Muotiasiantuntija: "Kaikilla meillä on varmasti tarpeeksi vaatteita. Minäkään en tarvitse sitä paitaa, jonka haluan ostaa kaupasta, kun lähden ulos."
Tarvitaanko uusia vaatteita ollenkaan?
Kommentit (145)
Meillä on ainakin liikaa vaatetta. Kauheasti ei edes osteta uutena, mutta tuttavien kautta vaatetta kiertää aivan tolkuttomat määrät. Pääasiassa lapsille, mutta aikuisille myös. Tottakai uuttakin hankitaan, mutta moneen tuttavaan verrattuna varsin vähän.
Ja meiltä lähtee myös eteenpäin ihan valtavat määrät vaatetta. Aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni tässäkin ketjussa oikeasti valehtelee? Mediassa kuitenkin sanotaan ihan päinvastaista kuin mitä ihmiset täällä riittämättömistä ba minimaalisista vaatekaapeistaan selittää. Ihmisillä on liikaa vaatteita eikä siksi ole mitään tarvetta ostaa ja valmistaa uusia vaatteita nyt tai tulevaisuudessa.
Typerä kommentti. Eivät ihmiset ole kaikki samanlaisia kuin media sanoo. Media voi jopa olla väärässä tai valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät miehet muutenhan käytä mustaa pukua, suoria housuja, valkoista kauluspaitaa ja kravattia vapaa-ajalla kuten Frendeissä ja How I Met Your Motherissa. Olisivat paljon tyylikkäämpiä eikä tarvitsisi miettiä mitä laittaa päälleen kun lähtee ulos tai kauppaan.
Pukumiehet ovat seksikkäitä.
Itselläni on kaikkia pari (puseroita, farkkuja, urheiluvaatteeita). Alusvaatteita ja toppeja on tietenkin enemmän kun niitä joutuu vaihtamaan useammin. Takkeja on yksi talvelle ja kaksi välikausitakkia. Itselläni on ne "luottoasusteet" kuten mummin vanha huivi ja laukku ja jotain lahjaksi saatuja koruja. Meikillä ja kampauksilla saa vaihtelua ja harvoinpa nykyään jaksan toimistolle edes laittautua sen kummemmin kuin pistän vaan mukavat housut ja neuletakin. Vaatekaapistani 2/3 on kirpputorilta tai kavereilta ja loput tarkkaan valittuja vaatteita.
Siinä säästyisi paljon luontoa jos miehet ostaisivat kanssa vaatteensa kirppareilta käytettynä eikä uusina suoraan kaupasta tai netistä. Jostain syystä miehet eivät ole ymmärtäneet ekologisuuden päälle ja viittaavat edelleen kintaalla kirpputoreille vaikka jokaisen omaa ekologista vastuuta peräänkuulutetaan kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan oli joskus laskenut että vaikka vaateiden valmistus lopetettaisiin ja vaatekaupat suljettaisiin niin jokaisella ihmisellä riittää vielä silti vaatekaapeissa vaatteita koko loppuelämäksi.
Pieleen laskettu. Käytän aluspaitoina trikootoppeja ja ne eivät kestä edes kymmentä vuotta vaikka olen ompelutaitoinen eli voin korjata tarvittaessa. Ainakin kolme pitää olla että niitä voi pestä. Nykyisistä osa on jo kulunut läpikuultaviksi joten uusia on pakko hankkia viiden vuoden sisällä.
Tuossa vain yksi esimerkki.
Jollakulla toisella on sitten kaksin verroin. Ja sinäkin voit hakea kirpputorilta toppeja jos ne loppuvat.
Eli ehkä oikeampi sanamuoto olisi, että meillä yhteensä on kaapeissamme vaatetta ainakin kymmeneksi vuodeksi.
Minä ainakin myönnän, että jos alusvaatteet, sukat ja kengät lasketaan pois, pärjään vaatteillani 20 vuotta. Muoti (tähän kuuluu myös edustuskelpoisuus työelämässä) ja painonvaihtelu ovat useimmille meistä niitä suurimpia syitä, miksi vaatteita pitää ostaa.
