Hei te hoikat! Kuinka paljon keskimäärin syötte päivässä?
Olen 15 kg ylipainoinen ja aina ajatellut syöväni terveellisesti ja kohtuudella. Paino kuitenkin koko ajan vain nousee, joten pakko on myöntää, että näin ei ole.
Mitä te hoikat, ei hulluna urheilevat, naiset syötte? Kuinka paljon? Kaipaisin ihan konkreettisia esimerkkejä määristä. Tai jos joku on ihan laskenut kuinka monta kcal päivässä saatte?
Olisin todella kiitollinen, jos joku jaksaisi kertoa! 🤗
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen mitoissa 170/58. Luettelen tämän päivän ruoat.
Aamupala: kaksi kauraleipää, päällä oivariinia, kalkkunaviipale ja 3 siivua juustoa kussakin leivässä. Lisäksi tee hunajalla ja maidolla.
Lounas: salaatti yhdestä mozzarella pallosta, kahdesta tomaatista ja tuoreesta basilikasta. Lisänä ehkä noin rkl verran oliiviöljyä, balsamikoa ja mausteita
Päivällinen: alkupalasalaatti noin 1,5dl, jossa tomaattia, kurkkua, salaattia ja oliiveja. Lisänä oliiviöljyä. Pääruokana noin 2dl munanuudeleita ja thai-tyyppinen kastike (noin 2dl) jossa kookosmaitoa, kanaa, porkkanaa, sieniä, limeä ym mausteita. Jälkiruuaksi kaksi palaa suklaata.
Iltapalaksi tulen syömään luultavasti 2 palaa paahtoleipää kahdella juustoviipaleella ja oivariinilla.Tässä aika tyypillinen ruokailu vuorokaudessa. Kasviksia pitäisi lisätä. Usein teen myös smoothieita marjoista ja soijajogurtista, tänään en jaksanut.
Tämä kuulostaa minun korviini herkulliselta ruokavaliolta, mutta tuntuu myös isolta määrältä. Täysin normaalilta, mutta tuntuu, että itse en laihtuisi noin kevyeksi tällaisella ruokavaliolla.
Eihän tuossa ole iso määrä, vaan juuri sopivasti. Aika erilaisia ruokia, mitä itse syön, mutta sovellettuna syön aikalailla justiin saman määrän. T. 166/50 ja ikää 40.
Olen N52 pituus 178 cm ja paino 57 kg. Painonvaihtelu ollut aina 56-59 kg.
Aamulla kuppi mustaa kahvia, café au lait tai teetä maidon ja sokerin kanssa, croissant tai pala paahtoleipää, marmeladia tai juustosiivu
Lounaaksi klo 13 pieni salaatti, keitto, voileipä tai sämpylä leikkeillä, tai wienerleipä tms kahvia ja vettä. Siis kevyt lounas.
Välipalaksi hedelmä tai porkkana tms suklaata tai pähkinöitä
Illalla lämmin ruoka: pihvi ja salaattia, kalaa ja kasviksia, pastaa, pataruokaa ja tuoretta leipää tms.
Iltapalaksi kuppi teetä ja keksi
En laske ikinä kaloreja, herkkuja syön harvoin, viiniä tykkään juoda silloin tällöin.
Liikuntana lenkkeily kahden koiran kanssa noin 2-3 tuntia päivässä ja autoilu :)
Syön noin 1500 kcal päivässä. Olen laihtunut jättämällä herkut pois, kasviksia olen yrittänyt lisätä ruokavalioon. Liikunnan määrä on sama eli vähäinen. Mä söin herkkuja joka päivä, ja nyt hiukan perehdyttyäni kaloreihin, tuli niistä helposti useampi sata kaloria päivässä. Ihmekös tuli parissa vuodessa +10kg.
Eli syön ihan normaalisti 3-5 kertaa päivässä. Nyt olen pyrkinyt siihen, että aterioiden välissä tulee nälkä. Ennen söin huvikseni ja ns. varmuuden vuoksi, ettei vaan tule nälkä kun olen vaikkapa poissa kotoa. Nyt olen opetellut sietämään nälän tunnetta jonkin verran. Syön leipää, perunaa, pastaa, kasviksia, lihaa, marjoja, kalaa. Ihan tavallisia juttuja. Välillä myös eineksiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tässä tulee mielikuva, että hoikat syövätkin ihan toisin kuin meitä ohjeistetaan?
