Miten nämä opettajat pystyvät elämään itsensä kanssa
Heidän täytyy olla itse persoonallisuushäiriöistiä narsisteja/sadisteja kun kääntävät selkänsä kiusatuille ja jotkut jopa osallistuvat kiusaamiseen saadakseen häiriköiden suosion. Sairasta sakkia.
Muistan itse peruskoulusta kuinka välituntivalvojien vieressä piti suunnilleen räjähtää että he puuttuivat tappeluihin. Miksi hakeutuvat tällaiselle alalle jos eivät osaa hoitaa sitä ammattimaisesti?
Kommentit (8)
Minulla on osa-aikatöistä vapaa-päivä ja olen työkyvyttömyyseläkeläinen tämän lisäksi. Teen kyllä parhaani. Toivottavasti sinäkin. Haluan puhua tästä vaietusta asiasta joka on osa ongelmaa. Opettajat eivät puutu kiusaamiseen ja toisinaan ovat jopa mukana siinä.
Mediassa alkoi taas sama ilmiö mitä on aina näiden pahempien kiusaamis tapausten jälkeen. Paljon puhetta, kukkahattutätejä, "asiantuntijoita", myötätuntoa ja siinä se. Mitään ei tapahdu ja mikään ei muutu.
Suomessa kulttuuri on epäkunnioittava.
Esimerkkinä satunnainen keskustelu kaupungilla suomalaisen nuoren ja aasialaisen nuoren kanssa osoitti, että täällä on puutoksia kunnioittavasta keskustelu taidoista, koskien aiheita, jotka ovat täysin oman käsityksen vastaisia. ( kaikki nuoret eivät ole näin käyttäytyviä, osa on. Sama juttu aikuisissa, ei tämä ole vain nuorten ongelma, vaan ihan meidän kaikkien, koko Suomen ongelma, tässä esimerkissä nyt sattui olemaan nuoria ihmisiä n.20v)
Aasialainen nuori keskusteli arvostavasti Ja kunnioittavasti ja kykeni kuuntelemaan ja ilmaisemaan oman näkemyksensä. Suomi nuori pyöritteli silmiä, tuhahteli, ” daa”, naureskeli kaikille keskustelun kohdille, josta oli eri mieltä. Asiallinen keskustelu loisti poissaolollaan hänen kohdallaan ja erilaista näkemystä ei millään pystytty näkemään siten, että jokaisella on oikeus ajatella tavallaan. Keskustelusta ei tullut mitään. Aasialainen nuori katseli kummeksuen suomalaisen silmien pyörittelyä.
Sama ilmiö on havaittavissa toisinaan , kun keskustelee ulkomailla ihmisten kanssa. Siellä saattaa jopa täysin vastakkaiset näkemykset ja uskomukset omaavat ihmiset käydä sulassa sovussa opintojen / töiden jälkeen iltaa istumassa. Kunnioitetaan ja arvostetaan ihmistä, vaikka näkemykset olisi eri.
Suomessa Tuntuu nykyään, että ellet ajattele kaikesta samalla tavalla ( valtavirta muoti kupla) niin asiallinen keskustelu tyrehtyy ja alkaa se silmien pyöritys. Ei hyvä suunta. Tätä tekee ihan aikuiset myös. Tuntuu, että,pitää varoa sanojaan, kun lynkkaus meininki alkaa äkkiä.
Kiusaamista ei valitettavasti täysin saada kitkettyä ikinä mutta edes nämä räikeimmät tapaukset saataisiin kuntoon niin sillä olisi merkittävät yhteiskunnalliset vaikutukset. Niin monen mt-ongelman taustalla on kiusaaminen.
Opettajilla on tosi rajalliset keinot tuohon puuttumiseen ja näihin osallistuu aina koko luokka. Usein kiusattuja ja kiusaajia on puolin ja toisin useita, ja roolit vaihtuu. Harvoin tätä tehdään edes aikuisten nähden. Kiusaamiseen puuttuminen ja kasvattaminen alkaa aina kotoa. Kodin ja koulun yhteistyöhön pitäsisi panostaa, vaan eipä tuolla kentällä ole enää resursseja, erityisopettajistakin on huutava pula. Jos näitä saataisiin lisää luokkiin opettajien tueksi osallustumaan integroitujen oppilaiden kasvatustarpeeseen, niin sitten ehkä riittäisi opettajan päivässä tunnit siihen että voisi paremmin paneutua näihin luokkadynamiikan ongelmakohtiin pelkän opettamisen ja tulipalojen sammuttamisen lisäksi. OAJ julkaisee ihan työhyvinvointitilastoa. Kummasti vaan vuosi vuodelta alan vahtajien ja tätä suunnittelevien määrät kasvaa. Kumma kun ei helppo työ, megalomat ja kovat palkat enää kiinnosta...
