Kun pk-työntekijä rikkoo salassapitovelvollisuutensa
Meille kävi niin, että pk-työntekijä alkoi puhumaan perheestämme asioita ulkopuolisen henkilön (jonkun vanhempi) kuullen. Nämä ovat asioita, joita sitoo vaitiolovelvollisuus. Kerroin työntekijälle tämän heti tapahtumahetkellä toisen vanhemman poistuttua.
Miten te menettelisitte asian suhteen. Veisittekö eteenpäin vai antaisitteko olla? Vielä ei tietoa, mitä vahinkoa tuosta meille aiheutuu, toiset vanhemmathan eivät ole vaitiolovelvollisia kuulemisistaan.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:17"]
Mitä vahinkoa teille voisi tuosta tietovuodosta koitua?
[/quote]
Mistä sen vielä tietää. Sen kuitenkin tietää, että muut vanhemmat eivät ole salassapitovelvollisia kuulemastaan. Ap
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:19"]
millainen asia oli kyseessä? Hyvä että sanoit asiasta heti saman tien, miten hoitaja reagoi?
Jotkut ovat vain todella tilannetajuttomia ja hölöttävät kummempia ajattelematta.
[/quote]
Asian luonteesta en sen enempää kerro. Eipä reagoinut kuin jotenkin heikosti puolustellen. Tilannetajuton tai hölöttävä luonne ei kyllä tätä selitä, kyse oli nöyryyttämisesta ja tahallisesta loukkaamisesta. Ap
Sanokaa jos olen väärässä, mutta eikö tuo ole jo rikos? Eli rikosilmoitus.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 21:57"]
Muista että pienistä on turha hermostua, jatkossa voi muuten käydä niin, että kanssasi ei puhuta koska pelätään joka sanan olevan vaitiolovelvollisuuden ylittävä.
[/quote]
Ovatko nämä yläpeukuttajat päiväkotihenkilöstöä?
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:23"]
[/quote]
Mistä sen vielä tietää. Sen kuitenkin tietää, että muut vanhemmat eivät ole salassapitovelvollisia kuulemastaan. Ap
[/quote]
Juoruilun kohteena oleminen on toki ärsyttävää, mutta kirjoituksestasi vain sai sen kuvan, että tiedon leviämisestä voi tulla jotain konkreettista vahinkoa. Kiinnostaa, mitä se voisi olla.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:23"]
[/quote]
[/quote]
Juoruilun kohteena oleminen on toki ärsyttävää, mutta kirjoituksestasi vain sai sen kuvan, että tiedon leviämisestä voi tulla jotain konkreettista vahinkoa. Kiinnostaa, mitä se voisi olla.
[/quote]
Eli tässä oli siis tarkoitus laittaa juoru kiertämään? Aiheuttaa konkreettista vahinkoa? Mikä taustalla sitten on? Onko työntekijä kateellinen tjsp?
Miksi et ap keskeyttänyt tuon pk-työntekijän puhetta heti, vaan odotit että tuo toinen vanhempi ensin poistuu paikalta? Olisit nyt lopettanut puheen joko sanomalla tai käsimerkein.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:56"]
Miksi et ap keskeyttänyt tuon pk-työntekijän puhetta heti, vaan odotit että tuo toinen vanhempi ensin poistuu paikalta? Olisit nyt lopettanut puheen joko sanomalla tai käsimerkein.
[/quote]
Siitä ei olisi ollut enää hyötyä. Yksi ainoa !!! tahallaan livautettu sana puheessa aiheutti tuon. Ap
Jos tarkoituksena oli loukata ja muuten vaan huuteli keskustelun ulkopuolisia asioita niin silloin hoitaja toimi selkeästi väärin.
Muuten olen kyllä miettinyt miten tuo vaitiolovelvollisuus toteutetaan. Meillä on tarhassa monta ryhmää ja luonnollisesti jokaisesta ryhmästä ei ole henkilökuntaa töissä loppuun asti. Aina kun osaston viimeinen lähtee hän antaa jäljelle jäävälle vihon, jossa lista paikalla vielä olevista lapsista. Lisäksi kertoo asiat, joita on syytä vanhemmille kertoa kun tulevat hakemaan. Ikinä en ole huomannut että millään tavalla yrittäisivät vältellä paikalla olevia vanhempia kun näitä tietoja vaihdetaan. Yleensä nämä on tietysti aika mitättömiä tyyliin: Ville ei ole nukkunut päikkäreitä ja lounaalla oli lempiruokaa, jota söi todella paljon eli ei kannata ihmetellä jos ei ruoka illalla maita. Mutta on siellä joukossa joskus niitäkin asioita, joita ei haluaisi koko kansalle kuulutettavan. Esim kerran kuulin että jos Kalle kyselee niin äiti on sisällä puhumassa elton ja osaston lto:n kanssa. Missä menee salassapidettävän raja?
