Muotiasiantuntija: "Kaikilla meillä on varmasti tarpeeksi vaatteita. Minäkään en tarvitse sitä paitaa, jonka haluan ostaa kaupasta, kun lähden ulos."
Tarvitaanko uusia vaatteita ollenkaan?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassu ajatus, että kaikilla olisi kamalat vaatevarastot. Ei kaikilla ole, esim. minä nyt esimerkkinä. En ole koskaan ollut erityisen kiinnostunut muodista, pääasia että vaatteet ovat tilanteeseen sopivia ja tuntuvat hyvältä päällä. Ensin laihdutin kymmeniä kiloja, joten vanhat vaatteet kävivät isoksi. Ostin mahdollisimman vähän uusia, koska halusin tietää mihin paino asettuu. Sitten tulinkin raskaaksi... ja taas selvittiin minimimäärällä vaatetta (onneksi isoksi jääneistä sai tuunattua äitiyspökät ja osa paidoista meni sellaisenaan). Noh, sitten äitiysloma ja hoitovapaa minituloilla, painonvaihteluita, toinen raskaus, lisää äitiyslomaa ja hoitovapaata minituloilla, lisää painonvaihteluita, mutta hyvin pärjäsi yhdellä trikoomekolla ja collegehousuilla ja parilla t-paidalla, plus tietenkin hyvät ulkoiluvaatteet, jotka jouduin kyllä ostamaan uutena. Kengät jouduin uusimaan, koska raskauksian myötä jalan koko kasvoi koosta 41 kokoon 43, ja arvaatte varmaan, että tuon kokoisia naisten kenkiä ei ihan helpolla löydy. Töihin palatessa rahat olivat aika lailla lopussa, ja kasvavien lasten vaatettaminen oli akuutimpaa kuin itsen vaatettaminen, varsinkin kun töissä käytettiin työnantajan tarjoamia työvaatteita. Vaatetta on nytkin vähän, en oikein osaa enää ostaa mitään, kun en ole niin pitkään aikaan shoppaillut. Vaihdoin viime vuonna konttoritöihin, ja ostin sitä varten suorat housut ja kaksi kauluspaitaa, mutta nekin ovat nyt korona-aikaan olleet turhia, mennään edelleen enimmäkseen niillä lököcollareilla ja t-paidoilla ja ulkoilupuvulla, jotka kyllä varmaan pitäisi jossain vaiheessa uusia. Kai näillä vaatteilla muutaman vuoden pärjäisi, jos paino ei heittele, mutta ei loppuelämää.
Sinä olet marginaali poikkeus, mutta enemmistöllä vaatekaapit pursuaa ja on liikaa vaatteita. Useimmat ihmiset eivät ehdi edes koko elämänsä aikana käyttämään kaikkia vaatteita jotka omistaa.
Vaikea uskoa, kun omassa lähipiirissä on paljonkin ihmisiä, joiden paino on vaihdellut vuosien mittaan kymmeniä kiloja, ja/tai jotka pienituloisina menevät minimivaatekaapilla. Toki monella on paljon vaatetta, mutta monella ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan oli joskus laskenut että vaikka vaateiden valmistus lopetettaisiin ja vaatekaupat suljettaisiin niin jokaisella ihmisellä riittää vielä silti vaatekaapeissa vaatteita koko loppuelämäksi.
Pieleen laskettu. Käytän aluspaitoina trikootoppeja ja ne eivät kestä edes kymmentä vuotta vaikka olen ompelutaitoinen eli voin korjata tarvittaessa. Ainakin kolme pitää olla että niitä voi pestä. Nykyisistä osa on jo kulunut läpikuultaviksi joten uusia on pakko hankkia viiden vuoden sisällä.
Tuossa vain yksi esimerkki.
Jollakulla toisella on sitten kaksin verroin. Ja sinäkin voit hakea kirpputorilta toppeja jos ne loppuvat.
Eli ehkä oikeampi sanamuoto olisi, että meillä yhteensä on kaapeissamme vaatetta ainakin kymmeneksi vuodeksi.
Minä ainakin myönnän, että jos alusvaatteet, sukat ja kengät lasketaan pois, pärjään vaatteillani 20 vuotta. Muoti (tähän kuuluu myös edustuskelpoisuus työelämässä) ja painonvaihtelu ovat useimmille meistä niitä suurimpia syitä, miksi vaatteita pitää ostaa.