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kulttuuri on epäkunnioittava.
Esimerkkinä satunnainen keskustelu kaupungilla suomalaisen nuoren ja aasialaisen nuoren kanssa osoitti, että täällä on puutoksia kunnioittavasta keskustelu taidoista, koskien aiheita, jotka ovat täysin oman käsityksen vastaisia. ( kaikki nuoret eivät ole näin käyttäytyviä, osa on. Sama juttu aikuisissa, ei tämä ole vain nuorten ongelma, vaan ihan meidän kaikkien, koko Suomen ongelma, tässä esimerkissä nyt sattui olemaan nuoria ihmisiä n.20v)
Aasialainen nuori keskusteli arvostavasti Ja kunnioittavasti ja kykeni kuuntelemaan ja ilmaisemaan oman näkemyksensä. Suomi nuori pyöritteli silmiä, tuhahteli, ” daa”, naureskeli kaikille keskustelun kohdille, josta oli eri mieltä. Asiallinen keskustelu loisti poissaolollaan hänen kohdallaan ja erilaista näkemystä ei millään pystytty näkemään siten, että jokaisella on oikeus ajatella tavallaan. Keskustelusta ei tullut mitään. Aasialainen nuori katseli kummeksuen suomalaisen silmien pyörittelyä.
Sama ilmiö on havaittavissa toisinaan , kun keskustelee ulkomailla ihmisten kanssa. Siellä saattaa jopa täysin vastakkaiset näkemykset ja uskomukset omaavat ihmiset käydä sulassa sovussa opintojen / töiden jälkeen iltaa istumassa. Kunnioitetaan ja arvostetaan ihmistä, vaikka näkemykset olisi eri.
Suomessa Tuntuu nykyään, että ellet ajattele kaikesta samalla tavalla ( valtavirta muoti kupla) niin asiallinen keskustelu tyrehtyy ja alkaa se silmien pyöritys. Ei hyvä suunta. Tätä tekee ihan aikuiset myös. Tuntuu, että,pitää varoa sanojaan, kun lynkkaus meininki alkaa äkkiä.
Sama kokemus Pariisissa. Nuorison suusta kuului hyvää päivää, kiitos ja ole hyvä kokoajan, lähes poikkeuksetta myös tuntemattomilta. Junassa annettiin istumapaikkoja matkatavaroiden kanssa matkustavalle ja moppitukkalauma asemalla väisti ja teki tilaa tervehtien samalla. Ihan ennenkuulumatonta tämä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on tosi rajalliset keinot tuohon puuttumiseen ja näihin osallistuu aina koko luokka. Usein kiusattuja ja kiusaajia on puolin ja toisin useita, ja roolit vaihtuu. Harvoin tätä tehdään edes aikuisten nähden. Kiusaamiseen puuttuminen ja kasvattaminen alkaa aina kotoa. Kodin ja koulun yhteistyöhön pitäsisi panostaa, vaan eipä tuolla kentällä ole enää resursseja, erityisopettajistakin on huutava pula. Jos näitä saataisiin lisää luokkiin opettajien tueksi osallustumaan integroitujen oppilaiden kasvatustarpeeseen, niin sitten ehkä riittäisi opettajan päivässä tunnit siihen että voisi paremmin paneutua näihin luokkadynamiikan ongelmakohtiin pelkän opettamisen ja tulipalojen sammuttamisen lisäksi. OAJ julkaisee ihan työhyvinvointitilastoa. Kummasti vaan vuosi vuodelta alan vahtajien ja tätä suunnittelevien määrät kasvaa. Kumma kun ei helppo työ, megalomat ja kovat palkat enää kiinnosta...
Näin todennäköisesti pitkälti on. Suuri osa henkilökunnasta varmasti tekee parhaansa näissä haastavissa olosuhteissa. Olisko niin että rajat ovat rakkautta ja lisää kuria kouluun jotta opettajien työskentely helpottuu? Tarvittaessa muutoksia lakiin. Se että säästetään koulun henkilöstössä johtaa usein sitten että niitä kuluja tuleekin jossain muualla lisää esim. päihdetyössä ja mt-ongelmaisten hoidossa.
Hae sinä edes töihin äläkä yhteiskunnan varoilla istu nenä puhelimessa haukkumassa muita.