Muotiasiantuntija: "Kaikilla meillä on varmasti tarpeeksi vaatteita. Minäkään en tarvitse sitä paitaa, jonka haluan ostaa kaupasta, kun lähden ulos."
Tarvitaanko uusia vaatteita ollenkaan?
Kommentit (145)
Olen uusimassa koko vaatekaappia. Osa vaatteista on jopa teiniajoilta ja kroppakin muuttuu. Hyvää laatua (silloin vielä myytiin), joten voi laittaa kiertoon. Ostan kaiken H&M:ltä, koska myyvät kaikkea ja edullisesti. En silti halua ylimääräisiä vaatteita nurkkiin vaan ostan vain mitä tarvitsen. Tavoite on se ettei tarvitse miettiä shoppailua ennen kuin vaatteita hajoaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen uusimassa koko vaatekaappia. Osa vaatteista on jopa teiniajoilta ja kroppakin muuttuu. Hyvää laatua (silloin vielä myytiin), joten voi laittaa kiertoon. Ostan kaiken H&M:ltä, koska myyvät kaikkea ja edullisesti. En silti halua ylimääräisiä vaatteita nurkkiin vaan ostan vain mitä tarvitsen. Tavoite on se ettei tarvitse miettiä shoppailua ennen kuin vaatteita hajoaa.
Olisi kannattanut jo ostaa silloin teiniaikana sellaisia ajattomia vaatteita joita voi käyttää ja haluaa käyttää vielä vanhanakin. Nykyteinit onneksi tekee niin ja pukeutuu klassisemmin ja asiallisemmin kuin mitä jotkut överi alakuttuurinuoret joskus 10,20,30 ja 40 vuotta sitten. Hyviä vaatteita voi ostaa, mutta kasuaalina. Kenenkään ei tarvitse näyttää joulukuuselta, alastomalta makkaralta, vaate kansalta tai papukaijalta.
Kirpparit on monelle keino viherpestä shoppailunsa. Viherpestä? Onko se oikea ilmaisu, no ymmärrätte kuitenkin. Ei ole sopivaa enää kertoa shoppailevansa, mutta on ihan älyttömän in ja hot shoppailla "vain kirppareilta". On ihmisiä, joita nolottaa se, että he yhä ostavat "halvinta mahdollista polyesteria" eli halpavaatetta muotiväreissä ja kuoseissa, mutta hei, nyt sä voit päästää pienen vihreän valheen ja sanoa "löysin tämän kirpparilta, oli vain euron niin ostin vaikka eihän tää kauaa varmaan kestä.
Ainoa mitä kehtaa sanoa ostaneensa kaupasta, on suomalaisen lehmän häntäjouhista Miina Äkkijyrkän käsin kehräämät lapaset jotka maksavat n. 400 euroa (sori Miina, kyllä tiedetään ettet sinä suostuisi moiseen). Siis kallista, HYVÄÄ, kotimaista. Vaikka se saattaakin sitten olla sieltä kirpparilta.
Suomalaisista vaatemerkeistä todella iso osa on kyllä tätä mainittua tanttakaapu-osastoa. Joitain merkkejä on, jotka tekevät vaatteisiin vähän useammankin sauman, mutta sitten hinta yleensä ponnahtaa jo todella korkealle. Minua ei haittaa maksaa vaikka 300 euroa ajattomasta juhlamekosta, mutta arkivaatteesta, esimerkiksi paidasta se kyllä on yksinkertaisesti liikaa.
Tosin en myöskään hevillä halua ostaa halpatuotettua rättiä, joten pitkään olen ratkaissut asian olemalla ostamatta yhtään mitään. Ei tämäkään tosin ihan kauhean montaa vuotta oman vaatekaapin kohdalla tule toimimaan.
Luuleeko tämä muotiasiantuntija, että esim. t-paidat tai sukat kestävät ikuisesti eikä koskaan tarvitse ostaa uusia?
Vierailija kirjoitti:
Tässä on hyvä ohje vaatteiden karsintaan:
Muistele mitä vaatteita olet käyttänyt viimeisten neljän viikon aikana ja laita pois ne vaatteet joita et ole käyttänyt ollenkaan.
Olen joskus napannut tämän ohjeen jostain lifestyle ja konmaritus -blogista.
