Mies ei tahdo muuttaa / asuntolainaa
Tilanne siis sellainen, että omistan suurimman osan vanhempani lapsuudenkodista, jossa isoäitini tällähetkellä asuu. Olemme suunnitelleet että ostaisimme lopunkin osuuden ja muuttaisimme kyseiseen asuntoon isoäidin kuoltua. Tarvitsisin todennäköisesti asunnon lopulliseen ostamiseen sekä remontoimiseen n. 100 000€ tai hieman vähemmän (asunto)lainaa.
Ongelma on siinä, että mieheni on "rahamies", eli ajattelee aivan kaikessa ainoastaan rahaa ja voittoa. Niinpä hän ei myöskään halua omistusosuutta kyseisestä talosta, eikä ottaa lainaa sen ostamiseen, vaikka todennäköisesti lainansaanti olisi helpompi kun olisimme molemmat siinä mukana. Mies on kuitenkin valmis muuttamaan kyseiseen asuntoon, mutta itseäni riepoo ajatus siitä että hän ei halua yhteisestä kodista minkäänlaista vastuuta. Perustelee asiansa vain sillä että vaikka talon arvo kasvaa remonttien myötä, niin siihen käytettyä rahaa ei kuitenkaan saa myydessä takaisin vaan rahat menee hukkaan.
Itse en näe asiaa noin, ajattelen tietenkin myöskin jälleenmyyntiä koska se luultavasti joskus eteen tulisi, mutta talolla on myös itselleni tunnearvoa ja haluan mieluummin asua siellä jos on mahdollisuus, kuin vuokralla. Miehen mielestä taas vuokralla asuminen on fiksumpaa, mutta itse en välitä siitä että maksan jollekin muulle samalla kun voisin maksaa omastani ja elää paremmassa paikassa.
Olenko itsekäs älykääpiö kun en ymmärrä miehen näkemystä, vaan tahdon vain kovasti kyseisen asunnon?
Asumme siis nyt taajamassa pienessä rivitalokaksiossa, suunnitelmissa on tulevaisuudessa okt, mutta mies ei halua uuteenkaan paljoa lainaa, vaan katsoo muistakin alle 100t maksavia mitä on naurettavan hankala löytää lähialueilta, ilman että olisi purkukunnossa. Itse taas ajattelen että tämä jo minun omistuksessani oleva olisi automaattisesti meille järkevin, sillä se on täysin sopivan kokoinen, asumiskuntoinen, piha ja kokonaisuus juuri sitä mitä muutenkin etsisimme. Asunto sijaitsee myös kasvavalla paikkakunnalla, jossa on hyvät palvelut ja sopivan pituinen matka miehenkin työpaikalle.
Miten toimisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi pyrkii hyötymään sinusta. Valitan.
Tähän en usko, hän pärjäisi yksinään vielä helpommin kuin kanssani ja kelpuuttaisi ennemmin rivitalon, johon taas itse en suostu.
-ap
Eli onko teillä vielä keskustelut kesken?
Onko miehen vastahanka oikeasti "en halua asua omakotitalossa" -pohjainen?Siis olemme jo vuosia puhuneet että ostamme omakotitalon ja olemme siitä täysin yhteisymmärryksessä, miehellä ei ole mitään sitä vastaan koska tietää että en itse suostu muuhun. Mutta jos mies ei eläisi minun kanssani, niin asuisi mieluummin helpommin, eli kerros- tai rivitalossa. Mikään ei häntä houkuttele tai kutsu omakotitaloon, muutakuin minä.
-ap
Tuo tarttui vähän minun korvaani. Oletko varma ettet joudu myös tekemään esim. kaikkia omakotitalon pihatöitä sillä varjolla että "sinähän sen OKtalon halusit". Siellä on nimittäin todella paljon tekemistä yhdelle ihmiselle. Voi pinna kiristyä.
Toinen mitä sanoit oli että haluaisit talon koska haluaisit viedä loppuun vanhempasi unelman tämän talon kunnostamisesta. Mieti tarkkaan toteutatko nyt oikeasti omaa unelmaasi vai vanhempasi unelmaa tämän talon suhteen. Ja jaksatko yksin tehdä kaiken? Oletan tietysti että edelleenkään mies ei remppaakaan tee kun ei kerran taloakaan halunnut. Miltäs se tuntuisi, kiristyisikö pinnasi siitä?
Oletan että jos omistat jo tuon asunnon, tai suurimman osan, saat kyllä yksinkin lainaa taloa vastaan jos mies ei osallistu lainanottoon, onhan siinä pankille kollateraalia. Voithan kysyä sitä pankilta jo nyt. Mutta keskustele myös asianajajan kanssa siitä miten tässä järjestelyssä turvaat omaisuutesi avioeron varalta.
Ja viimeinen pointti, jos luovutat tuon talon suhteen ja vaikka myyt osuutesi, ja ostatte talon jostain muualta, miltä sinusta tuntuisi jos kymmenen vuoden kuluttua jostain syystä eroatte. Nyt ei ole enää vastahankaista miestä kuvioissa mutta talo on jo mennyt sivu suun ja joku muu omistaa sen. Olisitko katkera?
Ei, nämä koti- ja pihatyöt on sovittu, mies on siis ihan luotettava sen suhteen että tiedän ettei alkaisi niistä vänkäämään. Tekee myös ulkotyöt ihan mielellään ja on nyt jo miettinyt että miten tehdä mitäkin yms, mitä mahdollisia laitteita hommata. Sen suhteen ei tule ongelmaa.
Unelma on siis minun, ajatukseni saa vain lisäboostia siitä että voisin tehdä loppuun myös vanhempani suunnitelmia. Se ei kuitenkaan ole mitenkään pääasiassa ja tämä unelma on ollut jo vuosia, paljon ennenkuin edes ajattelin muuttavani kyseiseen taloon. Olen siis itse asunut omakotitalossa koko ikäni viime vuoteen saakka, tosin uudemmassa, mutta tekemistä sielläkin oli ja homma on tuttua.
-ap
Ok, entä tuo viimeinen kysymys? Se kiinnostaisi, koska se hiukan mittaa sinun kiintymystäsi tuohon taloon.
Minä ehdotan että pidät unelmistasi kiinni, ostat sen talon yksin ja otat sen lainan ja teet rempan, miehelle sanot että muuttakoon hän omaan mieliasuntoonsa, rivariin tai kerrostaloon. Miehiä nyt tulee ja menee, omat unelmasi ovat tärkeämmät. Huomaat sen viimeistään eron koittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi pyrkii hyötymään sinusta. Valitan.
Tähän en usko, hän pärjäisi yksinään vielä helpommin kuin kanssani ja kelpuuttaisi ennemmin rivitalon, johon taas itse en suostu.
-ap
Eli onko teillä vielä keskustelut kesken?
Onko miehen vastahanka oikeasti "en halua asua omakotitalossa" -pohjainen?Siis olemme jo vuosia puhuneet että ostamme omakotitalon ja olemme siitä täysin yhteisymmärryksessä, miehellä ei ole mitään sitä vastaan koska tietää että en itse suostu muuhun. Mutta jos mies ei eläisi minun kanssani, niin asuisi mieluummin helpommin, eli kerros- tai rivitalossa. Mikään ei häntä houkuttele tai kutsu omakotitaloon, muutakuin minä.
-ap
Tuo tarttui vähän minun korvaani. Oletko varma ettet joudu myös tekemään esim. kaikkia omakotitalon pihatöitä sillä varjolla että "sinähän sen OKtalon halusit". Siellä on nimittäin todella paljon tekemistä yhdelle ihmiselle. Voi pinna kiristyä.
Toinen mitä sanoit oli että haluaisit talon koska haluaisit viedä loppuun vanhempasi unelman tämän talon kunnostamisesta. Mieti tarkkaan toteutatko nyt oikeasti omaa unelmaasi vai vanhempasi unelmaa tämän talon suhteen. Ja jaksatko yksin tehdä kaiken? Oletan tietysti että edelleenkään mies ei remppaakaan tee kun ei kerran taloakaan halunnut. Miltäs se tuntuisi, kiristyisikö pinnasi siitä?
Oletan että jos omistat jo tuon asunnon, tai suurimman osan, saat kyllä yksinkin lainaa taloa vastaan jos mies ei osallistu lainanottoon, onhan siinä pankille kollateraalia. Voithan kysyä sitä pankilta jo nyt. Mutta keskustele myös asianajajan kanssa siitä miten tässä järjestelyssä turvaat omaisuutesi avioeron varalta.
Ja viimeinen pointti, jos luovutat tuon talon suhteen ja vaikka myyt osuutesi, ja ostatte talon jostain muualta, miltä sinusta tuntuisi jos kymmenen vuoden kuluttua jostain syystä eroatte. Nyt ei ole enää vastahankaista miestä kuvioissa mutta talo on jo mennyt sivu suun ja joku muu omistaa sen. Olisitko katkera?
Ei, nämä koti- ja pihatyöt on sovittu, mies on siis ihan luotettava sen suhteen että tiedän ettei alkaisi niistä vänkäämään. Tekee myös ulkotyöt ihan mielellään ja on nyt jo miettinyt että miten tehdä mitäkin yms, mitä mahdollisia laitteita hommata. Sen suhteen ei tule ongelmaa.