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:10"]
Huomasiko työntekijä että toinen vanhempi on paikalla? Kuka aloitti keskustelun, sinä vai työntekijä? Kuinka vakavasti vaitiolovelvollisuus rikkoontui?
Muista että pienistä on turha hermostua, jatkossa voi muuten käydä niin, että kanssasi ei puhuta koska pelätään joka sanan olevan vaitiolovelvollisuuden ylittävä.
[/quote]
Oletko itse pk-työntekijä kun tuon puhumattomuuskortin otit esille?
Kyllä huomasi toisen olevan paikalla. Puhui metrin päässä kovalla äänellä. Koska itse olen vaitiolovelvollinen omassa työssäni, otan tämän rikkomisen siksikin vakavammin kuin ehkä joku muu. Itse aloitin keskustelun, mutta hän alkoi puhumaan tästä salattavasta asiasta ihan ilman syytä. Se ei liittynyt ollenkaan keskustelunavaukseeni. Ap
[/quote]
Muista että asiassa on aina kaksi puolta (enkä nyt mitenkään puolustele työntekijää). Sinun asia saattoi olla hänelle arkipäiväinen, mutta sinulle sellainen jota vahtaat ettei sitä sanota. Siksi kysyin onko asia kovin merkityksellinen. Esim. työntekijä sanoi sanan sokea ja sinun lapsesi on sokea. Asian jonka jokainen voi itse huomata, mutta periaatteessa lapsen vamma on salassapidettävä asia. Jos taas kyse oli vakavamman puoleisesta livautuksesta, sellaisesta jota ulkopuolinen ei voi mitenkään tietää, niin ota yhteys päiväkodin johtajaan ja selvittelette asiaa. Virheitä sattuu kaikille, valitettavasti. Kannattaa myös miettiä omaa asennettaan hoito- ja kasvatushenkilökuntaa kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 23:07"]
Missä menee salassapidettävän raja?
[/quote]
Sairausasiat, siis jos esim joku perussairaus, terapiat, perheen sosiaaliset asiat, perhesuhteissa tapahtuvat muutokset, erityistuen tarve, onko virikelapsi/työläisen lapsi. Nuo nyt esimerkiksi.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 23:11"]
Huomasiko työntekijä että toinen vanhempi on paikalla? Kuka aloitti keskustelun, sinä vai työntekijä? Kuinka vakavasti vaitiolovelvollisuus rikkoontui?
[/quote]
Kyllä huomasi toisen olevan paikalla. Puhui metrin päässä kovalla äänellä. Koska itse olen vaitiolovelvollinen omassa työssäni, otan tämän rikkomisen siksikin vakavammin kuin ehkä joku muu. Itse aloitin keskustelun, mutta hän alkoi puhumaan tästä salattavasta asiasta ihan ilman syytä. Se ei liittynyt ollenkaan keskustelunavaukseeni. Ap
[/quote]
Muista että asiassa on aina kaksi puolta (enkä nyt mitenkään puolustele työntekijää). Sinun asia saattoi olla hänelle arkipäiväinen, mutta sinulle sellainen jota vahtaat ettei sitä sanota. Siksi kysyin onko asia kovin merkityksellinen. Esim. työntekijä sanoi sanan sokea ja sinun lapsesi on sokea. Asian jonka jokainen voi itse huomata, mutta periaatteessa lapsen vamma on salassapidettävä asia. Jos taas kyse oli vakavamman puoleisesta livautuksesta, sellaisesta jota ulkopuolinen ei voi mitenkään tietää, niin ota yhteys päiväkodin johtajaan ja selvittelette asiaa. Virheitä sattuu kaikille, valitettavasti. Kannattaa myös miettiä omaa asennettaan hoito- ja kasvatushenkilökuntaa kohtaan.