Tiedän kyllä mistä vaatteita saa. Kyse oli siitä että jokaisella on jo kaapissa tarpeeksi loppuelämäksi. Ei ole. Ja satun vielä olemaan ihminen joka tykkää vaatteista eli ei varastoni ole pienimmästä päästä.
Edelleenkin tässä on kysymys keskiarvoista. Jos sinun vaatevarastosi ei ole edes pienimmästä päästä, niin sittenhän sinullakin on vaatteita vuosikausiksi noita toppeja lukuun ottamatta.
Minultakin varmasti loppuvat sukat jossakin vaiheessa, mutta silti tiedostan että sitä vaatetta on ihan hemmetisti minulla ja muilla.
Yritä nyt edes lukea että kaikkea ei tarvitse toistaa.
Topit olivat vain yksi esimerkki. En ala käydä läpi joka vaatetta erikseen mutta sama ongelma koskee muitakin vaatekappaleita.
Ja jos edes minä, vaatteista kiinnostunut ihminen, en pärjää ilman uusia vaatteita niin nuo laskelmat ovat pielessä.
Minusta taas on erittäin loogista, että nimenomaan vaatteista kiinnostunut ihminen ei pärjää ilman uusia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset kuluttaa vaatteisiin vähiten rahaa Länsi-Euroopassa bkt:n suhteutettuna.
Kyllä. Vaatteisiin keskimäärin 750 euroa vuodessa ja kenkiin keskimäärin 140 euroa vuodessa.
Tietenkään vauvapalstalla kukaan ei osta mitään ja topitkin ovat läpinäkyviä.
Itse pidin kirjaa vuoden ja totesin käyttäväni vaatteisiin keskivertoa enemmän rahaa.
Onhan tässä ketjussa monikin sanonut että uusia vaatteita on pakko ostaa. Minä sanoin että toppini ovat kuluneet jo läpinäkyviksi ja siksi aion ostaa uusia. Mikä on pointtisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan oli joskus laskenut että vaikka vaateiden valmistus lopetettaisiin ja vaatekaupat suljettaisiin niin jokaisella ihmisellä riittää vielä silti vaatekaapeissa vaatteita koko loppuelämäksi.
Pieleen laskettu. Käytän aluspaitoina trikootoppeja ja ne eivät kestä edes kymmentä vuotta vaikka olen ompelutaitoinen eli voin korjata tarvittaessa. Ainakin kolme pitää olla että niitä voi pestä. Nykyisistä osa on jo kulunut läpikuultaviksi joten uusia on pakko hankkia viiden vuoden sisällä.
Jollakulla toisella on sitten kaksin verroin. Ja sinäkin voit hakea kirpputorilta toppeja jos ne loppuvat.
Eli ehkä oikeampi sanamuoto olisi, että meillä yhteensä on kaapeissamme vaatetta ainakin kymmeneksi vuodeksi.
Minä ainakin myönnän, että jos alusvaatteet, sukat ja kengät lasketaan pois, pärjään vaatteillani 20 vuotta. Muoti (tähän kuuluu myös edustuskelpoisuus työelämässä) ja painonvaihtelu ovat useimmille meistä niitä suurimpia syitä, miksi vaatteita pitää ostaa.
Tiedän kyllä mistä vaatteita saa. Kyse oli siitä että jokaisella on jo kaapissa tarpeeksi loppuelämäksi. Ei ole. Ja satun vielä olemaan ihminen joka tykkää vaatteista eli ei varastoni ole pienimmästä päästä.
Edelleenkin tässä on kysymys keskiarvoista. Jos sinun vaatevarastosi ei ole edes pienimmästä päästä, niin sittenhän sinullakin on vaatteita vuosikausiksi noita toppeja lukuun ottamatta.
Minultakin varmasti loppuvat sukat jossakin vaiheessa, mutta silti tiedostan että sitä vaatetta on ihan hemmetisti minulla ja muilla.
Topit olivat vain yksi esimerkki. En ala käydä läpi joka vaatetta erikseen mutta sama ongelma koskee muitakin vaatekappaleita.
Ja jos edes minä, vaatteista kiinnostunut ihminen, en pärjää ilman uusia vaatteita niin nuo laskelmat ovat pielessä.
Minusta taas on erittäin loogista, että nimenomaan vaatteista kiinnostunut ihminen ei pärjää ilman uusia vaatteita.