:D Minä olen ollut käytännössä alasti kuukauden...
Ja jos käytän vaatteita näin kotosalla ja pihalla niin käytän niitä huonoimpia säästääkseni niitä ainoita ihmisten ilmoille kelpaavia.
Ja mitään juhlavaatteita eivät ole nekään ( viime juhlissa, joskus 15 vuotta sitten, minulla oli lainavaatteet, omani olivat kulahtaneita jo silloin), vaan ehjiä verkkareita, nypyttömiä ja värinsä vielä pitäneitä t-paitoja, jne.
Typeriä kyllä nuo konmarittajat, tuohan juuri on epäekologista, ja sitten kun kyllästytään tuohon pelleilyyn niin ostetaan samanlaiset vaatteet uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä osoittaisin sormella ja syylistäisin eniten miehiä koska he eivät suostu ottamaan käytettyjä vaatteita kirpputoreilta vaikka kipparit on vaatteita pullollaan vaan pitää saada se uusin vaate heti uutena marketista.
Miehille löytyy erittäin harvoin sopivaa, laadukasta ja hyväkuntoista vaatetta kirpputorilta.
Tarjolla on ainoastaan kuolinpesien vuosikymmeniä vanhoja pukuja, ja jos muodin vaihtelu näkyy jossakin vaatteessa, niin se on puku.
Mikseivät miehet muutenhan käytä mustaa pukua, suoria housuja, valkoista kauluspaitaa ja kravattia vapaa-ajalla kuten Frendeissä ja How I Met Your Motherissa. Olisivat paljon tyylikkäämpiä eikä tarvitsisi miettiä mitä laittaa päälleen kun lähtee ulos tai kauppaan.
Koska en halua näyttää Kauko Röyhkältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut jo ostaa silloin teiniaikana sellaisia ajattomia vaatteita joita voi käyttää ja haluaa käyttää vielä vanhanakin. Nykyteinit onneksi tekee niin ja pukeutuu klassisemmin ja asiallisemmin kuin mitä jotkut överi alakuttuurinuoret joskus 10,20,30 ja 40 vuotta sitten. Hyviä vaatteita voi ostaa, mutta kasuaalina. Kenenkään ei tarvitse näyttää joulukuuselta, alastomalta makkaralta, vaate kansalta tai papukaijalta.
Hölönpölö. Ei sitä ajatellut 80-90 -luvuilla ettei ne löysät jakut ja pussihousutyyliset juhlahousut olekaan ajattomia, Saati olkatoppaukset jne.
Minä ostan ainakin sen verran vaatetta, kuin tarvitsen. Ilman mitään omantunnon tuskia. Nykyvaatteista suurin osa ei kestä kulutusta kuitenkaan kuin max vuoden, esim. farkut ovat tästä hyvä esimerkki. Jos ulkoilee paljon, niin lenkkaritkin tarvitsee yleensä uudet joka vuosi.Takit onneksi kestävät hyvinä pitkään.
Vaatteita pitäisi ostaa omaa elämää varten, eikä fantasiaelämää. Esim. elät tavallista elämää jossa teet töitä, olet kotona, käyt mökillä ja lenkillä. Et juurikaan käy bilettämässä. Sinun kannattaisi panostaa erittäin hyviin ulkovaatteisiin ja kenkiin sekä pariin laukkuun. Yksi juhlamekko käy sukujuhliin ja teatteriin tai voit mainiosti vuokrata sen jos asut pääkaupunkiseudulla.
Kukaan ei esim. toimistotöissä tarkkaile mitä sinulla on ylläsi. Voit helposti käyttää samoja vaatteita ja vaihdella asusteita jos haluat.
Itse olen kirjannut kaikki vaatteeni kännykän appiin ja näen mitä käytän, kuinka usein jne. Eniten käyttöä tulee ulkotakeille ja kengille. Muutama vaate on kaikista suosituin ja suosituin väri nousee selvästi esille. Ne ovat niitä joihin pitää panostaa, joita kannattaa ostaa muutama useampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistele mitä vaatteita olet käyttänyt viimeisten neljän viikon aikana ja laita pois ne vaatteet joita et ole käyttänyt ollenkaan.
