Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

uhrin sisko: tapaamisessa ei edistytty ollenkaan

Vierailija
23.09.2020 |

Vantaalaiskoulun pahoinpitelyvideon osapuolet tapasivat koululla – uhrin sisko: tapaamisessa ei edistytty ollenkaan

SIIS MITÄ?
Luulevatko nämä ammattitaidottomat opettajat ja rehtori että tämä asia selviää jollain pikku palaverissa keskustelulla?

Tästä asiasta on ehdottomasti tehtävä rikosasia ja keskustelut käydään asianajajan välituksellä. Ei tämmöiset muuten selviä kuin oikeudessa. Koulun viranomaiset ottakoon vastuun, koska heillä se vastuu tässä on.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006645027.html?utm_campaign=is_tf&utm…

Kommentit (262)

Vierailija
121/262 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluilla olisi mahdollisuuksia puuttua kiusaamisiin, mutta niin ei tehdä, koska keinot on hankalia. Ei mahdottomia, mutta kiusallisia ja vaativat järjestelyjä.

Luokkien välitunteja voi porrastaa.

Välitunteja voi ohjata ja alueita rajata.

Oppilaita voi jättää myös sisälle.

Kiusatulle voidaan järjestää koulukyyti (kyllä muuten voi, turha väittää vastaan. Siinähän kiusaajia ottaa kupoliin kun toinen pääsee taksilla kotiin ja muut kävelee vesisateessa).

Kiusaajia voi eristää muista oppilaista.

Ja niin edelleen. Ei auta tätä lasta josta nyt puhutaan, mutta hillitsee tulevaisuuden kiusaajien käytöstä: luokalla 6b on pari kiusaajaa, joten luokka 6b viettää välitunnit muualla jossain mahdollisimman tylsässä paikassa vaikka tampuriinin tahtiin hyppien. Ihan sama, kunhan luodaan ajan kanssa ilmapiiri, jossa kiusaajan takia kaikki kärsivät. Ryhmäranngaistus toimii ihan oikeasti.

jaa-a, mutta valitettavasti ryhmärangasistukset on nykyään kielletty jopa armeijassa...

Vierailija
122/262 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinpitelyyn syyllistyneitä rikollisia ei ole erotettu koulusta. En voi ymmärtää. Tämä on niin väärin ja vastoin kaikkea oikeudentajua. Eihän siellä koulussa voi olla turvallinen olo muillakaan oppilailla, jos nämä tyypit saavat patsastella siellä ikäänkuin olisivat jotain sankareita!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/262 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta! Ajatelkaa jos aikuista ihmistä olisi potkittu ja vaatteet tärvelty, ja hänet olisi lopulta kuristettu tajuttomaksi. Sitten poliisi käskisi tämän uhrin tulemaan poliisilaitokselle keskustelemaan asiasta tekijäporukan kanssa!?

+ kuvattu tilanne ja levitetty sitä netissä. Kunnianloukkaus.

No älkää nyt.. pojat on poikia, vaikka hengenlähtö saattoi olla sekunneista kiinni. Mitäs siitä, kyllä se juttelulla paranee! Mitäköhän muuten olisi tapahtunut, jos pahin mahdollinen olisi käynyt? Olisiko nämä pahoinpitelijät joutuneet silloinkaan vastuuseen, koska ovat vielä niin 'nuoria'? 

Eivät olisi ja tiedät sen itsekin. Suomessa alaikäinen ei joudu samanlaiseen rikosoikeudelliseen vastuuseen kuin aikuinen, ei vaikka uhri kuolisi. Muissa maissa on jonkin verran alennettu tätä ikärajaa ja ehkä se pitäisi tehdä täälläkin.

Vierailija
124/262 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa kerrotaan, ettei siskoa oltu päästetty keskusteluun mukaan vaikka aiemmin asia oli luvattu. Onko kyse siitä, ettei koulu / rikollisten vanhemmat pidä siitä miten hän raportoi asiasta julkisuuteen? Nämä asiat on syytäkin tuoda julkisuuteen ja onneksi pojalla on häntä puolustava perhe. Ei tässä uhrilla ole mitään syytä hävetä tai muuta sellaista. Päinvastoin ja ehkä hitusen lohtua tuo se, että suurin osa suomalaisista on hänen puolellaan asiassa.

Vierailija
125/262 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa kerrotaan, ettei siskoa oltu päästetty keskusteluun mukaan vaikka aiemmin asia oli luvattu. Onko kyse siitä, ettei koulu / rikollisten vanhemmat pidä siitä miten hän raportoi asiasta julkisuuteen? Nämä asiat on syytäkin tuoda julkisuuteen ja onneksi pojalla on häntä puolustava perhe. Ei tässä uhrilla ole mitään syytä hävetä tai muuta sellaista. Päinvastoin ja ehkä hitusen lohtua tuo se, että suurin osa suomalaisista on hänen puolellaan asiassa.

Koulu yrittää kaikin tavoin hyshyshyssytellä.

Vierailija
126/262 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailma menossa välinpitämättömäksi kirjoitti:

Mua suoraansanottuna itkettää tämän kiusatun pojan puolesta. Tunnen suurinta pettymystä miten aikuiset tämän asian hoitaa. Miten asian on jo aiemmin annettu mennä läpisormien ja tälläisenkin tapauksen jälkeen kartetaan vastuuta. Miten tällä täysin viattomalla pojalla menee luottamus aikuisiin ja yhteiskuntaan - jo noin nuorena.

Moni voisi kuvitella että itkupilli joku nainen. Ei, olen iso ja lihaksikas mies. Olen myös katuva entinen koulukiusaaja.

Taitaa olla parempi, ettei koulukiusaajat ota osaa keskusteluun.

Vierailija
127/262 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailma menossa välinpitämättömäksi kirjoitti:

Mua suoraansanottuna itkettää tämän kiusatun pojan puolesta. Tunnen suurinta pettymystä miten aikuiset tämän asian hoitaa. Miten asian on jo aiemmin annettu mennä läpisormien ja tälläisenkin tapauksen jälkeen kartetaan vastuuta. Miten tällä täysin viattomalla pojalla menee luottamus aikuisiin ja yhteiskuntaan - jo noin nuorena.

Moni voisi kuvitella että itkupilli joku nainen. Ei, olen iso ja lihaksikas mies. Olen myös katuva entinen koulukiusaaja.

Oletko yrittänyt hyvittää tekosi. Ottanut yhteyttä uhreihin?

Vierailija
128/262 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös näiden vanhemmat vastuuseen. Jotain on kasvatuksessa pahasti pilalla jos lapselta puuttuu empatiakyky.

Vierailija
129/262 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluilla olisi mahdollisuuksia puuttua kiusaamisiin, mutta niin ei tehdä, koska keinot on hankalia. Ei mahdottomia, mutta kiusallisia ja vaativat järjestelyjä.

Luokkien välitunteja voi porrastaa.

Välitunteja voi ohjata ja alueita rajata.

Oppilaita voi jättää myös sisälle.

Kiusatulle voidaan järjestää koulukyyti (kyllä muuten voi, turha väittää vastaan. Siinähän kiusaajia ottaa kupoliin kun toinen pääsee taksilla kotiin ja muut kävelee vesisateessa).

Kiusaajia voi eristää muista oppilaista.

Ja niin edelleen. Ei auta tätä lasta josta nyt puhutaan, mutta hillitsee tulevaisuuden kiusaajien käytöstä: luokalla 6b on pari kiusaajaa, joten luokka 6b viettää välitunnit muualla jossain mahdollisimman tylsässä paikassa vaikka tampuriinin tahtiin hyppien. Ihan sama, kunhan luodaan ajan kanssa ilmapiiri, jossa kiusaajan takia kaikki kärsivät. Ryhmäranngaistus toimii ihan oikeasti.

Ryhmärangaistukset on onneksi kielletty, vaikka niitä koulumaailmassa edelleen käytetäänkin. Ryhmärangaistus kääntyy hyvin nopeasti luokan kovisjengin keinoksi kiusata luokan muita oppilaita. Kovikset perseilee ihan tarkoituksella, heitä ei voisi vähempää kiinnostaa vaikka joutuisivat välitunniksi hyppimään tamburiinin tahtiin, todennäköisesti lintsaisivat sieltäkin. Sen sijaan ne luokan kunnolliset menevät kuuliaisesti tamburiinisulkeisiin, vaikka heillä ei olisi osaa eikä arpaa koko perseilyyn, eikä mitään todellisia keinoja saada väärinkäytöksiä loppumaan.

Väkivaltaisen tai muutoin koulun sääntöjen vastaisen käyttäytymisen kitkeminen EI OLE muiden oppilaiden vastuulla. Näihin tilanteisiin puuttuminen on opettajien, rehtorin ja tarvittaessa kunnan muiden viranomaisten virkavelvollisuus. Tehkää työnne!

Vierailija
130/262 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni luokalla oli perseileviä poikia ja koko luokkaa marssitettiin koulun halki tampuriinisulkeisiin.

Ei sillä mun hentoisella tytöllä kavereineen ollut mitään mahdollisuutta vaikuttaa noiden öykkäreiden käytöksene. He vain kärsi siitä päivittäin ja päälle tuli tuo julkinen nöyryyttäminen ja se että koko luokka leimattiin häirikköluokaksi. Vaikka ei olisi itse tehnyt mitään.

Vierailija
131/262 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen lain mukaan menee näin:

- jos hakkaajat saavat jälki-istuntoa tai erotuksen koulusta, ei hakattu voi saada heiltä enää korvauksia. Samasta rikoksesta kun ei voi tulla kahta rangaistusta.

- Erottaa ei voi, jos on todettu käytöshäiriö. Silloin katsotaan, ettei hakkaaja hyödy erottamisesta.

- Koulu ei päätä erottamisesta. Siihen tarvitaan sivistyslautakunta. Kotiin jäävälle on silti tarjottava opetus kotiin!

- alle 15v ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa.

Väärin. Vahingonkorvaus ei ole rangaistus, vaan nimensä mukaisesti rahallinen korvaus aiheutetusta vahingosta. Se voidaan tuomita riippumatta siitä, onko tekijä saanut rikosoikeudellisen rangaistuksen vai ei. Kaksoisrangaistavuuden kielto tarkoittaa sitä, että tekijä ei voi samasta teosta saada kahta rikosoikeudellista seuraamusta esim. ei voi saada ensin vankeustuomiota ja sitten jälkikäteen vielä sakkojakin.

Tuosta vahingonkorvauksesta. Ne on Suomessa ihan naurettavia. Tiesittekö, että on olemassa kirja, johon on eritelty koko ihmisen kroppa tyyliin mustelma/ruhje - korvaus 300-500e ja jokainen luu erikseen ja sen murtumasta korvaussumma. Jne. Kuristaminen ja mustelmat on yhdessä se 300-500e ja korvauksen hakeminen jää uhrin tehtäväksi. Jos tekijä ei maksa, niin voi voi. Sitten pitää aloittaa ITSE perintätoimet. Jos nostat kanteen ja päädyt oikeuteen ja kulut määrätään vastapuolen maksettaviksi, se lasku voi tulla silti itselle. Ai ei ole rahaa maksaa. No peri se siltä syylliseltä. ITSE.

Suomessa ei hirveästi korvauksia tuomita, ja käytössä tosiaan on kiinteät taksataulukot. Mutta kunnianloukkauksesta on tuomittu ihan meheviäkin korvauksia. Hiihtoliiton johdollekin määrättiin satoja tuhansia pekkaa päälle, kun ilkeä toimittaja oli uskaltanut vihjata, että hiihdossa olisi muhimassa doping-skandaali!

Tässä Vantaan tapauksessa pahoinpitely oli kuvattu ja videota /videoita oli levitetty laajasti sosiaalisessa mediassa. Tätä kautta voisi olla mahdollista hakea isompia korvauksia. Korvausvaatimukset kannattaisi kuitenkin ajaa rikosprosessin yhteydessä, niin ei joudu itse kuluvastuuseen. Tämä taas onnistuu vain, jos perhe tekee kaupungista tutkintapyynnön, poliisi tutkii ja syyttäjä nostaa syytteen. En ole varma, voisiko kaupunkia vastaan nostetun rikossyytteen yhteydessä vaatia korvauksia myös näiltä pahoinpitelijöiltä.

Vierailija
132/262 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan on ihan järkyttävää. Se poika tulee olemaan ihmisraunio. Systemaattinen henkinen ja fyysinen pahoinbitely, tabon yritys, vainoaminen, törkeä kunnianloukkaukset jättävät jälkensä nuoren ihmisen psyykkeeseen.

Vierailija
133/262 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että tästä ihmiset puhuu. Toivottavasti saadaan jotain muutosta tälläisiin asioihin.

Vierailija
134/262 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä päättäjien on jatkossa aivan turha ihmetellä miksi ihmisten asenteet muuttuu tai miksi täällä ei haluta lisääntyä. No en ainakaan itse halua lapsia tällaiseen saastaläävään jossa heitä hakataan puoli kuolleiksi kesken koulupäivän tosta noin vain!!!

Vierailija
135/262 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt vähäisemmistäkin koulukiusaamisista rikosilmoituksen ja teen vastakin. Koulu tietää tämän. Olkoonkin alaikäisiä, viranomaisten kautta noi on selvitettävä.

Vierailija
136/262 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehtori voisi kantaa vastuunsa ja erota virastaan. Opettajat ovat tasan tarkkaan tienneet kiusaamisesta mutta eivät ole tehneet mitään.

Vierailija
137/262 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä olisi aikuiset työpaikalla niin poliisi tutkisi tapon tai murhan yrityksenä sekä törkeänä pahoinpitelynä. Mutta koska kyse kouluikäisistä niin "kiusaamista"

Vierailija
138/262 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun kouluaikoinani ihan noin rajua tappelua ollut, että toinen menee tajuttomaksi. Tappelu oli silti ihan arkipäivää ja asia kuitattiin "pojat on poikia" asenteella. Olen huomannut kuinka tämä kivakouluprojekti on käytännössä mennyt siihen, että kiusaamiseen ei puututa ja asia pyyhitään maton alle. Koska eihän koulussa voi olla kiusaamista, kun tämä on kivakoulu

Vierailija
139/262 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kouluissa voidaan olla noin pihalla? Ylimääräisen kalapuikon ottamisesta kutsutaan poliisit paikalle, mutta kun koulussa tapahtuu murhayritys rehtori toteaa ettei kommentoi. Oikeesti!

Vierailija
140/262 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tosiaan lopettaa puhuminen koulukiusaamisesta ja alkaa käyttämään termejä kouluväkivalta, pahoinpitely ja tapon yritys. Törkeimmissä tapauksissa voi rikosoikeudellisen vastuun laskea vaikka 10 vuoteen ja laittaa näin pahasti häiriintyneet lapset johonkin suljettuun laitokseen. Jos siellä selviäisi, että mikä mättää.

Vanhemmille isot sakot ja vaikka linnaa.