Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni perhe lämmittää kotiaan pitämällä uunia päällä ja luukkua auki.

Vierailija
23.09.2020 |

Olin hyvin ihmeissäni tästä epäekologisesta tavasta ja asiaa kommentoidessani sain kuulla olevani kaupunkilainen, joka ei asiaa ymmärrä. Asuvat kerrostalossa, jossa sähkö ilmeisesti kuuluu vuokraan. Onko tämä yleinenkin tapa ?

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret eläkeläiset

Vierailija
62/105 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole merkitystä lämmitetäänkö asuntoa uunilla vai lämpöpatterilla, jos on sähkölämmitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jätän talvisin käytön jälkeen uunin luukun auki. Siis jos paistan uunissa ensin jotain. Ennen lämmitin myös tyhjää uunia, mutta en enää nykyään. Ihan itse maksan sähkölaskuni.

Vierailija
64/105 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleisesti noin toimittiin ainakin 20 v sitten opiskelija-asuntolassa. Kämpät olivat kylmiä, sähkö kuului vuokraan. Luonnollisesti patterilämmitystä oli toivottu kovemmaksi, mutta asialle ei kuulemma voinut tehdä mitään. Kerrostalon alakerroksissa oli helle, keskikerroksissa sopiva ja yläkerroksissa kylmä.

Yleensä lämpimintä on yläkerroksissa ja kylmintä on alhaalla.

Vierailija
65/105 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mäkin noin tehnyt.

Hätä keinot keksii.

Vierailija
66/105 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ekosäästövimma on johtanut siihen, että sitä tekosyynä käyttäen vuokranantajat ovat laskeneet asuntojen lämpötiloja todella alas monessa paikassa. Ylimääräiset omat patterit on tietysti kielletty, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää lämmittää asuntoa sähköuunilla.

Miten niin omat patterit on kielletty?

Missä niin lukee?

Ei ainakaan meidän vuokrasopimuksessa mitään sellaista lue. Ostaisin oman lisälämmittimen jos olisi liian kylmä.

Vierailija
67/105 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole merkitystä lämmitetäänkö asuntoa uunilla vai lämpöpatterilla, jos on sähkölämmitys.

Uunia ei ole suunniteltu 60 m2 lämmitykseen. Luukku auki lämmittämällä rikkoo helposti koko uunin.

Uunin omat termostaatit säätelevät uunin omaa lämpötilaa, jota se ei koskaan saavuta, kun luukku on auki ja lämpö virtaa muualle. Uunin vastukset paahtaa punaisina, kunnes menevät rikki.

Vierailija
68/105 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tulee aina jo viikon putken jälkeen niin hirveä vapina-horkka että on pakko lämmittää kämppää laittamalla uuni ja lieden levyjä päälle.

Muuten vapisuttaa niin perkeleesti.

Tuollainen krapula-horkka on tuttu juttu. Esimerkiksi joskus kunnon kesähelteellä on mukava olla rapulassa ulkona t-paidassa ja shortseissa. Mutta sitten kun erehtyy menemään johonkin ruoka-markettiin missä lämpötila onkin reilusti alle 20 astetta niin siellä iskee kauhea hypotermia-shokki ettei kolikot meinaa vapinalta pysyä kourassa.

Hädin tuskin selviää hengissä ulos kaupasta.

Vierailija
69/105 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on niin kylmä, että pitää jo lämmittää?

Ulos liikkumaan niin kunto kasvaa ja verenkierto paranee. Jos sisällä istuu pitkiä aikoja paikallaan, niin villasukat jalkaan ja lämmintä hartioille (vaate, huivi, viltti...).

T. Vanhan talon asukas paljasjaloin ja t-paitasillaan

Vierailija
70/105 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tulee aina jo viikon putken jälkeen niin hirveä vapina-horkka että on pakko lämmittää kämppää laittamalla uuni ja lieden levyjä päälle.

Muuten vapisuttaa niin perkeleesti.

Tuollainen krapula-horkka on tuttu juttu. Esimerkiksi joskus kunnon kesähelteellä on mukava olla rapulassa ulkona t-paidassa ja shortseissa. Mutta sitten kun erehtyy menemään johonkin ruoka-markettiin missä lämpötila onkin reilusti alle 20 astetta niin siellä iskee kauhea hypotermia-shokki ettei kolikot meinaa vapinalta pysyä kourassa.

Hädin tuskin selviää hengissä ulos kaupasta.

Jos menee puodista ostamaan tasoittavia kalijapulloja?

Vierailija
71/105 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asujut useammassa eri kerrostaloasunnossa sekä yksityisellä että opiskelija-asunnoissa, eikä ole koskaan pitänyt lämmittää jollain ylimääräisellä kikkailuilla.

Tarvittaessa on ollut hetken käytössä villasukat ja villatakki.

Vierailija
72/105 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näistä uunilla lämmittäjistä moni äänestää vihreitä! 🤦‍♂️

Vierailija
73/105 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lämmitin Vaasankadulla aikoinaan kaupunkikaasulla.

Kuului vuokraan ja lämmitä sai nopeasti, kun poltti kahta 30 cm korkuisia soihtua hetken yksiössä.

Vierailija
74/105 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellään nykyäännei sähkö kuulu vuokraan, joten AP on trolli.

Jaaha, minä asun näköjään menneisyydessä.

Vierailija
75/105 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asujut useammassa eri kerrostaloasunnossa sekä yksityisellä että opiskelija-asunnoissa, eikä ole koskaan pitänyt lämmittää jollain ylimääräisellä kikkailuilla.

Tarvittaessa on ollut hetken käytössä villasukat ja villatakki.

Eli koska sinun kohdallesi ei ole ikinä sattunut kylmää asuntoa, niin ei voi käydä kellekään muullekaan? Kovin täällä suositellaan lämpimästi pukeutumista, jos sisällä on kylmä, mutta luulevatko nämä neuvojat tosiaan, etteivät palelijat ole koettaneet laittaa lisää vaatteita päälle? Joissain asunnoissa on oikeasti niin kylmä, ettei auta vaikka vaatetta olisi kuinka paljon. Lattiatkin voivat olla niin kylmät, että edes useammat villasukat ja vielä tossut niiden päällä eivät pidä jalkoja lämpiminä.

Vierailija
76/105 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpatteri. Kannattaa tehdä uunissa ruokia

Vierailija
77/105 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleisesti noin toimittiin ainakin 20 v sitten opiskelija-asuntolassa. Kämpät olivat kylmiä, sähkö kuului vuokraan. Luonnollisesti patterilämmitystä oli toivottu kovemmaksi, mutta asialle ei kuulemma voinut tehdä mitään. Kerrostalon alakerroksissa oli helle, keskikerroksissa sopiva ja yläkerroksissa kylmä.

Yleensä lämpimintä on yläkerroksissa ja kylmintä on alhaalla.

No, ei ole kerrostalossa.

Vierailija
78/105 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole koskaan kylmä🤔.

M. 55

Bangkok

Vierailija
79/105 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ollut tämmöiseem törmännyt koskaan. Joku lisäpatteri tai taloyhtiöön soitto kuulostaisi järkevämmältä. Ap

Minäpä kerron sulle mistä voi kiikastaa koska tappelen itsekin saman asian kanssa juuri nyt, pitkään sinnittelin mutta nyt oli pakko ottaa uuni käyttöön koska asuminen jo mahdotonta kosteuden ja kylmyyden takia. Minulla on kaupungin kämppä espoossa, ovat olevinaan ihan hienoja(2003) mutta sen jälkeen kun asennettiin "smartliving" kodinläpötila kyttäyslaite patterit ovat pysyneet kiinni lokakuuhun asti(joskus pidempään) Täällä siis asukas ei saa itse määrätä lämmöstä ja valittaminen turhaa, ne laitetaan päälle sitten kun laitetaan..

Keskellä huonetta on noin 20c mutta huonosti tehdyistä ikkunoista ja ovista(vinossa) vetää saatanallisesti sisään, pistorasiat ja jopa astiakaapit tunkevat jäistä ilmaa sisään. Ilmanvaihto hoituu näissä kämpissä silleen että ikkunankarmin yläpuolella on nyrkin levyinen koko ikkunan pituinen avoreikä metalli "luukulla" Kylmää ilmaa puskee sisälle 24h. Tämä pieni koppero on niin vetoisa ja kylmä varsinkin yöllä että olen tullut kipeäksi useammin kuin kerran, keuhkokuumeita, keuhkoputkentulehduksia..Ainoa tapa saada lämpöä tänne on uuni..Kerran keuhkokuumeessa laitoin pienen sähköpatterin päälle koska en halunnut kuolla, käytin sitä pari päivää ja se toi noin satasen ylimääräistä laskuun joten sai jäädä, ei ole varaa. 

Luulen että uunilämmittäjällä on vähän sama juttu..osa vuokrakämpistä on JÄÄTÄVIÄ. 

Vierailija
80/105 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voipi palaa koko kämppä tuolla menetelmällä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän