Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi minun kasvissyöntini on sinulle ongelma?

Vierailija
24.09.2020 |

Ihmettelen usein miksi ventovieraita häiritsee tai ärsyttää se että olen kasvissyojä? En tee asiasta numeroa, en paasaa muille, toki vastaan jos kysytään onko minulla ruokarajoitteita mutta en vaadi erikoiskohtelua. Jos kasvisvaihtoehdon valmistaminen on liian vaikeaa niin otan omat eväät tai syön mitä kasvislisukkeita nyt sattuu olemaan saatavilla.

Täällä AV:llakin veget saa jatkuvasti vittuilua ja usein vielä aika agressiivista vittuilua osakseen. Mun on kauhean vaikea ymmärtää sitä, mulle itselleni muiden ihmisten ruokavaliot on yhdentekeviä.

Jos kutsun illallisvieraita niin tottakai kysyn etukäteen ruokarajoitteet ja valmistan ruokaa jota kaikki voi syödä, mutta lihaa en kokkaa. En ensinnäkään voisi maistaa sitä ja varmistaa että se on varmasti hyvää enkä ole vielä koskaan tavannut ihmistä joka olisi allerginen kaikille kasvikunnan tuotteille, teen sitäpaitsi ihan superhyvää ruokaa joten mun ruokapöydästä ei kenenkään tarvitse lähteä nälkäisenä tai epätyytyväisenä

Kerro siis vihainen lihansyöjä miksi sinua suututtaa että kaikki eivät halua syodä lihaa?

Kommentit (261)

Vierailija
61/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkun yksittäisen henkilön kasvissyönti on huihai. Mutta minua ärsyttää se, että kaupoissa on valtavasti kaiken maailman vegetuotteita! Hakemalla saa hakea, että löytää normaalitavaraa.

Tämä vitsihän on Sami Hedbergiltä varastettu.

Sorry, mutta se ei ollut mikään vitsi, ja tuosta Hedbergistä en tiedä muuta kuin nimen! Asun toisessa maassa ja todellakin ärsyttää tuo vegetuotteiden tulva.

Ok no ei oo varmaan elämä helppoo jos noin pienestä ärsyyntyy.

Vierailija
62/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyönti tuhoaa ravintoloiden katteen ja ajaa firmat konkursiin.

Ai.

Täällä Helsingissä on jopa ravintoloita joissa tarjotaan lähinnä kasvisruokaa. Mitenköhän sitten pysyvät pystyssä?

Ei ne pysykään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit syövät todella prosessoitua ruokaa, jota kutsuvat sitten terveelliseksi. Tofut, nyhtökaurat, hummukset, kaura- ja soijavalmisteet, jne.

Tekopyhää kutsua tällaista ruokaa terveelliseksi.

Eipä se ruoan prosessointi itsessään tee mistään epäterveellistä vaan se, että prosessoinnin yhteydessä usein lisätään kaikkea epäterveellistä ja poistetaan terveellistä. Tämän vuoksi mm. prosessoitu valkoinen vehnä on huonompaa kuin kokojyvä. Perunan pilkkominen on jo tavallaan ruoan prosessointia.

Vierailija
64/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mummu kutsuu syömään lihakeittoa niin se sitten syödään loppuun oli sitten sekaani tai vekaani, eikä ruveta pyörittelemään lihanpaloja lautasella.

Jep kaikki vanhat ihmiset on tyhmiä ja dementoituneita vammaisia ne ei pysty käsittämään mitään sellaista konseptia kuin vaikka kasvissyönti.

Vierailija
65/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi koti, uskonto, isänmaa ja makkara - tyyppi suivaantui kommentistani niin että poistatti sen.

Hän siis on yksi niistä jotka eivät kestä mitään muutosta missään asiassa ja hän näkee erilaiset valinnat hyökkäyksenä itseään vastaan. Kerta kaikkiaan vastenmielinen ihmistyyppi.

Vierailija
66/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ongelma ole. Ongelma on kuitenkin jos minut kutsutaan syömään ja kaikille muille on jotain mutta minulle ei.

Milloin tämmöinen tilanne on ollut ettei oikeasti ole ollut _mitään_ syötävää? Ilmoititko erityisruokavaliostasi?

Vierailija
67/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huolissani vegaanien aliravitsemuksesta. Esimerkiksi eivät saa tarpeeksi tiettyjä omega-3 rasvahappoja, koska eivät syö kalaa. Myös B-vitamiinista tulee helposti puutosta. Fermentoimaton soijakin on haitallista monelle.

Vegaaneilla on usein todella ryppyisen ja harmahtavan värinen iho ja muutenkin olemus jotenkin aliravittu ja epäterve.

Et ole huolissasi, et tunnista vegaania ulkonäön perusteella eikä sinua kiinnosta kuin alentuvasti holhptq itseäsi fiksumpia.

Hiukan huvittava väite, kun monilla vegaaneilla on puutosta aivoille tärkeistä omega-3 rasvahapposista. Sekasyöjät ovat jo tämän vuoksi lähtökohtaisesti fiksumpia.

:DD Yksi ruokalusikallinen rypsiöljyä kattaa suositusten mukaisen määrän omega-3 rasvahappoa. Tosin sinähän nyt olet aivan selkeä trolli eli aika turhaa sinulle on vastailla.

Rypsiöljy ei sisällä ollenkaan EPA:a ja DHA:ta. Lähes kaikki sen sisältämästä alfalinoleenihaposta käytetään energiaksi.

Varmaa tarttee taviksen laskee jotain helvetin epoja ja dehoja :D vähän nyt järkee tähä touhuu. Joo jotkut voimanostajat saattaa noita ottaa ravintolisänä mutta ei ne suurinta osaa ihmisistä koske. Hyvin näyttää puntit nousevan vegaaneillakin ihan maailman huipputasolle asti. Tähän kun vielä ottaa huomioon, että asiantuntijoiden mukaan vegaaninen ruokavalio on täysin terveellinen oikein koostettuna sen pitäs kaikille riittää ja asiasta väittely netissä on täyttä ajanhukkaa.

Ei kalaa syövän sekasyöjän tarvitsekaan laskea, sillä hän saa niitä kalasta. Jos kasvissyöjä ei syö kalaa (tai merilevää), niin homma on vähän toinen. Ne huippupunttaajat käyttävät roinaa ja merilevästä valmistettuja EPA- ja DHA-valmisteita.

Vierailija
68/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten mutta kun jotkut kuvittelevat että millainen rahansa rehunsyönti on pelkästään terveellistä eikä tunneta lainkaan esim. aminohappokoostumuksia.

Vierailija
69/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ongelma ole. Ongelma on kuitenkin jos minut kutsutaan syömään ja kaikille muille on jotain mutta minulle ei.

Milloin tämmöinen tilanne on ollut ettei oikeasti ole ollut _mitään_ syötävää? Ilmoititko erityisruokavaliostasi?

Saivartele ihan vapaasti. Syön normaalia ruokaa. Ja ei, onneksi tuollaista tilannetta ei ole tullut, mutta jos tulisi niin voin sanoa että vetäisin herneen nokkaan.

Vierailija
70/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa "...ruokaa, jota kaikki voi syödä, mutta lihaa en kokkaa"?

Mitä laittaisit, jos sanoisin listani: ei kermankorvikkeita eli esim kaurakermaa, ei rypsi/rapsi/auringonkukkaöljyä, ei karrageenia, ei natriumglutamaattia, ei hiivauutetta, ei soijaa, ei bataattia, ei riisiä, ei maissia, ei gluteenia?

No se tarkoitaa että ruokaa jota kaikki vieraat voivat syödä. Miksi haluaisit vegekokin kokkaavan sulle lihaa?

Kysyisin ensialkuun sulta ideoita ruokalajeista, jos ei sinulla niitä olisi niin sitten valmistaisin tilanteesta ja vuodenajasta riippuen esimerkiksi peruna-kukkakaalicurrya ja naan-leipää gluteenittomista jauhoista tai myskikurpitsakeittoa, mustapapupihvejä ja perunamuussia sienikastikkeella, kauraomenapaistosta vaniljakastikkeella (tarjolla normiversiota ja vegaanista versiota) tai vaikka sorbettia. 

Mutta toki paneutuisin illan menuun kunnolla, nyt vaan muutama nopea ajatus. 

Mutta voi sinua parkaa jos sinulla on oikeasti on noin paljon rajoitteita. 

Vierailija
71/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään uutta ei siedetä. Osa ihmisistä haluaa itsepäisesti elää menneisyydessä. Ja siis nimenomaan lähimenneisyydessä. Tämä tolkuton lihan mättäminen on tullut kuvaan vasta viime vuosikymmeninä.

Ennen lihaa syötiin pari kertaa viikossa, nyt pari kertaa päivässä. Ihmiset tukehtuvat ylipainoonsa ja silti porukka panikoi kuolevansa keripukkiin, jos ei saa lihaa joka päivä.

Vierailija
72/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on ollut 20 vuotta ovo-lakto-vegaani, eikä asia ole ollut koskaan minulle ongelma. Olen itsekin ruokarajoitteinen, en syö teko-ruokaa. Eli ei lihan eikä maidon korvikkeita. Minua ei haittaa että muut käyttävät soijakauranyhtöruokia, otan kyllä eväät mukaan jos näin on. Tätä vain ei jostain syystä haluta ottaa huomioon, ja se aiheuttaa ongelmia kun "kaikkihan syö soijaa ja kauraa ja siemeniä" joten vegaanius sopii kaikille. No ei syö. Toivoisin että kerrottaisiin etukäteen mistä ruoka aiotaan valmistaa, että osaisin varautua. En minäkään tee lapselleni saati jollekin toiselle kasvissyöjälle silakkapihvejä, vaan tomaattipihvejä, kun hän tulee kylään. 

Vierailija
73/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään uutta ei siedetä. Osa ihmisistä haluaa itsepäisesti elää menneisyydessä. Ja siis nimenomaan lähimenneisyydessä. Tämä tolkuton lihan mättäminen on tullut kuvaan vasta viime vuosikymmeninä.

Ennen lihaa syötiin pari kertaa viikossa, nyt pari kertaa päivässä. Ihmiset tukehtuvat ylipainoonsa ja silti porukka panikoi kuolevansa keripukkiin, jos ei saa lihaa joka päivä.

Paitsi että keripukki tulee c-vitamiinin puutteesta eikä sitä saa lihasta.

Vierailija
74/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mulle ongelma siksi, että teeskentelet olevasi kasvissyöjä, kun tulet kylään. Suunnittelen ja valmistan ruuat siis kasvissyöjää varten.

Olen kuitenkin nähnyt, että Lähikahvilassamme syöt hyvällä halulla kinkkusämpylöitä, lohileipiä jne. Naapurisi valmistama jauhelihamakaroonilaatikko maistuu sunulle myös oikein hyvin.

Olet siis vain säälittävä, huomionhakuinen ja yksinkertainen pelle.

Vierailija
75/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Historiaa on alettu jo kirjoittamaan uudelleen.

Vierailija
76/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että keripukki tulee c-vitamiinin puutteesta eikä sitä saa lihasta.

Vähän nyt huumorintajua, keripukki on hauska sana. Ymmärsit varmaan kuitenkin pointin.

Vierailija
77/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on mulle ongelma siksi, että teeskentelet olevasi kasvissyöjä, kun tulet kylään. Suunnittelen ja valmistan ruuat siis kasvissyöjää varten.

Olen kuitenkin nähnyt, että Lähikahvilassamme syöt hyvällä halulla kinkkusämpylöitä, lohileipiä jne. Naapurisi valmistama jauhelihamakaroonilaatikko maistuu sunulle myös oikein hyvin.

Olet siis vain säälittävä, huomionhakuinen ja yksinkertainen pelle.

Voi ei, jäin kiinni!

Vierailija
78/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Historiaa on alettu jo kirjoittamaan uudelleen.

Ei sitä nyt ole aloitettu. Ovathan vanhoilliset hokeneet vuosikymmeniä että ihmiset ovat aina mättäneet hervottomat määrät pelkkää lihaa ja perunaa. Se ei ole totta.

Vierailija
79/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalle se ongelma on. Netissä vaan korostuu kaiken maailman mielenterveyshäiriöiset ölisijät jotka purkaa pahaa oloaan millon mihinkin. Mikään nettikeskustelu ei koskaan tulis toimia aloitteena tällaiselle keskustelulle. Se jos sinulle siitä säännööllisesti päin naamaa valitettaisiin niin sen vielä ymmärtäs.

Mä en ole ap mutta jos jossain on ilmennyt että mä olen vegaani niin se on todella monelle ongelma, sitä kyseenalaistetaan ja ihmiset pitävät minua tyhmänä. Päin naamaa.

Aijaa korostatko jotenkin sitä vegaaniuttasi? Vegaanius taitaa muutenkin olla usein paljon muuta kuin pelkkä ruokavalio. Monella vegaanilla tähän liittyy jonkinlainen eläinten suojelu ja muu poliittinen toiminta.

Itse noudatan käytännössä vegaanista ruokavaliota mutta en koskaan sanoisi kenellekään olevani vegaani juur em. syystä.

Vegaanina saa kyllä oikeasti olla todella tarkkaan kaapissa. Ruokalassa on hyvä laittaa esim. parmesaanipurkista vähän "hämäystä". Hankalaa on esim. uusi nahkasohva. Olet siinä olohuoneessa vieraana katselet ihmeissäsi, eikö kukaan muu haista tuota lehmän raadon löyhkää. Tosiaalta olet kyllä varsin tietoinen, ettei asiasta kannata pukahtaakaan, jos halua välttyä ääriajattelijaleimalta.

Itsekin kun vegaaniseen ruokavalioon siirryin seurailin jonkin verran netistä kaiken maailman bloggaajia ja yleistä keskustelua. Aika mahdottomaksihan vegaaniuden noudattaminen menee, siksi luovutun suosiolla heti alkuunsa ja otin mukaan pelkän ruokavalion. Mieluiten puhusin vaikka kasviperäisestä ruokavaliosta mutta harmillisesti tämä termi "vegaaninen" on pesiytynyt puhekieleen ja kasvisruoalla sitten saatetaan tarkoittaa jotain missä on paljonkin eläinperäisiä tuotteita.

En nyt erikseen "noudata" vegaaniutta. Tottakai voin ostaa vegaanista pestoa ihan vain tukeakseni toimintaa tai karkkeja joissa ei ole liivatetta. Tuo, mitä sanoin nahkasohvasta, se nyt liittyy lähinnä siihen suoraan aistimukseen, se yksinkertaisesti haisee. Tuoteselosteita ei aktiivisesti seuraa. Jos nyt käyttää yksinkertaisia ruoka-aineita, ei siihen muutenkaan ole tarvetta.

Vierailija
80/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kaikkien lihansyöjien pitäisi tehdä tutustumisretki teurastamoon, ja katsoa sen jälkeen, maistuuko liha. Myös tehobroilerikasvattamossa käynti tekisi hyvää. Viiden viikon elinkaari siellä tungoksessa broilereilla. Miten saatte ne kurkustanne alas, autuaan tietämättömyyden avulla.

Miten eläimen kärsimyksestä voisi seurata mitään hyvää, kuten terveyttä? Sisäelinosastolla näitä lihansyöjiä sitten kuusissakymmenissä alkaa olla.

Kannattaisi ajatella muitakin kuin itseä.

Oikeastiko kuvittelet, että lihaa syövä sekasyöjä ei tiedä, että liha pitää te*rastaa? :D

Ei vaikuta tippaakaan minun syömisiini tutustumisretket te*rastamoihin (onko tullut mieleen, että ne te*rastamotyöntekijätkin syövät lihaa).

Itse olen harkinnut lihak*nien kasvattamista, te*rastaisin siis ihan itse sen syömäni lihan ja varmasti söisin hyvällä ruokahalulla :)

Ja joku tuolla puhui jostain nahkasohvan "löyhkästä", minusta nahka tuoksuu ihan järjettömän hyvältä. Nuuhkin aina uusia nahkahanskoja, kun ne tuoksuvat niin hyvältä. En siis väitä, etteikö niissä olisi ominaistuoksunsa, on toki, hyvä sellainen :)