Hei te hoikat! Kuinka paljon keskimäärin syötte päivässä?
Olen 15 kg ylipainoinen ja aina ajatellut syöväni terveellisesti ja kohtuudella. Paino kuitenkin koko ajan vain nousee, joten pakko on myöntää, että näin ei ole.
Mitä te hoikat, ei hulluna urheilevat, naiset syötte? Kuinka paljon? Kaipaisin ihan konkreettisia esimerkkejä määristä. Tai jos joku on ihan laskenut kuinka monta kcal päivässä saatte?
Olisin todella kiitollinen, jos joku jaksaisi kertoa! 🤗
Kommentit (85)
Niin paljon / sen verran, että nälkä lähtee. En ole ikinä laskenut kaloreita tai määriä.
... ja noin kolmen tunnin välein.
Aamiaiseksi iso kuppi kahvia, lasi appelsiinimehua ja jogurttia. Lounaaksi kotiruokaa, mitä milloinkin. Esim. kanafile, riisiä/pastaa ja uunikasviksiatai kasvissosekeittoa ja leipää. Kahvi ja muffinssi tms. Pelkkä kahvi jos vatsa on vielä täysi lounaan jäljiltä. Illalla tuoresalaatti tai voileipä ja hedelmä.
Viikonloppuisin jotain rasvaista ja epäterveellistä, esim nachos supreme.
Liikuntaa tulee satunnaisista kävely- ja juoksulenkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Mun eiliset syömiset oli seuraavat:
Aamupala: Kiivi, lasi vettä, kahvi mustana ja ruisleipä jonka päällä juustoa, tomaattia ja kurkkua.
Lounas: Bataatti kurpitsa keitto jonka päällä ruokalusikallinen raejuustoa, vettä ja pala patonkia
Päivällinen: Uunifeta pastaa, salaattia, lasi punaviiniä ja vettä.
Vettä juon ainakin 2 litraa päivässä. Kasviksia/hedelmiä/marjoja joka aterialla.
Mikä tässä oli vikana? Itse syön jokseenkin samoin. Vai tuo viinilasiko sai ihmiset kauhistumaan?
Olen syönyt tänään
"Brunssi": 3 ruispalaa, joiden päällä voita, paistettu kananmuna, juustoa, salaattia ja kurkkua, appelsiinimehua ja teetä.
Välipala: kipollinen jogurttia ja vadelmia + teetä
Päivällinen: 2 tortillaa kaurajauhistäytteellä, vettä.
Iltapalaksi varmaan vielä esim. mysliä tai leipää
Jogurtti ja tee aina ilman sokeria. Yleensä syön aamupalan ja lounaan erikseen, mutta tänään oli vapaapäivä ja nukuin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala: Kiivi, lasi vettä, kahvi mustana ja ruisleipä jonka päällä juustoa, tomaattia ja kurkkua.
Lounas: Bataatti kurpitsa keitto jonka päällä ruokalusikallinen raejuustoa, vettä ja pala patonkia
Vettä juon ainakin 2 litraa päivässä. Kasviksia/hedelmiä/marjoja joka aterialla.
Mikä tässä oli vikana? Itse syön jokseenkin samoin. Vai tuo viinilasiko sai ihmiset kauhistumaan?
Ei ole kovin ravinteikas ruokavalio.
Tänään syöty:
Klo 8.30 kahvia, maitoa n. desi
Klo 11.30 kaksi itsetehtyä pientä täysjyväsämpylää, kummassakin täytteenä voita, siivu juustoa ja kurkkua, porkkana, luumuja
Klo 14 kahvia, desi maitoa
Klo 17 kolme kananmunaa, herneitä, pikkuporkkanoita
Illalla aion syödä hampurilaisen jostain pikaruokapaikasta.
En ole ikinä laskenut kaloreita joten en osaa arvioida. Mutta suunnilleen näin syön arkisin:
Aamupala: kaurapuuroa, jonka seassa on puolukoita, maapähkinävoita ja puolikas banaani. Kahvia kauramaidolla. Puurossa on noin 1dl kaurahiutaleita.
Lounas: vaihtelee. Yleensä eväät. Välillä kaupan valmisruokaa, välillä itse tehtyä. Aika usein haen myös 15cm subin kun subway on työpaikan vieressä.
Illallinen: tavallista kotiruokaa. Esim eilen perunamuusia, ruskeaa kastiketta ja boltsipyöryköitä. Tän lisäksi "salaattina" pilkottua tomaattia ja kurkkua. Kukkurallinen lautanen.