[/quote]
Asiaa ei ilman tuota tahallista livautusta olisi voinut nähä. Jokaisen pitäisi kyllä tietää jättää tuollainen sanomatta, ihan jo hyvän maun rajoissakin. Asenteeni ja suhtautumiseni on ollut kyllä ihan asillista, samaa ei voi sanoa siltäpuolelta olleen. Ja vaikka asenteeni ei olisikaan ok, oikeuttaisiko se sitten tahalliseen livautteluun? Ap
Vaitiolovelvollisuus on pidettävä ja jo vahingossa lipsauttaminen on paha juttu. Ota yhteyttä kyseisen henkilön pomoon ja ota selvää miten asia laitetaan eteenpäin. Se, mitä asia koski se on ihan se ja sama kun se vaan kuuluu sen vaitiolovelvollisuuden piiriin. Ihmisillä on nykyään työmoraali löysällä ja onhan se typerää tuon tyypin kannalta että koittaa päteä tällä tavalla.Eikä tässä kohtaa pidä miettiä kyseisen henkilön tuntoja, epäluotettava työntekijä.
Jos asia oli todella arkaluontoinen, niin ota yhteys kuntasi päivähoidon esimieheen ja tee valitus. Kertoisin yhteydenotosta myös kyseiselle hoitajalle. Päivähoidon tarkoitus on palvella perheitä eikä nälviä niitä. Kuullostaa tosi törkeälle ton hoitajan käytös. Ei ole mitään oikeutta käyttäytyä noin.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 23:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Asiaa ei ilman tuota tahallista livautusta olisi voinut nähä. Jokaisen pitäisi kyllä tietää jättää tuollainen sanomatta, ihan jo hyvän maun rajoissakin. Asenteeni ja suhtautumiseni on ollut kyllä ihan asillista, samaa ei voi sanoa siltäpuolelta olleen. Ja vaikka asenteeni ei olisikaan ok, oikeuttaisiko se sitten tahalliseen livautteluun? Ap
[/quote]
Mikä yksi sana voi olla noin kamalaa perheesi kannalta? Jopa hyvän maun rajoissa?? Asenne ei oikeuta mihinkään, mutta tokihan metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. Omista teksteistäsi saa vähän sellaisen kuvan, että pk ei ennen tätä tapausta nauttinut yhtään sen korkeampaa luottamusta kuin nytkään.
En ymmärrä vastauksia, joissa annetaan ymmärtää, että "pienen" salattavan asian lipsauttaminen olisi ihan hyväksyttävää tavallaan. Ymmärtääkseni sairaaloissakaan ei lipsautella tahallaan pieniäkään terveysasioita juorun siemeniksi muien kuullen, isommista nyt puhumattakaan. Eikö näitä voi verrata?
Mitkään lipsauttelut ei ole hyväksyttävää, mutta joskus on varmasti hoitsuilla hankalaa kun monta vanhempaa hakee yhtäaikaa ja pitäis kertoa vanhemmille asioita joita muut ei saa kuulla. Sivumpaan ei voi mennä koska silloin jää lapset vahtimatta. Aamulla ihan sama juttu kun tulevat saman aikaisesti hoitoon lähes kaikki.
Vinkki AP:lle (ja muillekin) yleensä juoruilua ja ns. "vahinkoa" estää parhaten sillä että on avoin. Loppuviimeksi on äärettömän vähän asioita joista voi olla vahinkoa kun kyseessä on päiväkoti-ikäiset lapset.
Mieleen tulee lähinnä jokin vakava sairaus (hiv tmv.) ja noissakin asia on hieman kaksipiippuinen: kyllä, osa vanhemmista saattaisi alkaa sorsia lasta jolla on esim. tuo hiv, MUTTA toisaalta jokainen myös haluaa suojella omaa lastaan --> ihmisten olisi hyvä tietää sairaudesta ja ns. "varotoimista" joita tietyissä tilanteissa on syytä noudattaa.
Minulla itselläni on sairaus (lapseedesta saakka ollut) jota äitini ns. salaili, vaikka mitään syytä siihen eiollut (sairaus on tyyliä "astma"). Loppuviimeksi teini-iässä aloin itse puhua asiasta, enkä tänä päivänäkään ymmärrä miksei siitä olisi voinut puhua aina.
Mistä ap tietää että tämä henkilö ihan tahallaan haluaa aiheuttaa vahinkoa puhumalla tästä asiasta?
Miten tämä ap:n kuvailema tilanne eroaa esim siitä että sairaalahuineessa lääkäri/hoitaja puhuu yhdelle potilaalle niin että muut kuulevat mistä on kyse?
Rikkovatko sekin silloin vaitolovelvollisuutta?
[/quote]
no mitä nyt voi yleensäkin tuosta seurata? luottamus päiväkotiin heikkenee, muut vanhemmat voivat juoruta asiasta keskenään, arkaluontoinen tieto voi levitä, pahimmassa tapauksessa lapsi kuulee asiasta kavereiltaan.