Ystäväni perhe lämmittää kotiaan pitämällä uunia päällä ja luukkua auki.
Olin hyvin ihmeissäni tästä epäekologisesta tavasta ja asiaa kommentoidessani sain kuulla olevani kaupunkilainen, joka ei asiaa ymmärrä. Asuvat kerrostalossa, jossa sähkö ilmeisesti kuuluu vuokraan. Onko tämä yleinenkin tapa ?
Kommentit (105)
Varapatteri olisi tarpeen moneen kerrostaloon, koska vasta pakkasella saa pattereista lämmintä, taloyhtiöt säästävät vedestä vesipattereissa myös. Hellan uuni kuulostaa vähän vaaralliselta tavalta lämmittää.
Siis korjaan veden lämmittäminen vesipatteriin taloyhtiöiden säästölistalla, ikävä kyllä. Josta päästään veden hintaan ja sähkön hintaan.
Tein samoin opiskeluaikoina jääkylmässä kämpässäni. Sähkölaskua ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Varapatteri olisi tarpeen moneen kerrostaloon, koska vasta pakkasella saa pattereista lämmintä, taloyhtiöt säästävät vedestä vesipattereissa myös. Hellan uuni kuulostaa vähän vaaralliselta tavalta lämmittää.
Lisäpatterit oli ainakin meillä ehdottomasti kielletty. Liian vaarallisia.
T. Se, joka opiskeluaikaan lämmitti sähköuunilla
Itsekin olen tehnyt monta kertaa noin. Maksakoon mitä maksaa, paleleminen on yhtä helvettiä eikä vuokralainen pysty muuten vaikuttamaan kerrostaloasunnon lämpötilaan kuin sähkölaitteilla. Ensi talveksi aion ostaa sähkölämmittimen.
On meilläkin tosi kylmä ollut joskus talvella kun ei itse voi säätää lämpöä, mutta mä tein paljon uuniruokia ja jätin lopuksi aina luukun auki. Tyhjänä en sentään uunia lämmittänyt. Viime talvena ei ollut enää kylmä, varmaan asukkaat valittanut tarpeeksi.
Vanha jippo. Mikäs siinä, jos huoneisto ei muuten lämpene. Nykyään sähkölaskun joutuu kyllä maksamaan itse.
Me tehtiin näin kun patteria ei saanut itse säädettyä ja isännöitsiä/vuokrayhtiö ei suostunut lämpöä nostamaan ja sisällä oli 16 astetta. Sähkö ja vesi kuului vuokraan joten eipä siinä sitten. Kylpyhuoneessa laskettiin lämmintä vettä ammeeseen, jotta vessassa pystyy käymään. Muissa huonessa lämppärit huusi. Turussa tämä.
N30
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleisesti noin toimittiin ainakin 20 v sitten opiskelija-asuntolassa. Kämpät olivat kylmiä, sähkö kuului vuokraan. Luonnollisesti patterilämmitystä oli toivottu kovemmaksi, mutta asialle ei kuulemma voinut tehdä mitään. Kerrostalon alakerroksissa oli helle, keskikerroksissa sopiva ja yläkerroksissa kylmä.
Vaikuttaa olevan yleinen tapa opiskelija-asunnoissa edelleen. Jodelia viime talvena selatessa tuli usein vastaan näitä opiskelijoita, jotka lämmitti kämppää kyseisellä tavalla, kun sähköä ei tarvinut maksaa kulutuksen mukaan. Kuulemma opiskelija-asuntosäätiöt itse uskoo säästävänsä siinä kun pitävät kämppiä mahdollisimman kylmänä, mutta enpä tiedä tuleeko todellisuudessa säästöä, kun kämppiä lämmitetään sitten sähköuuneilla.
