Ystäväni perhe lämmittää kotiaan pitämällä uunia päällä ja luukkua auki.
Olin hyvin ihmeissäni tästä epäekologisesta tavasta ja asiaa kommentoidessani sain kuulla olevani kaupunkilainen, joka ei asiaa ymmärrä. Asuvat kerrostalossa, jossa sähkö ilmeisesti kuuluu vuokraan. Onko tämä yleinenkin tapa ?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
En ollut tämmöiseem törmännyt koskaan. Joku lisäpatteri tai taloyhtiöön soitto kuulostaisi järkevämmältä. Ap
Miten v...ssa taloyhtiöön voi soittaa XDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Kellään nykyäännei sähkö kuulu vuokraan, joten AP on trolli. Ja jos ja kun maksavat laskunsa itse niin ihan yhtä hyvä hyötysuhde tuossa lämmityksessä on kuin sähköpatterissa.
Itsekin pidin omakotitaloni lämpimänä 100w hehkulampuilla. Nyt led aikana pitää patterit olla päällä. Sähkölämmitteisessä talossa on ihan se ja sama vaikka lämmittäisit asuntoasi leivänpaahtimilla.
Kuuluu mullakin sähkö vuokraan ja netti. Ei oo sähkölämmitteinen asunto. En kyllä oo lämmittänyt uunilla silti :D
Lämmitin joskus opiskelijana samalla tavalla. Lisäksi joka ilta olin kuumassa kylvyssä. Asunnossa oli kylmä, kissakin kömpi peiton alle ja itsellä oli 2 peittoa. No, onneksi asuin vain yhden talven tuossa. Sähkö ei kuulunut vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varapatteri olisi tarpeen moneen kerrostaloon, koska vasta pakkasella saa pattereista lämmintä, taloyhtiöt säästävät vedestä vesipattereissa myös. Hellan uuni kuulostaa vähän vaaralliselta tavalta lämmittää.
Lisäpatterit oli ainakin meillä ehdottomasti kielletty. Liian vaarallisia.
T. Se, joka opiskeluaikaan lämmitti sähköuunilla
Erillisissä pattereissa on aina ohjeet ja turvallisuusohjeet. Miten tahansa niitä ei voi käyttää.
Jos on kielletty, niin on kielletty. Meillä töissä (kunta) nuo on kielletty tulipaloriskin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko heillä tiiliskiviä uunin sisällä?
Tämä on kai tarkoitettu vitsiksi, mutta asuessani Englannissa tiiliskiviä tosiaan kuumennettiin uunissa. Lämmittivät mukavasti kosteaa, pientä huonetta.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin että nyt puhutaan leivinuunista mutta siis sellainen normi sähköuuni??? Oikeesti
No, eihän tulipesää voi auki pitää. Kaasut tulee hengitysilmaan ja kipinät. Vaarallista.
Minä teen joskus tuota samaa mistä ap. kertoi. Maksan itse sähkölaskut ym.Keittiö on vain niin kylmä tietyllä säällä. Vieraat (juomme kahvit keittiössä) ovat myös tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleisesti noin toimittiin ainakin 20 v sitten opiskelija-asuntolassa. Kämpät olivat kylmiä, sähkö kuului vuokraan. Luonnollisesti patterilämmitystä oli toivottu kovemmaksi, mutta asialle ei kuulemma voinut tehdä mitään. Kerrostalon alakerroksissa oli helle, keskikerroksissa sopiva ja yläkerroksissa kylmä.
Fysiikka ei ainakaan tainnut kuulua opintoihisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me ollaan ainakin joskus tehty noin, ja ihan ollaan normaaleja, sähkölaskunsa itse maksavia asiakkaita. Kun itse ei voi vaikuttaa pattereiden lämpötilaan tai ylipäänsä siihen, milloin ne laitetaan edes päälle, niin ei paljon muita konsteja löydy.