Tiedän kyllä mistä vaatteita saa. Kyse oli siitä että jokaisella on jo kaapissa tarpeeksi loppuelämäksi. Ei ole. Ja satun vielä olemaan ihminen joka tykkää vaatteista eli ei varastoni ole pienimmästä päästä.
Edelleenkin tässä on kysymys keskiarvoista. Jos sinun vaatevarastosi ei ole edes pienimmästä päästä, niin sittenhän sinullakin on vaatteita vuosikausiksi noita toppeja lukuun ottamatta.
Minultakin varmasti loppuvat sukat jossakin vaiheessa, mutta silti tiedostan että sitä vaatetta on ihan hemmetisti minulla ja muilla.
Yritä nyt edes lukea että kaikkea ei tarvitse toistaa.
Topit olivat vain yksi esimerkki. En ala käydä läpi joka vaatetta erikseen mutta sama ongelma koskee muitakin vaatekappaleita.
Ja jos edes minä, vaatteista kiinnostunut ihminen, en pärjää ilman uusia vaatteita niin nuo laskelmat ovat pielessä.
Minusta taas on erittäin loogista, että nimenomaan vaatteista kiinnostunut ihminen ei pärjää ilman uusia vaatteita.
Uskotko että vaatteista kiinnostumattomien ihmisten vaatteet eivät kulu loppuun :D
Arkikokemuksella väittäisin, että ihmisellä jonka vaatevarasto ”ei ole edes pienimmästä päästä” menee enemmän aikaa käyttää vaatteet loppuun kuin sillä, jonka vaatevarasto on ”pienimmästä päästä”. Varsinkin jos vielä tarvitsee ostaa lisää.
Ja ei, ei ole tarkoituksena syytellä, vaan ihan herättää keskustelua siitä, mikä on välttämätöntä. Omakaan vaatevarastoni ei ole sieltä pienimmästä päästä. Se on suorastaan niin iso, että jos en pääsisi kymmeneen vuoteen kauppaan ja topit loppuisivat, voisin ommella paidoista ja mekoista toppeja.
Jaa. No nyt jankkaamisessasi on järkeä. Sinulla siis on itselläsi valtava vaatevarasto. No sitten. Sanoin että vaatevarastoni ei ole pienimmästä päästä, mutta olen silti järkevä ja harkitseva vaatehankinnoissani. Samanlaisia ovat jokseenkin kaikki tuntemani ihmiset. Mutta sitten on tämä yksi ryhmä joka tarvitsee erillisen huoneen vaatteilleen, johon sinä ilmeisesti kuulut. He pärjäävätkin loppuelämänsä ilman uusia vaatteita, mutta he ovat pieni vähemmistö.
Jokaisella on toki oma käsityksensä siitä, mikä on järkevää ja mikä ei. Sinulle on järkevyyttä se, että sinulla on täytyy olla ainakin kolme trikootoppia, joista osa on mahdollisesti läpikuultavaksi kuluneita, ja sitten enemmän muita vaatekappaleita.
Minulle taas järkevyys on sitä, että mekosta voi ommella topin ehkä jo ennen kuin se kuluu läpikuultavaksi. Mutta kun kumpikin myönnämme, ettei vaatevarastomme ole pienimmästä päästä, tuskin voimme soimata toisiamme.
Minusta on hyvä, että asiasta puhutaan ja toivon, että ihmiset ostavat jatkossa enemmän ja enemmän laatua, mutta vähemmän ja vähemmän kappaleita. Siksikin mun on todella vaikeaa suhtautua siihen, kun kysytään kuinka paljon kukakin tai vaikka suomalainen keskimäärin käyttää rahaa vaatteisiin. Onhan se eri asia käyttää 750 euroa H&M:ssä tai NewYorkerissa, joissa suurinpiirtein ostat kaupan tyhjäksi tuolla summalla, kun taas käyttää 750 euroa vaikka Alpan neuleisiin ja muihin laadukkaisiin vaatteisiin. Arvostanko siis enemmän henkilöä, joka käyttää 300 euroa vuodessa vaatteisiin vai henkilöä joka käyttää 800 euroa? Se on mahdotonta sanoa. Esimerkkinä: yhden Alpan hinnalla saat H&M:stä noin 10 neuletta - mutta onko se missään määrin järkevää? Toisaalta taas jos olet se, joka käyttää ne 800 euroa H&M:n, niin....