Tosiaan ymmärtäisin edes sen, että leipoisi tai hauduttaisi ruokia uunissa, mutta tyhjää uunia lämmittävät siis luukku auki. Toinen vanhemmista käy töissä ja palkka riittää elämiseen ihan ok, tai näin uskoisin. Eivät siis ole kelan elättejä, kuten joku uumoili. Talo on vanha ja patteritkin varmasti. Olin vaan aidon ihmeissäni tästä tavasta lämmittää asuntoa. Olen jo lapsuuden perheessäni oppinut säästämään sähköä ja tämä tapa ihmetytti. Itse puen lisää vaatetta ja juon teetä jos kylmä. Nytkin pitkät villasukat jalassa ja teekuppi kourassa tänne kirjoittelen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan ymmärtäisin edes sen, että leipoisi tai hauduttaisi ruokia uunissa, mutta tyhjää uunia lämmittävät siis luukku auki. Toinen vanhemmista käy töissä ja palkka riittää elämiseen ihan ok, tai näin uskoisin. Eivät siis ole kelan elättejä, kuten joku uumoili. Talo on vanha ja patteritkin varmasti. Olin vaan aidon ihmeissäni tästä tavasta lämmittää asuntoa. Olen jo lapsuuden perheessäni oppinut säästämään sähköä ja tämä tapa ihmetytti. Itse puen lisää vaatetta ja juon teetä jos kylmä. Nytkin pitkät villasukat jalassa ja teekuppi kourassa tänne kirjoittelen. Ap
Sulla ei mahda olla siellä oikeasti kauhean kylmä. Itse olen asunut kämpässä, jossa oli talvisin 15 astetta lämmintä. Siinä ei paljon villasukat ja teet pidemmän päälle auta. Piti olla joko talvitakki tai peitto aina päällä. Silti yölläkin heräsi siihen kun paleli ja kylmyys aiheutti sen että oli koko ajan sairaana. Pitäis olla laitonta pitää kämppiä noin kylmänä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tuossa on olennaista eroa siihen verrattuna, että lämmittäisi asuntoa ylimääräisellä sähköpatterilla. Kumpikin kuluttaa sähköä ja muuttaa sen lämmöksi.
Fyysikko
Eiköhän se sähköpatteri kuitenkin ole yleensä sijoitettu lämmittämisen kannalta vähän fiksummin kuin liesi. Varsinkin jos kämpässä on automaattisesti toimiva liesituuletin, jota ei saa itse laitettua pois päältä, niin aika iso osa siitä lieden lämmöstä menee suoraan ulkoilmaan.
Ennen kuin tässä talossa saatiin lämmöt säädettyä kohdilleen, ylimmissä kerroksissa oli kuuma ja alimmissa kylmä. Hankittiin irtopatteri muutamalla kympillä. Uunilla lämmittäminen olisi ollut typerää, sillä keittiö on erillään oleskelutiloista ja keittiössä tarkenee vähän viileämmälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin tässä talossa saatiin lämmöt säädettyä kohdilleen, ylimmissä kerroksissa oli kuuma ja alimmissa kylmä. Hankittiin irtopatteri muutamalla kympillä. Uunilla lämmittäminen olisi ollut typerää, sillä keittiö on erillään oleskelutiloista ja keittiössä tarkenee vähän viileämmälläkin.
Siis tietysti toisin päin, ylimmissä kylmä ja alimmissa kuuma ennen lämmityksen säätöä.
Meillä on pieni ok-talo, puusauna ja lämmitetään talvisin taloa lyömällä kiukaaseen tulet ja jättämällä kylppärin ovi auki :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei mahda olla siellä oikeasti kauhean kylmä. Itse olen asunut kämpässä, jossa oli talvisin 15 astetta lämmintä. Siinä ei paljon villasukat ja teet pidemmän päälle auta. Piti olla joko talvitakki tai peitto aina päällä. Silti yölläkin heräsi siihen kun paleli ja kylmyys aiheutti sen että oli koko ajan sairaana. Pitäis olla laitonta pitää kämppiä noin kylmänä.
Kyllä tuo on todella kylmä jo. Olin t-paidalla ja farkut jalassa kylässä ja ennen tätä uunilämmittämistä ei ollut kylmä asunnossaan. On varmaan myös yksilöllistä tuo kylmyyden tunne ja tottumis myös. Minulla paljon viileämpi asunto. Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pieni ok-talo, puusauna ja lämmitetään talvisin taloa lyömällä kiukaaseen tulet ja jättämällä kylppärin ovi auki :D
Mielestäni täysin eri asia tämä. Teen itse näin mökillämme talvisin. Ap
Kellään nykyäännei sähkö kuulu vuokraan, joten AP on trolli. Ja jos ja kun maksavat laskunsa itse niin ihan yhtä hyvä hyötysuhde tuossa lämmityksessä on kuin sähköpatterissa.
Itsekin pidin omakotitaloni lämpimänä 100w hehkulampuilla. Nyt led aikana pitää patterit olla päällä. Sähkölämmitteisessä talossa on ihan se ja sama vaikka lämmittäisit asuntoasi leivänpaahtimilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäpatterit oli ainakin meillä ehdottomasti kielletty. Liian vaarallisia.
T. Se, joka opiskeluaikaan lämmitti sähköuunilla
Erillisissä pattereissa on aina ohjeet ja turvallisuusohjeet. Miten tahansa niitä ei voi käyttää.
Tuskin tuossa on olennaista eroa siihen verrattuna, että lämmittäisi asuntoa ylimääräisellä sähköpatterilla. Kumpikin kuluttaa sähköä ja muuttaa sen lämmöksi.
Fyysikko