehköissä ylioppilasjuhlissa, joissa ei kyllä kysytty etukäteen vierailta erityisruokavalioista, mutta päivänsankari tietää kyllä minun olevan kasvissyöjä. Luulen ettei hän ehkä ollut muistanut mainita asiasta juhlia järjestäneelle äidilleen, en tiedä kun en tietenkään tehnyt asiasta mitään numeroa. Juhlissa oli ensin suolainen kattaus, joka sisälsi kinkku- ja jauhelihapasteijoita, tonnikalasalaattia ja lohivoileipäkakun. Makeassa pöydässä oli sitten kermakakkua ja juustokakkuja. Makeita pystyin siis syömään koska en ole vegaani, mutta oli hiukan kiusallista palata suolaisen pöydän äärestä tyhjin käsin omaan pöytään.

Vierailija
147/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit syövät todella prosessoitua ruokaa, jota kutsuvat sitten terveelliseksi. Tofut, nyhtökaurat, hummukset, kaura- ja soijavalmisteet, jne.

Tekopyhää kutsua tällaista ruokaa terveelliseksi.

Tekopyhää puhua asiasta, josta ei oikeasti tiedä mitään. Hummus todella prosessoitua ruokaa? Sehän on soseutettua, maustettua kikhernettä. Tofu tehdään soijamaidosta samallalailla, kun juustomassa lehmänmaidosta. Ja soijamaito on soijapapua ja vettä, ja valmistusmetodi soijapapurouheen keittäminen ja tämän nesteen siivilöiminen. Ja nää kyllä oikeesti on terveellisiäkin. Ja näitä on valmistettu satoja, ehkä tuhansia vuosia jo.

Nyhtökaura oli noista ainoo, jota voi kutsua prosessoiduks ruuaks.

Vierailija
148/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kaikkien lihansyöjien pitäisi tehdä tutustumisretki teurastamoon, ja katsoa sen jälkeen, maistuuko liha. Myös tehobroilerikasvattamossa käynti tekisi hyvää. Viiden viikon elinkaari siellä tungoksessa broilereilla. Miten saatte ne kurkustanne alas, autuaan tietämättömyyden avulla.

Miten eläimen kärsimyksestä voisi seurata mitään hyvää, kuten terveyttä? Sisäelinosastolla näitä lihansyöjiä sitten kuusissakymmenissä alkaa olla.

Kannattaisi ajatella muitakin kuin itseä.

Oikeastiko kuvittelet, että lihaa syövä sekasyöjä ei tiedä, että liha pitää te*rastaa? :D

Ei vaikuta tippaakaan minun syömisiini tutustumisretket te*rastamoihin (onko tullut mieleen, että ne te*rastamotyöntekijätkin syövät lihaa).

Itse olen harkinnut lihak*nien kasvattamista, te*rastaisin siis ihan itse sen syömäni lihan ja varmasti söisin hyvällä ruokahalulla :)

Ja joku tuolla puhui jostain nahkasohvan "löyhkästä", minusta nahka tuoksuu ihan järjettömän hyvältä. Nuuhkin aina uusia nahkahanskoja, kun ne tuoksuvat niin hyvältä. En siis väitä, etteikö niissä olisi ominaistuoksunsa, on toki, hyvä sellainen :)

Älä tuo enää enempää typeryyttäsi ja empatiakykysi puutetta esiin. Ne teurastamotyöntekijät joo syövät lihaa varmaankin, mutta mietippä ovatko nyt välttämättä sieltä empaattisimmista päästä?

Vierailija
149/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit syvät todella prosessoitua ruokaa, jota kutsuvat sitten terveelliseksi. Tofut, nyhtökaurat, hummukset, kaura- ja soijavalmisteet, jne.

Tekopyhää puhua asiasta, josta ei oikeasti tiedä mitään. Hummus todella prosessoitua ruokaa? Sehän on soseutettua, maustettua kikhernettä. Tofu tehdään soijamaidosta samallalailla, kun juustomassa lehmänmaidosta. Ja soijamaito on soijapapua ja vettä, ja valmistusmetodi soijapapurouheen keittäminen ja tämän nesteen siivilöiminen. Ja nää kyllä oikeesti on terveellisiäkin. Ja näitä on valmistettu satoja, ehkä tuhansia vuosia jo.

