Kumman pelastaisit? OMAN miehesi vai TOISEN lapsen?
Tässä on ensimmäinen oikeasti kimurantti kysymys. (minusta) Muut on olleet itsestäänselviä.
Kumman pelastaisit tulipalosta jos vain toisen voisit pelastaa: oman miehesi (tai vaimosi) vai toisen lapsen?
En pysty vielä itse vastaamaan kun mietin mitä vastaisin. Haluaisin vastata toisen lapsen. Mutta sitten tekisin omille lapsilleni pahimman mahdollisen asian mitä he voisivat kokea, menettäisivät oman isänsä. Olisiko omien lasteni suru vähemmän vai enemmän paha kuin toisen lapsen vanhempien suru? Toisaalta minusta lapsi pitäisi aina pelastaa ensin....lapsella on kaikki elämässä vielä edessä.
Palaan vastaamaan tähän myöhemmin itse, en vielä tiedä...
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 18:34"]
Minä taas luulen, että moni noin vastannut pelastaisi tosipaikan tullen kuitenkin sen lapsen, kun se lapsen (kyllä, vieraankin lapsen!, ja nyt oletan että se lapsi ei ole 16v) itku herättää vaistonvaraisesti suojelunhalua.
[/quote]
Ei minussa ainakaan herätä.
[/quote]
Ai, olet siis useinkin ollut tilanteessa, jossa pieni lapsi on ollut henkensä hädässä, kun osaat varmuudella sanoa?
[/quote]
Olen ollut tilanteessa, jossa vieras lapsi on ollut hyvin hätääntynyt ja äänekäs mutta ei varsinaisessa vaarassa. Eli voin varmuudella sanoa, että ainakaan itku ei herättänyt minkäänlaista suojelunhalua. -80
[/quote]
Entä kun tilanteessa on apua huutava ja itkevä lapsi vs. mies joka ei todennäköisesti itke tai muutenkaan pyydä apua?
Pelastaisin lapsen kun miehenikin luultavasti sanoisi, että pelasta ensin lapsi.
[/quote]
Onko se oikeasti niin vaikea uskoa, ettei kaikki ole heti pelastamassa toisten lapsia?
Mammat! Pitäkäähän lapsenne turvassa, niin kenenkään ei tartte tapatuttaa puolisoitaan teidän huolimattomuuden takia
Muistakaa nyt, että on se mieskin jonkun lapsi,jota jää vanhemmat kaipaamaan.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 21:22"]
Muistakaa nyt, että on se mieskin jonkun lapsi,jota jää vanhemmat kaipaamaan.
[/quote]
Minun mieheni ei ole enää, joten valinta on helppo?
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 18:34"]
Minä taas luulen, että moni noin vastannut pelastaisi tosipaikan tullen kuitenkin sen lapsen, kun se lapsen (kyllä, vieraankin lapsen!, ja nyt oletan että se lapsi ei ole 16v) itku herättää vaistonvaraisesti suojelunhalua.
[/quote]
Ei minussa ainakaan herätä.
[/quote]
Ai, olet siis useinkin ollut tilanteessa, jossa pieni lapsi on ollut henkensä hädässä, kun osaat varmuudella sanoa?
[/quote]
Olen ollut tilanteessa, jossa vieras lapsi on ollut hyvin hätääntynyt ja äänekäs mutta ei varsinaisessa vaarassa. Eli voin varmuudella sanoa, että ainakaan itku ei herättänyt minkäänlaista suojelunhalua. -80
[/quote]
Entä kun tilanteessa on apua huutava ja itkevä lapsi vs. mies joka ei todennäköisesti itke tai muutenkaan pyydä apua?
Pelastaisin lapsen kun miehenikin luultavasti sanoisi, että pelasta ensin lapsi.
[/quote]
Onko se oikeasti niin vaikea uskoa, ettei kaikki ole heti pelastamassa toisten lapsia?
[/quote]
Ei ole, mutta uskon silti teidän olevan vähemmistö.
Naurattaa ajatus perusfoorumipummista pelastamassa ylipäätään ketään.
Naurattaa ajatus perusfoorumipummista pelastamassa ylipäätään ketään.
Kyllä minä luulen, että tilanne mikä tahansa, lähtisin tosi tilanteessa pelastaan ensin lapsia avuttomimmasta alkaen, riippumatta siitä kenen ne ovat. Jos pitäisi kantaa ulos, ilman muuta lapsen, koska en minä miestäni jaksa kantaa.
Argh teitä jotka vastaatte jotain tyyliin "hmm täytyy kyllä sanoa että riippuu tilannetekijöistä, jos lapsi olisi yläkerrassa tulipalossa ja mies lähellä ulko-ovea niin ensiksi varmaan mies ja sitten lapsi ja jos toisinpäin niin sitten sama". EI KUN PELASTAT PUOLISOSI TAI LAPSEN. PISTE. Jokainenhan meistä haluaisi tuossa tilanteessa Spidermanin taidot ja paloletkun seitin tilalle, mutta tuollainen ihme jahkailu ei nyt tähän kysymykseen kuulu.
Miehenä vastaan, että vaimon pelastaisin. Hän on elämässäni paljon tärkeämpi kuin vieraan ihmisen lapsi.
Ne jotka pitävät kantaani paheksuttavana voivat miettiä kuinka monta lasta he voisivat pelastaa antamalla kaiken ylimääräisen kehitysapuun. Sillähän voi pelastaa montakin vierasta lasta esim. nälkäkuolemata (kuulemma karmea tapa kuolla) tai sairauksiin kuolemiselta.