Termostaatit laittavat lämmön kiinni kun asunnossa jokin muu lämmönlähde
Tarkoitinkin tässä tilannetta, että lämmitys ei ole päällä ollenkaan tai että asunnossa on aina liian kylmä, kuten meillä. Tiedän kyllä tuon termostaattien toimintaperiaatteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan ymmärtäisin edes sen, että leipoisi tai hauduttaisi ruokia uunissa, mutta tyhjää uunia lämmittävät siis luukku auki. Toinen vanhemmista käy töissä ja palkka riittää elämiseen ihan ok, tai näin uskoisin. Eivät siis ole kelan elättejä, kuten joku uumoili. Talo on vanha ja patteritkin varmasti. Olin vaan aidon ihmeissäni tästä tavasta lämmittää asuntoa. Olen jo lapsuuden perheessäni oppinut säästämään sähköä ja tämä tapa ihmetytti. Itse puen lisää vaatetta ja juon teetä jos kylmä. Nytkin pitkät villasukat jalassa ja teekuppi kourassa tänne kirjoittelen. Ap
Sulla ei mahda olla siellä oikeasti kauhean kylmä. Itse olen asunut kämpässä, jossa oli talvisin 15 astetta lämmintä. Siinä ei paljon villasukat ja teet pidemmän päälle auta. Piti olla joko talvitakki tai peitto aina päällä. Silti yölläkin heräsi siihen kun paleli ja kylmyys aiheutti sen että oli koko ajan sairaana. Pitäis olla laitonta pitää kämppiä noin kylmänä.
Kyllä se onkin laitonta.
Olen asunut maalla ja kaupungissa enkä ole moista kuullut. Maalla asuessa otettiin joskus käyttöön erillinen sähköllä käyvä lämpöpatteri. Ei sitä usein käytetty, mutta näkyi sähkölaskussa. Kerrostalossa joku voi tietää miksi keittiö on kylmä . Sen vian voi korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleisesti noin toimittiin ainakin 20 v sitten opiskelija-asuntolassa. Kämpät olivat kylmiä, sähkö kuului vuokraan. Luonnollisesti patterilämmitystä oli toivottu kovemmaksi, mutta asialle ei kuulemma voinut tehdä mitään. Kerrostalon alakerroksissa oli helle, keskikerroksissa sopiva ja yläkerroksissa kylmä.
Fysiikka ei ainakaan tainnut kuulua opintoihisi?
Mitä tekemistä tällä on fysiikan opintojen kanssa? Minulla on talossa aivan sama. Ylhäällä palellaan varsinkin tuulisemmilla ilmoilla. Tämän on huoltokin todennut mittauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Kerrospukeutuminen + villasukat jalkaan ja villapaita päälle. Varmasti tarkenee.
Tarkenee mutta kädet kipeytyvät näppäimistöllä liian viileässä.
Tämä ekosäästövimma on johtanut siihen, että sitä tekosyynä käyttäen vuokranantajat ovat laskeneet asuntojen lämpötiloja todella alas monessa paikassa. Ylimääräiset omat patterit on tietysti kielletty, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää lämmittää asuntoa sähköuunilla.
Olen itsekin tehnyt noin opiskelijakämpässä, vaikka sähkö ei kuulunut vuokraan. Niin rapsakka oli sisälämpötila, enkä ollut vielä ehtinyt hankkia lisäpatteria.
Saksassa taloyhtiö laittoi aina yöksi lämmityksen pois pattereista niin voitte uskoa, että lämmitin kämppää uunilla.
Ihan joka syksyinen tilanne itäisemmässä Euroopassa: lokakuussa ei ole lämmityskautta vielä aloitettu, mutta kerrostalon asunnot silti jo kylmenee. Tämä parin viikon jakso pitää joko kärvistellä kylmässä ja kosteassa, tai lämmittää esim. irtonaisella sähköpatterilla. Perinteinen tyyli on pitää iltaisin keittiössä kaasuliettä päällä, ja jollakin tuulettimella yrittää siirtää sitä lämpöä muihinkin huoneisiin. Kaasu ei nimittäin maksa paljon mitään, mutta sähkö on kallista.
Semmoisesta kiellosta en ole kuullut missään, että sähkötoimiset lämpöpatterit olisi kiellettyjä kerrostalossa, joku väärinkäsitys täytyy olla, tarkoitettu autonlämmitintä tai jotain muuta nopeasti kuumenevaa.
Mulla tulee aina jo viikon putken jälkeen niin hirveä vapina-horkka että on pakko lämmittää kämppää laittamalla uuni ja lieden levyjä päälle.
Muuten vapisuttaa niin perkeleesti.
Meillä lämmitettiin polttamalla kynttilöitä ja tuikkuja.
Vuokra-asunto kaupungilta ja lämmöt saatiin monesti päälle vasta kun kaupungin työntekijät tuli maanantaina alakerroksissa sijainneisiin kerroksiin ja hytisivät toiminnoissaan aikansa.