Miksi minun kasvissyöntini on sinulle ongelma?
Ihmettelen usein miksi ventovieraita häiritsee tai ärsyttää se että olen kasvissyojä? En tee asiasta numeroa, en paasaa muille, toki vastaan jos kysytään onko minulla ruokarajoitteita mutta en vaadi erikoiskohtelua. Jos kasvisvaihtoehdon valmistaminen on liian vaikeaa niin otan omat eväät tai syön mitä kasvislisukkeita nyt sattuu olemaan saatavilla.
Täällä AV:llakin veget saa jatkuvasti vittuilua ja usein vielä aika agressiivista vittuilua osakseen. Mun on kauhean vaikea ymmärtää sitä, mulle itselleni muiden ihmisten ruokavaliot on yhdentekeviä.
Jos kutsun illallisvieraita niin tottakai kysyn etukäteen ruokarajoitteet ja valmistan ruokaa jota kaikki voi syödä, mutta lihaa en kokkaa. En ensinnäkään voisi maistaa sitä ja varmistaa että se on varmasti hyvää enkä ole vielä koskaan tavannut ihmistä joka olisi allerginen kaikille kasvikunnan tuotteille, teen sitäpaitsi ihan superhyvää ruokaa joten mun ruokapöydästä ei kenenkään tarvitse lähteä nälkäisenä tai epätyytyväisenä
Kerro siis vihainen lihansyöjä miksi sinua suututtaa että kaikki eivät halua syodä lihaa?
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Stand up-komiikkaa: Mistä tietää että joku on kasvissyöjä. No siitä kun se kertoo sen kaikille.
Crossfitiä harrastava vegaanilääkäri tapaa uuden henkilön. Mitä hän kertoo itsestään ensimmäisenä?
A) hän on vegaani
B) hän lääkäri
C) hän harrastaa crossfitiä
D) nimensä (tämä on väärä vastaus)
Vierailija kirjoitti:
Stand up-komiikkaa: Mistä tietää että joku on kasvissyöjä. No siitä kun se kertoo sen kaikille.
Taidat olla sellainen kävelevä vitsi ja kertonut tämän "vitsin" tuhansia kertoja niiden pikku-kalle-juttujen seassa.
Suurin osa ihmisistä on ihan helvetin tyhmiä ja helvetin kylmiä. Suurin osa ihmisistä syö lihaa.
Näillä asioilla täytyy olla yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalle se ongelma on. Netissä vaan korostuu kaiken maailman mielenterveyshäiriöiset ölisijät jotka purkaa pahaa oloaan millon mihinkin. Mikään nettikeskustelu ei koskaan tulis toimia aloitteena tällaiselle keskustelulle. Se jos sinulle siitä säännööllisesti päin naamaa valitettaisiin niin sen vielä ymmärtäs.
Mä en ole ap mutta jos jossain on ilmennyt että mä olen vegaani niin se on todella monelle ongelma, sitä kyseenalaistetaan ja ihmiset pitävät minua tyhmänä. Päin naamaa.
Aijaa korostatko jotenkin sitä vegaaniuttasi? Vegaanius taitaa muutenkin olla usein paljon muuta kuin pelkkä ruokavalio. Monella vegaanilla tähän liittyy jonkinlainen eläinten suojelu ja muu poliittinen toiminta.
Itse noudatan käytännössä vegaanista ruokavaliota mutta en koskaan sanoisi kenellekään olevani vegaani juur em. syystä.
Vegaanina saa kyllä oikeasti olla todella tarkkaan kaapissa. Ruokalassa on hyvä laittaa esim. parmesaanipurkista vähän "hämäystä". Hankalaa on esim. uusi nahkasohva. Olet siinä olohuoneessa vieraana katselet ihmeissäsi, eikö kukaan muu haista tuota lehmän raadon löyhkää. Tosiaalta olet kyllä varsin tietoinen, ettei asiasta kannata pukahtaakaan, jos halua välttyä ääriajattelijaleimalta.
Itsekin kun vegaaniseen ruokavalioon siirryin seurailin jonkin verran netistä kaiken maailman bloggaajia ja yleistä keskustelua. Aika mahdottomaksihan vegaaniuden noudattaminen menee, siksi luovutun suosiolla heti alkuunsa ja otin mukaan pelkän ruokavalion. Mieluiten puhusin vaikka kasviperäisestä ruokavaliosta mutta harmillisesti tämä termi "vegaaninen" on pesiytynyt puhekieleen ja kasvisruoalla sitten saatetaan tarkoittaa jotain missä on paljonkin eläinperäisiä tuotteita.
Mistä tiedät että tapaamasi ihminen on kasvissyöjä?
Hän kertoo sen sinulle heti puhe-etäisydelle päästyään.
Vitsi, mutta totta hyvin usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huolissani vegaanien aliravitsemuksesta. Esimerkiksi eivät saa tarpeeksi tiettyjä omega-3 rasvahappoja, koska eivät syö kalaa. Myös B-vitamiinista tulee helposti puutosta. Fermentoimaton soijakin on haitallista monelle.
Vegaaneilla on usein todella ryppyisen ja harmahtavan värinen iho ja muutenkin olemus jotenkin aliravittu ja epäterve.
Et ole huolissasi, et tunnista vegaania ulkonäön perusteella eikä sinua kiinnosta kuin alentuvasti holhptq itseäsi fiksumpia.
Hiukan huvittava väite, kun monilla vegaaneilla on puutosta aivoille tärkeistä omega-3 rasvahapposista. Sekasyöjät ovat jo tämän vuoksi lähtökohtaisesti fiksumpia.
:DD Yksi ruokalusikallinen rypsiöljyä kattaa suositusten mukaisen määrän omega-3 rasvahappoa. Tosin sinähän nyt olet aivan selkeä trolli eli aika turhaa sinulle on vastailla.
Rypsiöljy ei sisällä ollenkaan EPA:a ja DHA:ta. Lähes kaikki sen sisältämästä alfalinoleenihaposta käytetään energiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen huolissani vegaanien aliravitsemuksesta. Esimerkiksi eivät saa tarpeeksi tiettyjä omega-3 rasvahappoja, koska eivät syö kalaa. Myös B-vitamiinista tulee helposti puutosta. Fermentoimaton soijakin on haitallista monelle.
Vegaaneilla on usein todella ryppyisen ja harmahtavan värinen iho ja muutenkin olemus jotenkin aliravittu ja epäterve.
Höpö höpö. Kaikki tuntemani kasvissyöjät ovat erittäin valveutuneita ravitsemusasioista, juuri näiden pelottelujen vuoksi. Itse olen ollut yli 20 vuotta kasvissyöjä ja enimmäkseen syön vegaanisesti. Omegat saa merileväöljykapseleista, sitä samaa ne kalatkin syö. D-vitamiinitasot ja B12 olen mittauttanut useampaan otteeseen. Ainut missä ollut häikkää on ferritiini mutta se voi johtua monta päivää kestävistä kuukautisista. Rautaakin saa purkista.
Älkää tehkö itsestänne , niin isoa numeroa.Jokainen syö omiaan , niin ei tartte toisille tyrkyttää.Makuasioista ollaan just omaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ne jotka ei kerro niin niistä harvemmin tiedät että ne on kasvissyöjiä :D Itse en kyllä muista kertaakaan elämässäni tavanneeni ketään joka alkaisi heti kättelyssä korostamaan ruokavaliota, sen sijaan monta kasvissyöjää olen tavannut. Ehkä olen joku maaginen poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tunnistat lihansyöjän? Hän kertoo niin innokkaasti ikivanhoja kasvissyöjävitsejä, että ei edes älyä että sama vitsi on kerrottu ketjussa kolmesti viimeisen vartin aikana. Hän vain rakastaa omaa ääntään niin paljon, että mikään muu ei rekisteröidy. Sellainen isovatsainen hohottaja, tiedätte tyypin.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyönti tuhoaa ravintoloiden katteen ja ajaa firmat konkursiin.
Ai.
Täällä Helsingissä on jopa ravintoloita joissa tarjotaan lähinnä kasvisruokaa. Mitenköhän sitten pysyvät pystyssä?