-Osa juo aamuisin vain kahvia (vs. "aamiainen on päivän tärkein ruoka")
-Suurin osa syö illalla päivän raskaimman ruuan. (vs. iltaa kohden kevennetysti tai "iltasyönti lihottaa")
-Harva välttelee rasvaa, suurin osa kyllä välttelee sokeria.
-Suurin osa syö muutaman kerran päivässä (vs. 5-6 kertaa)
-Hoikat eivät pelkää nälän tunnetta tai syö varalta, ettei tulisi nälkä (vs. "pitää syödä usein, ettei tule nälkää ja sitä kautta ahmimista"), vaan syövät kunnolla silloin, kun on nälkä ja jättävät syömättä, jos ei ole nälkä.
-Kukaan ei tainnut syödä 6 palaa leipää ja puuroa ja muuta hiilihydraattia, vaan yhteensä ehkä puolet tästä määrästä tai vähemmän.
Siat lihotetaan viljalla ja tiheällä ruokinnalla. Ihmisen ja sian ruuansulatusjärjestelmät muistuttavat hyvin paljon toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen N52 pituus 178 cm ja paino 57 kg. Painonvaihtelu ollut aina 56-59 kg.
Aamulla kuppi mustaa kahvia, café au lait tai teetä maidon ja sokerin kanssa, croissant tai pala paahtoleipää, marmeladia tai juustosiivu
Lounaaksi klo 13 pieni salaatti, keitto, voileipä tai sämpylä leikkeillä, tai wienerleipä tms kahvia ja vettä. Siis kevyt lounas.
Välipalaksi hedelmä tai porkkana tms suklaata tai pähkinöitä
Illalla lämmin ruoka: pihvi ja salaattia, kalaa ja kasviksia, pastaa, pataruokaa ja tuoretta leipää tms.
Iltapalaksi kuppi teetä ja keksi
En laske ikinä kaloreja, herkkuja syön harvoin, viiniä tykkään juoda silloin tällöin.
Liikuntana lenkkeily kahden koiran kanssa noin 2-3 tuntia päivässä ja autoilu :)
Ihanan pitkä olet :) ei haittaa ollenkaan edes lyhyttä miestä!
Olen ollut aina normaalipainossa. En välttele mitään (esim. hiilareita) enkä jätä aterioita välistä. Syön aamupalan, lounaan, jotain välipalaksi, päivällisen ja iltapalan. Käytän alkoa hyvin kohtuudella. Herkuttelen usein.
Kaloreita en laske, mutta olen huomannut selkeän eron pulleampiin kavereihin: oma annoskokoni on huomattavan paljon pienempi ja ruokailurytmi säännöllisempi. Voin santsata, jos jokin on erityisen mieleen, mutta en täytä lautasta toista kertaa pullolleen. En koskaan saa syötyä kokonaista pizzaa ja usein ravintola-annokset ovat liian suuria. En jaksa syödä kaikkea. Kun tulen kylläiseksi, lopetan syömisen. Herkutteluhetkissä otan pari palaa suklaata tai muutaman namin, mutta en levyä tai pussia kerralla. Yleensäkin pystyn lopettamaan ajoissa vaikka olisi miten hyvää tarjolla. Tunnen hyvin harvoin ähkyä tai tukalaa oloa syömisen takia. Säännöllisellä ateriarytmillä myöskään nälkä ei ylly sietämättömäksi ja johda ahmimiseen.
Ap, joka sanoit, että moni hoikka syö kyllä vähemmän, kuin sinä:
Niin se näyttää olevan itsellänikin, että näin aikuisiällä se paino lähtee nousemaan jos syö "ihan normaaleja aikuisen ihmisen annoksia" ajatuksena, että nälkä ei saa jäädä. Eli jos annokset ovat systemaattisesti reiluja, sellaisia, että kallistuu enemmän ähkyn kuin "nälän" puolelle, niin kyllä sitä painoa ainakin minulla alkaa kertyä.
Olen kyllä tosi iloinen, että eräässä vaiheessa opin syömään kevyesti. Siis sillä tavalla, että nälkä juuri lähtee, mutta ei tule "syönyt" olo. Silloin painokin putosi sen 10kg, ilman nälkää tai kyttäämistä, ja paljon energisempi olo koko päivän. Ketoruokavalio oli avainasemassa.
Syön aika huonosti ja epäterveellisesti. Työpäivinä yhden lämpimän aterian (tänään risottoa pari desiä), jonkun rahkan tmv ja muutaman leivän iltapalaksi. Vapailla usein pari lämmintä ateriaa salaatin kanssa. Kerran viikkoon pizzan/hamppariaterin.
157/49kg 35v nainen
Vierailija kirjoitti:
Miten tässä tulee mielikuva, että hoikat syövätkin ihan toisin kuin meitä ohjeistetaan?
-Suurin osa syö illalla päivän raskaimman ruuan. (vs. iltaa kohden kevennetysti tai "iltasyönti lihottaa")
-Hoikat eivät pelkää nälän tunnetta tai syö varalta, ettei tulisi nälkä (vs. "pitää syödä usein, ettei tule nälkää ja sitä kautta ahmimista"), vaan syövät kunnolla silloin, kun on nälkä ja jättävät syömättä, jos ei ole nälkä.
-Kukaan ei tainnut syödä 6 palaa leipää ja puuroa ja muuta hiilihydraattia, vaan yhteensä ehkä puolet tästä määrästä tai vähemmän.
^Tämä on kyllä hyvä koonti! Oman kokemukseni ja lähipiirini seuraamisen pohjalta olen tehnyt huomion, että hoikat ihmiset eivät stressaa tai ylimieti syömistä. Tähän liittyy myös se, ettei syödä tunnesyihin vaan oikeaan nälkään tekemättä syömisestä sen kummempaa numeroa. Taustaa: Itse olin aiempina vuosina erittäin tietoinen syömisistäni ja mitat tuolloin 167/67 (ei ylipainoa mutta toisaalta ei näkyvää vyötäröä ja muutenkin turvonnut olo). Nykyään syön nälkääni muutamia kertoja päivässä, käytän rasvaa reilusti, pätkäpaastoilen huomaamatta ja herkuttelen kun mieli tekee eli en juuri koskaan (oli osa entistä ahmimishäiriötä, joka oli 100 % tunnesyömistä). Ja nykyiset mitat 167/57, vyötärö näkyy ja tunnen omat ääriviivani. Disclaimer: Ikä toki varmasti osittain vaikuttaa aineenvaihdunta-asioihin, vaikka olisikin rento ja luonnolliseen näläntunteeseen pohjautuva syömistyyli.
Aamupala: Kuppi teetä (en käytä makeutusta kun en tykkää), vesilasi, 2 täysjyväleipää, kunnolla 17% juustoa päälle, salaattia, paprikaa, kurkkua. Pieni purkki maustamatonta jogurttia, ei mitään käryä rasvaprosentista.
Lounas: Lautasellinen nakkikeittoa, näkkäri, real-siivu, päällä becel.
Välipala: 2 siivua realia, porkkana, omena, vähän maapähkinöitä, ehkä n. 2 rkl (ei suolattuja tai paahdettuja vaan ihan perus)
päivällinen: 3 turhan pientä kaalikäärylettä, 2 perunaa, porkkanaraaste, kurkkua, paprikaa, tomaattia
iltapala: Nyt on nälkä, oon syönyt vähemmän kuin yleensä. Koitan vielä keksiä jotain iltapalaksi ennen nukkumaanmenoa, ehkä teen kaurapuuron.
Huomenna aion herkutella nachoilla, koska tekee mieli. Välillä pitää herkutella!
Pysyn hoikkana, koska en syö piilosokereita. Se on mulle helppoa, kun en makeista tykkää. Kaikki ihmeelliset välipalapatukat ja maustetut jogurtit ja proteiinirahkat yms "terveystuotteet" on syytä jättää useimpina päivinä hyllyyn. Perusruoka on paljon parempaa ja terveellisempää. Tärkein syy on kuitenkin se, että oon aina tottunut syömään säännöllisesti ja usein ja pääaterioilla kunnon kokoisia annoksia.
Melkein kaikki on valmiita kokeilemaan ihan mitä tahansa paitsi virallisten ravitsemussuositusten mukaista rentoa ja normaalia syömistä :D En ymmärrä miksi. Aina pitää kehittää joku vaihtoehtoteoria, vaikka on olemassa sellainen selkeä malli, jonka toimivuudesta on tolkuttomasti tieteellistä tutkimusta.
n. 1500 kaloria päivässä + n.30-60min liikuntaa.
Säännöllisesti. Aamu alkaa aina puuroraejuustomustikoilla. Protskua joka terialla,viisi ateriaa päivässä. 80-20 suhteella
Se on muuten totta, että "normaali annoskoko" on todella erilainen eri ihmisillä. Monet ylipainon kanssa kamppailevat syövät aivan liian pieniä annoksia tai aina vaan jotain salaattia tai kasvissosekeittoa, ja sitten se kostautuu nälkänä ja välipalahimona. Toisilla taas annoskoot ovat aivan valtavia. Onneksi sen voi kyllä oppia, mikä on ns. "normaali määrä" ruokaa, mutta siinä kannattaa kuunnella asiantuntijoita eikä nettipalstoja. Ja asiantuntijoitahan ovat esim. ne ihan oikeat ravitsemusterapeutit, eivät netin dieettigurut.
Olisi ihanaa jos joku jaksaisi kuvata ihan tavallisen annoksensa! Mikä on hoikan tavallinen annoskoko? Jos ruokana olisi ihan joku perus makaronilaatikko tai peruna+kastike yms.
Hyvä idea! Nyt lounasaikana kaikki kuvaamaan normi annoksensa. 😊
Olen 29v, paino 59 ja pituus 163. En välttämättä noiden mittojen perusteella hoikka, mutta olen jo vuosia treenannut säännöllisesti useamman kerran viikossa ja vaatekoko 36-38. Kymmenen vuotta sitten mietin paljon syömisiäni ja paino jojoili, milloin olin vegaani ja milloin karppasin. 4-5 vuotta sitten tein elämäntapamuutoksen vain siten, että aloitin säännöllisen rankan liikunnan 4krt viikossa, ja samalla ns kiinnostus ruokaan ja ruuan kanssa venkoiluun katosi. En mittailee syömisiäni, mutta yritän treenipäivinäni pitää proteiini saannin kohtuu korkealla.
Esimerkkipv:
Aamu: pikakahvi maidolla, mustikoita ja pari siivua pullakorppua
Päivä: lihaa, kasviksia, esim turkkilaista jugurttia ruuan kyljessä. Mitä nyt sattuu olemaan.
Välipala:jos kaapissa pieruheroja jäljellä, teen soijamaitopohjaisen proteiinijuoman tai ihan vaan kuitupitoista leipää monipuolisilla täytteillä. Toinen pikakahvi maidolla
Ilta: Esim pastaa ja tomaattikastiketta missä vihreitä papuja. Välillä ei tee mieli ruokaa, joten syön vaikka kotona tehtyä vähä sokerista marjarahkaa ym.
Mulla vanhemmiten kapeni kasvot. Näytän hoikemmalta mitä olen, koska käytän hieman löysiävaatteita.
Tiedän, että minun ruokavaliossani on paljon parantamisen varaa, mutta tämä sopii minulle. Ja se on nyt parempi kuin silloin, kun olin 20 kg ylipainoinen ja söin joka päivä suklaalevyn.
Pääsin eroon suklaan syömisestä sillä, että korvasin aamupalan ja lounaan suklaan makuisella ateriankorvikepatukalla. Niitä on pari todella hyvää makua, mikä menee minulle ihan suklaapatukasta, mutta pitävät nälän. Korvasin siis aamun leipäaamiaisen ja lounaan (usein taas leipää ja suklaata) ateriankorvikepatukalla, jossa on n. 200 kcal.
Loppupäivän syön terveellistä kotiruokaa. Paljon kasviksia, kanaa yms. Viikonloppuisin, kun lapset kotona, syön normaalia aamupalaa ja lounasta heidän kanssaan.
Tosiaan tiedän, ettei tämä ole mikään paras ratkaisu, mutta on minulle helppo ja maukas, ja paino on tippunut parissa vuodessa 20 kg.