Enkä tässä nyt yritä sitä sanoa, että mitään ei kukaan koskaan saisi ostaa H&M:stä tai muuten halvalla. Ostan sieltä toisinaan itsekin ja olen sieltä löytänyt vuosien varrella laadukastakin tavaraa. (Yhtä t-paitaa olen nyt yrittänyt kuluttaa puhki melkein vuoden verran, mutta siinä ei ole vieläkään ainoatakaan reikää. Paita on siis vuosia vanha ja jo aiemmin paljon käytetty.) Haluan vain sanoa, että käytetty rahamäärä ei korreloi mihinkään. Sillä on väliä mitä ostaa ja kuinka paljon. Jos ostaa 10 Alpaa ja puolet niistä jää käyttämättä, ei siinäkään mitään hienoa ole. Jos ostaa yhden neuleen H&M:stä ja käyttää sitä seuraavat 15 vuotta, kunnes se on puhki kulutettu, on se mielestäni ollut ihan hyvä ja "hyväksyttävä" ostos, jos nyt näin voi sanoa.
Itse pyrin nykyään ostamaan mahdollisimman vähän mitään ylimääräistä. Tarve on se, joka määrittelee. Toisaalta tarpeitakin on helppo luoda itselleen: toimistovaatteita tarvitsee aina. Mutta siihenkin olen yrittänyt muuttaa ajatteluani siihen suuntaan, että kukaan ei oikeasti huomaa, vaikka käyttäisin vain muutamia asuyhdistelmiä. Käytännössä vaatteita pitää olla niin, että niillä selviää viikon tai vähän reilu. Max 2 farkut, 5 paitaa ja pari neuletta, ehkä joku mekko ja sukkahousut vaihtelun vuoksi. Ei siihen paljon tarvita. Jos tähän määrään peilaa, niin paitoja en tarvitse vuosiin, neuleen ehkä muutaman vuoden päästä ja farkut on vähän siinä rajoilla, että voisinko ostaa toiset kunnolliset. Mutta en osta ennen kuin oikeasti alan tuskastella aamuisin, kun ei mitään löydy jalkaan.
Sen olen myös huomannut ja toivottavasti jotain jo oppinutkin, että helposti ryppyyntyvät vaatteet ja vaikeasti yhdisteltävät vaatteet on niitä, joita tulee käytettyä vähiten. Vaikka yksittäisenä vaattena olisi kuinka kiva, ei sitä vaan tule käytettyä, jos sitä ei ole "helppo" käyttää. Inhoa silittämistä, joten nykyään yritän jo kaupassa katsoa, että jos tuote on selvästi ryppyinen tai siinä on pahoja taitoksia viikattunaolemisesta, niin jätän kauppaan. Samoin yritän jo etukäteen miettiä, miten vaatetta voi yhdistää ja pyrin välttämään sitä, että keksin vain yhden yhdistelmän johon se sopii. Toisaalta olisi ihan kiinnostavaa kehitellä kapselivaatekaappi, mutta mulla on useitakin sen verran erikoisia vaatteita, että ne pitäisi semmoisessa heittää menemään, enkä ole siihen valmis. :D Kuitenkin näistä suurin osa on sellaisia joita kuitenkin käytän ihan säännöllisesti, mutta hyvin rajallisissa yhdistelmissä toki.
Vierailija kirjoitti:
Valtio voisi kieltää tarpeettomien vaatteiden myynnin ja käytön. Kaikille kansalaisille tulisi olla lupa hankkia vain kolme ulkovaatekertaa esim. valtion tai kunnan logoilla varustetut asusteet kuten verryttelyasu keväisiin ja lämpimiin keleihin, tuulipuku välikeleille ja haalari talvipakkasia varten.
