kumman pelastaisit, oman puolison vai oman lapsen?
Kommentit (167)
Tietysti aikuisella ja lapsella on ihan samanlainen ihmisarvo. Toinen ei ole siinä mielessä toista arvokkaampi.
Mutta minulla on hyvin vahva suojeluvaisto omien lasten suhteen. Uhraisin ilman muuta mieheni ja oman henkeni heidän vuokseen. Tämä on jotenkin sisäänkirjoitettu. Jos vaikka marjaretkellä karhu hyökkäisi päälle ja uhkaisi tappaa lapseni, kävisin todennäköisesti sen kimppuun vaikka paljain käsin ja vääntäisin siltä niskat nurin.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:12"]
No hyvä, sittenhän voit jatkaa Murolle naureskelemaan amisviiksiisi
[/quote]
Kuule, melkein viiskymppiä on taskussa, mutta siltikään ei vielä viikset kasva. :D Mutta jos sitten, kun vielä vähän vanhenen lisää, kaikilla naisillahan karvankasvu tihenee, kun estrogeeni vähenee. :)
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:13"]
Omat palstat lapsettomille pliiiiiiiiis!
Typerä ketju tämäkin.
[/quote]
Jos et ole vielä huomannut olet VAUVA-lehden keskustelupalstalla. Demi-lehden keskustelupalstalta löydät varmasti viisaampia aloituksia, mene sinne!
Meillä ei ole vielä yhteistä, mutta miehellä on 8-vuotias lapsi vanhasta liitosta. Pelastaisin miehen lapsen, koska rakastan miestäni eniten maailmassa, ja hän ei itse pystyisi elämään ilman lastaan.
Lapsella ei ole ollut vielä tilaisuutta elää niin paljon. Hän ansaitsee sen. Myös minun oman henkeni ylitse.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:15"]
Tietysti aikuisella ja lapsella on ihan samanlainen ihmisarvo. Toinen ei ole siinä mielessä toista arvokkaampi.
Mutta minulla on hyvin vahva suojeluvaisto omien lasten suhteen. Uhraisin ilman muuta mieheni ja oman henkeni heidän vuokseen. Tämä on jotenkin sisäänkirjoitettu. Jos vaikka marjaretkellä karhu hyökkäisi päälle ja uhkaisi tappaa lapseni, kävisin todennäköisesti sen kimppuun vaikka paljain käsin ja vääntäisin siltä niskat nurin.
[/quote]
Jaa, nyt tuli se karhu - ei sutta tällä kertaa. :D
Sinä oletkin varsin muhkea mimmi, kun monisataakiloisen karhun niskat vääntäisit nurin. Pituuttakin sinulla taitaa olla rapiat kolme metriä :D
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 11:43"]
Itselleni olisi itsestäänselvää, että pelastaisin mieheni. Minulla ja hänellä on yhteinen elämä, historia ja tulevaisuus. Meidän elämämme, jossa ensisijaisesti olemme puolisoita. Suvun jatkaminen on luonnollista ja toivottavaa, mutta se ei ole elämäni tai parisuhteeni pääprioriteetti. Odotan myös, että mieheni pelastaisi minut.
[/quote]
Se on hyvä että olette löytäneet toisenne. Tuolla ajatustavalla vaan kannattaa pysyäkin puolisoina eikä haikailla muuta, esim. niitä lapsia.
[/quote]
Miksi ihmeessä puolison asettaminen etusijalle herättää niin suurta raivoa? Minä olen ainakin valinnut itselleni elämänkumppanin, ja luvannut rakastaa ja suojella häntä aina. Mielestäni ei ole liian itsekästä sanoa, että elän itseäni ja miestäni varten, sillä aluksi olimme vain me. Meidän rakkaudestamme on syntynyt lapsia.Arvojärjestyksessäni vasta meidän jälkeen tulevat lapset, omat vanhempani jne. Ei nainen ole mikään pyhä synnytyskone, jonka ainut tehtävä on lisääntyä ja uhrata itsensä ja muut lapsiensa vuoksi. Jos kärjistys sallitaan, eläinmaailmassa heikoimmat jäävät armotta laumasta jälkeen ja kuolevat.
[/quote]
Niin. Mutta se, mikä erottaa meidät eläimistä on kyky rationaaliseen ajatteluun ja moraali. Voimme valita, ettemme ole tunteidemme tai vaistojemme vietävissä. Ihminen, joka tekee ratkaisunsa vain tunteidensa pohjalta ei ole ihminen vaan homo sapiens-eläin. Ei tuo ole mikään perustelu, että eläinmaailmassa tehdään näin, niin mekin voidaan tehdä. Vaikka siihenhän se nykymaailmassa on joka suhteessa menossa. Olemme kadottamassa lajina sen, mikä tekee meistä ihmisiä ja taantumassa eläinten tasolle hienoine älymobiililaitteinemme. Ja sinäkin olet tätä tietä tasoittamassa, näemmä.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:11"]
toivon että puoliso pettää ja jättää
[/quote]
Minä toivon samaa sinulle. :) :)
[/quote]
No pelastaisinkin sen lapsen, tietysti :)
Lapset, tietysti. Ja mieskin valitsisi lapset. Rakastamme toisiamme, mutta lapset menevät meidän edelle. Itsestäänselvää.
Lapset, tietysti. Ja mieskin valitsisi lapset. Rakastamme toisiamme, mutta lapset menevät meidän edelle. Itsestäänselvää.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:11"]
toivon että puoliso pettää ja jättää
[/quote]
Minä toivon samaa sinulle. :) :)
[/quote]
No niin kävis niille jotka pelastais sen puolison...
Tuo yksi jankkaaja vain provoaa, mutta ketjun alussa kirjoittanut mies, joka oli valmis tuomitsemaan vaimonsa elinikäiseen tuskaan, koska asetti oman mielihyvänsä vaimonsa ja lastensa edelle, taisi olla tosissaan.
Hän piti sitä "miehisyytensä" osoituksena.
Itse käyttäisin aivan toisentyyppistä sanaa.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 11:43"]
Niin. Mutta se, mikä erottaa meidät eläimistä on kyky rationaaliseen ajatteluun ja moraali. Voimme valita, ettemme ole tunteidemme tai vaistojemme vietävissä. Ihminen, joka tekee ratkaisunsa vain tunteidensa pohjalta ei ole ihminen vaan homo sapiens-eläin. Ei tuo ole mikään perustelu, että eläinmaailmassa tehdään näin, niin mekin voidaan tehdä. Vaikka siihenhän se nykymaailmassa on joka suhteessa menossa. Olemme kadottamassa lajina sen, mikä tekee meistä ihmisiä ja taantumassa eläinten tasolle hienoine älymobiililaitteinemme. Ja sinäkin olet tätä tietä tasoittamassa, näemmä.
[/quote]
Ensimmäisellä sivulla juuri väitettiin, että eläimet pelastavat lapsensa, joten puolison pelastamisella me juuri kehitymme pois eläimistä.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:15"]
[/quote]
Jaa, nyt tuli se karhu - ei sutta tällä kertaa. :D
Sinä oletkin varsin muhkea mimmi, kun monisataakiloisen karhun niskat vääntäisit nurin. Pituuttakin sinulla taitaa olla rapiat kolme metriä :D
[/quote]
Eläinmaailman vaarallisin peto on av-mamma, joka suojelee omia lapsiaan! Hätätilanteessa sitä pystyy tekoihin, joihin ei ikinä kuvittele pysyvänsä.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:23"]
Ensimmäisellä sivulla juuri väitettiin, että eläimet pelastavat lapsensa, joten puolison pelastamisella me juuri kehitymme pois eläimistä.
[/quote]
Moraalisen rappion merkki tuo että asetetaan oma mielihyvä heikompien hengen edelle. En siis loukkaa eläinkuntaa vertaamalla sinua niihin vaan tydyn vain toivomaan, että sinulla ei oikeasti ole eikä tule puolisoa (saati lapsia).
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:21"]
Tuo yksi jankkaaja vain provoaa, mutta ketjun alussa kirjoittanut mies, joka oli valmis tuomitsemaan vaimonsa elinikäiseen tuskaan, koska asetti oman mielihyvänsä vaimonsa ja lastensa edelle, taisi olla tosissaan.
Hän piti sitä "miehisyytensä" osoituksena.
Itse käyttäisin aivan toisentyyppistä sanaa.
[/quote]
Eli sellaisiakin ihmisiä oikeasti on. Tuo hihittelevä provoaja sen sijaan on luultavasti sairas toisella lailla.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 09:17"]
Ainoa oikea moraalinen vastaus tähän on: lapsen. Eiköhän tämä ole jokaiselle vanhemmalle itsestäänselvyys.
[/quote]
Niin, sinun moraalin mukaan toi voi olla ainoa oikea vastaus
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 11:39"]
[]
Itse asiassa ei tarvitse matkustaa kuin muutama tuhat kilometriä tai katsoa sata vuotta ajassa taaksepäin, niin huomaa, että ei se lapsen kuolema ole ollenkaan "luonnotonta", vaan se oli hyvin tavallista.
[/quote]
Se, että jokin on tavallista, ei tee siitä luonnollista.
[/quote]
Hahaha. Se nimenomaan on luonnollista, eikä sinun ääliömäinen käsitys, jonka mukaan "mielestäni hyvä = luonnollinen".
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 09:17"]
Ainoa oikea moraalinen vastaus tähän on: lapsen. Eiköhän tämä ole jokaiselle vanhemmalle itsestäänselvyys.
[/quote]
Niin, sinun moraalin mukaan toi voi olla ainoa oikea vastaus
[/quote]
Niin no. Tietyntyyppisillä ihmisillä on nykyään kanttia sanoa omaksi "moraalikseen" sitä, että kaltoinkohdellaan heikompia oman mielihyvän saavuttamikseksi.
Kohlbergin asteikolla se ei kuitenkaan ole moraalia vaan vaihe, joka henkisesti terveellä ihmisellä esiintyy hyvin varhain lapsudessa ennen kuin moraali alkaa kehittyä. Ei siis varsinaisesti moraalia ollenkaan.
Omat palstat lapsettomille pliiiiiiiiis!
Typerä ketju tämäkin.