Amen tälle.

Ja en ymmärrä tätä prosessoidusta ruuasta länkyttämistä. Sehän on yksi maailman parhaista keksinnöistä!

Ei leipä, pesto tai spagetti missään pellolla kasva.

Ei kai kukaan nyt mielummin eläisi maailmassa, jossa myydään vain perunaa ja kasviksia sellaisenaan + jotain lihakimpaleita.

Kyllä suuri osa ihmisistä tykkää jostain ”prosessoidusta ruuasta” kuten vaikka suklaasta, makkarasta ja siitä pastasta vaikka.

Vierailija
150/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit syvät todella prosessoitua ruokaa, jota kutsuvat sitten terveelliseksi. Tofut, nyhtökaurat, hummukset, kaura- ja soijavalmisteet, jne.

Amen tälle.

Ja en ymmärrä tätä prosessoidusta ruuasta länkyttämistä. Sehän on yksi maailman parhaista keksinnöistä!

Ei kai kukaan nyt mielummin eläisi maailmassa, jossa myydään vain perunaa ja kasviksia sellaisenaan + jotain lihakimpaleita.

Kyllä suuri osa ihmisistä tykkää jostain ”prosessoidusta ruuasta” kuten vaikka suklaasta, makkarasta ja siitä pastasta vaikka.

Ihminen ei tarvitse mihinkään prosessoituja suklaata, makkaraa ja pastaa.

Vierailija
151/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on maailman puhtaimmat järvet ja ihmiset eivät ymmärrä syödä kalaa. Ulkomailta rahdataan superfoodeja ja soijasotkuja ja sitten kuvitellaan syövän terveellisesti hyvällä omallatunnolla.

Kotimainen järvikala ei ole vegeuskovaisen mukaan trendikästä. Siitähän uskonnoissa on kysymys; kun järki loppuu niin usko alkaa.

Vierailija
152/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on maailman puhtaimmat järvet ja ihmiset eivät ymmärrä syödä kalaa. Ulkomailta rahdataan superfoodeja ja soijasotkuja ja sitten kuvitellaan syövän terveellisesti hyvällä omallatunnolla.

Kotimainen järvikala ei ole vegeuskovaisen mukaan trendikästä. Siitähän uskonnoissa on kysymys; kun järki loppuu niin usko alkaa.

Ei, vaan kala on eläinperäistä. Se on lihaa. Mikäköhän tässä mahtaa olla epäselvää, ei ruokavalioon mitään uskontoja tarvitse sekoittaa (tosin ne määrittelevät usein syömistä paljonkin).

Vierailija
153/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvä luoja.

Aika kaukana eettisestä edes koko idea, että jäätävä määrä maata käytetään eläinten ruualsi, kun voisimme vaan syödä sen itse ja kasvattaa siellä omaa muutakin ruokaa.

Euroopassahan kasvatetaan sitä soijaa ja vaikka hernettä, josta tehdään kasvisproteiinia, joten ei nekään aina mistään Aasian orjapelloilta tule.

Höpöhöpö. Sittenhän voitaisiin aidata kaikki vegaanit laitumelle syömään apilaa.

Vierailija
154/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amen tälle.

Kyllä suuri osa ihmisistä tykkää jostain prosessoidusta ruuasta” kuten vaikka suklaasta, makkarasta ja siitä pastasta vaikka.

Ihminen ei tarvitse mihinkään prosessoituja suklaata, makkaraa ja pastaa.

Ei tarvitsekaan! Olen niin samaa mieltä, mutta miten sä tähän liittyy?

Ei ihminen tarvitse sohvaa, telkkaria ja miljoonaa muuta asiaa, mutta kun me niistä niin tykätään.

Kyllähän moni terveellisempi asia on myös prosessoitu eikä suoraan pellolta...

Vierailija
155/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvä luoja.

