Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työeläkeote - työnantaja jättänyt eläkemaksut maksamatta

Vierailija
04.04.2026 |

Tarkistin työeläkeotetta ja huomasin, että kaikkia työeläkkeitä ei ole ilmoitettu. Kyseinen firma on edelleen pystyssä.

Onko täällä kellään kokemusta asian korjaamisesta jälkeenpäin?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantajalla ei ole eläkevakuutusta, kyseessä on harmaa talous. Soita eläketurvakeskukseen, he yrittävät saada asian järjestykseen. Soita myös jos työnantaja ei ole ilmoittanut työeläkkeitä. 

Vierailija
2/17 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota eikö tuo olisi selvinnyt esitäytetystä veroilmoituksesta? Verotettavat tulot ja työeläketiedot menevät tulorekisteri-ilmoitusten perusteella. Kai olet vuosittain tarkastanut veroilmoituksen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työnantajalla ei ole eläkevakuutusta, kyseessä on harmaa talous. Soita eläketurvakeskukseen, he yrittävät saada asian järjestykseen. Soita myös jos työnantaja ei ole ilmoittanut työeläkkeitä. 

Kyseessä on vuosikymmeniä pystyssä ollut näkyvä yritys. Osan maksuista oli maksanut, mutta viimeiseltä työvuodelta ei ollenkaan. 

Soitan eläketurvakeskukseen.

Vierailija
4/17 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivat tulla myös viiveellä näkyviin noissa eläkeotteissa. Palkkakuitin pitäisi kertoa tämä asia tosiaan tikitilleen. 

Vierailija
5/17 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut maksamaan eläkemaksut omasta pussistasi takautuvasti.

Eikä tämä ole vitsi.

Vierailija
6/17 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota eikö tuo olisi selvinnyt esitäytetystä veroilmoituksesta? Verotettavat tulot ja työeläketiedot menevät tulorekisteri-ilmoitusten perusteella. Kai olet vuosittain tarkastanut veroilmoituksen?

Minulla oli välillä tosi paha masennus, että jotain on saattanut jäädä tarkistamatta. Nyt havahduin niitä tutkimaan.

Vierailija
7/17 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voivat tulla myös viiveellä näkyviin noissa eläkeotteissa. Palkkakuitin pitäisi kertoa tämä asia tosiaan tikitilleen. 

Tästä on jo 13 vuotta.

Vierailija
8/17 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko tuollaiseen asiaan, etenkään jos ja kun on kyseessä pitkäaikainen, vakaa työnantaja lähtökohtaisesti.

Vierailija
9/17 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudut maksamaan eläkemaksut omasta pussistasi takautuvasti.

Eikä tämä ole vitsi.

Kyllä ne voin maksaa. Vai voinko pyytää pystyssä olevaa firmaa sen tekemään?

Vierailija
10/17 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko tuollaiseen asiaan, etenkään jos ja kun on kyseessä pitkäaikainen, vakaa työnantaja lähtökohtaisesti.

Mistä voi johtua ettei ne ole työeläkeotteella? Onko joku voinut tietoja syöttää väärin.

En sanoisi, että ihan vakaa on, koska käynyt läpi yt neuvotteluita ja toimintaa on supistettu vuosien saatossa. Viime vuosina kai mennyt ihan hyvin.

Vierailija
11/17 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä meinaat ? 

"TyEL-vakuutuksen maksu perustuu työntekijöille maksamiisi palkkoihin. Saamme tarvittavat palkkatiedot tulorekisteristä. Laskemme TyEL-vakuutuksen maksun tulorekisteriin ilmoitettujen palkkatietojen perusteella."

Työnantajan ei pidä tehdä mitään muuta 

Vierailija
12/17 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä ensin Eläketurvakeskuksesta, sieltä saat tilanteeseesi asiallista tietoa. 

Vierailija
13/17 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysyä ensin Eläketurvakeskuksesta, sieltä saat tilanteeseesi asiallista tietoa. 

Kiitos, tämän teen.

Vierailija
14/17 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta, tosin siitä on kolmisenkymmentä vuotta aikaa. Huomasin 9 kuukauden katkon, jolloin hammaslääkärini oli ollut äitiyslomalla, en minä, vaan keskeytyksettä olin ollut k.o. hammaslääkäriaseman palkkalistoilla. Soitin eläkevakuutusfirmaan, epäilivät MINUN äitiyslomaani! ja kerroin tilanteen. Onneksi minulla oli kansioituna k.o. ajankohdan paperiset tiliotteet palkanmaksuineen. Lähetin ne ja eläkevakuutusmaksut korjattiin.

Saat asian korjattua!

Vierailija
15/17 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta, tosin siitä on kolmisenkymmentä vuotta aikaa. Huomasin 9 kuukauden katkon, jolloin hammaslääkärini oli ollut äitiyslomalla, en minä, vaan keskeytyksettä olin ollut k.o. hammaslääkäriaseman palkkalistoilla. Soitin eläkevakuutusfirmaan, epäilivät MINUN äitiyslomaani! ja kerroin tilanteen. Onneksi minulla oli kansioituna k.o. ajankohdan paperiset tiliotteet palkanmaksuineen. Lähetin ne ja eläkevakuutusmaksut korjattiin.

Saat asian korjattua!

Jatkan: minullakin meni monta vuotta ennenkuin huomasin. Opin, että kaikki paperit on syytä tarkistaa ASAP. On mahdollista korjata jälkikäteen!

Vierailija
16/17 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työeläke keskukseen soitto.(Ihmisen pitäisi koko elämä säästää,ei noilla ainakaan julkisen alan eläkkeillä tule kuin itku.)Suomen eläkkeet on huonoja.Nykyään palkat korkeat joissain viroissa.Palkka,ja eläke katto olisi paikallaan.Kuka tarvitsee ylisuuria rahoja.Pienituloinen ei toimeen tule palkalla eikä eläkkeillä se on niin väärin.Nyt on nähtävissä Mk euroon siirtyneiden eläke kertymät.Eipä naurata! Eihän noilla toimeentule muualla kuin Espanjassa .

Vierailija
17/17 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tämäkin selvä kuin pläkki jos se työantajalle tekemäsi lisäarvo olisi palkassasi josta sen itse maksaisit. Mutta onhan se melko ikävä palkkakuitista katso kun ensin menee 25% eläkeläisille ja sitten 35% pinnaa veroihin. Ja ovella on jo joku äspeeärrä ruinaamassa kärpässilmäisille lapsille, jotka ovat kuvissa kuin luuviuluja vaikka lämsimaissa ihmiset lihovat säästöliekillä.