Ja jos käytän vaatteita näin kotosalla ja pihalla niin käytän niitä huonoimpia säästääkseni niitä ainoita ihmisten ilmoille kelpaavia.
Ja mitään juhlavaatteita eivät ole nekään ( viime juhlissa, joskus 15 vuotta sitten, minulla oli lainavaatteet, omani olivat kulahtaneita jo silloin), vaan ehjiä verkkareita, nypyttömiä ja värinsä vielä pitäneitä t-paitoja, jne.
Typeriä kyllä nuo konmarittajat, tuohan juuri on epäekologista, ja sitten kun kyllästytään tuohon pelleilyyn niin ostetaan samanlaiset vaatteet uusiksi.
Olet ollut käytännössä alasti kuukauden? Olitko siinä tv-ohjelmassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nokun katsoo mitkä määrät vaatteita (hyväkuntoisia) on kirppareilla, netissä jne myynnissä niin pakko sanoa, että tällä vaatemäärällä mikä maailmassa on, pärjättäisiin kyllä hyvin pitkään. Toki jossain vaiheessa tilanne muuttuisi.
Nytkin hyväkuntoista lähes käyttämätöntä vaatetta raahataan tekstiilijätteeksi.
Kävin eilen kirpparilla pitkästä aikaa. Hirveitä kuluneita nukkaantuneita rättejä joka pöydällä. Meillä hädin tuskin kelpaisivat tuollaiset edes siivousräteiksi.
Voisiko olla niin, että nykyajan laaduttomat lumput vaan seisovat ihmisillä kaapeissa, ja luovat illuusion valtavista vaatemääristä, kun todellisuudessa siellä kaapissa on muutama laadukas ja edustuskelpoinen ja oikean kokoinen vaate?
Juuri tämä. Kaapit on täynnä tekstiilijätettä. Itse en osta mitään kirppareilta koska ne vaatteet näyttää jätteeltä. Miksi toisin kotiini jonkun toisen ihmisen ongelmat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typeriä kyllä nuo konmarittajat, tuohan juuri on epäekologista, ja sitten kun kyllästytään tuohon pelleilyyn niin ostetaan samanlaiset vaatteet uusiksi.Olet ollut käytännössä alasti kuukauden? Olitko siinä tv-ohjelmassa?
Minulla ei kotona tule käytettyä juuri vaatteita. Ja kuukausi menee helposti kotosalla.
Vierailija kirjoitti:
No ei päde minuun. En ole vuosiin löytänyt kaupoista itselle vaatteita ja entiset on loppuun kulutettu. Kaapissa on 2 paitaa jotka vielä ilkeää laittaa ihmisten ilmoille.
Ostaisin kyllä mielelläni uusia. Ei vaan iske nuo tekokuiturätit tuolla kaupoilla.
Kyllä hyviäkin myydään. sä kiinnostut vääristä vaatteista ja käyt väärissä kaupissa. Vaihda.
En osta enää lainkaan vaatteita. En ole moneen vuoteen kierrellyt minkaanlaisia vaatehyllyjä. Ainoastaan sukkia on ostettava mutta nekin ostan niin laadukkaita etteivät heti mene rikki. Ja kenkiä joutuu vähän ostamaan. Talvitakki on laadukas ja kallis ja toivon että se kestää vuosikymmeniä.
Kannattaa ostaa kotimaisia vaatteita. Pieniä vaatevalmistajia. Hinnat tietenkin korkeampia kuin jossain henkkamaukassa mutta laatu hyvä ja kun harvoin ostaa niin ei tuo hinta haittaa.
Haluaisin niin kovasti ostaa kotimaisilta valmistajilta, erityisesti niiltä jotka ovat ekologisia merkkejä. Mutta kun mutta. Minä pidän mustista, suht ajattomista, yksinkertaisista ja materiaaleista jotka eivät sisällä tekokuituja. Tekokuituja ei onneksi monella vaatemerkillä ole, mutta sitten se muu.
Monesti tarjolla vain jotain vaatteita joissa on mielestäni käytännössä lapsille sopivia kuoseja. Jos sitten on vähän "aikuisempaa", niin nekin on sitten sellaisia että eivät taatusti kestä aikaa eivätkä edelleen ole ihan vain yksinkertaisia ja yksivärisiä vaatteita.