Höpöhöpö. Sittenhän voitaisiin aidata kaikki vegaanit laitumelle syömään apilaa.

Mikä on höpö höpö?

Tuotteen hiilijalanjäljestä kuljetus on pari prosenttia, max 5 % vaikka se olisi tuotu 5000 km päästä.

Kai sä tajuat, että vaikka se lehmä on varsin iso eläin ja se syö sitä pellolla kasvatettua ruokaa? Sama pätee sikoihin, mutta lehmillä on isoin hiilijalanjälki.

Suomalaiset lehmät pieree ja päästää metaania siinä missä muutkin lehmät.

Suomen lehmien takia ei kaadeta sademetsää kuten Brasseissa, joten puolikas piste siitä.

Vierailija
156/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ongelma ole. Ongelma on kuitenkin jos minut kutsutaan syömään ja kaikille muille on jotain mutta minulle ei.

Milloin tämmöinen tilanne on ollut ettei oikeasti ole ollut _mitään_ syötävää? Ilmoititko erityisruokavaliostasi?

En ole tuo jolta kysyit, mutta ajattelin kuitenkin vastata. Olin hiljattain vieraana pienehköissä ylioppilasjuhlissa, joissa ei kyllä kysytty etukäteen vierailta erityisruokavalioista, mutta päivänsankari tietää kyllä minun olevan kasvissyöjä. Luulen ettei hän ehkä ollut muistanut mainita asiasta juhlia järjestäneelle äidilleen, en tiedä kun en tietenkään tehnyt asiasta mitään numeroa. Juhlissa oli ensin suolainen kattaus, joka sisälsi kinkku- ja jauhelihapasteijoita, tonnikalasalaattia ja lohivoileipäkakun. Makeassa pöydässä oli sitten kermakakkua ja juustokakkuja. Makeita pystyin siis syömään koska en ole vegaani, mutta oli hiukan kiusallista palata suolaisen pöydän äärestä tyhjin käsin omaan pöytään.

Ihan oikein sinulle. Häpeäsi olet ansainnut. Omissa yo-juhlissani ei ollut vegehömpötystä tarjolla. Gluteenittomat sekä laktoosittomat toki löytyivät, koska niiden taustalta löytyy oikea lääketieteellinen syy välttää niitä, ja toki eivät ole hyväksi kenellekään.

Vierailija
157/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvä luoja.

Mikä on höpö höpö?

Tuotteen hiilijalanjäljestä kuljetus on pari prosenttia, max 5 % vaikka se olisi tuotu 5000 km päästä.

Kai sä tajuat, että vaikka se lehmä on varsin iso eläin ja se syö sitä pellolla kasvatettua ruokaa? Sama pätee sikoihin, mutta lehmillä on isoin hiilijalanjälki.

Suomen lehmien takia ei kaadeta sademetsää kuten Brasseissa, joten puolikas piste siitä.

Eettisyys on todella paljon muutakin kuin sinun hiilijalanjälkesi. Itseasiassa paljon enemmän muuta kuin metaanipäästöt.

Vierailija
158/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein sinulle. Häpeäsi olet ansainnut. Omissa yo-juhlissani ei ollut vegehömpötystä tarjolla. Gluteenittomat sekä laktoosittomat toki löytyivät, koska niiden taustalta löytyy oikea lääketieteellinen syy välttää niitä, ja toki eivät ole hyväksi kenellekään.

Ois kiva saada perustelu tuolle että gluteeni ja laktoosi ei ole hyväksi kellekään.

Vierailija
159/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvä luoja.

Tai puhumattakaan suomalaisesta härkäpavusta tai kaurasta... Hiilijalanjälki on todella mitätön eikä eettisiä ongelmia. 

Vierailija
160/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvä luoja.

Mikä on höpö höpö?

Eettisyys on todella paljon muutakin kuin sinun hiilijalanjälkesi. Itseasiassa paljon enemmän

muuta kuin metaanipäästöt.

Mitä sä sössäät?

Eläinten systemaattinen tappaminen ei ole eettistä. Joku hiton soijan kasvattaminen tuppaa olemaan ihan jees.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi