Ystäväni perhe lämmittää kotiaan pitämällä uunia päällä ja luukkua auki.
Olin hyvin ihmeissäni tästä epäekologisesta tavasta ja asiaa kommentoidessani sain kuulla olevani kaupunkilainen, joka ei asiaa ymmärrä. Asuvat kerrostalossa, jossa sähkö ilmeisesti kuuluu vuokraan. Onko tämä yleinenkin tapa ?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut tämmöiseem törmännyt koskaan. Joku lisäpatteri tai taloyhtiöön soitto kuulostaisi järkevämmältä. Ap
Minäpä kerron sulle mistä voi kiikastaa koska tappelen itsekin saman asian kanssa juuri nyt, pitkään sinnittelin mutta nyt oli pakko ottaa uuni käyttöön koska asuminen jo mahdotonta kosteuden ja kylmyyden takia. Minulla on kaupungin kämppä espoossa, ovat olevinaan ihan hienoja(2003) mutta sen jälkeen kun asennettiin "smartliving" kodinläpötila kyttäyslaite patterit ovat pysyneet kiinni lokakuuhun asti(joskus pidempään) Täällä siis asukas ei saa itse määrätä lämmöstä ja valittaminen turhaa, ne laitetaan päälle sitten kun laitetaan..
Keskellä huonetta on noin 20c mutta huonosti tehdyistä ikkunoista ja ovista(vinossa) vetää saatanallisesti sisään, pistorasiat ja jopa astiakaapit tunkevat jäistä ilmaa sisään. Ilmanvaihto hoituu näissä kämpissä silleen että ikkunankarmin yläpuolella on nyrkin levyinen koko ikkunan pituinen avoreikä metalli "luukulla" Kylmää ilmaa puskee sisälle 24h. Tämä pieni koppero on niin vetoisa ja kylmä varsinkin yöllä että olen tullut kipeäksi useammin kuin kerran, keuhkokuumeita, keuhkoputkentulehduksia..Ainoa tapa saada lämpöä tänne on uuni..Kerran keuhkokuumeessa laitoin pienen sähköpatterin päälle koska en halunnut kuolla, käytin sitä pari päivää ja se toi noin satasen ylimääräistä laskuun joten sai jäädä, ei ole varaa.
Luulen että uunilämmittäjällä on vähän sama juttu..osa vuokrakämpistä on JÄÄTÄVIÄ.
Olet joko käyttänyt jotain aivan jäätävän kokoista lämmitintä tai sitten sähkölaskussasi on vikaa koska normaali irtopatteri ei voi millään kuluttaa sähköä satasella parissa päivässä. Meidän sähkölämmitteinen 120m2 rivitalo käyttää kovimmilla pakkasilla sähköä noin 300e verran kuussa ja siinä on mukana jokainen patteri, sauna, kodinkoneet, valaistus ja veden lämmitys. Ja tuossa siis mukana myös sähkönsiirtomaksu, ei pelkkä sähkönkulutus.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kylmällä ilmalla teen noin. Kämppä on kuin pakastin talvella , pattereita ei voi säätää. Joskus laitan sähkösaunan moneksi tunniksi päälle ja oven auki. Maksan toki itse sähkölaskuni , yhteiskunta ei tästä häiriinny.
Onko huoltoyhtiö käynyt tarkistamassa patterit? Jos lämmitys on vesikiertoinen, onko patterit ilmattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan ymmärtäisin edes sen, että leipoisi tai hauduttaisi ruokia uunissa, mutta tyhjää uunia lämmittävät siis luukku auki. Toinen vanhemmista käy töissä ja palkka riittää elämiseen ihan ok, tai näin uskoisin. Eivät siis ole kelan elättejä, kuten joku uumoili. Talo on vanha ja patteritkin varmasti. Olin vaan aidon ihmeissäni tästä tavasta lämmittää asuntoa. Olen jo lapsuuden perheessäni oppinut säästämään sähköä ja tämä tapa ihmetytti. Itse puen lisää vaatetta ja juon teetä jos kylmä. Nytkin pitkät villasukat jalassa ja teekuppi kourassa tänne kirjoittelen. Ap
Sulla ei mahda olla siellä oikeasti kauhean kylmä. Itse olen asunut kämpässä, jossa oli talvisin 15 astetta lämmintä. Siinä ei paljon villasukat ja teet pidemmän päälle auta. Piti olla joko talvitakki tai peitto aina päällä. Silti yölläkin heräsi siihen kun paleli ja kylmyys aiheutti sen että oli koko ajan sairaana. Pitäis olla laitonta pitää kämppiä noin kylmänä.
Kyllä se onkin laitonta.
Mutta minkäs teet kun se vanha purueristeinen mummonmökki ei vain lämpiä 35-asteen pakkasella määräänsä lämpimämmäksi. Ei auta vaikka on saunassa, hellassa ja pönttöuunissa tulet. Tuleeko poliisit ajamaan hankeen laittomasta asumisesta?
Niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin huono satu... määkin haluun vuokra-asunnon, jossa sähkö kuuluu vuokraan :D :D :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kylmällä ilmalla teen noin. Kämppä on kuin pakastin talvella , pattereita ei voi säätää. Joskus laitan sähkösaunan moneksi tunniksi päälle ja oven auki. Maksan toki itse sähkölaskuni , yhteiskunta ei tästä häiriinny.
Otat sen petterin termostaatin "hatun" irti. SIellä alla on sokka, jota räpläämällä voit säätää patterin mieleiseksesi. Näin olen itse tehnyt jo vuosia.
Jos et uskalla koskea termostaattiin osta pullo kylmösuihketta tai nappaa pakkasesta pussi jääpaloja. Suihkuta suoraan termostaattiin tai laita jääpäalat siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat sen petterin termostaatin "hatun" irti. SIellä alla on sokka, jota räpläämällä voit säätää patterin mieleiseksesi. Näin olen itse tehnyt jo vuosia.
Jos et uskalla koskea termostaattiin osta pullo kylmösuihketta tai nappaa pakkasesta pussi jääpaloja. Suihkuta suoraan termostaattiin tai laita jääpäalat siihen päälle.
Tuolla tyylillä sekoitat koko taloyhtiön lämmöt täysin sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin huono satu... määkin haluun vuokra-asunnon, jossa sähkö kuuluu vuokraan :D :D :D :D :D
Mikä siinä on olevinaan niin ihmeellistä?? Joissain asunnoissa vesi kuuluu vuokraan, joissain sähkö. Vuokrasopimuksia on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kun kela maksaa kaikki laskut, mitä väliä.
No tuossahan luki, että sähkö kuuluu vuokraan.
Jos ei vuokranantaja huolehdi lämmöstä kämppään, niin en ihmettele tuota.
vaikka ei kai se kauhean ekologista ole. En tiedä miten paljon epäekologisempaa kuin lisäpatterin kulutukset.
Jos sähkö kuuluu vuokraan, niin siinä tapauksessa kannattaisi hankkia muutamia tehokkaita sähkölämmittimiä, n. 30€/kpl. Samaa sähkö se on niin uuniin kuin pistorasioihin.
Muuten hyvä yritys, mutta oikeasti maalaiset harvemmin kerrostalossa asuvat, eli kaupunkilainen paremmin tuon ymmärtää.
Vai oliko kyse leivinuunista, siis sellaisesta puulla lämmitettävästä, jota kaupunkilainen ei ymmärrä?
Onko vuokralla-asuvat nuoret tosiaan näin hulluja, että eivät vaivaudu ostamaan erillistä sähköpatteria vaikka niitä saa parillakympillä, ja paahtavat sähköuunilla lisälämpöä. Mahtanee olla kaikki muukin mallissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi, jos lämpötila säätyy ulkolämpötilan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko vuokralla-asuvat nuoret tosiaan näin hulluja, että eivät vaivaudu ostamaan erillistä sähköpatteria vaikka niitä saa parillakympillä, ja paahtavat sähköuunilla lisälämpöä. Mahtanee olla kaikki muukin mallissaan.