That's it. Lisäksi menee kahvia pitkin päivää.
Viikonloppuisin syön parempaa aamiaista, esim halloumileipiä tai karjalanpiirakoita munavoilla, smoothieita. Valkoiiniäkin saattaa silloin mennä. Aika usein myös syön ulkona/tilaan ruokaa viikonloppuisin, välillä arkenakin. Yleensä thaimaalaista currya tofulla tai pitsaa. Karkkia tulee syötyä silloin tällöin. Punaista lihaa ja kanaa en syö.
Eilisen syömiset:
Aamulla itsetehty sämpylä, 1 kinkku ja juustoviipale
Lounas 2 luumua, 2x15g palat juustoa ja 2 kinkkusiivua
Päivällinen possua kermakastikkeessa ja paistettuja perunoita 150g + 100g, ruisleipäsiivu margariinilla
Iltakahvin kanssa 30g kismetiä
Iltapala marjasmoothie 3dl
Kahvia kaikkineen 4 mukillista
Yhteensä 1256kcal, proteiiniakin tuli hyvin eli 74g.
Kasviksia poikkeuksellisesti todella vähän, enemmän tällainen mättöpäivä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitsitkö tarkentaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Tuossahan oli reilusti kasviksia ainakin. Bataattia, kurpitsaa, kiiviä, tomaattia, kurkkua... Keitossa ja pastassa varmaan oli myös sipulia, valkosipulia tms. Ihan ravinteikkaalta vaikuttaa minusta, olen itse myös hoikka.
Syödään kolme kertaa päivässä ja ihan järkevät annokset silloin kun syödään, mutta ei sitten välissä napostelua.
Tänään esim.
Aamupalalla meni 2xruisleipä (voi, salaatti, kalkkuna, kurkku), jogurtti 2dl ja kaakao 2dl (maitoon) (Aamupalat vaihtelee, voi olla myös ruispuuroa voisilmällä/ marjoilla tai hedelmiä ja ruisleipää yms.)
Lounaalla syötiin 1-2 viipaletta muikkukukkoa, omenaa ja jälkkäriksi paksuhko viipale marmorikakkua. Juomana vesi (ja kahvi osalla)
Nyt illallinen uunissa ja tänään lohikiusausta, lisäksi tulee olemaan salaattia. Juomana maito/ vesi, mitä nyt mieli tekee ja jos jälkkäriä halutaan niin jääkaapissa on marjarahkaa odottamassa. Ruokaa syön itsekin usein näin illalla ainakin kaksi lautasellista eli ihan reilusti.
Meidän ruokavaliosta sen verran, että suositaan ruista, perunaa, aitoa voita, kermaa ja maitoa. Emme käytä öljyjä, margariineja, vehnäleipää (vehnää leivoksissa tarpeeksi) jne. Eli vältetään kovin teollisia/ tuotettuja ainesosia ja pyrin valmistamaan ruokaa samoista aineksista mistä isovanhempani ovat ikänsä ruokaa tehneet. Elävät pitkään ja pysyvät hoikkina sekö terveinä.
Terveisin Nainen 160cm/48kg. Perheessä myös naisia seuraavin mitoin eli 173cm/57kg ja 167cm/53kg. Myös miehet hoikkia.
Hyvin normaalisti syön ja 5 kertaa päivässä. Mutta alkoholia juon vain muutaman kerran vuodessa. Se turvottaa mua jo lasillinenkin. Ja napostella ei kannata. Syö vain ruoka-aikoihin. Joskus voi syödä jälkiruuan ruuan jälkeen.
aamupala: 2 kananmunaa, tuoretta persiljaa, lasi tuoremehua, mustaa kahvia (ilman sokeria)
välipala: kahvia ja ruispala jonka päällä oivariinia ja kurkkua
lounas: joku kaupan valmissalaatti
päivällinen: jotain lämmintä kotiruokaa, kahvia
iltapala: pari ruisleipäpalaa juustolla ja kurkulla
toi on rutiini jonka lisäksi käyn hampurilaisravintolassa noin kerta viikkoon ja syön herkkuja miten sattuu ja juon kaljaa viikonloppuisin
161/54
Syö esimerkiksi puolet pizzasta ja säästä toinen puolisko vaikka lounaaksi seuraavalle päivälle.
Jätskiä voit ottaa parin kauhallisen verran vaikka joka päivä jos haluat, tärkeintä on että et syö sitä koko pakettia. Suklaalevystä voi myös esimerkiksi syödä noin 20%. Sipseissä sama juttu eli puoli kulhollista juuri ja juuri. Popcornia voit syödä vaikka koko paketin jos haluat.
