Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muotiasiantuntija: "Kaikilla meillä on varmasti tarpeeksi vaatteita. Minäkään en tarvitse sitä paitaa, jonka haluan ostaa kaupasta, kun lähden ulos."

Vierailija
23.09.2020 |

Tarvitaanko uusia vaatteita ollenkaan?

https://yle.fi/uutiset/3-11557319

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä säästyisi paljon luontoa jos miehet ostaisivat kanssa vaatteensa kirppareilta käytettynä eikä uusina suoraan kaupasta tai netistä. Jostain syystä miehet eivät ole ymmärtäneet ekologisuuden päälle ja viittaavat edelleen kintaalla kirpputoreille vaikka jokaisen omaa ekologista vastuuta peräänkuulutetaan kaikkialla.

Kyseenalaistaisin ylipäänsä kirppareiden ekologisuuden. Toki ihminen voi lihoa tai laihtua niin, että vanha vaate ei sovi ja lastenvaatteissa kierrättäminen on täysin ymmärrettävää. Kuitenkin suurin osa kirppareille myyntiin tulevista vaatteista on luullakseni siellä vain siksi, että niihin on kyllästytty ja haluttu shoppailla tilalle jotain uutta. Silloin, kun ihmiset omistivat vähemmän vaatteita ja korjasivat vanhaa, ei ollut mitään kirppareita, koska jokainen käytti loppuun omat vaatteensa. Se jos mikä oli mielestäni ekologista. 

Kyllä niitä kierrätettiin ihmisiltä toiselle.

Kipparit auttaa löytämään sellaista, mitä ei muuten saisi.

Vierailija
82/145 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokuhan oli joskus laskenut että vaikka vaateiden valmistus lopetettaisiin ja vaatekaupat suljettaisiin niin jokaisella ihmisellä riittää vielä silti vaatekaapeissa vaatteita koko loppuelämäksi.

Niin varmaan. Mulla ei oo kohta yksiäkään ehjiä alkkareita tai sukkia. Pitää taas ryhtyä parsimaan.

Sukkia ja alushousuja voi myös valmistaa itse. Tarvitset vain kangasta, kaavat ja ompelukoneen. Itse olen valmistanut lapsen kaikki vaatteet ja tänään teen loppuun uuden talvimyssyn kun vanha jäi pieneksi lapsen pään kasvaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokuhan oli joskus laskenut että vaikka vaateiden valmistus lopetettaisiin ja vaatekaupat suljettaisiin niin jokaisella ihmisellä riittää vielä silti vaatekaapeissa vaatteita koko loppuelämäksi.

Niin varmaan. Mulla ei oo kohta yksiäkään ehjiä alkkareita tai sukkia. Pitää taas ryhtyä parsimaan.

Sukkia ja alushousuja voi myös valmistaa itse. Tarvitset vain kangasta, kaavat ja ompelukoneen. Itse olen valmistanut lapsen kaikki vaatteet ja tänään teen loppuun uuden talvimyssyn kun vanha jäi pieneksi lapsen pään kasvaessa.

Vierailija
84/145 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
85/145 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
86/145 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä säästyisi paljon luontoa jos miehet ostaisivat kanssa vaatteensa kirppareilta käytettynä eikä uusina suoraan kaupasta tai netistä. Jostain syystä miehet eivät ole ymmärtäneet ekologisuuden päälle ja viittaavat edelleen kintaalla kirpputoreille vaikka jokaisen omaa ekologista vastuuta peräänkuulutetaan kaikkialla.

Oletko koskaan huomannut, kuinka pieni valikoima miesten vaatteita kirppareilla on? Erityisesti sen huomaa paikoissa, joissa miesten ja naisten vaatteet on järjestelty eri osastoihin. Ero on moninkertainen.

Vaatteiden hankinta kirppareilta on kierrätystä ja kannatettavaa, aivan samoin kuin harkinta ja kohtuus uusien vaatteiden ostelussa.