Uskotko että vaatteista kiinnostumattomien ihmisten vaatteet eivät kulu loppuun :D
Vierailija kirjoitti:
Tässä on hyvä ohje vaatteiden karsintaan:
Muistele mitä vaatteita olet käyttänyt viimeisten neljän viikon aikana ja laita pois ne vaatteet joita et ole käyttänyt ollenkaan.
Olen joskus napannut tämän ohjeen jostain lifestyle ja konmaritus -blogista.
Mutta eikös juuri tuo konmaritus johda siihen, että kaapissa on vain pari paitaa, ja sitten pitää taas ostaa uusia.
Tarkoitetaanko tässä siis sitä, että kaikilla yhteensä olisi tarpeeksi vaatteita, eli jos niitä vaihtelisi tai kaikki kierrättäisi ja ostaisi vain käytettynä? Muuten en ymmärrä. Olen ihan kuluttanut t-paitoja ja muitakin vaatteita loppuun ja ostanut uusia.
Esim. muistaakseni viime syksynä tai keväänä ostin uuden collegepaidan ja nyt hankin uuden samanlaisen, samaa merkkiä, samaa kokoa ja eri väriä. Uudella ja vanhalla on iso ero - vanha ei ole vielä rikki, mutta ohuempi ja selvästi vähemmän lämmittävä se on pesun ja käytön ansiosta. Lisäksi kutistunut pesuissa hieman pienempään kokoon, vaikka pesty ohjeen mukaan. En odota, että pärjään noilla loppuikääni.
Olen koko aikuisikäni ostanut uuden vaatteen silloin kun tarvii eli kun entinen on käytetty loppuun. Ei tee tiukkaa, sillä muut asiat ovat elämässäni merkityksellisiä. Ja uskokaa pois, ketään ei kiinnosta sinun vaatteesi. Varsinkaan miehiä varten niillä ei kannata koreilla, sillä vaatteet ovat varmaan viimmisimpiä asioita, joihin kiinnittävät huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassu ajatus, että kaikilla olisi kamalat vaatevarastot. Ei kaikilla ole, esim. minä nyt esimerkkinä. En ole koskaan ollut erityisen kiinnostunut muodista, pääasia että vaatteet ovat tilanteeseen sopivia ja tuntuvat hyvältä päällä. Ensin laihdutin kymmeniä kiloja, joten vanhat vaatteet kävivät isoksi. Ostin mahdollisimman vähän uusia, koska halusin tietää mihin paino asettuu. Sitten tulinkin raskaaksi... ja taas selvittiin minimimäärällä vaatetta (onneksi isoksi jääneistä sai tuunattua äitiyspökät ja osa paidoista meni sellaisenaan). Noh, sitten äitiysloma ja hoitovapaa minituloilla, painonvaihteluita, toinen raskaus, lisää äitiyslomaa ja hoitovapaata minituloilla, lisää painonvaihteluita, mutta hyvin pärjäsi yhdellä trikoomekolla ja collegehousuilla ja parilla t-paidalla, plus tietenkin hyvät ulkoiluvaatteet, jotka jouduin kyllä ostamaan uutena. Kengät jouduin uusimaan, koska raskauksian myötä jalan koko kasvoi koosta 41 kokoon 43, ja arvaatte varmaan, että tuon kokoisia naisten kenkiä ei ihan helpolla löydy. Töihin palatessa rahat olivat aika lailla lopussa, ja kasvavien lasten vaatettaminen oli akuutimpaa kuin itsen vaatettaminen, varsinkin kun töissä käytettiin työnantajan tarjoamia työvaatteita. Vaatetta on nytkin vähän, en oikein osaa enää ostaa mitään, kun en ole niin pitkään aikaan shoppaillut. Vaihdoin viime vuonna konttoritöihin, ja ostin sitä varten suorat housut ja kaksi kauluspaitaa, mutta nekin ovat nyt korona-aikaan olleet turhia, mennään edelleen enimmäkseen niillä lököcollareilla ja t-paidoilla ja ulkoilupuvulla, jotka kyllä varmaan pitäisi jossain vaiheessa uusia. Kai näillä vaatteilla muutaman vuoden pärjäisi, jos paino ei heittele, mutta ei loppuelämää.
Sinä olet marginaali poikkeus, mutta enemmistöllä vaatekaapit pursuaa ja on liikaa vaatteita. Useimmat ihmiset eivät ehdi edes koko elämänsä aikana käyttämään kaikkia vaatteita jotka omistaa.
Jos useimmat ovat tuollaisia, miksi en tunne ketään heistä?
Valtio voisi kieltää tarpeettomien vaatteiden myynnin ja käytön. Kaikille kansalaisille tulisi olla lupa hankkia vain kolme ulkovaatekertaa esim. valtion tai kunnan logoilla varustetut asusteet kuten verryttelyasu keväisiin ja lämpimiin keleihin, tuulipuku välikeleille ja haalari talvipakkasia varten.
Värivaihtoehtoja sallittaisiin vain muutama, jottei ympäristöä kuormiteta liikaa eri värejä valmistamalla. Juhlavaatteita ei voisi sallia, koska kaikilla ei ole niihin varaa. Suomi voisi näin olla edelläkävijä tasa-arvoisella ja ympäristöystävällisellä vaatetuspolitiikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei päde minuun. En ole vuosiin löytänyt kaupoista itselle vaatteita ja entiset on loppuun kulutettu. Kaapissa on 2 paitaa jotka vielä ilkeää laittaa ihmisten ilmoille.
Ostaisin kyllä mielelläni uusia. Ei vaan iske nuo tekokuiturätit tuolla kaupoilla.
Öööö no minun paitani ovat puuvillaa. Kannattaa varmaan maksaakin jotain vaatteistaan, niin saa muutakin kuin tekokuiturättejä.
Mitä tuo ööööö tarkoittaa? Typeryyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko että vaatteista kiinnostumattomien ihmisten vaatteet eivät kulu loppuun :D
Arkikokemuksella väittäisin, että ihmisellä jonka vaatevarasto ”ei ole edes pienimmästä päästä” menee enemmän aikaa käyttää vaatteet loppuun kuin sillä, jonka vaatevarasto on ”pienimmästä päästä”. Varsinkin jos vielä tarvitsee ostaa lisää.
Ja ei, ei ole tarkoituksena syytellä, vaan ihan herättää keskustelua siitä, mikä on välttämätöntä. Omakaan vaatevarastoni ei ole sieltä pienimmästä päästä. Se on suorastaan niin iso, että jos en pääsisi kymmeneen vuoteen kauppaan ja topit loppuisivat, voisin ommella paidoista ja mekoista toppeja.
Vierailija kirjoitti:
Olen koko aikuisikäni ostanut uuden vaatteen silloin kun tarvii eli kun entinen on käytetty loppuun. Ei tee tiukkaa, sillä muut asiat ovat elämässäni merkityksellisiä. Ja uskokaa pois, ketään ei kiinnosta sinun vaatteesi. Varsinkaan miehiä varten niillä ei kannata koreilla, sillä vaatteet ovat varmaan viimmisimpiä asioita, joihin kiinnittävät huomiota.
Ketään eivät kiinnosta ne sinun merkitykselliset asiasi. Ne ovat täysin turhia.
Nykyiset vaatteet eivät kestä pitkään. 80-luvun huppari on ihan täydellisessä kunnossa, mutta pari vuotta sitten ostamani hupparin olen joutunut jo kahdesti korjaamaan. Harmittavaa, sillä pidän nykyisistä vaatteistani.
Usein täytyy odottaa muutama vuosi, että joku muoti menee ohi, että löytää itselleen uudet housut. Eli niinä vuosina, joilla on ''minun muotiani'' tulee ostettua vaatteita. Siinä kyllä on taas se ongelma, että koska ovat silloin muodissa, menevät rikki nopeasti.
Jos "uusia" vaatteita haluaa, niin voihan ne ostaa kirpparilta/käytettyinä. Itse olen ostanut vähänkäytetty.fi sivustolta paljon vaatteita. Jos ovat olleet liaan pieni tms. viennyt takaisin kiertoon UFF vaatekeräykseen tai muuhun sellaiseen. Ja ovat usein olleet uuden veroisia ja laadukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusia vaatteita ei tarvita, mutta sitten pitää myös lakkauttaa "muotiasiantuntijat" yms. Heidän syynsähän se on etteivät ihmiset kehtaa käyttää vaatteita jotka ovat menneet pois muodista. Nukkaisia, kulahtaneita ja muotonsa menettäneitäkin vaatteitakin voisi ihan hyvin käyttää - ne lämmittävät ja suojaavat kehoa siinä missä uudetkin vaatteet - mutta ei kukaan halua leimaantua homssuiseksi. Paljon puhutaan kehorauhasta mutta koska tulisi vaaterauha? Annettaisiin ihmisten rauhassa käyttää loppuun ne muodista poistuneetkin vaatteet, eikä painostettaisi jatkuvasti ostamaan uutta, että näyttää asialliselta.