Yritä minimoida sokerin kulutus pienillä jutuilla: kivennäisvettä limun sijaan / vain yksi teelusikallinen sokeria kahviin jne. Itse olen ollut limuriippuvainen joten tämä on ollut myös laihana vaikea asia.
Konkreettisesti voi myös kokeilla niinkin "typeriä" ideoita kuten pienemmän lautasen käyttö = vähemmän ruokaa tulee syötyä per annos.
Itse olen mitoissa 170/58. Luettelen tämän päivän ruoat.
Aamupala: kaksi kauraleipää, päällä oivariinia, kalkkunaviipale ja 3 siivua juustoa kussakin leivässä. Lisäksi tee hunajalla ja maidolla.
Lounas: salaatti yhdestä mozzarella pallosta, kahdesta tomaatista ja tuoreesta basilikasta. Lisänä ehkä noin rkl verran oliiviöljyä, balsamikoa ja mausteita
Päivällinen: alkupalasalaatti noin 1,5dl, jossa tomaattia, kurkkua, salaattia ja oliiveja. Lisänä oliiviöljyä. Pääruokana noin 2dl munanuudeleita ja thai-tyyppinen kastike (noin 2dl) jossa kookosmaitoa, kanaa, porkkanaa, sieniä, limeä ym mausteita. Jälkiruuaksi kaksi palaa suklaata.
Iltapalaksi tulen syömään luultavasti 2 palaa paahtoleipää kahdella juustoviipaleella ja oivariinilla.
Tässä aika tyypillinen ruokailu vuorokaudessa. Kasviksia pitäisi lisätä. Usein teen myös smoothieita marjoista ja soijajogurtista, tänään en jaksanut.
Olen 154/50 kg. Haluaisin pudottaa painoa, mutta tässä iässä se ei tunnu onnistuvan, joten keskityn vastustamaan vuosittain kertyviä kiloja. Kalorinkulutukseni lienee noin 1200 päivässä. Eipä siinä voi paljon syödä. Aamupalan lopetin jo vuosia sitten. Nykyään aamuisin juon pari kuppia kahvia, lounaaksi yritän ottaa salaatin jollain proteiinilähteellä, illalla leipää tms iltapalalla.
Tänään olen syönyt kaksi kuppia kahvia, ja kaurakeksin, päivällä noin 80 grammaa ruismarjapuuroa maidolla, alkuillasta kolme naposteluporkkanaa, ruisleivän kinkulla ja juustolla sekä graavilohta noin 3 siivua ja äsken omenan.
Iltapalalla voi vielä jotain ottaa, mutta aika täysi olo, eikä oikeastaan ole nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen mitoissa 170/58. Luettelen tämän päivän ruoat.
Aamupala: kaksi kauraleipää, päällä oivariinia, kalkkunaviipale ja 3 siivua juustoa kussakin leivässä. Lisäksi tee hunajalla ja maidolla.
Lounas: salaatti yhdestä mozzarella pallosta, kahdesta tomaatista ja tuoreesta basilikasta. Lisänä ehkä noin rkl verran oliiviöljyä, balsamikoa ja mausteita
Päivällinen: alkupalasalaatti noin 1,5dl, jossa tomaattia, kurkkua, salaattia ja oliiveja. Lisänä oliiviöljyä. Pääruokana noin 2dl munanuudeleita ja thai-tyyppinen kastike (noin 2dl) jossa kookosmaitoa, kanaa, porkkanaa, sieniä, limeä ym mausteita. Jälkiruuaksi kaksi palaa suklaata.
Iltapalaksi tulen syömään luultavasti 2 palaa paahtoleipää kahdella juustoviipaleella ja oivariinilla.Tässä aika tyypillinen ruokailu vuorokaudessa. Kasviksia pitäisi lisätä. Usein teen myös smoothieita marjoista ja soijajogurtista, tänään en jaksanut.
Tämä kuulostaa minun korviini herkulliselta ruokavaliolta, mutta tuntuu myös isolta määrältä. Täysin normaalilta, mutta tuntuu, että itse en laihtuisi noin kevyeksi tällaisella ruokavaliolla.
Lisään vielä äskeiseen viestiin, että olisi mielenkiintoista laskea tuon päivän kalorit.
Hurjasti kiitoksia vastauksistanne!
Kyllä moni tuntuu syövän aika paljon vähemmän kuin minä. Hyvä herätys tämä.