En halua mitään juhlavaatteita, ihan arkivaatteita. Mutta kun onhan se jotenkin ilmeisesti mahdottomuus kotimaisille merkeille tehdä musta paita, jossa ei ole isoa logoa tai ihme kuvioita.
Uhanalla on mielestäni kivoja ne mustapohjaiset ja mustat vaatteet, mutta ei minulla ihan koko vaatekaapin uusimiseen uhanalta ole varaa. Olen nyt ollut ostamatta vaatteita kohta viiteen vuoteen, eli kaikki alkaa näyttämään jo suhteellisen surkealta, iso osa mennyt ihan rikki kun käytin ihan loppuun asti.
En tiedä, hankalaa tämä on. En vain halua ostaa jotain vaatteita jotka jo heti aluksi mietityttävät, trikoo ainakin jää kauppaan (mitä iso osa suomalaisista merkeistä tarjoaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei päde minuun. En ole vuosiin löytänyt kaupoista itselle vaatteita ja entiset on loppuun kulutettu. Kaapissa on 2 paitaa jotka vielä ilkeää laittaa ihmisten ilmoille.
Ostaisin kyllä mielelläni uusia. Ei vaan iske nuo tekokuiturätit tuolla kaupoilla.
Onko niitä vaatteita mikään pakko kuluttaa? Kuluttaisit vähemmän ja korjaa jos tulee reikiä.
Kerrospukeutumisessa ei haittaa, vaikka on joku hiipunutkin kohta, kun ne vaan ei satu päällekkäin. Reikä ei lämmitä mut pienenä ne voi paikata/korjata/parsia. Monia asia on mahdollista, kun ajattelee tarkemmin:
https://retkipaikka.fi/esteeton-retkeily/
Minäkin mielelläni ostaisin kotimaisia. Mutten tanttavaatteita, en lapsellisia kuoseja enkä teinivaatteitakaan. Aikuisen hoikan naisen yksinkertaisen tyylikkäät vaatteet. Mahdoton tehtävä kotimaisista löytää kaikkea, satunnaisesti voi käydä tuuri.
Hävitän tai laitan kierrätykseen kauhtuneet vaatteet ja kaiken mitä ei voi korjata. Liikun ja juoksen paljon, parit lenkkarit tarvitsee vuodessa. Töissä on oltava viimeisen päälle siisti, vapaa-ajalla tarvitsen joka säähän vaatteet joissa voi urheilla ulkona.
Ostan laadukkaita ajattomia klassikoita, en henkkamaukkarytkyjä, ja nytkin on joitain käyttämättömiä vaatteita valmiina kaapissa odottamassa vuoroaan. Edelliset alkavat olla jo siinä rajoilla että näyttää kauhtuneelta. Ostan valmiiksi jos bongaan hyviä suht hyvällä hinnalla. Koska tarve tulee.
Toki jos töissä ei tarvitsisi olla edustava tai ei kävisi töissä, en ostaisi juuri muuta uutta kuin alusvaatteet ja lenkkarit aina säännöllisin väliajoin, muut vasta kun jotain menee korjauskelvottomaksi.
Tämä!
Näitä "muotiasiantuntijoita" on joka paikka väärällään, lehdet täynnä heidän artikkeleitaan, blogit, podcastit, maksetut "uutiset", töllötin, radio, kaikki some-kanavat. Tulevat korvista ulos.
Maailma ja Suomi tarvitsisi paljon enemmän KIERRÄTYSasiantuntijoita.
Sellaisia ihmisiä, jotka tuottavat kiinnostavia sisältöjä siitä, miten kierrättää mukavammin, tehokkaammin ja paremmin. Kierrätysasiantuntija ei ole se muotibloggari, joka hehkuttaa satunnaisia kirppisostojaan, vaan se, joka selvittää esimerkiksi vaatteiden elinkaareen liittyviä asioita, neuvoo korjaamaan ja HUOLTAMAAN vaatteita ja kenkiä oikein, kertoo niksit ja keinot, miten käytetyt vaatteet saa parhaiten myytyä ja vaivautuu ottamaan selvää esimerkiksi vaatteiden hiilijalanjäljestä ja eettisyydestä.
Tällaisia asiantuntijoita meiltä puuttuu. Nuo "muotiasiantuntijat" saisi pistää luiskaan.