Vierailija
87/145 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä osoittaisin sormella ja syylistäisin eniten miehiä koska he eivät suostu ottamaan käytettyjä vaatteita kirpputoreilta vaikka kipparit on vaatteita pullollaan vaan pitää saada se uusin vaate heti uutena marketista.

Miehille löytyy erittäin harvoin sopivaa, laadukasta ja hyväkuntoista vaatetta kirpputorilta.

Tarjolla on ainoastaan kuolinpesien vuosikymmeniä vanhoja pukuja, ja jos muodin vaihtelu näkyy jossakin vaatteessa, niin se on puku.

Mikseivät miehet muutenhan käytä mustaa pukua, suoria housuja, valkoista kauluspaitaa ja kravattia vapaa-ajalla kuten Frendeissä ja How I Met Your Motherissa. Olisivat paljon tyylikkäämpiä eikä tarvitsisi miettiä mitä laittaa päälleen kun lähtee ulos tai kauppaan.

Puku päällä on ikävää esimerkiksi röhnöttää sohvalla, syödä tacoja tai pelata hetkisen aikaa koripalloa. Niissä vaatteissa on jäykkä liikkua ja ne likaantuvat helposti ja ovat hankalia puhdistaa. Paljon toimivampi vapaa-ajan univormu on se nykyajan kollarit tai verkkarit ja lenkkarit. Voihan ne ostaa kierrätetyistä ja kestävistä materiaaleista. Erittäin suosittu vaate farkut on myös parhaimmillaan tosi kestävä.

Eikä frendeissä ja himym:ssa muut käytä pukuja paitsi Barney ja Chandler töiden jälkeen. Esim Joeyllä on yleensä päällä joku neule tai kolitsi.

Vierailija
88/145 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehetkin ensin ostamaan vaatteensa kirpputoreilta. Hopi, hopi. Ei ole oikeudenmukaista ja tasa-arvoista että naiset joitaa ekologisuuden yksin eikä miehet tee asian eteen yhtään mitään.

Vierailija
89/145 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseenalaistaisin ylipäänsä kirppareiden ekologisuuden. Toki ihminen voi lihoa tai laihtua niin, että vanha vaate ei sovi ja lastenvaatteissa kierrättäminen on täysin ymmärrettävää. Kuitenkin suurin osa kirppareille myyntiin tulevista vaatteista on luullakseni siellä vain siksi, että niihin on kyllästytty ja haluttu shoppailla tilalle jotain uutta. Silloin, kun ihmiset omistivat vähemmän vaatteita ja korjasivat vanhaa, ei ollut mitään kirppareita, koska jokainen käytti loppuun omat vaatteensa. Se jos mikä oli mielestäni ekologista. 

Luin Crownin innoittamana prinssi Philipin elämänkertaa. Hän peri parikymppisenä velkoihin ajautuneen isänsä ja pojalle jäi perinnöksi sormus, partasuti ja muutama puku. Hän muokkautti puvuista itselleen sopivia ja käytti niitä vuosikymmeniä. Toki periessään isänsä oli itsekin 'köyhä', mutta myöhemmin olisi varmasti rahaa riittänyt niin moneen uuteen pukuun kuin halusi.

Aika oli eri ja varmasti kankaiden laatu eri jne. mutta nykyihmisten olisi silti hyvä ottaa mallia tuosta tavasta käyttää tavaroitaan. Hankitaan tavaroita, jotka kestävät pitkään, huolletaan ja korjataan niitä ja aidosti käytetään ne loppuun, eikä "kierrätetä" kirppareilla ja UFF:lla, joista valtaosa kuitenkin päätyy oikeasti ihan vain roskiin.

Tässäkin joku kehui ostavansa nettikirppikseltä ja pistävänsä hutiostokset UFF:lle. Ei kovin kestävää oikeasti. Pitäisi ostaa vaatteita, jotka kestävät, jotka on sovittanut ja joista tietää ostaessaan, että itse tulee niitä käyttäneeksi pitkään. Pitäisi myös miettiä, mitä oikeasti tarvitsee. Itse teen työtä, jossa töihin mennessä otetaan työvaatteet pakasta ja lähtiessä jätetään pyykkiin, en siis oikeasti tarvitse kuin korkeintaan pari vaatekertaa ns. toimistovaatteita, omat vaatteet voivat varsin hyvin olla omiin harrastuksiin ja vapaa-ajanviettoon suuntautuvia. Silti juuri "kivoja neuleita ja mekkoja" tulisi helposti ostettua liikaa, vaikka oikeasti puen sellaisia päälleni vain silloin tällöin.

Tärkeintä olisi miettiä, mitä oikeasti käyttää, hommata ne laadukkaina, ostaa vain vähän sellaisia vaatteita, joita käyttää harvemmin ja ostaa ajattomina sellaiset vaatteet, joita tarvitsee harvoin, mutta aina joskus (esim. juhlavaatteet monilla.)  Se, että ostaa uutta (tai käytettyä) ja luopuu siitä nopeasti ei ole kestävää. Se on, että käyttää itse vaatteensa loppuun ja ostaa sellaista, että se loppu on kaukana.

Vierailija
90/145 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni tässäkin ketjussa oikeasti valehtelee? Mediassa kuitenkin sanotaan ihan päinvastaista kuin mitä ihmiset täällä riittämättömistä ba minimaalisista vaatekaapeistaan selittää. Ihmisillä on liikaa vaatteita eikä siksi ole mitään tarvetta ostaa ja valmistaa uusia vaatteita nyt tai tulevaisuudessa.

Typerä kommentti. Eivät ihmiset ole kaikki samanlaisia kuin media sanoo. Media voi jopa olla väärässä tai valehdella.

Valehteleeko Tilastokeskus, kun se kertoo että keskivertosuomalainen käyttää vaatteisiin ja kenkiin noin tonnin vuodessa?

Onko tuo siis keskiarvo vai mediaani? Kai ymmärrät, että kun Cheek ostaa sen yhden viiden tonnin takin, siinä menee neljän muunkin ihmisen vuosibudjetti. 

Vierailija
91/145 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huono yleistys, joka lähinnä kuvaa sanojansa elämää ja ympäristöä. Ehkä shokkina tulee, että on olemassa paljon ihmisiä, joilla ei oikeasti ole vaatteita joko rahojen vähyyden, ostohaluttomuuden tai muiden syiden takia. Esimerkiksi mt-kuntoutujat, syrjäytyneet ja vanhukset ovat sellaisia ihmisryhmiä, joista varmasti löytyy niitä ihmisiä, jotka ehdottomasti tarvitsevat sen uuden paidan, koska he eivät omista ehjää ja sopivankokoista paitaa.

Omalta kohdaltanikin voin sanoa, että oikeasti tarvitsen niitä vaatteita mitä ostan. Vihaan ostoksilla käymistä, ja lisäksi lähimenneisyydessä on ollut taloudellisia vaikeuksia, jonka vuoksi olen säästänyt. Ostin esimerkiksi farkut tänä syksynä, koska TARVITSIN niitä. Minulla oli jäljellä enää yhdet pitkälahkeiset housut, jotka olivat sopivankokoiset ja ehjät. Pitkään niillä kitkuteltuani totesin, että mulla on pakko olla kahdet housut niin että toiset voi olla pyykissä silloin kun toiset on käytössä.

Vierailija
92/145 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä osoittaisin sormella ja syylistäisin eniten miehiä koska he eivät suostu ottamaan käytettyjä vaatteita kirpputoreilta vaikka kipparit on vaatteita pullollaan vaan pitää saada se uusin vaate heti uutena marketista.

Miehille löytyy erittäin harvoin sopivaa, laadukasta ja hyväkuntoista vaatetta kirpputorilta.

Tarjolla on ainoastaan kuolinpesien vuosikymmeniä vanhoja pukuja, ja jos muodin vaihtelu näkyy jossakin vaatteessa, niin se on puku.

Mikseivät miehet muutenhan käytä mustaa pukua, suoria housuja, valkoista kauluspaitaa ja kravattia vapaa-ajalla kuten Frendeissä ja How I Met Your Motherissa. Olisivat paljon tyylikkäämpiä eikä tarvitsisi miettiä mitä laittaa päälleen kun lähtee ulos tai kauppaan.

Puku päällä on ikävää esimerkiksi röhnöttää sohvalla, syödä tacoja tai pelata hetkisen aikaa koripalloa. Niissä vaatteissa on jäykkä liikkua ja ne likaantuvat helposti ja ovat hankalia puhdistaa. Paljon toimivampi vapaa-ajan univormu on se nykyajan kollarit tai verkkarit ja lenkkarit. Voihan ne ostaa kierrätetyistä ja kestävistä materiaaleista. Erittäin suosittu vaate farkut on myös parhaimmillaan tosi kestävä.

Eikä frendeissä ja himym:ssa muut käytä pukuja paitsi Barney ja Chandler töiden jälkeen. Esim Joeyllä on yleensä päällä joku neule tai kolitsi.

Näin juuri. Ross, Marshall ja Tedkin pitivät puvun takkia, mutta silloinkin olivat töissä tms. 

Vierailija
93/145 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri. Ross, Marshall ja Tedkin pitivät puvun takkia, mutta silloinkin olivat töissä tms. 

Puku päällä sohvalla röhnöttäessä on miehellä tasan yhtä tyylikästä kuin legendaarinen korkkarit ja verkkarit -yhdistelmä naisella.

Todelliseen tyylikkyyteen kuuluu se, että vaate sopii tilanteeseen. Kun käyttää edustusvaatteita kotivaatteina, on sekä vaate että oma olo ennen pitkää nuhjuinen.

Vierailija
94/145 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla on rikkinäisiä vaatteita (tässä ketjussa useampikin), miksi ihmeessä ette korjaa niitä?

Vierailija
95/145 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puku päällä sohvalla röhnöttäessä on miehellä tasan yhtä tyylikästä kuin legendaarinen korkkarit ja verkkarit -yhdistelmä naisella.

Todelliseen tyylikkyyteen kuuluu se, että vaate sopii tilanteeseen. Kun käyttää edustusvaatteita kotivaatteina, on sekä vaate että oma olo ennen pitkää nuhjuinen.

Mutta kun pukumiehet ovat seksikkäitä.

Vierailija
96/145 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla on rikkinäisiä vaatteita (tässä ketjussa useampikin), miksi ihmeessä ette korjaa niitä?

Minä kyllä korjailen, mutta pakko yleensä ostaa siinä aiheessa uusi kun paikkojen ja lankojen seassa ei ole enää alkuperäistä vaatetta ollenkaan.

Vierailija
97/145 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun pukumiehet ovat seksikkäitä.

En ole tasoteoriahullu, mutta sen verran myönnyn hänen ajatuksilleen, että osa pukumiehen viehätystä on status. Pukumies, joka ei lähde aamulla töihin vaan siirtyy sohvalle pötkölleen, menee luokkaan Uuno Turhapuro.

Vierailija
98/145 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä korjailen, mutta pakko yleensä ostaa siinä aiheessa uusi kun paikkojen ja lankojen seassa ei ole enää alkuperäistä vaatetta ollenkaan.

Kuva olisi kiva.

Vierailija
99/145 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia en osaa korjata, joitain ei pysty korjata ja jotkut on sellaisia, että en näe ompelijalle viemisessä järkeä: vaate on jo siinä kunnossa, että se kuitenkin päätyy lähitulevaisuudessa (mikä mulle vaattessa tarkoittaa ehkä 3 vuotta :D) roskiin. Rikkinäisiä käytän lähinnä kotona ja ulkona, jolloin ei välttämättä ole niin väliksi, onko ne rikki vai kokoon parsittuja. Usein korjaan kerralla sitten useampia vaatteita.

Vierailija
100/145 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fb on hyvä apu.

Tee ostoilmoitus. Kun löydät hyvän myyjän, voit kysyä häneltä lisää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi