Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään, että keuhkossani on reikä ja minä kuolen!

Vierailija
08.12.2013 |

Kun hengitän syvään, niin kuuluu sellainen "naks"- ääni ja oikeallepuolelle pistää. :(

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylkiluut ne vaan naksuu, ei keuhkoista mitää naksunaa tule.

Vierailija
2/20 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole mitään reikää etkä kuole. Kylkivälilihaksiin liittyviä vaarattomia kipuja todennäköisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen kuole jos keuhkossa on reikä. Se on niin kipeä, että tajuat mennä sairaalaan ja sut paikataan.

Vierailija
4/20 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 21:27"]

Ei siihen kuole jos keuhkossa on reikä. Se on niin kipeä, että tajuat mennä sairaalaan ja sut paikataan.

[/quote]

Näinpä. Hyvällä ystävällä on kolme kertaa ollut spontaani ilmarinta, se ei tosiaan tule huomaamatta. Myös huonon ryhdin tai huonon asennon aikaansaamat jumit rinnassa voivat napsua.

Vierailija
5/20 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kaimalla oli sama vaiva eikä mennyt lääkäriin ajoissa. Kuoli seuraavana päivänä :(

Vierailija
6/20 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keuhkoihin pistää, niin mene lääkäriin. Voi olla keuhkokuumetta. Sehän voi tulla myös kuumeettomana.

Vierailija
7/20 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pieni kertaus peruskoulun biologian kirjoista voisi olla paikallaan. Sen verran sivistystä kyllä tarjotaan ihan pakolla, ettei tuollaisia pitäisi luulla

- jos tämä ei ole provo.

Vierailija
8/20 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 21:41"]

Ihan pieni kertaus peruskoulun biologian kirjoista voisi olla paikallaan. Sen verran sivistystä kyllä tarjotaan ihan pakolla, ettei tuollaisia pitäisi luulla

- jos tämä ei ole provo.

[/quote]

Mä en nyt oikein ymmärtänyt, että mitä sieltä koulun bilsan kirjoista ois pitänyt oppia. Mun miehellä oli ilmarinta. Tuli ihan itsekseen, ilman mitään sen kummempaa syytä. Yhtäkkiä vain oli kipeä siitä kohden ja kipu tuntui pahenevan, joten meni lääkäriin. Sieltä ambulanssilla sairaalaan, jossa keuhkoa korjattiin pari päivää. Ei meistä kumpikaan ollut tätä ennen kuullut ilmarinnasta, mutta on kuulemma yleinen. Ei siitä biologiankirjoissa ole puhuttu mitään.

Vierailija
9/20 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen että jos keuhkoissa on reikä niillä ei voi hengittää.

Vierailija
10/20 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spontaani ilmarinta on vähän tunnettu, mutta jokseenkin yleinen vaiva, joka voi alkaa aloittajan kuvaamalla oireilla. Minulla sellainen on tullut pari kertaa, enkä ensimmäisellä kerralla todellakaan tunnistanut sitä alkuun ollenkaan. Tuntui täsmälleen samalta kuin aloittajasta, kunnes muutaman tunnin kuluessa tuli todella paha olo: ontto tunne rintakehässä ja vähitellen kasvava kipu samalla alueella. Lopulta sairaalaan ja siellä vientinkin jokusen päivän.

Seuraavalla kerralla tunnisti jo oireet, mutta ensimmäisellä oli aivan pihalla ja peloissaan, kun tunne oli outo ja jotenkin vain odotti olon kohenemista itsestään turhan kauan.

Yleensä vaivan iskiessä se on melko helppo hoitaa sairaalassa, mutta hoitamattomana se voi oikeasti tappaa. Siispä lääkäriin ja pian.

Vierailija
11/20 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis sillä puolella, missä reikä on. Ei naksu eikä niksu millään lailla. 

Vierailija
12/20 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 22:12"]

[/quote]

Jos toiseen keuhkoon tulee reikä, se kyllä painuu kasaan, mutta ei se tarkoita, ettei voi hengittää, lapsi hyvä!

Vierailija
13/20 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 22:12"]

[/quote]

Kyllä tuo mun mies hengitti ja hengittää edelleen vaikka tuosta on jo kymmenen vuotta. Ihmisellä on kaksi keuhkoa. Se sanotaan biologian kirjassa.

Vierailija
14/20 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 22:13"]Niin siis sillä puolella, missä reikä on. Ei naksu eikä niksu millään lailla. 

[/quote]

Kyllä se minulla naksui. Juuri sillä puolella, jossa reikä oli, tuntui sisään hengittäessä joka kerta naksahdus, joka oli aluksi kivuton ja myöhemmin todella tuskallinen.

Syytähän spontaaniin ilmarintaan ei tiedetä. Geneettistä ja yleisempää pitkillä miehillä.

Vierailija
15/20 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua! En mä voi noin vaa mennä lääkäriin. Äitin pitää viedä enkä tiiä kehtaanko sanoo sille. Tietty voisin kouluterkalle puhuu huomenna ellen yöllä kuole.. Kamalaa mun sydän hakkaa

Vierailija
16/20 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se naksunta ei automaattisesti tarkoita sitä, että on ilmarinta, ja siitä kyllä tulee kovat kivut, jos se oikeasti pukkaa päälle.

Vierailija
17/20 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 22:21"]Voi apua! En mä voi noin vaa mennä lääkäriin. Äitin pitää viedä enkä tiiä kehtaanko sanoo sille. Tietty voisin kouluterkalle puhuu huomenna ellen yöllä kuole.. Kamalaa mun sydän hakkaa

[/quote]

Totta kai kehtaat, ellet nyt trollaa. Jos sattuu tai on muita oireita kuin naksunta (joka voi johtua lihasvaivoistakin), on syytä mennä lääkäriin kuunteluttamaan keuhkoja ja otattamaan röntgen. Tuo vaiva nimittäin vaatii nopeaa hoitoa, jos on pneumothoraz kyseessä.

Vierailija
18/20 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pneumothorax

Vierailija
19/20 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottelette täällä jotan mukulaa jolla ihan normaalisti pistää kylkivälilihaksiin. tai sitten tämä on provo.

Vierailija
20/20 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuule oo mikään provo! Mä oon 7lk tyttö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän