Muotiasiantuntija: "Kaikilla meillä on varmasti tarpeeksi vaatteita. Minäkään en tarvitse sitä paitaa, jonka haluan ostaa kaupasta, kun lähden ulos."
Tarvitaanko uusia vaatteita ollenkaan?
Kommentit (145)
En osaa sanoa onko minulla tarpeeksi vaatteita; minulla on tällä hetkellä kaksi mekkoa ja kaksi neuletakkia. Toiset kevät-kesälle ja toiset syys-talvikaudelle. Jos esim. kesämekkoni menisi pahimmalla helteellä rikki, joutuisin lähtemään vaateostoksille paksussa villaisessa talvimekossa... Varmasti katsottaisiin kuin hullua – sen mitä ehtisin ennen lämpöhalvaukseen pökertymistä huomata.
Kyllähän tähän komboon varmaan muutama lisä(vaate)kappale tarvittaisiin... :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ainakaan mitään vaatevarastoja ole. Jos nytkin tulisi jotkut juhlat, puuttuisi kengät ja vaattet. Kaappini sisältö on pääosin tahraisia verkkareita, nukkaantuneita t-paitoja ja muutama nukkaantunut huppari.
Aina kun joku kirjoittaa noin, minun tekee mieli kysyä, mitä on tapahtunut edellisten juhlien vaatteille. Paljasjaloinko olit?
Joku mekko siihen oli ostettu Anttilan alerekistä, mutta olen nykyään 26kg hoikempi kuin silloin. Olen laihtunut viimeisen 10 vuoden aikana noin 50kg. Ja rikkihän ne menee nykyajan vaatteet helposti. Moni jo ensimmäisen käytön jälkeen. Alkaa rispaantua tai kangas repeää. Ja se haju, kellarimainen ummehtunut haju. Se ei lähde millään pois.
Ja samaan aikaan nämä muotiasiantuntijat hehkuttavat joka syksyisiä "must have" -juttuja. Yhden sesongin ilmiöitä, jotka jo vuoden päästä näyttävän aikansa eläneiltä. Otan esimerkiksi naisten pitkät "nahkahameet", jotka ovat nyt se "must":D
Vierailija kirjoitti:
Aika huono yleistys, joka lähinnä kuvaa sanojansa elämää ja ympäristöä. Ehkä shokkina tulee, että on olemassa paljon ihmisiä, joilla ei oikeasti ole vaatteita joko rahojen vähyyden, ostohaluttomuuden tai muiden syiden takia. Esimerkiksi mt-kuntoutujat, syrjäytyneet ja vanhukset ovat sellaisia ihmisryhmiä, joista varmasti löytyy niitä ihmisiä, jotka ehdottomasti tarvitsevat sen uuden paidan, koska he eivät omista ehjää ja sopivankokoista paitaa.
Omalta kohdaltanikin voin sanoa, että oikeasti tarvitsen niitä vaatteita mitä ostan. Vihaan ostoksilla käymistä, ja lisäksi lähimenneisyydessä on ollut taloudellisia vaikeuksia, jonka vuoksi olen säästänyt. Ostin esimerkiksi farkut tänä syksynä, koska TARVITSIN niitä. Minulla oli jäljellä enää yhdet pitkälahkeiset housut, jotka olivat sopivankokoiset ja ehjät. Pitkään niillä kitkuteltuani totesin, että mulla on pakko olla kahdet housut niin että toiset voi olla pyykissä silloin kun toiset on käytössä.
Näinpä. Muotiasiantuntijan kannattaisi ensin vähän vaihtaa elinympäristöään ja mielenkiinnon kohteitaan ennen kuin menee laukomaan tällaisia "totuuksia". Tottakai muotiasiantuntijan silmillä maailma näyttää ostavan vaatteita ihan koko ajan, koska on itse valinnut sen todellisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on rikkinäisiä vaatteita (tässä ketjussa useampikin), miksi ihmeessä ette korjaa niitä?
Kaikkia en osaa korjata, joitain ei pysty korjata ja jotkut on sellaisia, että en näe ompelijalle viemisessä järkeä: vaate on jo siinä kunnossa, että se kuitenkin päätyy lähitulevaisuudessa (mikä mulle vaattessa tarkoittaa ehkä 3 vuotta :D) roskiin. Rikkinäisiä käytän lähinnä kotona ja ulkona, jolloin ei välttämättä ole niin väliksi, onko ne rikki vai kokoon parsittuja. Usein korjaan kerralla sitten useampia vaatteita.
Tämä on mielenkiintoinen aihe. En ole minäkään sellainen, josta käytetään palstalla ilmaisua ”pitää huolta itsestään”. En meikkaa, tukkani on ennen aikojaan harmaa ja pyrin käyttämään vaatteet loppuun. Mutta rikkonaisissa vaatteissa en osaa kuvitella sen paremmin itseäni kuin lapsianikaan liikkumaan ulkona.
Jos sukka menee rikki, se menee välittömästi roskiin (ostan aina useamman parin samanlaisia). Jos paita menee saumasta rikki, se menee korjattavien pinoon. Jos neule näyttää hiutuvan, se parsitaan ennen kuin se on rikki. Lapsilla voi olla paikat polvissa. Mutta rikkinäisissä ei kuljeta, se on minun silmissäni merkki elämänhallinnan puutteesta. Ja sitä paitsi se reikä kasvaa eksponeniaalisesti, jos vaatetta käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ainakaan mitään vaatevarastoja ole. Jos nytkin tulisi jotkut juhlat, puuttuisi kengät ja vaattet. Kaappini sisältö on pääosin tahraisia verkkareita, nukkaantuneita t-paitoja ja muutama nukkaantunut huppari.
Aina kun joku kirjoittaa noin, minun tekee mieli kysyä, mitä on tapahtunut edellisten juhlien vaatteille. Paljasjaloinko olit?
Joku mekko siihen oli ostettu Anttilan alerekistä, mutta olen nykyään 26kg hoikempi kuin silloin. Olen laihtunut viimeisen 10 vuoden aikana noin 50kg. Ja rikkihän ne menee nykyajan vaatteet helposti. Moni jo ensimmäisen käytön jälkeen. Alkaa rispaantua tai kangas repeää. Ja se haju, kellarimainen ummehtunut haju. Se ei lähde millään pois.
Ai niin. Kengät kävelin rikki. Nyt on vain lenkkarit, jotka olen paikannut kahdesti ja talvikenkiä. Pikkukenkiä ei ole lainkaan. Täytyy vaan toivoa ettei kukaan kuole niin ei tarvitse hankkia.
Ostan kyllä vaatteita ihan huvikseni ja aika paljonkin, silti tuntuu, koko valtavasta varastosta käytössä on hyvin pieni ja suppea valikoima. Nämä varsinaiset käyttövaatteet myös kuluvat käytössä loppuun ja sitten ei voi kuin ihmetellä, miksi nuo kaikki muut hankittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on rikkinäisiä vaatteita (tässä ketjussa useampikin), miksi ihmeessä ette korjaa niitä?
Koska minulla ei ole ompelukonetta eikä materiaaleja. Loputtomiin ja mihin tahansa ei voi myöskään läntätä jotain tarrapaikkaa. Tällä hetkellä minulla on päälläni 15 vuotta vanha huppari, jonka resorihihansuut ovat revenneet tuosta käänteestä. Jos haluaisin korjata tämän hupparin, minun pitäisi ostaa se resorikangas, joka maksaa todennäköisesti enemmän kuin kokonaan uusi huppari.
Ihan just äskettäin ostin kirpparilta eurolla metrin laadukasta resoria. Eurokankaassa 10 cm resoria maksanee pari euroa. Ja on mulla ompelukonekin. Kaikilla ei ole, mutta sellaisen saa kirjastosta lainaan.
Seuraava vastaus lienee, että en viitsi korjata, kun uuden hupparin saa niin halvalla. Ja taas päästään siihen, että mikä on apatian määrä, jos nykypäivänä vaatteet ovat rikki?
Ongelma ei ole se, että 10 vuotta käytettyä hupparia ei korjata, mutta toisin kuin vauva-palstalta voisi kuvitella, valtaosa suomalaisista ei ole mielenterveyskuntoutujia, joilla ei ole yhtään ylimääräistä senttiä ja jotka omistavat yhteensä 4 vaatetta alusvaatteiden lisäksi. Menkääpä koska tahansa mihin tahansa vaatekauppaan ja seuratkaa kassan toimintaa. Sinne tulee jatkuvasti asiakkaita, joilla on päällänsä vaatteet ja jotka ostavat usein useita vaatteita kertaostoksella. Heistä arvioilta 99 % ei ole ensimmäistä kertaa vaateostoksilla 10 vuoteen.
Tai menkää kirpputorille. Siellä on usein yhden myyjän myyntipisteellä yhtä aikaa useita vaatteita myynnissä. On siis selvää, että hän on aiemmin omistanut päälläolevien vaatteidensa (kirpparille ei saa tulla alasti) useita aivan ylimääräisiä vaatteita.
Ihan oikeasti hei, todennäköisesti lähes kaikilla suomalaisilla on enemmän vaatteita kuin he oikeasti käyttävät ja se on ongelma. Ja se ei valkopeseydy sillä, että niitä turhia raahaa pari kertaa vuodessa kirpparille, josta joku ne ostaa ja raahaa itse niitä käyttämättä kohta uudestaan kirpparille. Kirppariharrastajatkin yleensä ostavat sellaista mitä eivät tarvitse ja myyvät sitä siellä kirpparilla sitten uudestaan.
Vaikka juuri sinä olisit se åpylväspyhimys, joka vauvapalstailee pelkässä lakanassa Saharan aavikolta, niin tiedät kyllä tasan tarkkaan, että se ei ole tavallinen suomalaisen olotila. Ja se, että valehtelet täällä, kuinka paikkaat 30 vuotta vanhoja huppareitasi ja muuta et käytä, ei myöskään muuta todellisuutta. Ongelma on se, että suurin osa suomalaisista (lähes kaikki ei holhouksessa olevat siis) ostaa vaatteita, joita ei käytä ja tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Nokun katsoo mitkä määrät vaatteita (hyväkuntoisia) on kirppareilla, netissä jne myynnissä niin pakko sanoa, että tällä vaatemäärällä mikä maailmassa on, pärjättäisiin kyllä hyvin pitkään. Toki jossain vaiheessa tilanne muuttuisi.
Nytkin hyväkuntoista lähes käyttämätöntä vaatetta raahataan tekstiilijätteeksi.
Kävin eilen kirpparilla pitkästä aikaa. Hirveitä kuluneita nukkaantuneita rättejä joka pöydällä. Meillä hädin tuskin kelpaisivat tuollaiset edes siivousräteiksi.
Voisiko olla niin, että nykyajan laaduttomat lumput vaan seisovat ihmisillä kaapeissa, ja luovat illuusion valtavista vaatemääristä, kun todellisuudessa siellä kaapissa on muutama laadukas ja edustuskelpoinen ja oikean kokoinen vaate?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska minulla ei ole ompelukonetta eikä materiaaleja. Loputtomiin ja mihin tahansa ei voi myöskään läntätä jotain tarrapaikkaa. Tällä hetkellä minulla on päälläni 15 vuotta vanha huppari, jonka resorihihansuut ovat revenneet tuosta käänteestä. Jos haluaisin korjata tämän hupparin, minun pitäisi ostaa se resorikangas, joka maksaa todennäköisesti enemmän kuin kokonaan uusi huppari.
Mulla on lempifarkut, jotka oon paikannut varmaan valehtelematta 30 kertaa. Paikkaa paikan päällä ja parsimusta. Kyllä meistä osa korjaa vaatteitaan.
Ei se kirpparilta ostaminen mitään pelasta. Joo, ne ovat jo valmistettuja vaatteita, mutta niin ovat kaupassa olevat uudetkin. Joo, kaupat ottaisivat vähemmän myyntiin ja valmistettaisiin vähemmän vaatteita, jos kauppa ei kävisi, mutta samalla tavalla kirppareilla myytäisiin vähemmän, jos kauppa ei kävisi ja myyjät käyttäisivät itse vaatteitaan ja ostaisivat vähemmän uusia, jolloin taas valmistettaisiin vähemmän vaatteita.
Tietysti, jos koko muuttuuu, jää hyväkuntoisia vaatteita käyttämättömäksi ja hyvä, jos ne joku muu käyttää loppuun, mutta valtaosa ei kirpparilta osta ja myy vaatteita koon muutoksen vuoksi. Lisäksi kirpparilta moni ostaa sellaista, mitä ei käytä koska "on niin halpa" tai koska ei pääse kunnolla sovittamaan. Kirpparien olemassaolo myös rohkaisee ihmisiä tilaamaan netistä runsaasti vaatteita, joista vain osaa aikoo käyttää (esim. useita kokoja samasta vaatteesta) ja loput sitten "myy kirpparilla", vaikka oikeasti iso osa päätyy suoraan ta yhden tai kahden kirpparikeikan jälkeen lähes käyttämättömänä roskiin (tai UFF:lle joka käytännössä tarkoittaa, että roskiin, koska he ottavat myyntiin vain parhaat ja nopeasti heittävät roskiin ne, mitkä eivät myy.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nokun katsoo mitkä määrät vaatteita (hyväkuntoisia) on kirppareilla, netissä jne myynnissä niin pakko sanoa, että tällä vaatemäärällä mikä maailmassa on, pärjättäisiin kyllä hyvin pitkään. Toki jossain vaiheessa tilanne muuttuisi.
Nytkin hyväkuntoista lähes käyttämätöntä vaatetta raahataan tekstiilijätteeksi.
Kävin eilen kirpparilla pitkästä aikaa. Hirveitä kuluneita nukkaantuneita rättejä joka pöydällä. Meillä hädin tuskin kelpaisivat tuollaiset edes siivousräteiksi.
Voisiko olla niin, että nykyajan laaduttomat lumput vaan seisovat ihmisillä kaapeissa, ja luovat illuusion valtavista vaatemääristä, kun todellisuudessa siellä kaapissa on muutama laadukas ja edustuskelpoinen ja oikean kokoinen vaate?
No ei, vaan pikemminkin ihmiset ostavat vaatteita ihanneminälleen, sellaisia joille arjessa on harvoin käyttöä. Itsellä ainakin on tyylikkäitä ja muodikkaita vaatteita, mutta aamulla vetäisen päälle farkut. Samoin on tyylikkäitä kenkiä, mutta lenkkareilla useimmin lähden ovesta ulos. Ja laukkujakin on käytössä yleensä vain yksi ja sama. Kaupassa ihmiset haluavat vaihtelua enemmän kuin arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle vaatteen rikki meneminen ei tarkoita sitä, että vaatteessa olisi reikä tai muu korjattava asia. Se tarkoittaa esim. sitä, että kangas on kuluessan hitunut niin laajalta alueelta, ettei sitä voi korjata.
Varmasti joku tarvitsee lisää vaatteita, mutta tarvittava määrä vaatteita on jo olemassa maailmassa - kaikki vaatetuotanto voitaisiin samantien jäädyttää, eikä vaatteista silti olisi pulaa. Niitä on kirpparit, vaatekaapit ja kierrätyskeskukset pullollaan.
“10 sentin korot antavat maskuliinista itsevarmuutta”, sanoo vuoden nuori suunnittelija Ervin Latimer
Voisiko näitä - ihan hyviä ja tarpeellisia - juttuja kirjoittaa ilman, että samalla mainostetaan jotain uutta suunnittelijaa tai firmaa? Olen melko varma, että kukaan ei tarvitse 10 sentin korkoja.
Jotkut harrastaa vaatteiden ostamista. Kuukausibudjettiin on varattu vaikka 50€ joka ikinen kuukausi uusiin kivoihin juttuihin. Tilaillaan zalandosta muuten vaan ja kun nyt kerran tilataan niin klikataan parit ylimääräiset housut pakettiin mukaan. Sitten kokeillaan ja palautetaan ja ens kuussa uudestaan, jee! On tulossa juhlat niin vois hankkia uuden mekon. Siis joo kaapissa on mekkoja 5-10 mutta hei haloo ei ne ole sopivia! Nyt uutta ja kivaa, oranssi voisi olla mukava väri. Tosin mikä neule sopis sen kanssa... no otetaan zalandosta jotain kivaa testiin.
Ja jos kaveripiirissä tää on ihan normaalia niin ei sitä edes kyseenalaista. Teet noin vuosia ja vuosia ja sit ehkä 25-vuotiaana alat miettiä että mitäs kun kaappiin ei vaan mahdu mitään ja olet jo käynyt 30 kertaa kirpparilla myymässä niitä kerran käytettyjä rytkyjä... että onks tässä sittenkään mitään järkeä?
Koen että toi muotiasiantuntija puhuttelee lähinnä noita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kirpparilta ostaminen mitään pelasta. Joo, ne ovat jo valmistettuja vaatteita, mutta niin ovat kaupassa olevat uudetkin. Joo, kaupat ottaisivat vähemmän myyntiin ja valmistettaisiin vähemmän vaatteita, jos kauppa ei kävisi, mutta samalla tavalla kirppareilla myytäisiin vähemmän, jos kauppa ei kävisi ja myyjät käyttäisivät itse vaatteitaan ja ostaisivat vähemmän uusia, jolloin taas valmistettaisiin vähemmän vaatteita.
Tietysti, jos koko muuttuuu, jää hyväkuntoisia vaatteita käyttämättömäksi ja hyvä, jos ne joku muu käyttää loppuun, mutta valtaosa ei kirpparilta osta ja myy vaatteita koon muutoksen vuoksi. Lisäksi kirpparilta moni ostaa sellaista, mitä ei käytä koska "on niin halpa" tai koska ei pääse kunnolla sovittamaan. Kirpparien olemassaolo myös rohkaisee ihmisiä tilaamaan netistä runsaasti vaatteita, joista vain osaa aikoo käyttää (esim. useita kokoja samasta vaatteesta) ja loput sitten "myy kirpparilla", vaikka oikeasti iso osa päätyy suoraan ta yhden tai kahden kirpparikeikan jälkeen lähes käyttämättömänä roskiin (tai UFF:lle joka käytännössä tarkoittaa, että roskiin, koska he ottavat myyntiin vain parhaat ja nopeasti heittävät roskiin ne, mitkä eivät myy.)
Huono päivä vai?
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole se, että 10 vuotta käytettyä hupparia ei korjata, mutta toisin kuin vauva-palstalta voisi kuvitella, valtaosa suomalaisista ei ole mielenterveyskuntoutujia, joilla ei ole yhtään ylimääräistä senttiä ja jotka omistavat yhteensä 4 vaatetta alusvaatteiden lisäksi. Menkääpä koska tahansa mihin tahansa vaatekauppaan ja seuratkaa kassan toimintaa. Sinne tulee jatkuvasti asiakkaita, joilla on päällänsä vaatteet ja jotka ostavat usein useita vaatteita kertaostoksella. Heistä arvioilta 99 % ei ole ensimmäistä kertaa vaateostoksilla 10 vuoteen.
Tai menkää kirpputorille. Siellä on usein yhden myyjän myyntipisteellä yhtä aikaa useita vaatteita myynnissä. On siis selvää, että hän on aiemmin omistanut päälläolevien vaatteidensa (kirpparille ei saa tulla alasti) useita aivan ylimääräisiä vaatteita.
Ihan oikeasti hei, todennäköisesti lähes kaikilla suomalaisilla on enemmän vaatteita kuin he oikeasti käyttävät ja se on ongelma. Ja se ei valkopeseydy sillä, että niitä turhia raahaa pari kertaa vuodessa kirpparille, josta joku ne ostaa ja raahaa itse niitä käyttämättä kohta uudestaan kirpparille. Kirppariharrastajatkin yleensä ostavat sellaista mitä eivät tarvitse ja myyvät sitä siellä kirpparilla sitten uudestaan.
Vaikka juuri sinä olisit se åpylväspyhimys, joka vauvapalstailee pelkässä lakanassa Saharan aavikolta, niin tiedät kyllä tasan tarkkaan, että se ei ole tavallinen suomalaisen olotila. Ja se, että valehtelet täällä, kuinka paikkaat 30 vuotta vanhoja huppareitasi ja muuta et käytä, ei myöskään muuta todellisuutta. Ongelma on se, että suurin osa suomalaisista (lähes kaikki ei holhouksessa olevat siis) ostaa vaatteita, joita ei käytä ja tarvitse.
Nyt se on nähty, vaatepersu.
Pukeudu säkkiin tai kulje alasti, niin muutut uskottavaksi.