Niin, moniko näin tekee, vaikka se on täysin mahdollista. Siinä sentään ei tarvitse edes tehdä valintaa puolison ja lapsen välillä, vaan oman elämän luksuksen ja useiden viattomien lasten elämän välillä. Sinne vaan lahjoituksia tekemään, lapset kiittävät.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 21:55"]
Miehenä vastaan, että vaimon pelastaisin. Hän on elämässäni paljon tärkeämpi kuin vieraan ihmisen lapsi.
Ne jotka pitävät kantaani paheksuttavana voivat miettiä kuinka monta lasta he voisivat pelastaa antamalla kaiken ylimääräisen kehitysapuun. Sillähän voi pelastaa montakin vierasta lasta esim. nälkäkuolemata (kuulemma karmea tapa kuolla) tai sairauksiin kuolemiselta.
Niin, moniko näin tekee, vaikka se on täysin mahdollista. Siinä sentään ei tarvitse edes tehdä valintaa puolison ja lapsen välillä, vaan oman elämän luksuksen ja useiden viattomien lasten elämän välillä. Sinne vaan lahjoituksia tekemään, lapset kiittävät.
[/quote]
No annatko itse kaiken ylimääräisen kehitysapuun?
Valelisin itseni bensalla ja hyppäisin liekkeihin ja huutaisin "TROLOLOLO" mennessäni.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 18:59"]
Oonkohan jotenkin tietämättäni masentunut, kun ensimmäinen ajatus oli, että pelastaisin ne molemmat ja jäisin itse kuolemaan.
Mulla on kyllä ollut "aina" sellainen ajatus tai tunne, että olen täällä muita varten, että mun elämäni tarkoitus on joko pelastaa jollain lailla joku merkittävä tai muuten uhrautua. Outoa. Voihan se olla, että tositilanteessa rakkaus elämään voittaisi kuitenkin ja pelastaisin pelkän lapsen ja sittenkin itseni.
[/quote]Ei tässä ole sellaista vaihtoehtoa että pelastat molemmat. Eli kumman pelastat?
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:03"]
[/quote]
En tietenkään. Olen avoimesti itsekäs ihminen. Lähipiiriä autan kyllä, mutta vain sen vuoksi, että hekin auttavat minua mikäli sitä tarvitsen. Se on molempia hyödyttävä sopimus. Näin lähes kaikki muutkin toimivat, mutta väittävät tekopyhästi muuta esim. näissä gallupeissa.
Pidän lapsia itseasiassa jopa vähempiarvoisina kuin aikuisia, joten en kyllä keksi mitään syytä pelastaa vierasta lasta jos se tarkoittaisi puolisoni menehtymistä.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:03"]
[/quote]
En tietenkään. Olen avoimesti itsekäs ihminen. Lähipiiriä autan kyllä, mutta vain sen vuoksi, että hekin auttavat minua mikäli sitä tarvitsen. Se on molempia hyödyttävä sopimus. Näin lähes kaikki muutkin toimivat, mutta väittävät tekopyhästi muuta esim. näissä gallupeissa.
[/quote]
No minäkään en anna siksi, koska ensinnäkin tajuan, että "kehitysapuun" menevistä rahoista vain pieni osa menee konkreettisesti oikeasti hätää kärsiville, ja se vähäinenkin ylimääräinen menee kissalleni.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:27"]
[/quote]
No minäkään en anna siksi, koska ensinnäkin tajuan, että "kehitysapuun" menevistä rahoista vain pieni osa menee konkreettisesti oikeasti hätää kärsiville, ja se vähäinenkin ylimääräinen menee kissalleni.[/quote]
Se menee kissallesi, koska kissasi on sinulle tärkeä ja ne nälkään kuolevat ihmiset eivät ole. Ei sinua oikeasti hetkauta juuri lainkaan heidän kohtalonsa, koska ovat siellä jossain eivätkä sinua lähellä, kuten kissasi.
tämä on todellakin vaikea ja tunteita herättävä kysymys. En osaa kuvitella itseäni pelastamaan miestä en keksi miten pelastaisin hänet niin etten kerkeis toisen lasta pelastamaan myös. Miehellä kun varmasti on parempi fyysinen jaksaminen ku mulla. Samalla mietin, että miten voisinkaan jättää miestäni pelastamatta en halua ajatella sitä ikinä! Siksi en vastaa tähän mitään
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:27"]
[/quote]
No minäkään en anna siksi, koska ensinnäkin tajuan, että "kehitysapuun" menevistä rahoista vain pieni osa menee konkreettisesti oikeasti hätää kärsiville, ja se vähäinenkin ylimääräinen menee kissalleni.[/quote]
Se menee kissallesi, koska kissasi on sinulle tärkeä ja ne nälkään kuolevat ihmiset eivät ole. Ei sinua oikeasti hetkauta juuri lainkaan heidän kohtalonsa, koska ovat siellä jossain eivätkä sinua lähellä, kuten kissasi.
[/quote]
Unohdin mainita, että osa rahoista menee jo kehitysapuun. Kaikki ylimääräinen ei mene, koska olen aika skeptinen rahojen oikean päätymisen suhteen. Rahaa menee myös eläinten suojeluun.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 20:52"]
Tuskinpa itku herättäisi minussa suojelunhalua tuossakaan tilanteessa. Mihinkään kumman pelastaisit -spekulaatioihin en halua ryhtyä. -80
[/quote]
Ok, no varmaan teidänlaisiannekin on. Kyllä itseänikin lähinnä ärsyttää esimerkiksi kaupassa kuultu lapsen parkuminen, mutta se on eri asia enkä luultavasti kuitenkaan kestäisi kuunnella henkensä edestä huutavaa lasta ja siitä sitten heräisi se auttamisen halu.