Unelma on siis minun, ajatukseni saa vain lisäboostia siitä että voisin tehdä loppuun myös vanhempani suunnitelmia. Se ei kuitenkaan ole mitenkään pääasiassa ja tämä unelma on ollut jo vuosia, paljon ennenkuin edes ajattelin muuttavani kyseiseen taloon. Olen siis itse asunut omakotitalossa koko ikäni viime vuoteen saakka, tosin uudemmassa, mutta tekemistä sielläkin oli ja homma on tuttua.
-ap
Ok, entä tuo viimeinen kysymys? Se kiinnostaisi, koska se hiukan mittaa sinun kiintymystäsi tuohon taloon.
En usko että olisin katkera, kyllähän se varmasti vähän harmittaisi, mutta uskon että kaikelle on syynsä ja löytäisin varmasti siihen tilanteeseen paremman. Vaikkemme muuttaisi siihen nykyiseen taloon, niin muuttaisimme kuitenkin johonkin toiseen okt, enkä suostu ostamaan sellaista missä en voisi nähdä itseäni vielä vanhanakin. Toivottavasti saisin siis sen hetkiseen taloon jäädä silloin tai löytää paremman.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Minä ehdotan että pidät unelmistasi kiinni, ostat sen talon yksin ja otat sen lainan ja teet rempan, miehelle sanot että muuttakoon hän omaan mieliasuntoonsa, rivariin tai kerrostaloon. Miehiä nyt tulee ja menee, omat unelmasi ovat tärkeämmät. Huomaat sen viimeistään eron koittaessa.
No näinhän se on. Itsellehän täällä eletään. ☺️
-ap
Minun mielestä olennaisinta on miehen osalta se, että hän ei halua ostaa osaa siitä talosta. Halu puuttuu. Silloin ei todellakaan kannatakaan ostaa.
Toinen kysymys sitten kokonaan on, että kannattaisiko sinun silti ostaa se yksin.
Jos mies ei ylipäänsä halua asua omakotitalossa, niin silloin hän tekee liian ison myönnytyksen, jos suostuu tähän sinun ehdotukseesi.
Eli ymmärrän kyllä, että jos hän ei halua osuutta siitä talosta, niin sitten ei halua, eikä hänen pidä siihen projektiin lähteä.
Jos ostat talon yksin, pidä huoli siitä, että mies ei tule vapaamatkustajana mukaan. Jos hän ei ole mukana täysillä, saa pysyä omassa asunnossaan.
Ei voi olla niin, että sinä otat taloudellisen riskin, ja mies tulee ilmaiseksi asumaan.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Jos mies ei ylipäänsä halua asua omakotitalossa, niin silloin hän tekee liian ison myönnytyksen, jos suostuu tähän sinun ehdotukseesi.
Eli ymmärrän kyllä, että jos hän ei halua osuutta siitä talosta, niin sitten ei halua, eikä hänen pidä siihen projektiin lähteä.
Jos ostat talon yksin, pidä huoli siitä, että mies ei tule vapaamatkustajana mukaan. Jos hän ei ole mukana täysillä, saa pysyä omassa asunnossaan.
Ei voi olla niin, että sinä otat taloudellisen riskin, ja mies tulee ilmaiseksi asumaan.
Kyllä mies haluaa asua kanssani okt, ei ole siitä kyse. Ja on sanonutkin että vaikka ostaisin talon yksin, niin ehdottomasti haluaisi silti asua kanssani yhdessä, enkä itsekään enää kaukosuhteeseen tahdo palata ellei ole oikeasti jokin todella hyvä syy. Mies haluaa vaan pitää itsensä vapaana talosta virallisesti, jos joutuu esimerkiksi työn perässä muuttamaan kauemmaksi niin ei koe olevansa kiinni kyseisessä asunnossa kun ei usko sen menevän kaupaksi.
-ap
En ostaisi itsekkään metsästä huonokuntoista taloa, oli sitten kuinka tunnearvokas tahansa.
Olen siis oikeasti tällaisesta kieltäytynyt, koska en halua käyttää kaikkea aikaani vanhan mörskän hakkaamiseen kasaan.
Hopeakettu2223 kirjoitti:
En ostaisi itsekkään metsästä huonokuntoista taloa, oli sitten kuinka tunnearvokas tahansa.
Olen siis oikeasti tällaisesta kieltäytynyt, koska en halua käyttää kaikkea aikaani vanhan mörskän hakkaamiseen kasaan.
