Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kumman pelastaisit, oman puolison vai oman lapsen?

Vierailija
26.11.2013 |

?

Kommentit (167)

Vierailija
61/167 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:33"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 09:17"]

Ainoa oikea moraalinen vastaus tähän on: lapsen. Eiköhän tämä ole jokaiselle vanhemmalle itsestäänselvyys.

[/quote]

Niin, sinun moraalin mukaan toi voi olla ainoa oikea vastaus

[/quote]

niin, onneksi meillä toisilla oikeasti on moraalikäsitys oikeasta, sinulla selvästikään ei ole. Eikä se täällä vänkäämällä muuksi muutu.

Vierailija
62/167 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:01"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 11:57"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 11:43"]

Itselleni olisi itsestäänselvää, että pelastaisin mieheni. Minulla ja hänellä on yhteinen elämä, historia ja tulevaisuus. Meidän elämämme, jossa ensisijaisesti olemme puolisoita. Suvun jatkaminen on luonnollista ja toivottavaa, mutta se ei ole elämäni tai parisuhteeni pääprioriteetti. Odotan myös, että mieheni pelastaisi minut.

[/quote]

Se on hyvä että olette löytäneet toisenne. Tuolla ajatustavalla vaan kannattaa pysyäkin puolisoina eikä haikailla muuta, esim. niitä lapsia.

[/quote]

Miksi ihmeessä puolison asettaminen etusijalle herättää niin suurta  raivoa? Minä olen ainakin valinnut itselleni elämänkumppanin, ja luvannut rakastaa ja suojella häntä aina. Mielestäni ei ole liian itsekästä sanoa, että elän itseäni ja miestäni varten, sillä aluksi olimme vain me. Meidän rakkaudestamme on syntynyt lapsia.Arvojärjestyksessäni vasta meidän jälkeen tulevat lapset, omat vanhempani jne. Ei nainen ole mikään pyhä synnytyskone, jonka ainut tehtävä on lisääntyä ja uhrata itsensä ja  muut lapsiensa vuoksi. Jos kärjistys sallitaan, eläinmaailmassa heikoimmat jäävät armotta laumasta jälkeen ja kuolevat.

[/quote]

Ihmiskunta ei olisi päässyt näin pitkälle jos ajattelutapa olisi kuin sinulla ja puolisollasi. Ihmisyyteen kuuluu myös empatia, moraali ja etiikka ja toisilla niitäkin on enemmän kuin toisilla. Harmillista on jos te lisäännytte koska teille se on vain lisääntymistä, ei oma perhe jossa oma lapsi on arvokkaampaa kuin puoliso. Toivottavasti tämä on vain provo, jos vertaat omaa lastasi eläimeen ja siihen että heikompia ei tarvitse puolustaa.

[/quote]

Ihmiskunnan pitkälle pääsemistä on kyllä selkeämmin edistänyt näistä vaihtoehdoista se, jossa pelastetaan sillä hetkellä lisääntymiskykyinen yksilö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/167 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen tietenkin. Jos puolisoni pelastaisi ennemmin minut niin en ikinä voisi antaa anteeksi.

Vierailija
64/167 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:37"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:01"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 11:57"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 11:43"]

Itselleni olisi itsestäänselvää, että pelastaisin mieheni. Minulla ja hänellä on yhteinen elämä, historia ja tulevaisuus. Meidän elämämme, jossa ensisijaisesti olemme puolisoita. Suvun jatkaminen on luonnollista ja toivottavaa, mutta se ei ole elämäni tai parisuhteeni pääprioriteetti. Odotan myös, että mieheni pelastaisi minut.

[/quote]

Se on hyvä että olette löytäneet toisenne. Tuolla ajatustavalla vaan kannattaa pysyäkin puolisoina eikä haikailla muuta, esim. niitä lapsia.

[/quote]

Miksi ihmeessä puolison asettaminen etusijalle herättää niin suurta  raivoa? Minä olen ainakin valinnut itselleni elämänkumppanin, ja luvannut rakastaa ja suojella häntä aina. Mielestäni ei ole liian itsekästä sanoa, että elän itseäni ja miestäni varten, sillä aluksi olimme vain me. Meidän rakkaudestamme on syntynyt lapsia.Arvojärjestyksessäni vasta meidän jälkeen tulevat lapset, omat vanhempani jne. Ei nainen ole mikään pyhä synnytyskone, jonka ainut tehtävä on lisääntyä ja uhrata itsensä ja  muut lapsiensa vuoksi. Jos kärjistys sallitaan, eläinmaailmassa heikoimmat jäävät armotta laumasta jälkeen ja kuolevat.