Tästä pitäisi tehdä ihan jokin selvitys, itselleni ei tulisi mieleenkään käyttää liettä huoneiston lämmittämiseen, hätätilanteessa korkeintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla tyylillä sekoitat koko taloyhtiön lämmöt täysin sekaisin.
Siinä vaiheessa kun on taistellut turhaan ties kuinka kauan saadakseen asunnon lämpötilan inhimilliseksi, ei varmaan kauheasti enää kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi, jos lämpötila säätyy ulkolämpötilan mukaan.
Ja näinhän se on useissa vuokra-asunnoissa nykyään. Porukka ei ymmärrä ettei enää itse saa säätää mitään- Ja lämmitys laitetaan joka vuosi päälle hiukan myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me ollaan ainakin joskus tehty noin, ja ihan ollaan normaaleja, sähkölaskunsa itse maksavia asiakkaita. Kun itse ei voi vaikuttaa pattereiden lämpötilaan tai ylipäänsä siihen, milloin ne laitetaan edes päälle, niin ei paljon muita konsteja löydy.
Patteri lämmittää taatusti paremmin, siis sähköpatteri, lisäksi sitä voi tarpeen mukaan siirtää.
Onnekkaat ovat ne, joiden ei ole tarvinnut kalisuttaa hampaitaan kylmissä asunnoissa.
Asuin vajaan vuoden opiskelijaasunnossa, oli luhtitalo ja tuulikaapista huolimatta ovi veti kylmää ilmaa ja niin myös ikkunat. Ei auttanut mikään. Ainoat lämpimät kuukaudet olivat kesä-heinä. Muutin ensimmäisen talven aikana pois juuri tuon takia.
Seuraava asunto olikin ihanan lämmin, elokuun lopulla sai jo patterit niin lämpimiksi kuin halusi ja lakkasivat toimimasta vasta touko/kesäkuun vaihteessa.
Nykyinen asunto on viileähkö ja tulee käytettyä paljon sähkövehkeitä. Telkkari saa olla päällä kun neulon, teen pataruokia, lämmitän ruoat ja juomat hellalla, leivon, poltan tuikkuja ja kynttilöitä. Tietysti pitkät housut ja villasukat jalassa ja villapaita päällä.
En yhtään ihmettele jos joku lämmittää asuntoa sähköuunilla. Ihmettelen että miksei hyödynnetä asiaa ruoanlaitossa?
Varsinainen lämmitysmuoto minulla on ilmalämpöpumppu ja wc:ssä sähköpatteri, tai on siellä seinillä muitakin pattereita mutta ne ovat kylmillään. Pumppu jaksaa pitää huushollin lämpimänä pakkasillakin, mutta koska halua pitää makuuhuoneen vähän lämpimämpänä niin pidän siellä öljytäytteistä patteria, siinä on hyvä myös kuivatella märkiä hanskoja ja kenkiä.
Asuin oulussa puurakenteisessa talossa joka rakennettu 1947, ja seinän eristeenä olevat purut oli varisseet pois aikoja sitten.Ikkunat oli toki kaksi lasiset, ja melkeinpä karmitkin kiinni.
Pakkasella jäätä alkoi tulemaan eripaikkoihin asuntoa.
Ne pisti eristeet uusiksi onneksi,ja ikkunat,sillon selvis että oli vaa pari lautaa ja välissä ilmaa, eli eristeet oli todellaki hävinneet täysin .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me ollaan ainakin joskus tehty noin, ja ihan ollaan normaaleja, sähkölaskunsa itse maksavia asiakkaita. Kun itse ei voi vaikuttaa pattereiden lämpötilaan tai ylipäänsä siihen, milloin ne laitetaan edes päälle, niin ei paljon muita konsteja löydy.
Termostaatit laittavat lämmön kiinni kun asunnossa jokin muu lämmönlähde
Kylmässä kämpässä otetaan tietysti termostaatit irti, eli venttiili on täysin auki. Sekään ei vaan auta jos lämmintä vettä ei riitä patterille asti (useasti yläkerrokset). Tai pattereissa ilmaa, jolloin vesi ei kierrä.