Värivaihtoehtoja sallittaisiin vain muutama, jottei ympäristöä kuormiteta liikaa eri värejä valmistamalla. Juhlavaatteita ei voisi sallia, koska kaikilla ei ole niihin varaa. Suomi voisi näin olla edelläkävijä tasa-arvoisella ja ympäristöystävällisellä vaatetuspolitiikalla.
Kai vitsailet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni tässäkin ketjussa oikeasti valehtelee? Mediassa kuitenkin sanotaan ihan päinvastaista kuin mitä ihmiset täällä riittämättömistä ba minimaalisista vaatekaapeistaan selittää. Ihmisillä on liikaa vaatteita eikä siksi ole mitään tarvetta ostaa ja valmistaa uusia vaatteita nyt tai tulevaisuudessa.
Typerä kommentti. Eivät ihmiset ole kaikki samanlaisia kuin media sanoo. Media voi jopa olla väärässä tai valehdella.
Valehteleeko Tilastokeskus, kun se kertoo että keskivertosuomalainen käyttää vaatteisiin ja kenkiin noin tonnin vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei päde minuun. En ole vuosiin löytänyt kaupoista itselle vaatteita ja entiset on loppuun kulutettu. Kaapissa on 2 paitaa jotka vielä ilkeää laittaa ihmisten ilmoille.
Ostaisin kyllä mielelläni uusia. Ei vaan iske nuo tekokuiturätit tuolla kaupoilla.
Öööö no minun paitani ovat puuvillaa. Kannattaa varmaan maksaakin jotain vaatteistaan, niin saa muutakin kuin tekokuiturättejä.
Öööö miten tuolla ulosannilla voi saada palkkaa, jolla ostaa ostaa yhtään mitään...
Tämän vuoden aikana en ole ostanut yhtään vaatetta vain koska haluan. Olen ostanut vaan tarpeeseen. Viime vuonna oli sama juttu, ainoastaan kesälomareissulla tuli sitten osteltua vähän enemmän. Niistä vaatteista tosin mikään ei ole jäänyt kaapinpohjalle, että siinä mielessä hyviä ostoksia.
Kyllä hävettää se, kuinka paljon tuli nuorena shoppailtua kaikkea turhaa. Ostin vaikka mitä, siksi kun halvalla sai ja ne oli kivoja. Mutten miettinyt käytännöllisyyttä ja käyttötarkoitusta yhtään ja vaikka niistä vaatteista kovasti tykkäsin, moni jäi käyttämättä kokonaan, kun ei vaan ollut mitään missä käyttää tai niitä ei voinut yhdistää mihinkään. Onneksi olen niistä ajoista oppinut ja nykyään on järki päässä ostoksilla ja harvoin ostoksilla käynkään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on hyvä ohje vaatteiden karsintaan:
Muistele mitä vaatteita olet käyttänyt viimeisten neljän viikon aikana ja laita pois ne vaatteet joita et ole käyttänyt ollenkaan.
Olen joskus napannut tämän ohjeen jostain lifestyle ja konmaritus -blogista.
Järkyttävän huono ja rahaa ja ympäristöä tuhlaava ohje. Esim. minä olen viimeiset neljä viikkoa käyttänyt joitain jumppavaatteita, yksiä tai kaksia collegehousuja, yksiä tai kaksia farkkuja, muutamaa t-paitaa ja paria hupparia ja kesämettävaatteita.
Tällä perusteella hankkiutuisin sitten eroon esim. juhlavaatteistani ja kengistäni, jakkupuvusta, kaikista takeista, lämpimämmistä metsästysvaatteistani, kesävaatteistani jne. Tulisi kallis vuosi, kun ostaisin parin viikon päästä uuden goretex-takin (n. 200 euroa) kun ilmat kylmenevät ja alkaa sataa heitettyäni omani, joka palvellut vasta kolme vuotta, nyt pois, metsästyspuvun (n. 400 euroa) vaikka vanha 10 vuotta sitten ostettu olisi vielä ihan hyvä, kasan pitkiä kalsareita (joista tuorein kesäalesta ostettu Kari Traan villakerrasto on vielä ihan käyttämätön), talvitakin (myös vasta 3 vuotta vanha) jne. jne.
Ihminen ei tarvitse 20 samanlaisia farkkuja, mutta moni tarvitsee vaatteita monenlaisiin käyttötarkoituksiin. Siitä, mitä omistaa, pitää pitää huolta ja säilyttää hyvin, niin jatkuvasti ei tarvitse uutta.
Monilla on kuitenkin sitä yhden ainoan käyttötarkoituksen vaatetta enemmän kuin ehtivät käyttää ja sitähän pikamuoti juuri myy. Kivoja paitoja, housuja ja hameita ns. arkeen, jotka eivät välttämättä edes vastaa ihmisten oikeaa arkipukeutumista. Harvalle kertyy liikaa hautajaiskolttuja jne.
Vierailija kirjoitti:
Siinä säästyisi paljon luontoa jos miehet ostaisivat kanssa vaatteensa kirppareilta käytettynä eikä uusina suoraan kaupasta tai netistä. Jostain syystä miehet eivät ole ymmärtäneet ekologisuuden päälle ja viittaavat edelleen kintaalla kirpputoreille vaikka jokaisen omaa ekologista vastuuta peräänkuulutetaan kaikkialla.
Miehet mokomat käyttävät vaatteensa loppuun.
Minä puolestani mietin, miksi naisille tarjoillaan kierrätettyä polyesteriä, kun samaan aikaan miesten neuleet ovat halpiskaupoissakin täyttä villaa ja puuvillaa. Hinta voi naisten vaatteessa tietenkin olla tuplaten.
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan oli joskus laskenut että vaikka vaateiden valmistus lopetettaisiin ja vaatekaupat suljettaisiin niin jokaisella ihmisellä riittää vielä silti vaatekaapeissa vaatteita koko loppuelämäksi.
Niin varmaan. Mulla ei oo kohta yksiäkään ehjiä alkkareita tai sukkia. Pitää taas ryhtyä parsimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän valtaosa ihmisistä osta vaatteita vain pakon edessä ja harmittele rahanmenoa.
Tuskinpa valtaosa. Varmasti suurin osa ostaa vaatteita ihan vain huvikseen, ei välttämättömään tarpeeseen.
Kuka muka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusia vaatteita ei tarvita, mutta sitten pitää myös lakkauttaa "muotiasiantuntijat" yms. Heidän syynsähän se on etteivät ihmiset kehtaa käyttää vaatteita jotka ovat menneet pois muodista. Nukkaisia, kulahtaneita ja muotonsa menettäneitäkin vaatteitakin voisi ihan hyvin käyttää - ne lämmittävät ja suojaavat kehoa siinä missä uudetkin vaatteet - mutta ei kukaan halua leimaantua homssuiseksi. Paljon puhutaan kehorauhasta mutta koska tulisi vaaterauha? Annettaisiin ihmisten rauhassa käyttää loppuun ne muodista poistuneetkin vaatteet, eikä painostettaisi jatkuvasti ostamaan uutta, että näyttää asialliselta.
On eri asia käyttää muodista pois menneitä vaatteita kuin nukkaantuneita, kulahtaneita ja muotonsa menettäneitä vaatteita.
Mä en yhtään välitä onko mun vaatteet muodikkaita, koska minulla on tietty oma tyyli ja värit, joita rakastan. Sen sijaan en halua mennä ihmisten ilmoille rikkinäisissä tai kulahtaneissa vaatteissa. En halua käyttää sellaisia edes kotona, kun "kukaan ei näe", koska minä ja mies näemme ja minä ainakin haluan näyttää hyvältä.
Ne kulahtaneet, värjäytyneet ja nukkaiset vaatteet ovat silti edelleen vaatteita. Ne lämmittävät ja suojaavat kehoa siinä missä uudemmatkin. Suurin syy jatkuvaan ylikulutukseen on tuo että halutaan näyttää hyvältä. Minäkin haluan. Ja on pakkokin, että töissä ja ihmisten ilmoilla pidettäisiin uskottavana. Yhteiskunnallinen mielipide on se, että jos käytät rumia vaatteita, olet elämänhallintasi menettänyt luuseri tai vähintäänkin eksentrinen "hullu professorityyppi". Luonnon kannalta tämä ihmisten turhamaisuus on surullista. Ja aika monella ne nykyiset vaatteet varmaan kestäisivät, jos ei koko loppuelämää, niin vuosikausia kauemmin kuitenkin, mikäli vaatteiden tarkoitus ei olisi näyttää hyvältä vaan ihan vaan verhota keho.
Me ihmiset luonnostaan kilpailemme toistemme kanssa paremmuudesta. Ei se oikein onnistu, että päätetään, että kaikkien on nyt lupa näyttää nuhjuiselta. Järkevämpää on kehittää sitä, miten vaatteita saadaan tuotettua eettisesti ja parempilaatuisemmin niin, että ihmisillä olisi kumminkin varaa. Ja parantaa sitä, miten saadaan kierrätettyä vaatejäte toimivasti.
Tämä palsta on kyllä paras. Palstamamman prototyyppi on vaativassa asiantuntijatyössä, hänellä on epätyypillisen paksut hiukset, hän osaa vaalia parisuhteessaan erotiikkaa, hänelle ei tuota vaikeuksia pysyä hoikkana eikä hänellä ole yksiäkään ehjiä alushousuja!
Vierailija kirjoitti:
Kyseenalaistaisin ylipäänsä kirppareiden ekologisuuden. Toki ihminen voi lihoa tai laihtua niin, että vanha vaate ei sovi ja lastenvaatteissa kierrättäminen on täysin ymmärrettävää. Kuitenkin suurin osa kirppareille myyntiin tulevista vaatteista on luullakseni siellä vain siksi, että niihin on kyllästytty ja haluttu shoppailla tilalle jotain uutta. Silloin, kun ihmiset omistivat vähemmän vaatteita ja korjasivat vanhaa, ei ollut mitään kirppareita, koska jokainen käytti loppuun omat vaatteensa. Se jos mikä oli mielestäni ekologista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet mokomat käyttävät vaatteensa loppuun.
Minä puolestani mietin, miksi naisille tarjoillaan kierrätettyä polyesteriä, kun samaan aikaan miesten neuleet ovat halpiskaupoissakin täyttä villaa ja puuvillaa. Hinta voi naisten vaatteessa tietenkin olla tuplaten.
Koska halutaan myydä paljon vaateita, joihin ei riitä kalliita materiaaleja.
Pohjimmiltaan tässä on kysymys siitä, että monellakin meistä on kaappi täynnä vaatteita, muttei silti omasta mielestä mitään päälle pantavaa. Eli objektiivisesti katsoen vaatteita riittäisi jokaiselle loppuiäksi, mutta subjektiivisesti asia ei ole niin.
Osa meistä on lihonut, laihtunut, saanut lapsia. Kaapissa (tai kaapista pois konmaritettuna) on hyvää tavaraa, joka ei vain mahdu. Olisi oivallista, jos nämä tavarat olisi mahdollista kierrättää eteenpäin, mutta kun lähes kaikkien suunta on isompaan päin, se on vaikeaa.
Sitten kokonaan toinen juttu on muoti. Kyllästymme vaatteisiin, niiden värit eivät sovi yhteen, lahkeet ovat väärää leveyttä, materiaali luokatonta. Harva viitsii säilöä vaatteita seuraavaan tulemiseen saakka. Tämä on ongelma, ja meidän tulisi katsoa peiliin. Mieluiten jo siellä kaupassa ostotapahtuman yhteydessä.