On eri asia käyttää muodista pois menneitä vaatteita kuin nukkaantuneita, kulahtaneita ja muotonsa menettäneitä vaatteita.
Mä en yhtään välitä onko mun vaatteet muodikkaita, koska minulla on tietty oma tyyli ja värit, joita rakastan. Sen sijaan en halua mennä ihmisten ilmoille rikkinäisissä tai kulahtaneissa vaatteissa. En halua käyttää sellaisia edes kotona, kun "kukaan ei näe", koska minä ja mies näemme ja minä ainakin haluan näyttää hyvältä.
Ne kulahtaneet, värjäytyneet ja nukkaiset vaatteet ovat silti edelleen vaatteita. Ne lämmittävät ja suojaavat kehoa siinä missä uudemmatkin. Suurin syy jatkuvaan ylikulutukseen on tuo että halutaan näyttää hyvältä. Minäkin haluan. Ja on pakkokin, että töissä ja ihmisten ilmoilla pidettäisiin uskottavana. Yhteiskunnallinen mielipide on se, että jos käytät rumia vaatteita, olet elämänhallintasi menettänyt luuseri tai vähintäänkin eksentrinen "hullu professorityyppi". Luonnon kannalta tämä ihmisten turhamaisuus on surullista. Ja aika monella ne nykyiset vaatteet varmaan kestäisivät, jos ei koko loppuelämää, niin vuosikausia kauemmin kuitenkin, mikäli vaatteiden tarkoitus ei olisi näyttää hyvältä vaan ihan vaan verhota keho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkikokemuksella väittäisin, että ihmisellä jonka vaatevarasto ”ei ole edes pienimmästä päästä” menee enemmän aikaa käyttää vaatteet loppuun kuin sillä, jonka vaatevarasto on ”pienimmästä päästä”. Varsinkin jos vielä tarvitsee ostaa lisää.
Ja ei, ei ole tarkoituksena syytellä, vaan ihan herättää keskustelua siitä, mikä on välttämätöntä. Omakaan vaatevarastoni ei ole sieltä pienimmästä päästä. Se on suorastaan niin iso, että jos en pääsisi kymmeneen vuoteen kauppaan ja topit loppuisivat, voisin ommella paidoista ja mekoista toppeja.
Jaa. No nyt jankkaamisessasi on järkeä. Sinulla siis on itselläsi valtava vaatevarasto. No sitten. Sanoin että vaatevarastoni ei ole pienimmästä päästä, mutta olen silti järkevä ja harkitseva vaatehankinnoissani. Samanlaisia ovat jokseenkin kaikki tuntemani ihmiset. Mutta sitten on tämä yksi ryhmä joka tarvitsee erillisen huoneen vaatteilleen, johon sinä ilmeisesti kuulut. He pärjäävätkin loppuelämänsä ilman uusia vaatteita, mutta he ovat pieni vähemmistö.
Nokun katsoo mitkä määrät vaatteita (hyväkuntoisia) on kirppareilla, netissä jne myynnissä niin pakko sanoa, että tällä vaatemäärällä mikä maailmassa on, pärjättäisiin kyllä hyvin pitkään. Toki jossain vaiheessa tilanne muuttuisi.
Nytkin hyväkuntoista lähes käyttämätöntä vaatetta raahataan tekstiilijätteeksi.
Kuinka moni tässäkin ketjussa oikeasti valehtelee? Mediassa kuitenkin sanotaan ihan päinvastaista kuin mitä ihmiset täällä riittämättömistä ba minimaalisista vaatekaapeistaan selittää. Ihmisillä on liikaa vaatteita eikä siksi ole mitään tarvetta ostaa ja valmistaa uusia vaatteita nyt tai tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Muistele mitä vaatteita olet käyttänyt viimeisten neljän viikon aikana ja laita pois ne vaatteet joita et ole käyttänyt ollenkaan.
Ei toimi maassa jossa on neljä vuodenaikaa. En ole käyttänyt villasukkia tai talvitakkia varmaan 7 kuukauteen, mutta kohta niille taas tulee käyttöä.