Palstailevat lääkärit; ilmoittaudutko, jos lentokoneessa kuulutetaan lääkäriä?
Kommentit (31)
Olen ollut lentokoneessa jossa matkustaja sai sydärit ja heti kuullutuksen jälkeen paikalle tuli lääkäri ja 2 hoitsua.
Silloin ainakin oli lentokoneessa astetta parempi ensiapulaukku ym ja hyvin saivat ukkelin pidettyä hengissä Helsinkiin asti.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 23:28"]Olen ollut lentokoneessa jossa matkustaja sai sydärit ja heti kuullutuksen jälkeen paikalle tuli lääkäri ja 2 hoitsua.
Silloin ainakin oli lentokoneessa astetta parempi ensiapulaukku ym ja hyvin saivat ukkelin pidettyä hengissä Helsinkiin asti.
[/quote]
Kuoliks se heti kun laskeuduitte vai vasta koneesta poistuttua?
Tietysti ilmoittaudun. Kahdesti on osunut eteen 15v sattunut. Ensimmäisellä kerralla kyseessä oli sydänkohtaus, toisella kertaa eräältä naiselta tuli lapsivedet.
Toivoisin, että myös sairaanhoitajat ilmoittautuisivat hieman innokkaammin, sillä se on aina eteenpäin.
Vanhaan hyvään aikaan joillakin lentoyhtiöillä oli käytäntö, että kyn check inissä ilmoitti olevansa lääkäri, pääsi busineksen puolelle istumaan, jos tilaa oli.
Eipä taida enää toimia näinä itsepalvelun aikoina...
Paljon olen lentänyt mutta vain kerran kohdalle osunut. Cabin crewn naisella oli melko paha vatsatauti/ruokamyrkytys, niin että piti arvioida tipan laittamisen tarvetta. Tietenkin ilmoittuduin heti, vaikka (aikaisempia postauksia sivuten) olenkin neurologi ja vielä enimmäkseen tutkijan työssä.
Kerran Usan lennolla joku mies sai sydänkohtauksen ja kuulutettiin lääkäriä. Suomalainen lääketieteen opiskelija ilmoittautui ja hoiti asiaa parhaansa mukaan perille saakka. Lentoemäntä kiitti avusta ja kertoi, että olipa hyvä kun tulit. Koneessa oli kyllä kolme amerikkalaista kardiologia mutta he eivät halunneet osallistua hoitoon.... olikohan pelko hoitovirheestä jenkkien maaperällä liian suuri (amerikkalainen kone=juridisesti usan maaperää). Toki jenkkilässäkin on ns samaritan law voimassa mutta kunnon juristi saa kyllä siitä huolimatta miljoonakorvausprosessin käyntiin, jos jotain menee pieleen. Ja jos jenkkilässä tulee hoitovirhesyyte, lääkärin kaikki varat ja kortit jäädytetään lakiprosessin ajaksi, vaikka olisi syytön virheeseen. Aika iso riski siis, vaikka olisit parhaasi yrittttänyt.
Lääkärit tärkeinä ja tohkeissaan.
Ensiaputaidot ovat tärkeitä meille jokaiselle. Jokainen osaa auttaa hädän hetkellä jos hallitsee ensiavun.
Mulle eräs jenkeissäkin töissä ollut lääkäri sanoi ettei siellä (jenkeissä siis) kukaan lääkäri pysähdy esim. onnettomuuspaikalle tms. koska siellä on yhä enenevässä määrin tapana, että varmuuden vuoksi vedetään oikeuteen, myös tällaiset auttamaan pysähtyneet jos vain ovat lääkäreitä. Myös sairaaloiden edessä lakitoimistojen lobbarit jakaa mainoksia, joissa luvataan ilmainen oikeudenkäynti ja vain voitosta tarvii maksaa provikat ja kysytään että oletko nyt ihan varma ettei jostain vain voisi vaatia korvauksia.
Eräskin gynekologi siellä lopetti uransa sillä hänen mukaansa näitä oikeusjuttuja varten otetut vakuutusmaksut oli niin kalliita ettei hänellä ollut niihin varaa.
Itse olen lääketieteen opiskelija ja kyllä varmaan ilmoittautuisin vaikka en vielä paljon osaakaan, suomalaisena se moraali kuitenkin vielä voittaa.
Lääkärit opiskelee ensin kuusi vuotta tavalliseksi lääkäriksi joita on terveyskeskuksissa ja sairaaloissa se jälkeen erikoistuu.
Kyllä se gynekologikin on joskus ollut yleislääkäri ja esim voinut olla elvytystilanteissa elvyttämässä suuremmalla todennäköisyydellä kuin maallikko. gynekologit tekevät leikkauksiakin. Tällöin gynekologin elvytys todennäköisesti on tehokkaampaa kuin maallikon jos on edes joskus elvyttänyt. Monelle tulee elvytyksessä yllätyksenä että esim rintalasta rusahtaa ja se voima millä pitää painella on aika iso. Joten lääkäri kuin lääkäri niin uskon elvytyksen olevan tehokkaampaa kuin täysin maallikolla.