Tässä kyseessä ei ole huonokuntoinen talo, mutta tiedän että on ihmisiä jotka eivät ostaisi kuin keskusta-alueilta asunnon. Paljon on myös meitä jotka ostaa mieluummin syrjemmästä.
-ap
Lähes jokaikinen kerta tuommoiset vanhat talot ja arviot remonteista myyntivoitoista, menee ihan päin seiniä ja tulee paljon kalliimmaksi ajallisesti ja rahallisesti.
Ensinnäkin, kuten joku heti mainitsi, miehellä ei tietenkään ole mitään velvollisuutta ottaa lainaa kyseiseen taloon. Mutta uskon, että jos olet töissä ja edes kohtuullisella palkalla ja muut kulut on mitoitettu hyvin (et elä yli varojesi), niin sinulla voisi olla ihan hyvät mahdollisuudet saada laina ihan itsekseenkin. Jos omistat jo suurimman osan talosta, niin sinun ei pitäisi tarvita minkäänlaista käsirahaa, koska talo itsessään toimii vakuutena lainaan. Toki pankki varmasti haluaa arvioida talon arvon ja se vaikuttaa sitten siihen vakuudenmäärään ja saatavan lainan määrään.
Sanot, että miehesi on "rahamies". Sano tälle "rahamiehelle", että vuokralla asuessanne heitätte rahaa kankkulan kaivoon. Se on totta, että tuosta talosta ette välttämättä saa omianne pois ikinä, mutta ette kyllä saa vuokra-asunnostakaan. Se on 100% varma. Vuokralla menetätte _kaiken_ mitä vuokraa maksatte. Talosta voitte saada jotain, riippuen missä ja millainen talo.
Ajatellaan, että maksaisitte 500€ vuokraa, minkä luulisi olevan alakanttiin, jos kerran rivarissa asutte. Mutta ajatellaan niin. Eli vuodessa maksatte 6000€ vuokraa. Jos laina ja lainankulut olisi 100 000€, niin jos asutte talossa 17 vuotta olette jo voiton puolella vuokra-asumiseen nähden, vaikka ette saisi talon myynnistä mitään. Toki talon kunnossapitoon varmasti kuluu rahaa, joten siinä mielessä ei mene ihan näin, mutta myös voitte miettiä, mikä on todennäköisyys, että ette saa senttiäkään talon myynnistä. Myöskään vuokra todennäköisesti ei pysy samana 17 vuotta, eikä niillä yleensä ole taipumusta myöskään laskea, eli jos kustannus on nyt 6000€ vuoteen, on se 17 vuoden päästä jo jotain ihan muuta. Lisäksi jos asutte talossa yli 17 vuotta, kasvatatte "plussaa" jatkuvasti vuokra-asumiseen verraten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ostat itse ja mies maksaa muita kustannuksia sitten "vuokrana", jottei pääse loisimaan.
Ja ennen kuin kukaan tähän kirjoittaa että "parisuhteessa on yhteiset rahat ja ei parisuhteessa makseta toiselle vuokraa" niin höpöhöpö. Jos toinen ei halua maksaa talosta, hän maksaa jostain muusta sitten enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ostat itse ja mies maksaa muita kustannuksia sitten "vuokrana", jottei pääse loisimaan.
Ja ennen kuin kukaan tähän kirjoittaa että "parisuhteessa on yhteiset rahat ja ei parisuhteessa makseta toiselle vuokraa" niin höpöhöpö. Jos toinen ei halua maksaa talosta, hän maksaa jostain muusta sitten enemmän.
Niin ja jos ois toisinpäin, niin mies ois sika jos pyytäs yhtä kolikkoa edes. Tuosta oli jokus pitkä ketju ja lopputuloksen aiana että ei naisen tarvi rahottaa miehen asuntoa,edes vastiketta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tämä mystinen laskukaava, kun väitetään toisen 'kuluttavan taloa ja laskevan sen arvoa'? Siis miten se mikro / lattia / ikkunanpoka tai saunankiuas Kului kahden normaalin aikuisen elämisestä yhtään sen enempää kuin yhdenkään? Jos tuo "lokki" ei tuo mukanaan mitään kenneliä tai lapsikatrasta?
Useamman kodin jo ostanut ja myynyt ja aina saanut myydessä paremman hinnan 🤷 (sijainti, sijainti, peruskunnossapito ja sijainti...)
Aika monet asiat kodissa kuluvat enemmän, jos on kaksi ihmistä: sisäpinnat, monet kodinkoneet ja muu sellainen, johon kulutus ja käyttö vaikuttaa. Tämä tietenkin riippuu paljon elintavoista ja siitä, kuinka paljon ylipäätään ollaan kotona.
Jos se on sun unelma niin se kannattaa toteuttaa.