[/quote]

Ihmiskunta ei olisi päässyt näin pitkälle jos ajattelutapa olisi kuin sinulla ja puolisollasi. Ihmisyyteen kuuluu myös empatia, moraali ja etiikka ja toisilla niitäkin on enemmän kuin toisilla. Harmillista on jos te lisäännytte koska teille se on vain lisääntymistä, ei oma perhe jossa oma lapsi on arvokkaampaa kuin puoliso. Toivottavasti tämä on vain provo, jos vertaat omaa lastasi eläimeen ja siihen että heikompia ei tarvitse puolustaa.

[/quote]

Ihmiskunnan pitkälle pääsemistä on kyllä selkeämmin edistänyt näistä vaihtoehdoista se, jossa pelastetaan sillä hetkellä lisääntymiskykyinen yksilö.

[/quote]

Älä nyt viitsi aikuinen ihminen enää jatkaa.

Vierailija
65/167 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa oikea moraalinen vastaus tähän on: lapsen. Eiköhän tämä ole jokaiselle vanhemmalle itsestäänselvyys.

[/quote]

[/quote]

niin, onneksi meillä toisilla oikeasti on moraalikäsitys oikeasta, sinulla selvästikään ei ole. Eikä se täällä vänkäämällä muuksi muutu.

[/quote]

Ironian huippu.

Vierailija
66/167 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus lapsena näin telkkarista jonkun sairaaladraaman, jossa oli raskaana oleva nainen. Tuli jotain ongelmia ja jouduttiin päättämään, pelastetaanko vauva vai äiti. En muista, miten itse ohjelmassa tapahtui, mutta mielestäni tuntui ehdottomasti järkevältä pelastaa äiti, koska se kuitenkin voisi vielä saada uuden lapsen.

Vierailija
67/167 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te jotka valitsisivat puolison elämän ja lapsen kuoleman olette hankkineet lapsia ettekä vain tyytyneet siihen puolisoon?

Vierailija
68/167 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:29"]

Eli sellaisiakin ihmisiä oikeasti on. Tuo hihittelevä provoaja sen sijaan on luultavasti sairas toisella lailla.

[/quote]

En ole sairas ollenkaan, vain onnellisesti lapseton. Ja rakastan miestäni toisin kuin ilmeisesti kaikki te muut, varsinkin se yksi, joka hankkisi uuden miehen kaupasta.

Teitä muita säälin kovasti. Onneksi minä en ole kukaan teistä.

Vierailija
69/167 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:43"]

Eli sellaisiakin ihmisiä oikeasti on. Tuo hihittelevä provoaja sen sijaan on luultavasti sairas toisella lailla.

[/quote]

En ole sairas ollenkaan, vain onnellisesti lapseton. Ja rakastan miestäni toisin kuin ilmeisesti kaikki te muut, varsinkin se yksi, joka hankkisi uuden miehen kaupasta.

[/quote]

äläpä kuule huoli, minäpä joutuisin rintamallekin puolustamaan lasten lisäksi teitä naisiakin, jopa sinuakin ja tekisin sen ilomielin vaikka en edes tunne teitä. Silti asetan onnettomuustilanteessa omat lapseni kaikkien muiden edelle, tosin mielestäni myös muiden lapset menevät aikuisten edelle. Tämän oikeellisuudesta voidaan vääntää vaikka kuinka mutta näin minun moraalikäsitykseni sanoo tehtävän. Ja aikuinen ihminen versus lapsi: lapsella on kaikki edessä, aikuinen on jos saanut elää. Lisääntymisenkään vuoksi ei tarvitse aikuisen pelastua lasten edestä, koska meitä on jo maailmassa liikaa.  

Vierailija
70/167 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:42"]

Joskus lapsena näin telkkarista jonkun sairaaladraaman, jossa oli raskaana oleva nainen. Tuli jotain ongelmia ja jouduttiin päättämään, pelastetaanko vauva vai äiti. En muista, miten itse ohjelmassa tapahtui, mutta mielestäni tuntui ehdottomasti järkevältä pelastaa äiti, koska se kuitenkin voisi vielä saada uuden lapsen.

[/quote]

Sairaaladraamasta en tiedä, mutta Okalinnuissa Isä Ralph joutui lääkärin kysymyksen eteen, pelastetaanko Meggie vai lapsi. Ralph sanoi, että katolisen kirkon kanta on ehdoton: kumpaakaan ei saa uhrata toisen vuoksi. Lääkäri sanoi siihen, että ymmärrän, että teidän täytyy sanoa noin, mutta hän on vain poloinen lääkäri ja se kysymys saattaa tulla eteen. Isä Ralph katsoi tiukasti lääkäriä silmiin ja sanoi, että jos hän olisi Meggien aviomies, hän taistelisi kaikin tavoin pitääkseen tämän hengissä. Mutta Ralphän rakastikin Meggietä!

Loppujen lopuksi molemmat selvisivät, niin Meggie kuin Justinekin.

Kyllä, minulla on Okalinnut DVD:nä ja olen katsonut sen lukemattomia kertoja. :D

Vierailija
71/167 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:43"]

[/quote]

[/quote]

No en minä ainakaan sinua tuomitse, jos pelastat mieluummin puolisosi, kun kerran olet lapseton. Mutta minusta on outoa, että jos sattuu niitä lapsia hankkimaan ja on oikein halunnut, niin miten silloin voi laittaa puolison etusijalle. En ymmärrä, ja olen sentään vasta muutaman kuukauden ollut itse äiti, ja miehen kanssa ollut 7 vuotta.

Vierailija
72/167 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen. Tietäisin miehen toivovan niin. Samoin voisin itse palaa, jos miehen pitäisi valita minun ja lapsen väliltä.

Vierailija
73/167 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:42"]

[/quote]

Greyn anatomiassa oli joskus jakso, jossa raskaana oleva nainen joutui sairaalaan. Hän pyysi, että jos lääkärit joutuvat valitsemaan, niin pelastavat mieluummin lapsen. Mies taas pyysi lääkäreiltä, että pelastaisi mieluummin naisen.

Vierailija
74/167 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Yhteisesti sovittuja moraalisääntöjä kutsutaan laeiksi. Suomen laissa ei varmasti ole kohtaa, jossa määritellään lapsi arvokkaammaksi kuin aikuinen!

Vierailija
75/167 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa ainoa moraalinen (ei toistaiseksi kirjallisuudessa riittävän vakuuttavasti vasta-argumentoitu) vaihtoehto tässä kysymyksessä on olla välinearvottamatta ihmisen henkeä.

Vierailija
76/167 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:57"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Yhteisesti sovittuja moraalisääntöjä kutsutaan laeiksi. Suomen laissa ei varmasti ole kohtaa, jossa määritellään lapsi arvokkaammaksi kuin aikuinen!

[/quote]

Missään ei lue että puoliso olisi arvokkaampi kuin lapsi.

Vierailija
77/167 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kumpaakaan, vaan etsisin jostakin koiran, ja pelastaisin sen.

Vierailija
78/167 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 00:33"]

Vastasin jo kerran aikaisemmin samaan kysymykseen mutta edelleenkin puolison. Lapsella ei kuitenkaan ole vielä selkeästi yhtä paljoa uniikkia elämänhistoriaa ja persoonallisuutta, joten objektiivisesti arvioituna hän on pienempi ja todennäköisemmin korvattavissa oleva menetys.

[/quote]

olen täysin samaa mieltä! ehdottomasti eläisi puolisoni kanssa ja nauttisin elämästä kuin vauvan kanssa. Kun jo parisuhteessa ja tämä on fakta vaikka kuinka oikeassa elämässä näytellään että (vauvan kanssa olo on ihanaa yms elämä parantunut,,,,) totuus on että on pakko sanoa noin kun jos 18v kin menee esim 20vuotiaan tai 30v elämä edessä olevalta niin elämänhän siiinä uhraa.

Niin tässä tapauksessa viellä suuremmin sulhaseni pelastaisin ja nauttisin elämästä ja ei lapsi siitä kärsisi tai ainakaan vauvani kun ei ne sitä tajua eikä niitä se harmita kun ei kuoleman jälkeen kärsi.  
Mutta toisaalta jos sulhanen ei pelastuisi vaan vauva niin =elämä helvettiä, kauhea suru sulhasesta (yms samanlaista miestä alhaalta ei helposti löydä ;) ) ei ole samanlainen kalja maha ja kymmen sentin kääpiö..vaan jotain ihan muuta.

vauvoja menee ja tulee ja ei heihin voi niin paljon kiintyä kuin puolisooni paitsi jos on vanhempi lapsi esim (16v) miehiä taas vaikea löytää hyviä naisten (ilman että käyttää hyväksi meitä)
VAIKKA KUINKA TEESKENTELISIMME!

Vierailija
79/167 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehh... täällä siis joku lapseton ihminen huutelee kuinka pelastaisi ennemmin puolisonsa kuin lapsensa :D Tullaanko juttelemaan uudelleen jos joku päivä sinusta on tullut äiti? :)

Vierailija
80/167 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:59"]

Missään ei lue että puoliso olisi arvokkaampi kuin lapsi.

[/quote]

Puoliso tuo ainakin paremmin leivän pöytään kuin lapsi. Lapsesta on vain menoja.