Kasvissyöjät kertovat ruokailuistaan todella paljon.
Eräs kaverini, joka ei ole kasvissyöjä, mutta joka päätti vähentää lihan määrää ruokavaliossaan on sisällyttänyt puheeseensa mukaan sen "kasvissyönti-ideologian" eli korostetusti kertoo kaikista vegaanisista valinnoistaan ruokavaliossaan, vaikka ei yleisesti puhunut ruoasta ennen tuota.
Nytkään ei kerro, jos syö lihaa, mutta joka kerta, kun lautaselta löytyy härkistä, soijaa, boltseja tämä mainitaan.
Hyvät kasvissyöjät: minua ei ihan oikeasti kiinnosta tippaakaan, mitä sinä syöt.
Minun sukulaisiani ärsyttää jo se, että teen kasvisruokaa usein, ja se että liharuoassakin saatan osan lihasta korvata kasviksilla. Jo se on kamalaa, ja viimeksi meillä ollessaan oli kauheaa, kun lasagnessa ei ollut jauhelihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun yksittäisen henkilön kasvissyönti on huihai. Mutta minua ärsyttää se, että kaupoissa on valtavasti kaiken maailman vegetuotteita! Hakemalla saa hakea, että löytää normaalitavaraa.
Tämä vitsihän on Sami Hedbergiltä varastettu.
Sorry, mutta se ei ollut mikään vitsi, ja tuosta Hedbergistä en tiedä muuta kuin nimen! Asun toisessa maassa ja todellakin ärsyttää tuo vegetuotteiden tulva.
Vegaanit syövät todella prosessoitua ruokaa, jota kutsuvat sitten terveelliseksi. Tofut, nyhtökaurat, hummukset, kaura- ja soijavalmisteet, jne.
Tekopyhää kutsua tällaista ruokaa terveelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olethan myös yhtä huolissasi kala-allergisista?
Kyllä vegaani osaa huolehtia vitamiiniensa saannista, sinun ei tarvitse olla heistä huolissaa. Olisit enemmänkin huolissaan ylilihavista hese-mäkkäri -tyypeistä.
Ei se ongelma ole. Ongelma on kuitenkin jos minut kutsutaan syömään ja kaikille muille on jotain mutta minulle ei.
Olin menossa treffeille yhden miehen kanssa, sanoin syöväni ensin nopean välipalan. Mies kysyi että mitä aion syödä. Vastasin että vihiksen. Mies alkoi hei hirveän läyhäämisen että eiiii eiiii ei tuollaisia korvikkeita!!! Minä olin ihan kysymysmerkkinä. Miten niin korvike?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalle se ongelma on. Netissä vaan korostuu kaiken maailman mielenterveyshäiriöiset ölisijät jotka purkaa pahaa oloaan millon mihinkin. Mikään nettikeskustelu ei koskaan tulis toimia aloitteena tällaiselle keskustelulle. Se jos sinulle siitä säännööllisesti päin naamaa valitettaisiin niin sen vielä ymmärtäs.
Mä en ole ap mutta jos jossain on ilmennyt että mä olen vegaani niin se on todella monelle ongelma, sitä kyseenalaistetaan ja ihmiset pitävät minua tyhmänä. Päin naamaa.
Aijaa korostatko jotenkin sitä vegaaniuttasi? Vegaanius taitaa muutenkin olla usein paljon muuta kuin pelkkä ruokavalio. Monella vegaanilla tähän liittyy jonkinlainen eläinten suojelu ja muu poliittinen toiminta.
Itse noudatan käytännössä vegaanista ruokavaliota mutta en koskaan sanoisi kenellekään olevani vegaani juur em. syystä.
Olisi kyllä aika vaikeaa olla vegaani jos sitä ei koskaan sanoisi kenellekään!
Minä olen vegaani ja se ei ole koskaan ollut ongelma kenellekään muulle, ei myöskään minulle itselleni.
Aijoo sekasyöjät ei tee koskaan kirioitusvirhejitä xDDD Joo ei kande syödä rehuja pojat aivot lahoo vuodes xDDD